Basisschool de Kasteeltuin in Roermond

Het team van Basisschool de Kasteeltuin in Roermond

Current section: team
Kasteel Wassenbergstraat 2
6043 Roermond

Zie hier hoe het team van Basisschool de Kasteeltuin is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool de Kasteeltuin. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool de Kasteeltuin bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool de Kasteeltuin bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool de Kasteeltuin zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 88.2% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (88.2%)
Man (11.8%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool de Kasteeltuin. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (5.6%)
25-35 jaar (33.3%)
35-45 jaar (38.9%)
45-55 jaar (11.1%)
55-65 jaar (11.1%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.3%)
35-45 jaar (26.7%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (18.9%)
&ge;65 jaar (2.4%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool de Kasteeltuin werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (76.5%)
Direct ondersteunend personeel (11.8%)
Indirect ondersteunend personeel (5.9%)
Management (5.9%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool de Kasteeltuin gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Invulling van Leerkrachtvervanging op De Kasteeltuin

Bij Basisschool de Kasteeltuin zetten we vol in op een stabiele leeromgeving, zelfs bij onverwachte afwezigheid van leerkrachten. Onze toegewijde flexleerkracht, een ervaren leraarondersteuner, staat paraat om veelvoorkomende vervangingen op te vangen en de continuïteit van het onderwijs te waarborgen. Daarnaast hebben we een pool van gemotiveerde leerkrachten die bereid zijn bij te springen op extra dagen, mocht een collega onverhoopt ziek worden of afwezig zijn. Zo minimaliseren we de impact op de dagelijkse lesprogramma's en zorgen we voor een soepele overgang. Bij kortdurende uitval van een leerkracht, zullen onze Intern Begeleiders en, indien nodig, de directeur direct de zorg voor de klas overnemen. Dit garandeert dat elke leerling de aandacht en begeleiding krijgt die hij of zij verdient, zonder onderbreking van het leerproces. Om te voorkomen dat groepen naar huis gestuurd moeten worden, kunnen onze leraarondersteuners of onderwijsassistenten tijdelijk een klas opvangen. Dit gebeurt altijd onder het 'open deuren protocol', wat zorgt voor heldere communicatie en samenwerking. Mocht het toch voorkomen dat een groep gedurende de eerste dag van afwezigheid van de eigen leerkracht niet direct vervangen kan worden, dan wordt de groep tijdelijk verdeeld over andere klassen. Ouders worden in zo'n geval direct schriftelijk geïnformeerd. Voor de daaropvolgende dag wordt dan gecommuniceerd dat de leerlingen thuis moeten blijven vanwege een tijdelijk lerarentekort. Bij langdurige afwezigheid van een leerkracht, wordt een roulatiesysteem gehanteerd voor de groepen die tijdelijk niet op school kunnen worden opgevangen. We streven er altijd naar om de onderwijstijd voor uw kind zoveel mogelijk te maximaliseren.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onderwijstijdverlenging op De Kasteeltuin

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Basisschool de Kasteeltuin

3

Taalontwikkeling en Rekenen: Extra Hulp op Maat

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Logopedist

Toelichting van de school:

Versterk de basis met gerichte taal- en rekenondersteuning. Soms bieden de reguliere klassikale lessen niet voldoende uitkomst voor de leerbehoeften van een kind. Op Basisschool de Kasteeltuin bieden wij daarom extra ondersteuning, specifiek gericht op taal en rekenen. Onze leerkrachten werken nauw samen met de intern begeleider om de individuele behoeften van elke leerling te signaleren en te voorzien. Indien gesignaleerd wordt dat een leerling baat heeft bij extra begeleiding, stellen we in samenspraak met ouders een handelingsplan op. Dit plan, vastgelegd in het leerlingjournaal, beschrijft de specifieke ondersteuning. Dit kan zowel gericht zijn op kinderen die extra uitdaging zoeken als op leerlingen die ondersteuning nodig hebben bij technisch of begrijpend lezen, spelling of rekenvaardigheden. Soms is aanvullend onderzoek, zoals een dyslexie- of dyscalculietest, noodzakelijk om de onderwijsbehoefte van een leerling nauwkeurig in kaart te brengen. Hiervoor schakelen wij gespecialiseerde professionals in. Ouders worden hierbij altijd volledig geïnformeerd en om toestemming gevraagd. Consultatiegesprekken zijn openbaar voor ouders. Na een grondige analyse van de leerbehoeften, zetten we onze interne expertise in. De groepsleerkracht, intern begeleider en ondersteunend personeel werken samen aan een gepersonaliseerd ondersteuningsplan. Dit plan bevat concrete begeleidingsdoelen en strategieën om de taal- en rekenvaardigheden van uw kind optimaal te bevorderen.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Begeleiding en Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Ergotherapeut

