
Het team van Basisschool de Kasteeltuin in Roermond
Current section: teamZie hier hoe het team van Basisschool de Kasteeltuin is samengesteld
Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool de Kasteeltuin. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.
Hoe goed past Basisschool de Kasteeltuin bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool de Kasteeltuin bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?
Bij Basisschool de Kasteeltuin zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.
Verdeling man/vrouw laden...
Vergelijking man-vrouw verdeling
Onze school heeft met 88.2% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Wat is de leeftijd van de teamleden?
De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool de Kasteeltuin. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.
Leeftijdsverdeling laden...
Leeftijdsverdeling van het team
De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?
Bij Basisschool de Kasteeltuin werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.
Functiegroepen laden...
Verdeling van functiegroepen
De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.
Deze school
Vakleerkrachten op deze school
Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool de Kasteeltuin gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.
Beschikbare vakgebieden:
Flexibele Invulling van Leerkrachtvervanging op De Kasteeltuin
Bij Basisschool de Kasteeltuin zetten we vol in op een stabiele leeromgeving, zelfs bij onverwachte afwezigheid van leerkrachten. Onze toegewijde flexleerkracht, een ervaren leraarondersteuner, staat paraat om veelvoorkomende vervangingen op te vangen en de continuïteit van het onderwijs te waarborgen. Daarnaast hebben we een pool van gemotiveerde leerkrachten die bereid zijn bij te springen op extra dagen, mocht een collega onverhoopt ziek worden of afwezig zijn. Zo minimaliseren we de impact op de dagelijkse lesprogramma's en zorgen we voor een soepele overgang. Bij kortdurende uitval van een leerkracht, zullen onze Intern Begeleiders en, indien nodig, de directeur direct de zorg voor de klas overnemen. Dit garandeert dat elke leerling de aandacht en begeleiding krijgt die hij of zij verdient, zonder onderbreking van het leerproces. Om te voorkomen dat groepen naar huis gestuurd moeten worden, kunnen onze leraarondersteuners of onderwijsassistenten tijdelijk een klas opvangen. Dit gebeurt altijd onder het 'open deuren protocol', wat zorgt voor heldere communicatie en samenwerking. Mocht het toch voorkomen dat een groep gedurende de eerste dag van afwezigheid van de eigen leerkracht niet direct vervangen kan worden, dan wordt de groep tijdelijk verdeeld over andere klassen. Ouders worden in zo'n geval direct schriftelijk geïnformeerd. Voor de daaropvolgende dag wordt dan gecommuniceerd dat de leerlingen thuis moeten blijven vanwege een tijdelijk lerarentekort. Bij langdurige afwezigheid van een leerkracht, wordt een roulatiesysteem gehanteerd voor de groepen die tijdelijk niet op school kunnen worden opgevangen. We streven er altijd naar om de onderwijstijd voor uw kind zoveel mogelijk te maximaliseren.
Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?
Toelichting van de school
Onderwijstijdverlenging op De Kasteeltuin
Groeperingsvormen
Hoe wordt de tijd op school besteed?
Leerjaar 1 en 2
Leerjaar 3 t/m 8
Deskundige Ondersteuning op Basisschool de Kasteeltuin
Taalontwikkeling en Rekenen: Extra Hulp op Maat
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Versterk de basis met gerichte taal- en rekenondersteuning. Soms bieden de reguliere klassikale lessen niet voldoende uitkomst voor de leerbehoeften van een kind. Op Basisschool de Kasteeltuin bieden wij daarom extra ondersteuning, specifiek gericht op taal en rekenen. Onze leerkrachten werken nauw samen met de intern begeleider om de individuele behoeften van elke leerling te signaleren en te voorzien. Indien gesignaleerd wordt dat een leerling baat heeft bij extra begeleiding, stellen we in samenspraak met ouders een handelingsplan op. Dit plan, vastgelegd in het leerlingjournaal, beschrijft de specifieke ondersteuning. Dit kan zowel gericht zijn op kinderen die extra uitdaging zoeken als op leerlingen die ondersteuning nodig hebben bij technisch of begrijpend lezen, spelling of rekenvaardigheden. Soms is aanvullend onderzoek, zoals een dyslexie- of dyscalculietest, noodzakelijk om de onderwijsbehoefte van een leerling nauwkeurig in kaart te brengen. Hiervoor schakelen wij gespecialiseerde professionals in. Ouders worden hierbij altijd volledig geïnformeerd en om toestemming gevraagd. Consultatiegesprekken zijn openbaar voor ouders. Na een grondige analyse van de leerbehoeften, zetten we onze interne expertise in. De groepsleerkracht, intern begeleider en ondersteunend personeel werken samen aan een gepersonaliseerd ondersteuningsplan. Dit plan bevat concrete begeleidingsdoelen en strategieën om de taal- en rekenvaardigheden van uw kind optimaal te bevorderen.
Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Begeleiding en Ondersteuning
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Groeien in sociaal en emotioneel welzijn. Basisschool de Kasteeltuin stimuleert de brede ontwikkeling van elk kind. Wanneer een kind echter extra ondersteuning nodig heeft op sociaal-emotioneel vlak, en onze interne middelen ontoereikend blijken, zoeken we naar externe oplossingen. Dit gebeurt altijd in nauwe afstemming met de ouders. In dergelijke situaties wordt een onderwijskundig rapport opgesteld. Dit rapport dient als basis voor aanmelding bij het ondersteuningsteam van ons samenwerkingsverband, Swalm en Roer. Tevens wordt de mogelijkheid van een verlengd verblijf in de huidige groep (doublure) besproken, indien dit de ontwikkeling van het kind ten goede komt. Het ondersteuningsteam analyseert de specifieke behoeften van het kind en adviseert over de meest passende hulp. Mogelijke vervolgstappen omvatten een doorverwijzing naar een school met gespecialiseerde expertise, inzet van ambulante begeleiding, of plaatsing op een school voor speciaal basisonderwijs. Het welzijn van het kind staat te allen tijde voorop. Indien onze school de benodigde sociaal-emotionele ondersteuning niet optimaal kan bieden, kan een overstap naar een meer geschikte onderwijsinstelling de beste oplossing zijn. Een goede overdracht en nazorg garanderen een soepele integratie, ook na een periode op een speciale basisschool.
Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectieve Begeleiding
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Optimale ondersteuning voor gedrag en leerhouding. Soms ondervindt een kind uitdagingen op het gebied van gedrag, werkhouding of de aanpak van taken, ondanks de geboden extra ondersteuning. Wanneer blijkt dat de benodigde expertise buiten de mogelijkheden van Basisschool de Kasteeltuin valt, wordt dit zorgvuldig aangepakt. In overleg met ouders stellen we een onderwijskundig rapport op en melden we de leerling aan bij het ondersteuningsteam van samenwerkingsverband Swalm en Roer. Voorafgaand aan deze stap evalueren we gezamenlijk of een verlengd verblijf in de huidige groep, ook wel doublure genoemd, een passende interventie kan zijn. Het ondersteuningsteam evalueert de situatie en adviseert over de meest geschikte hulp. Dit advies kan leiden tot een verwijzing naar een andere basisschool met specifiekere expertise, ambulante begeleiding of een plaatsing op een school voor speciaal basisonderwijs (SBO). De belangen van het kind zijn hierbij leidend. Een overstap naar een school die beter kan voorzien in de specifieke ondersteuningsbehoeften, wordt altijd in samenspraak met ouders besloten. Bij terugkeer vanuit speciaal onderwijs zorgen we voor een naadloze integratie en voortgezette ondersteuning.
Motorische Ontwikkeling: Stimuleren van Beweging en Coördinatie
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Beweging en motoriek stimuleren op Basisschool de Kasteeltuin. Onze vakleerkracht gymnastiek observeert en begeleidt de motorische ontwikkeling van leerlingen. In samenwerking met de groepsleerkracht worden gerichte oefeningen geïntegreerd in de gymlessen om deze ontwikkeling te bevorderen. Daarnaast kan op verzoek van leerkrachten of ouders een Cesartherapeut worden ingeschakeld om specifieke motorische vaardigheden van leerlingen te evalueren en te ondersteunen. Dit proactieve beleid draagt bij aan een gezonde fysieke ontwikkeling van al onze leerlingen.
Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging op School
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Veilige medicijnverstrekking en medische ondersteuning. Basisschool de Kasteeltuin neemt de gezondheid en het welzijn van leerlingen serieus. Bij kortdurende klachten zoals hoofdpijn of buikpijn bieden onze leerkrachten eerste hulp. Voor het toedienen van voorgeschreven medicatie of het uitvoeren van specifieke medische handelingen, volgen wij strikt het Protocol medicijnverstrekking en medisch handelen van Stichting Swalm & Roer. Dit protocol waarborgt een veilige en verantwoorde uitvoering, met duidelijke afspraken. Alle medische ondersteuning wordt altijd vooraf met ouders besproken en vastgelegd in een protocol. Indien nodig, consulteren wij externe experts zoals de GGD. Onze communicatie met ouders, inclusief verzorgers, is transparant en gericht op het welzijn van het kind. Raadpleeg voor gedetailleerde informatie het Protocol medicijnverstrekking en medisch handelen (Swalm & Roer).
Overzicht ondersteuning
Extra mogelijkheden op deze school
Optimale Leerlingondersteuning op Basisschool de Kasteeltuin
Ons Toegewijde Ondersteuningsaanbod
Het team
Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.
Ontwikkeling en Kwaliteitsborging op Basisschool De Kasteeltuin
Wat zijn de inhoudelijke doelen van ons schoolplan?
Hoe waarborgt de school het behalen van de onderwijsdoelen?
Ontwikkeling van Jonge Kinderen bij Basisschool de Kasteeltuin
Toelichting van de school
Veelgestelde vragen
Welk extra aanbod heeft Basisschool de Kasteeltuin voor jonge kinderen?
Basisschool de Kasteeltuin biedt een rijk scala aan activiteiten en ondersteuning specifiek gericht op de ontwikkeling van jonge kinderen. Dit omvat. Dit omvat een gestructureerd programma dat de overgang naar het basisonderwijs vergemakkelijkt en de vroege ontwikkeling stimuleert.
Met welke partners werkt Basisschool de Kasteeltuin samen voor het jonge kind programma?
Onze samenwerkingen met vooraanstaande organisaties zoals Stichting Kinderopvang Roermond (SKR) en Pedagogisch Sociaal Werk (PSW) garanderen hoogwaardige zorg en educatie. Deze partnerschappen stellen ons in staat een holistische benadering te hanteren, waarbij de ontwikkeling van elk kind centraal staat.