Openbare Basisschool de Tandem
Klimop 2
9301 PK Roden

Schoolweging

Schoolweging
34.49
Spreiding
6.11

De schoolweging van De Tandem Roden is 34,49 , met een spreiding van 6,11 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

94,4% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit, ook in vergelijking met soortgelijke scholen (93,4%).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

42,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de inspectienorm van 36,3% ligt. De school overtreft hiermee vergelijkbare scholen (49,2%) niet, maar toont wel effectieve differentiatie gezien de complexe populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Opvallend is het hoge percentage praktijkonderwijsadvies (16,67% vs. 1,01% regio), gecombineerd met sterke prestaties in havo (20,83%). De adviezen reflecteren de diversiteit van de leerlingenpopulatie: 45,83% krijgt een vmbo/havo-advies of hoger, tegenover 63,58% in de regio. Dit past bij de schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Tandem RodenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om de vorderingen van de leerling goed te kunnen volgen, houden we de resultaten van het dagelijks werk bij in One Note en het leerlingadministratiesysteem Parnassys. Hier worden observaties, toetsen en testen in bijgehouden. Behalve methodegebonden toetsen wordt er ook gebruik gemaakt van niet methodegebonden toetsen. In groep 1 wordt gebruik gemaakt van een overgangslijst van de peuterspeelzaal naar groep 1. Hiermee proberen we eventuele (taal)achterstanden te signaleren. Verder gebruiken we het volgsysteem van Kleuterplein in de groepen 1 en 2 om de ontwikkeling van de leerlingen te volgen. Voor de groepen 3 t/m 8 worden de Cito toetsen op het gebied van rekenen, spelling, begrijpend en technisch lezen en voor de sociaal emotionele ontwikkeling (‘Kindbegrip’) gebruikt. De toetsen worden volgens de planning van Leerling in Beeld (Cito) afgenomen. In groep 8 nemen we de doorstroomtoets af. Mocht er aanleiding toe zijn, dan maken we gebruik van andere specifieke toetsen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

12,5% van de leerlingen presteert onder advies (iets boven het landelijk gemiddelde van 11,81%). 68,75% zit op advies, wat wijst op betrouwbare plaatsing. De school benadrukt in haar beleid 'maatwerk door kindgesprekken', wat mogelijk de relatief lage doorstroom naar hogere niveaus (18,75% boven advies vs. 25,27% landelijk) verklaart.

Sociale ontwikkeling

Wat is Kwink? Kwink is een online lesmethode voor sociaal-emotioneel leren, gericht op leerlingen van groep 1 tot en met 8. Het programma richt zich op vijf kerncompetenties: Zelfbewustzijn: Kinderen leren hun eigen emoties en gedachten te begrijpen. Zelfmanagement: Het ontwikkelen van vaardigheden om emoties te reguleren en doelen te stellen. Sociaal bewustzijn: Inzicht krijgen in de perspectieven van anderen en empathie tonen. Relatievaardigheden: Effectief communiceren en gezonde relaties opbouwen. Verantwoordelijke beslissingen nemen: Leren om keuzes te maken die respectvol en ethisch zijn. Hoe Draagt Kwink bij aan de Sociale Ontwikkeling? Kwink biedt een gestructureerde aanpak om kinderen te helpen bij hun sociale ontwikkeling. Door middel van interactieve lessen, animaties en filmpjes worden kinderen gestimuleerd om na te denken over hun gedrag en de impact daarvan op anderen. Dit draagt bij aan een positieve en veilige leeromgeving, waar kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen Voordelen van Kwink: Preventie van Pesten: Door te werken aan een positieve groepsdynamiek en sociale vaardigheden, helpt Kwink om pesten te voorkomen. Verbeterde Leerprestaties: Kinderen die zich sociaal en emotioneel goed voelen, presteren beter op school. Veilige Leeromgeving: Kwink draagt bij aan een veilige en ondersteunende schoolcultuur, waar iedereen zich gerespecteerd voelt. Praktische Toepassing in de Klas Elke week krijgen de leerlingen een nieuwe les die aansluit bij hun leeftijd en ontwikkelingsniveau. De lessen bevatten praktische oefeningen en reflectiemomenten, waardoor de kinderen de geleerde vaardigheden direct kunnen toepassen in hun dagelijks leven. Daarnaast biedt Kwink ondersteuning aan leraren met handige tips en materialen om SEL in de klas te integreren Samen met Kwink werken we aan een toekomst waarin onze leerlingen niet alleen academisch, maar ook sociaal en emotioneel succesvol zijn. Laten we samen bouwen aan een sterke en veerkrachtige schoolgemeenschap! LEES MINDER

Samenwerken

Conflicten oplossen

Zelfredzaamheid

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool de Tandem voor sociale ontwikkeling?

Openbare Basisschool de Tandem gebruikt de methode Kwink voor Sociaal Emotioneel Leren, die aansluit bij de kernwaarden van de school. Het personeel toont voorbeeldgedrag.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool de Tandem om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool de Tandem gebruikt Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool de Tandem?

Openbare Basisschool de Tandem gebruikt de methode Kwink voor sociaal-emotioneel leren.