Toelichting van de school:

Groeien in sociaal en emotioneel welzijn. Basisschool de Kasteeltuin stimuleert de brede ontwikkeling van elk kind. Wanneer een kind echter extra ondersteuning nodig heeft op sociaal-emotioneel vlak, en onze interne middelen ontoereikend blijken, zoeken we naar externe oplossingen. Dit gebeurt altijd in nauwe afstemming met de ouders. In dergelijke situaties wordt een onderwijskundig rapport opgesteld. Dit rapport dient als basis voor aanmelding bij het ondersteuningsteam van ons samenwerkingsverband, Swalm en Roer. Tevens wordt de mogelijkheid van een verlengd verblijf in de huidige groep (doublure) besproken, indien dit de ontwikkeling van het kind ten goede komt. Het ondersteuningsteam analyseert de specifieke behoeften van het kind en adviseert over de meest passende hulp. Mogelijke vervolgstappen omvatten een doorverwijzing naar een school met gespecialiseerde expertise, inzet van ambulante begeleiding, of plaatsing op een school voor speciaal basisonderwijs. Het welzijn van het kind staat te allen tijde voorop. Indien onze school de benodigde sociaal-emotionele ondersteuning niet optimaal kan bieden, kan een overstap naar een meer geschikte onderwijsinstelling de beste oplossing zijn. Een goede overdracht en nazorg garanderen een soepele integratie, ook na een periode op een speciale basisschool.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectieve Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Pedagogisch Educatief Professional

Toelichting van de school:

Optimale ondersteuning voor gedrag en leerhouding. Soms ondervindt een kind uitdagingen op het gebied van gedrag, werkhouding of de aanpak van taken, ondanks de geboden extra ondersteuning. Wanneer blijkt dat de benodigde expertise buiten de mogelijkheden van Basisschool de Kasteeltuin valt, wordt dit zorgvuldig aangepakt. In overleg met ouders stellen we een onderwijskundig rapport op en melden we de leerling aan bij het ondersteuningsteam van samenwerkingsverband Swalm en Roer. Voorafgaand aan deze stap evalueren we gezamenlijk of een verlengd verblijf in de huidige groep, ook wel doublure genoemd, een passende interventie kan zijn. Het ondersteuningsteam evalueert de situatie en adviseert over de meest geschikte hulp. Dit advies kan leiden tot een verwijzing naar een andere basisschool met specifiekere expertise, ambulante begeleiding of een plaatsing op een school voor speciaal basisonderwijs (SBO). De belangen van het kind zijn hierbij leidend. Een overstap naar een school die beter kan voorzien in de specifieke ondersteuningsbehoeften, wordt altijd in samenspraak met ouders besloten. Bij terugkeer vanuit speciaal onderwijs zorgen we voor een naadloze integratie en voortgezette ondersteuning.

0

Motorische Ontwikkeling: Stimuleren van Beweging en Coördinatie

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Beweging en motoriek stimuleren op Basisschool de Kasteeltuin. Onze vakleerkracht gymnastiek observeert en begeleidt de motorische ontwikkeling van leerlingen. In samenwerking met de groepsleerkracht worden gerichte oefeningen geïntegreerd in de gymlessen om deze ontwikkeling te bevorderen. Daarnaast kan op verzoek van leerkrachten of ouders een Cesartherapeut worden ingeschakeld om specifieke motorische vaardigheden van leerlingen te evalueren en te ondersteunen. Dit proactieve beleid draagt bij aan een gezonde fysieke ontwikkeling van al onze leerlingen.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging op School

