basisschool Klim-Op
Lentfersweg 29
7461 EJ Rijssen

Schoolweging

Schoolweging
31.2
Spreiding
6.06

De schoolweging van Klim-Op Rijssen is 31,20 , met een spreiding van 6,06 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

94,7% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs, ook al ligt het percentage net onder het regionale gemiddelde (95,2%).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

45,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de door de inspectie gestelde schoolgebonden signaleringswaarde van 43,5% ligt. Hoewel dit lager is dan het regionale gemiddelde (55,4%), toont het aan dat de school effectief differentieert voor hoogpresteerders.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen zijn sterk gericht op theoretische leerwegen: 31% vmbo-(g)t en 27,6% havo, aanzienlijk hoger dan regionale gemiddelden (16,5% vmbo-(g)t en 16,1% havo). Praktijkonderwijs blijft beperkt (3,5% bij Klim-Op vs. 4% regio), wat past bij de hoge schoolweging en ambities voor doorstroom.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsKlim-Op RijssenGemeente AmsterdamNederland
LIB173.94171175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op verschillende manieren houden we de ontwikkeling van kinderen in de gaten. In de eerste plaats door heel erg goed te kijken naar kinderen (observatie) en te luisteren naar de ouders. Daarnaast door het afnemen van toetsen die bij de methode horen (methodegebonden toetsen). Deze worden afgenomen nadat bepaalde leerstof is aangeboden om te kijken of de kinderen de stof beheersen of dat we bepaalde onderdelen nog een keer moeten herhalen. Verder door het afnemen van landelijke toetsen. Wij gebruiken daarvoor de toetsen van het CITO: technisch lezen, begrijpend lezen, rekenen, spelling, emotionele ontwikkeling. Twee keer per jaar worden na een toets periode de resultaten met het hele team besproken en geanalyseerd. Op deze manier proberen we de ontwikkelingen op de diverse ontwikkelingsgebieden, als ook ontwikkelingen op groepsniveau en schoolniveau, in beeld te brengen en hier eventueel conclusies aan te verbinden.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend weinig leerlingen presteren onder advies (3,9% vs. 11,8% landelijk). Daarentegen presteert 42,3% boven het advies, wat duidt op conservatieve advisering en effectieve begeleiding. Dit sluit aan bij de beschreven focus op ‘opbrengstgericht werken’ in het schoolplan.

Sociale ontwikkeling

Ontdek jezelf, elkaar en de wereld Groeien gaat over ontdekken. Op basisschool Klim-Op krijgen kinderen de ruimte om zichzelf te leren ontdekken. Daardoor mede eigenaar te worden van hun eigen leerproces. Te ontdekken dat het belangrijk is, ongeacht achtergrond, er voor elkaar te zijn en met respect kritisch te leren kijken en na te denken over alles wat je ziet in de wereld. Ontdek jezelf Op onze school krijgt elk kind de ruimte om zichzelf te leren kennen. Ontdekken wie je bent, wat je kunt en wat je wilt. Zo groeien in zelfvertrouwen en daardoor mede eigenaar te worden van je eigen leerproces. Ontdek elkaar We vinden het belangrijk dat onze school voor elk kind een veilige leeromgeving is. Een plek waar iedereen zichzelf kan zijn en er respect is voor de ander. Er ruimte is om elkaar te leren kennen en te ervaren dat het belangrijk is om ervoor elkaar te zijn. Om met plezier te kunnen werken vieren we samen, hebben we aandacht voor elkaar en helpen we elkaar. Ontdek de wereld Groeien gaat over een open blik naar buiten hebben. De wereld ontdekken begint met basiskennis en –vaardigheden. Vanuit deze basis kritisch nadenken over alles wat je ziet. Ontdekken dat er in onze school, in Rijssen, overal in de wereld mensen zijn met verschillende achtergronden en culturen. Hiervan kennis opdoen leidt tot respect voor de verschillen in de wereld. LEES MINDER

veiligheid

eigenaarschap

leren van en met elkaar

Wat is de werkwijze van basisschool Klim-Op voor sociale ontwikkeling?

Basisschool Klim-Op besteedt extra aandacht aan het groepsproces tijdens de gouden weken aan het begin van het schooljaar en de zilveren week na de kerstvakantie, om een positief klimaat te creëren. De school gebruikt de methode ‘In je sas met de klas’ om de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen te begeleiden, met als doel ze zelfredzamer en zelfverzekerder te maken. Groep 6 werkt structureel met deze methode, de overige groepen gebruiken het incidenteel.

Welke registratievorm(en) gebruikt basisschool Klim-Op om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Klim-Op gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt basisschool Klim-Op?

Basisschool Klim-Op gebruikt het Programma Alternatieve Denkstrategieën (PAD) voor sociaal-emotioneel leren.