CBS De Parel
Dreesdestraat 40
9301 GG Roden

Schoolweging

Schoolweging
34.81
Spreiding
5.7

De schoolweging van De Parel Roden is 34,81 , met een spreiding van 5,70 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 95,8% geslaagden voor het fundamenteel niveau overstijgt de school ruimschoots zowel de landelijke norm (85%) als het vergelijkingspercentage van 93,4%. Dit onderstreept een sterke basiskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

46,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de schoolspecifieke signaleringswaarde van 36,3% ligt maar onder het vergelijkingspercentage van 49,2%. Dit reflecteert mogelijk de uitdagingen verbonden aan de complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een opvallende focus op vmbo-(g)t (42,86%) en vwo (14,29%) – beiden significant hoger dan regionale percentages (16,45% vmbo-(g)t en 18,61% vwo). Praktijkonderwijs blijft met 0% juist ruim onder het gemiddelde (1,01% regio). Dit past bij het onderwijsconcept gericht op cognitieve ontwikkeling.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Parel RodenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

‘Groei door aandacht’ is het motto van onze school. Aandacht betekent voor ons dat wij goed proberen te kijken wie ieder kind is en wat het nodig heeft om zich goed te ontwikkelen. Aandacht betekent niet in de laatste plaats dat wij vroegtijdig signaleren dat iemand vast dreigt te lopen in zijn of haar ontwikkeling. Meten en goed kijken, spelen daarbij een belangrijke rol. Aandacht betekent voor de Parel ook dat alle medewerkers binnen de school alle leerlingen bij naam kennen, waar ze goed in zijn, waar de interesses liggen en wat ze nog moeilijk vinden. Zo zijn wij samen verantwoordelijk voor de ontwikkeling en groei van al onze leerlingen. Onze leerkrachten kijken heel goed hoe een kind zich ontwikkeld. Om hun vorderingen te meten en aan te kunnen blijven sluiten bij hun ontwikkeling, toetsen wij onze leerlingen met enige regelmaat. De leerlingen in de groepen 1 en 2 worden geobserveerd door de eigen leerkracht. Zij legt haar observaties vast met behulp van het leerlingvolgsysteem van Onderbouwd. Vanaf groep 3 toetsen we de leerlingen op de gebieden rekenen, spelling, lezen en begrijpend lezen. We gebruiken hiervoor de toetsen die bij de methodes horen en de tussentijdse toetsen van IEP Hoofd, Hart en Handen. Ook de vakken over wereldoriëntatie worden getoetst, maar dat gebeurt ook regelmatig in de vorm van presentaties en andere vormen. Groep 8 maakt de IEP doorstroomtoets. Het team bespreekt een aantal keren per jaar de IEP resultaten van alle groepen. We analyseren dan de resultaten, bespreken de trend en de aanpak per kind of per groep. Om leerlingen die (hoog)begaafd zijn te kunnen signaleren, gebruiken we Sidi-3. kijken naar de cognitieve prestaties van leerlingen en vooral naar hun talenten, sociaal-emotionele beleving, werkhouding en motivatie. Omdat wij het belangrijk vinden onze leerlingen ook op sociaal-emotioneel gebied te volgen, werken wij op dit gebied met het leerlingenvolgsysteem Kanvas. De leerkrachten monitoren de leerlingen bovendien met behulp van de Kanjertraining. We bevragen daarbij de leerlingen bijvoorbeeld op de mate waarin ze zich veilig voelen in de groep. We hebben, vanuit de methode Breinhelden, veel aandacht voor de executieve vaardigheden van leerlingen. Denk hierbij aan focus, planning en zelfregulering. We investeren hiermee in de basisvoorwaarden van de leerlingen om zich optimaal te kunnen ontwikkelen. Het observeren en toetsen van onze leerlingen, biedt ons de kans om ons onderwijsaanbod zo goed mogelijk te laten aansluiten bij de behoefte van de leerlingen. In alle groepen werken we op tenminste drie niveaus: de basisgroep, leerlingen die extra begeleiding nodig hebben en de plusleerlingen die de lesstof gemakkelijk oppikken. Voor ons staat voorop dat de leerlingen zich optimaal ontwikkelen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 5,88% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,81% landelijk), terwijl 17,65% boven advies uitkomt. De school scoort hiermee beter dan vergelijkbare scholen (25,27% boven advies) en bevestigt hiermee de zorgvuldige advisering zoals beschreven in hun doorstroomprotocol.

Sociale ontwikkeling

Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan en om bij te dragen aan de samenleving. Het gaat om vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten te redden. Door deze vaardigheden is het fijn en veilig op school en verbeteren de leerprestaties. Kinderen nemen op een positieve manier deel aan de maatschappij.

Respect voor elkaar

Een veilige omgeving

Aandacht en zorg voor elkaar

Wat is de werkwijze van CBS De Parel voor sociale ontwikkeling?

CBS De Parel streeft naar een stimulerend pedagogisch klimaat, gekenmerkt door vertrouwen, uitdaging en ondersteuning, waarbij veiligheid, orde en duidelijkheid centraal staan. Regels en routines zijn essentieel voor een goede leeromgeving. De sociale opbrengsten worden gemonitord met de IEP toetsen Hart/hoofd/handen en de vragenlijsten KanVAS, waarna plannen worden bijgesteld.

Welke registratievorm(en) gebruikt CBS De Parel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

CBS De Parel gebruikt KanVAS en IEP hart, hoofd, handen om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt CBS De Parel?

CBS De Parel maakt gebruik van Kanjer trainingen en Breinhelden voor sociaal-emotioneel leren.