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Veilige medicijnverstrekking en medische ondersteuning. Basisschool de Kasteeltuin neemt de gezondheid en het welzijn van leerlingen serieus. Bij kortdurende klachten zoals hoofdpijn of buikpijn bieden onze leerkrachten eerste hulp. Voor het toedienen van voorgeschreven medicatie of het uitvoeren van specifieke medische handelingen, volgen wij strikt het Protocol medicijnverstrekking en medisch handelen van Stichting Swalm & Roer. Dit protocol waarborgt een veilige en verantwoorde uitvoering, met duidelijke afspraken. Alle medische ondersteuning wordt altijd vooraf met ouders besproken en vastgelegd in een protocol. Indien nodig, consulteren wij externe experts zoals de GGD. Onze communicatie met ouders, inclusief verzorgers, is transparant en gericht op het welzijn van het kind. Raadpleeg voor gedetailleerde informatie het Protocol medicijnverstrekking en medisch handelen (Swalm & Roer).

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
7
Totaal specialisten
7
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Kinderdagopvang, Peuteropvang, afdeling PSW ( kind
Onderwijstijdverlenging

Optimale Leerlingondersteuning op Basisschool de Kasteeltuin

Ons Toegewijde Ondersteuningsaanbod

Op Basisschool de Kasteeltuin staan onze leerlingen centraal. Onderwijsassistenten en leraarondersteuners werken nauw samen met leerkrachten en intern begeleiders om ondersteuning op maat te bieden. Deze professionals stemmen hun inzet af op de specifieke behoeften van elke leerling, zowel op didactisch als sociaal-emotioneel gebied. Door deze gecoördineerde aanpak kunnen wij snel en effectief inspelen op individuele leerbehoeften, wat essentieel is voor de optimale ontwikkeling van elk kind binnen onze schoolgemeenschap. Toekomstgerichte Onderwijsontwikkelingen bij De Kasteeltuin Wij zetten vol in op continue verbetering en innovatie van ons onderwijs. De komende jaren focussen we op diverse speerpunten om de brede ontwikkeling van onze leerlingen te stimuleren en te verrijken. Dit omvat onder andere het intensief gebruik van doelenplanners bij onze vernieuwde spellingmethode en het borgen van deze planningsinstrumenten binnen het rekenonderwijs. Tevens versterken we actief de vaardigheden op het gebied van begrijpend lezen en luisteren, cruciaal voor academisch succes. Een kernonderdeel van ons schoolbeleid is burgerschapsonderwijs. Voor het komende schooljaar staat de ontwikkeling van een doorlopend curriculum voor burgerschap hoog op de agenda, om onze leerlingen te vormen tot betrokken en verantwoordelijke burgers. Verrijking van Leermateriaal en Taalklassen In de onderbouw maken we gebruik van de methode 'Onderbouwd', waarvoor we een uitgebreide collectie themakisten ontwikkelen. Deze kisten ondersteunen en verrijken het thematisch onderwijs, wat zorgt voor een contextrijke leeromgeving. Voor onze taalklassen worden de themakisten van 'Wereld vol Woorden' continu aangevuld en uitgebreid. Hiermee waarborgen we dat het aanbod naadloos aansluit bij de actuele taalontwikkeling van de leerlingen, wat een solide basis legt voor toekomstig taalonderwijs.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontwikkeling en Kwaliteitsborging op Basisschool De Kasteeltuin

Wat zijn de inhoudelijke doelen van ons schoolplan?

