
Schoolweging
De schoolweging van De Akker Rijswijk is 25,17 , met een spreiding van 6,82 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt door 88,3% van de leerlingen behaald, ruim boven de inspectienorm van 85%. Toch ligt dit ruim onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (96,6%). De school zet waarschijnlijk extra in op basisvaardigheden om kwetsbare leerlingen te ondersteunen, wat resulteert in een solide basis.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
52,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat iets onder de inspectienorm van 53,8% ligt. De school presteert hiermee lager dan vergelijkbare scholen (64,0%). De uitdagingen hangen mogelijk samen met de complexe leerlingenpopulatie, maar het kleine verschil toont aan dat de school dicht bij de signaleringswaarde opereert.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op havo/vwo-niveaus: 21,05% havo/vwo en 15,79% vwo-advies. Dit overstijgt regionale percentages (10,93% havo/vwo en 18,61% vwo). Opvallend is het relatief hoge praktijkonderwijsadvies (5,26% vs 1,01% regio), wat aansluit bij de complexe leerlingenpopulatie. De brede adviesrange reflecteert de diversiteit binnen de school.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Akker Rijswijk | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.65 | 176.69 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Handelingsgericht werken We werken handelingsgericht op De Akker. Dat betekent dat de leerkracht zo goed mogelijk probeert aan te sluiten bij de onderwijsbehoeftes van de leerling. Daar past het onderwijs zich op aan. Hier wordt planmatig aan gewerkt. Per periode worden doelen gesteld en aan het eind van de periode vindt evaluatie van de doelen plaats. Voorheen werd er gewerkt vanuit groepsplannen. Omdat we nu op weg zijn naar gepersonaliseerd leren, werken we met plannen op leerling niveau. Dit is nog volop in ontwikkeling. Vier keer per jaar vindt er een leerlingbespreking plaats, waarin de leerkracht met de IB-er de plannen evalueert. Op aanvraag van de leerkracht worden dan specifieke zorgen omtrent een leerling besproken. Deze leerlingbespreking vormt het uitgangspunt voor de opstelling of aanpassing van de doelen voor de volgende periode. Onderwijs aan het jonge kind In de kleuterbouw wordt thematisch gewerkt. Het onderwijs wordt opgebouwd rondom thema’s uit de wereld om de kinderen heen. Vanuit een veilige leeromgeving en de natuurlijke nieuwsgierigheid van het kind wordt het geprikkeld nieuwe dingen te leren. Uitgangspunt daarbij is de ‘echte wereld’. Kinderen leren door spel en door nadoen. Deze thema’s worden opgebouwd uit vijf bouwstenen: gesprek, lezen en schrijven, constructief en beeldend bezig zijn, rekenen en wiskunde en tenslotte spelactiviteiten. Veel van deze activiteiten vinden plaats in de hoeken. Bij de activiteit in de hoek kan een kind op eigen niveau bezig zijn met het thema. Bij het werken in thema’s worden de kinderen gestimuleerd om mee te denken over wat er allemaal nodig is voor een bepaalde hoek. De juffen vragen de kinderen vaak om hiervoor spullen mee te nemen van huis. De ontwikkeling van de kinderen wordt gevolgd met behulp van het leerling observatiesyseem Kijk! Leerlingvolgsysteem Leerling in Beeld Vanaf groep 3 tot en met groep 8 gebruiken we het leerlingvolgsysteem van Cito. Tweemaal per jaar worden er Cito toetsen afgenomen. Dit gebeurt op gebied van begrijpend en technisch lezen, spelling, woordenschat en rekenen. Aan de hand van de Cito toetsen wordt op onafhankelijke wijze vastgesteld hoe de vaardigheidsgroei van de leerling is op een bepaald vakgebied. Bij het rekenonderwijs en bij begrijpend lezen gebruiken we de toetsen formatief. Dat wil zeggen: aan de hand van de toetsen stellen we leerdoelen vast voor de volgende periode. Voor de andere vakken gebruiken we de toetsen nu nog summatief. Dat wil zeggen: de toetsen laten zien in hoeverre het kind gegroeid is op dat vakgebied. Ambitieplannen Naar aanleiding van de resultaten in januarie en juni stellen we voor iedere groep een ambitieplan op. In dit plan staat een uitvoerige analyse van de resultaten. En worden doelen gesteld voor het volgende halve schooljaar. Na dit halve jaar en voordat het nieuwe ambitieplan wordt opgesteld, wordt (mede n.a.v. de toetsresultaten) het ambitieplan geevalueerd. Zodoende hebben we ook op groepsniveau een kwaliteitscyclus. Tussentijdse toetsen en Leergesprekken We willen zo min mogelijk toets druk bij kinderen en we nemen daarom alleen noodzakelijke toetsen af. De leerkrachten houden de ontwikkeling van het kind goed in beeld op de volgende manieren: online volgen van de vorderingen via Snappet, het beoordelen van gemaakt werk, het maken van een check vooraf aan een nieuw domein, het voeren van leergesprekken. In de leergesprekken worden met de kinderen leerdoelen gesteld en besproken. We zijn in ontwikkeling om de vormgeving en uitvoering van de leergesprekken te verdiepen en uit te bouwen. Bij het rekenonderwijs en het thematisch werken, gebruiken we leergesprekken om de voortgang van kinderen te bespreken. Ook het startgesprek aan het begin van het jaar wordt gezien als een leergesprek. In de leergesprekken worden met de kinderen leerdoelen gesteld en besproken. We zijn in ontwikkeling om de vormgeving en uitvoering van de leergesprekken te verdiepen en uit te bouwen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Een opvallende 40,74% van de leerlingen presteert boven hun advies, ruim boven het landelijk gemiddelde (25,27%). Geen enkele leerling zit onder advies (vs. 11,81% nationaal). Dit wijst op conservatieve adviezen die ruimte laten voor groei, gecombineerd met effectieve begeleiding in het VO zoals beschreven in het onderwijskundig rapport.
Sociale ontwikkeling
Wij willen dat kinderen zich vanuit een veilige omgeving kunnen ontwikkelen. Het pedagogisch klimaat is uitermate belangrijk om dit waar te maken. Leerkrachten willen ten allen tijde het juiste doen, ook in de ogen van het kind, en pedagogisch tactvol handelen. Onze school heeft de Bijbel als basis. We geloven in God als Schepper van hemel en aarde. Dagelijks leven we uit genade, door onze Heer Jezus Christus. Leerkrachten leven vanuit dat geloof. Wij zien school als een oefenplaats voor het leven. We willen kinderen leren dat ze zich optimaal mogen ontwikkelen naar de samenleving van morgen. Een samenleving die ze samen, als volgeling van Jezus Christus te dragen hebben. Voor de sociale vorming geeft dit geloof een basis, daarnaast werken we met de Kanjertraining. LEES MINDER
Plezier
Ontwikkeling
Waardevol
Wat is de aanpak van Basisschool De Akker voor sociale ontwikkeling?
Basisschool De Akker gaat uit van de verschillen tussen kinderen en wil hen leren samenleven en -werken vanuit een christelijke identiteit. Kernwoorden hierbij zijn vertrouwen, liefde, vergeving, ontwikkeling en plezier. De Kanjertraining wordt gebruikt om gestructureerd aan sociale vaardigheden te werken. Twee keer per jaar wordt met vragenlijsten gemonitord hoe de sociale ontwikkeling van de kinderen ervoor staat. Indien nodig, volgt een gesprek of acties op groeps- of individueel niveau.
Welke registratievormen gebruikt Basisschool De Akker om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Akker gebruikt Kijk! en Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Akker?
Basisschool De Akker gebruikt Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.