
Schoolweging
De schoolweging van Brekeldschool is 30,94 , met een spreiding van 5,28 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 90.4% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalde, presteert de school boven de landelijke norm van 85%. Het regionale gemiddelde ligt met 95.2% wel significant hoger, wat de ruimte voor verbetering onderstreept.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
51.3% van de leerlingen behaalde het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 43.5%. Dit is echter lager dan het regionale gemiddelde van 55.4%, wat mogelijk samenhangt met de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweeledig profiel: 25.8% vmbo-(g)t en 19.4% vwo (boven regionale gemiddeldes van 16.5% en 18.6%). Tegelijkertijd is het percentage praktijkonderwijsadviezen (6.5%) zesmaal hoger dan bij vergelijkbare scholen (1.0%). Dit weerspiegelt de combinatie van ambitieuze doelen en maatwerk voor kwetsbare leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Brekeldschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 172.73 | 173.94 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussentijdse resultaten worden gemeten door middel van methode gebonden toetsen, waarvan een weerslag is te vinden in het halfjaarlijkse leerling rapport en via methode onafhankelijke toetsen behorend bij het Cito Leerling in Beeld (leerlingvolgsysteem). Ondersteuning van de leerling in het behalen van de tussenresultaten en de reflectie daarop vindt plaats middels groepsplannen, individuele handelingsplannen, groepsbesprekingen en leerlingbesprekingen onder leiding van de IB. De meest belangrijke vorm van ondersteuning is geïntegreerd in het dagelijks gedifferentieerde lesgeven door de leerkrachten. We streven ernaar om het onderwijsaanbod op onze school zoveel mogelijk op de behoeften van onze leerlingen aan te laten sluiten. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van gedifferentieerde instructie en instructietafel. Zoveel als mogelijk is, wordt binnen de eigen groep hulp geboden. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat ondersteuning en uitdaging door de eigen leerkracht en binnen de eigen klas vaak veel effectiever is dan zorg die buiten de klas gegeven wordt. Bij de methode-onafhankelijke toetsen wordt gebruikt gemaakt van het programma van Cito Leerling in Beeld en ParnasSys.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend laag percentage onderadvisering: slechts 5.4% tegen 11.8% landelijk. 29.7% van de leerlingen presteert boven advies, mogelijk door de inzet van 'dubbeladviezen' en doorlopende monitoring zoals beschreven in het ondersteuningsplan.
Sociale ontwikkeling
Een sociaal veilige school is een school waarin iedereen wordt beschouwd en behandeld als een waardevol schepsel van God en als een gerespecteerd lid van de leer- en werkgemeenschap van leerlingen, ouders en personeelsleden, die door Gods leiding in de school zijn samengebracht. De veiligheid van de ander wordt niet aangetast, maar bevorderd, op een manier die past binnen de kaders van de grondslag van de school. De objectieve veiligheid van de school kan worden afgeleid uit feiten, zoals het aantal incidenten metagressief gedrag, pesten, discriminatie of drank- en drugsmisbruik. De subjectieve veiligheid heeft betrekking op gevoelens en staat vaak los van incidenten. Gevoelens van sociale (on)veiligheid kunnen met veel zaken te maken hebben, zoals het zelfbeeld van de persoon, ervaringen in het verleden of de fysieke omgeving. Ook onaangepast gedrag dat niet tegen een persoon gericht is, kan een gevoel van onveiligheid veroorzaken. LEES MINDER
Betrokkenheid
Welbevinden
Ruimte voor jezelf en de ander
Wat is de werkwijze van Brekeldschool voor sociale ontwikkeling?
De Brekeldschool werkt aan sociale ontwikkeling door middel van de 'regel van de week', die gekoppeld is aan kernwaarden en zichtbaar is in de school. In de groepen 5 tot en met 8 wordt PRIMA anti-pesten gebruikt, en in de andere groepen ZIEN!, met het bijbehorende groepsplan. De sociale opbrengsten worden gemeten met ZIEN!, waarbij zowel leerlingen (groep 6-8) als leerkrachten vragenlijsten invullen. Er vinden jaarlijks gesprekken met de leerlingen plaats en leraren hebben goed contact met de ouders. Ouders en kerken werken samen bij de vorming van leerlingen tot christelijke burgers, onder andere via een ouderpanel nieuwe media. De Brekeldschool heeft inzicht in de veiligheidsbeleving van leerlingen en personeel. Leerkrachten kunnen problemen vroegtijdig signaleren en weten wanneer ze professionals in de zorgstructuur moeten inschakelen. De school biedt aanvullende zorg voor leerlingen die zich onveilig voelen of onveiligheid veroorzaken, en incidenten worden adequaat opgepakt, met nazorg voor slachtoffers en een corrigerende aanpak voor daders die gericht is op herstel. De Brekeldschool werkt samen met de gemeente, jeugdzorg, politie en andere organisaties om onveiligheid in en om de school aan te pakken.
Welke registratievormen gebruikt de Brekeldschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Brekeldschool gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Zien en Leerlijnen ParnasSys/Driestar-Educatief.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Brekeldschool?
De Brekeldschool gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Kinderen en… hun sociale talenten, Prima, SOEMO-kaarten en Zien.