Ontwikkeling van Onderwijs en Actief Burgerschap op De Kasteeltuin Basisschool De Kasteeltuin plaatst elke leerling centraal. Wij erkennen de uniciteit van elk kind en de groeiende diversiteit binnen onze schoolgemeenschap. Dit vraagt om continue professionele ontwikkeling, zodat we optimaal kunnen inspelen op de uiteenlopende leerbehoeften van onze leerlingen. Sinds 1 augustus 2021 is de wettelijke opdracht voor burgerschapsvorming aangescherpt. Dit betekent dat we op school meer aandacht besteden aan de vorming van verantwoordelijke, betrokken en actieve burgers. Ons onderwijs is gericht op het bijbrengen van essentiële maatschappelijke waarden en normen, zoals respect, verantwoordelijkheid, gelijkwaardigheid en actieve participatie. Onze specifieke burgerschapsdoelen omvatten: Het vergroten van het bewustzijn van leerlingen over hun maatschappelijke rol. Het bevorderen van wederzijds respect voor diverse culturen en perspectieven. Het stimuleren van actief burgerschap door leerlingen te betrekken bij maatschappelijke vraagstukken. Het ontwikkelen van cruciale sociale vaardigheden, waaronder samenwerken, effectieve communicatie en constructieve conflictoplossing. We streven ernaar dat onze leerlingen niet alleen academisch uitblinken, maar ook sociaal en emotioneel veerkrachtig zijn voor hun toekomstige uitdagingen. We willen dat zij een sterk verantwoordelijkheidsgevoel ontwikkelen voor hun omgeving, zowel binnen als buiten de schoolmuren. Het schoolplan 2024-2027 schetst onze ontwikkelingsrichting voor de komende jaren. Dit plan wordt aangevuld met een jaarplan, waarin de jaarlijkse focuspunten voor ontwikkeling worden uiteengezet. U kunt zowel het schoolplan als het jaarplan inzien bij onze intern begeleiders of de schoolleiding. Voor het schooljaar 2025-2026 focussen we op de volgende kernpunten: Optimaliseren van begrijpend lezen en luisteren, inclusief onderzoek naar effectieve interventies. Verdere borging van de GGO-doelenplanners voor rekenen en spelling. Succesvolle implementatie van kwalitatief hoogstaand burgerschapsonderwijs. Deze strategische ontwikkelingen worden ondersteund door gerichte professionele scholing voor ons gehele onderwijsteam. Na deze scholing implementeren, borgen en evalueren we de nieuwe werkwijzen om ons onderwijs continu te verbeteren, zowel in theorie als in de dagelijkse praktijk.

Hoe waarborgt de school het behalen van de onderwijsdoelen?

Continu Proces met de PDCA-cyclus Basisschool De Kasteeltuin hanteert de PDCA-cyclus (Plan, Do, Check, Act) als fundament voor continue onderwijsverbetering. Dit cyclische proces zorgt ervoor dat we systematisch werken aan de kwaliteit van ons onderwijs. Ons team heeft specifieke scholing ontvangen van GGO ter verbetering van zowel onze taal-/spellingresultaten als de opbrengsten van rekenonderwijs. Tijdens studiedagen wordt het team voorzien van de benodigde expertise, waarna de nieuw aangeleerde werkwijzen direct in de praktijk worden gebracht. Gedurende de implementatie monitoren een docent van GGO en de Intern Begeleider de voortgang door middel van groepsbezoeken. Na deze bezoeken bespreken de leerkracht en de begeleider de lesuitvoering en analyseren de resultaten. Daarnaast worden de doelenplanners zorgvuldig ingevuld en besproken met de Intern Begeleider. Momenteel bevinden we ons in het tweede borgingsjaar voor spelling, waarin we de behaalde resultaten evalueren en de werkwijzen verder verfijnen. Dit omvat herhaalde groepsbezoeken, verbetering van de instructie en nauwgezette invulling van de doelenplanner. Leerkrachten en Intern Begeleiders blijven de doelenplanners periodiek evalueren. Op studiedagen focussen we op de meest effectieve onderwijsmethoden voor begrijpend lezen en luisteren, gebruikmakend van betekenisvolle teksten die aansluiten bij de belevingswereld van onze leerlingen. De nieuwe werkwijzen worden na de scholing geïmplementeerd, met groepsbezoeken door een GGO-docent en Intern Begeleiders om de voortgang te evalueren. De lesuitvoering wordt vervolgens door de leerkracht met de begeleider geanalyseerd. Door de consequente herhaling van de PDCA-cyclus waarborgen we een continue optimalisatie van ons onderwijs en het succesvol behalen van onze gestelde doelen. Burgerschapsonderwijs en de PDCA-cyclus: Een Verbinding Op Basisschool De Kasteeltuin beschouwen we burgerschapsonderwijs als een cruciaal onderdeel van de ontwikkeling van onze leerlingen. We bereiden hen niet alleen voor op hun verdere schoolloopbaan, maar ook op hun rol als verantwoordelijke en betrokken burgers in de maatschappij. Ons burgerschapsonderwijs legt de nadruk op de kernwaarden respect, verantwoordelijkheid, samenwerking en actieve maatschappelijke participatie. Onze doelen voor burgerschapsonderwijs omvatten onder meer: Het cultiveren van respect voor medeleerlingen, ongeacht hun achtergrond of overtuiging. Het ontwikkelen van essentiële sociale vaardigheden zoals effectieve communicatie, samenwerking en conflicthantering. Het stimuleren van actief burgerschap, waarbij leerlingen een gevoel van verantwoordelijkheid ontwikkelen voor hun directe omgeving en de bredere samenleving. Het versterken van de kennis over democratische principes en het bevorderen van participatie hierin. De PDCA-cyclus is onze leidraad om deze ambitieuze doelen te realiseren. Door deze cyclus continu te doorlopen, verzekeren we dat ons burgerschapsonderwijs altijd relevant blijft, aansluit bij de ontwikkelingsfase van onze leerlingen en meebeweegt met maatschappelijke veranderingen.

Downloaden

Ontwikkeling van Jonge Kinderen bij Basisschool de Kasteeltuin

Toelichting van de school

Basisschool de Kasteeltuin, gevestigd in Roermond, hecht veel waarde aan een naadloze overgang van kinderopvang naar basisonderwijs. Wij werken intensief samen met Stichting Kinderopvang Roermond om een consistente ontwikkelingslijn voor uw kind te garanderen. Onze school biedt zowel voorschoolse opvang als naschoolse opvang (BSO) die perfect aansluit op het schoolrooster. Dit biedt ouders flexibiliteit en zorgt ervoor dat kinderen zich in een vertrouwde omgeving kunnen blijven ontwikkelen, zowel voor als na de schooldagen. Een warme overdracht tussen pedagogisch medewerkers en onze leerkrachten is cruciaal. Door informatie uit te wisselen, stemmen we de begeleiding van elk kind optimaal op elkaar af, wat bijdraagt aan een soepele overgang en een positieve schoolervaring.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod heeft Basisschool de Kasteeltuin voor jonge kinderen?

Basisschool de Kasteeltuin biedt een rijk scala aan activiteiten en ondersteuning specifiek gericht op de ontwikkeling van jonge kinderen. Dit omvat. Dit omvat een gestructureerd programma dat de overgang naar het basisonderwijs vergemakkelijkt en de vroege ontwikkeling stimuleert.

Basisschool de Kasteeltuin biedt een rijk scala aan activiteiten en ondersteuning specifiek gericht op de ontwikkeling van jonge kinderen. Dit omvat. Dit omvat een gestructureerd programma dat de overgang naar het basisonderwijs vergemakkelijkt en de vroege ontwikkeling stimuleert.

Kinderopvang Diensten Roermond
Peuteropvang en Vroegschoolse Educatie (VVE) Roermond

Met welke partners werkt Basisschool de Kasteeltuin samen voor het jonge kind programma?

Onze samenwerkingen met vooraanstaande organisaties zoals Stichting Kinderopvang Roermond (SKR) en Pedagogisch Sociaal Werk (PSW) garanderen hoogwaardige zorg en educatie. Deze partnerschappen stellen ons in staat een holistische benadering te hanteren, waarbij de ontwikkeling van elk kind centraal staat.

Onze samenwerkingen met vooraanstaande organisaties zoals Stichting Kinderopvang Roermond (SKR) en Pedagogisch Sociaal Werk (PSW) garanderen hoogwaardige zorg en educatie. Deze partnerschappen stellen ons in staat een holistische benadering te hanteren, waarbij de ontwikkeling van elk kind centraal staat.

Team | Basisschool de Kasteeltuin in Roermond | [2025] Schoolregister