Basisschool Banisschool in Rijssen

Het team van Banisschool in Rijssen

Current section: team
Erve Den Boom 5
7463 Rijssen

Zie hier hoe het team van Banisschool is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Banisschool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Banisschool bij jullie?

Ontdek hoe goed Banisschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Banisschool zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 83.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.5%)
Man (16.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Banisschool. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (11.8%)
25-35 jaar (41.2%)
35-45 jaar (29.4%)
45-55 jaar (5.9%)
55-65 jaar (11.8%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25.6%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (18.3%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Banisschool werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (94.4%)
Direct ondersteunend personeel (0%)
Management (5.6%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Banisschool gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over vakleerkrachten.

Vervanging van Leerkrachten op de Banisschool: Altijd Door

Op de Banisschool in Rijssen zorgen we voor een vlekkeloze continuïteit van het onderwijs. Bij onverwachte afwezigheid van een leerkracht zetten we direct onze interne middelen in. Dit kan betekenen dat de duo-assistent de les overneemt of dat een van onze betrouwbare, vaste vervangers wordt ingeschakeld. Deze gezichten zijn al bekend bij veel leerlingen, wat zorgt voor een vertrouwde sfeer. Daarnaast maken we binnen onze onderwijsorganisatie gebruik van een flexibele schil van aankomende leerkrachten. Derde- en vierdejaars studenten mogen, onder nauwlettende begeleiding van de directie, lesgeven bij kortdurende afwezigheid van een leerkracht, mits er geen geschikte vervanging anders te vinden is. Soms is de inzet van een student zelfs een voordeel, omdat deze de specifieke groep leerlingen al goed kent en snel kan inspelen op hun behoeften. Voor langdurigere of specifieke vervangingsbehoeften maken we tevens gebruik van de professionele invalpool van 'jufmeester'. Zo garanderen we dat er altijd gekwalificeerd personeel voor de klas staat. We begrijpen dat tussentijdse wisselingen, bijvoorbeeld door zwangerschappen, soms onvermijdelijk zijn. In dergelijke gevallen communiceren we zo spoedig mogelijk met u als ouder, zodat u altijd op de hoogte bent van de gang van zaken rondom de lesgevende van uw kind.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op de Banisschool: Specialisten voor Elke Uitdaging

6

Taal en Rekenen: Extra Ondersteuning voor Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider
Rekenspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist
Logopedist

Toelichting van de school:

De Banisschool biedt gerichte ondersteuning op het gebied van taal en rekenen. Onze intern begeleiders coördineren de leerlingzorg en werken nauw samen met gespecialiseerde collega's. Voor specifieke leerbehoeften hebben we een taalspecialist, rekenspecialist en een expert op het gebied van meer- en hoogbegaafdheid. Daarnaast versterken externe professionals zoals een logopedist en een dyslexiespecialist ons team, afhankelijk van de individuele ondersteuningsvraag. Ook een ambulant begeleider van Kentalis staat klaar om leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) te begeleiden, zodat zij hun volledige potentieel kunnen bereiken.

5

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis voor Elk Kind

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
PAD Coördinator
Schoolmaatschappelijk Werker (SMW)

Toelichting van de school:

De Banisschool hecht veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Onze intern begeleiders zijn het centrale aanspreekpunt voor deze belangrijke zorg. De specialist meer- en hoogbegaafdheid richt zich specifiek op de sociaal-emotionele groei van deze leerlingen. Onze PAD coördinator is verantwoordelijk voor ons sociaal-emotioneel programma (SOVA), inclusief de implementatie van de PAD-methode, het gebruik van 'Leerling in Beeld' en het schoolbrede veiligheidsbeleid. Daarnaast werken we samen met externe experts zoals een schoolmaatschappelijk werker (SMW), jeugdverpleegkundige en jeugdconsulenten binnen het School Ondersteuningsteam (SOT). Onze orthopedagoog ondersteunt ons eveneens met maandelijkse consultaties.

1

Gedrag en Werkhouding: Effectieve Leeraanpakken voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider

Toelichting van de school:

De Banisschool stimuleert een positieve gedragsontwikkeling en een optimale werkhouding. Aspecten hiervan worden structureel besproken tijdens de gesprekken tussen leerkrachten en de intern begeleider. Samen met de intern begeleider wordt gekeken of een aangepaste aanpak nodig is om leerlingen te ondersteunen. Indien nodig, kan een aanvraag worden ingediend bij het samenwerkingsverband voor een gespecialiseerd gedragsarrangement.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Van Beweging naar Leren

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut

Toelichting van de school:

De Banisschool besteedt aandacht aan de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen. Dit gebeurt onder andere door middel van screenings door een fysiotherapeut. Sommige leerlingen kunnen ook direct op school fysiotherapeutische behandelingen ontvangen, wat de integratie van beweging en leren bevordert.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Welzijn voorop

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

De Banisschool zet zich in voor het welzijn van alle leerlingen. Hoewel er geen specifieke medische specialisten direct aan de school verbonden zijn voor medisch handelen of persoonlijke verzorging, werken we nauw samen met externe instanties indien dat nodig is om de zorg voor onze leerlingen te garanderen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
13
Totaal specialisten
13
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal

Extra Ondersteuning op de Banisschool: Een Persoonlijke Aanpak

Onze Visie op Passend Onderwijs en Leerlingbegeleiding

Op de Banisschool bieden we alle leerlingen de kans om zich optimaal te ontwikkelen. Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben bij de lesstof, komen in aanmerking voor gespecialiseerde Remedial Teaching (RT). Onze onderwijsassistenten richten zich op leesgroepjes, terwijl de RT'er zich ontfermt over leerlingen met complexere leerbehoeften. Ook leerlingen met specifieke arrangementen, zoals gedragsproblematiek, medische of lichamelijke uitdagingen, taal- en spraakontwikkeling, of meer- en hoogbegaafdheid, kunnen profiteren van extra RT. Daarnaast hebben we het 'Micado'-programma voor leerlingen die extra begeleiding wensen bij uitdagend werk. Dit 'Micado'-werk wordt direct in de klas door de leerkracht ondersteund. Voor de bovenbouw bieden we een speciaal 'Micado'-dagdeel van twee uur. Hier krijgen leerlingen een gevarieerd programma aangeboden, dat hen stimuleert tot zelfstandig onderzoek en ontdekking. Micado staat voor Motivatie, Intelligentie, Creativiteit, Aandacht, Doorzettingsvermogen en Omgeving, kernwaarden die we koesteren. Onze kernfilosofie is dat de groepsleerkracht primair verantwoordelijk blijft voor alle leerlingen. Daarom bieden we extra ondersteuning zoveel mogelijk binnen de veilige setting van de groep, bijvoorbeeld aan de instructietafel. Het welbevinden van onze leerlingen is een cruciale graadmeter voor hun onderwijscarrière. Leerlingen met een hoog welbevinden kunnen in de bovenbouw een individueel leertraject volgen of een arrangement krijgen. Voor leerlingen met een lager welbevinden vinden we een doorverwijzing naar gespecialiseerde hulp passender. Voor cognitieve uitdagingen in Rijssen, vanaf groep 3, verwijzen we naar 'de Brug' of ons interne plusprogramma. Soms is een verwijzing naar scholen in Zwolle, zoals de Eliëzer- en Obadjaschool voor specifieke zorgvragen op het gebied van gedrag, cognitie of medisch-lichamelijke behoeften, noodzakelijk. De uiteindelijke beslissing wordt genomen op basis van het welbevinden van de leerling en onze specifieke mogelijkheden om maatwerk te bieden. Technische hulpmiddelen voor leerlingen met gehoor- of zichtproblemen kunnen wij doorgaans goed realiseren. Leerlingen die specifieke lichamelijke zorg nodig hebben, kunnen hiervoor een arrangement aanvragen, mede gefinancierd door de gemeente. Hierbij houden we rekening met de belastbaarheid van de leerkracht om de focus op het lesgeven te behouden. Leerlingen met complexere zorgvragen, die specialistische hulp vereisen die ons team mogelijk niet kan bieden, worden doorverwezen naar daarvoor geschikte onderwijsinstellingen. Bij de aanmelding van een leerling met extra ondersteuningsbehoeften organiseren we altijd een multidisciplinair overleg (MDO). Hierbij zijn alle externe begeleiders, onze intern begeleider en de directeur betrokken om een gezamenlijk plan op te stellen. Volgens de wet Passend Onderwijs (2014) heeft iedere leerling recht op kwalitatief goed onderwijs. Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, ontvangen deze zoveel mogelijk binnen het reguliere onderwijs. Elke leerling krijgt op school de basisondersteuning die hij of zij verdient. In specifieke gevallen bieden we aanvullende ondersteuning, zoals beschreven in ons School Ondersteuningsplan. Als we een leerling met een bepaalde ondersteuningsbehoefte niet optimaal kunnen helpen, zoeken we samen met u naar de beste oplossing. De school blijft te allen tijde verantwoordelijk voor het bieden van een passende onderwijsplek, hetzij op onze eigen school, hetzij op een andere school binnen het reguliere of speciaal onderwijs. Onze school is onderdeel van het reformatorisch samenwerkingsverband Berséba (www.berséba.nl). Toekomstig aanbod extra ondersteuning: Momenteel hebben we geen specifieke uitbreidingsplannen voor extra ondersteuningsbehoeften. Wij verwelkomen alle kinderen uit onze wijk die passen bij onze identiteit. Indien nodig, bijvoorbeeld bij VVE-indicatie, onderzoeken we of we een leerling passend onderwijs kunnen bieden. Hiervoor vindt een intake plaats met betrokken partijen zoals de peuterspeelzaal, orthopedagoog en intern begeleider. Eerdere ervaringen met leerlingen die slechthorend of slechtziend waren, tonen aan dat technische aanpassingen veel mogelijk maken. Voor cognitieve verrijking verwijzen we, vanaf groep 3, naar 'de Brug' in Rijssen of ons plusprogramma. Soms is een verwijzing naar gespecialiseerde scholen in Zwolle (Eliëzer- en Obadjaschool) noodzakelijk voor leerlingen met specifieke behoeften op het gebied van gedrag, cognitie of medisch-lichamelijke zorg. De uiteindelijke keuze hangt af van het welbevinden van de leerling en onze mogelijkheden voor maatwerk.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Excellente Ontwikkeling bij Banisschool

Welke ambitieuze doelen staan centraal in ons schoolplan?

De kwaliteitszorg van de Banisschool is een gestructureerd proces dat begint bij ons strategisch beleid en uitmondt in een vierjarig schoolplan met concrete doelen. Dit plan is de weerslag van onze ambitie en ontwikkeling. Het opstellen van het vierjarige schoolplan is een zorgvuldig proces dat een volledig schooljaar in beslag neemt. Het start met een diepgaande reflectie op onze kernwaarden, geworteld in de identiteit van onze school. In nauwe samenwerking met het bestuur, directie, de medezeggenschapsraad, ons toegewijde team van leerkrachten en betrokken ouders, wordt het schoolplan vormgegeven. We evalueren het voorgaande plan grondig en gebruiken de vastgestelde verbeterpunten als basis voor het nieuwe schoolplan. Daarnaast integreren we diverse relevante data, zoals: * Interne analyses van leeropbrengsten (Cito-Leerling in Beeld, Doorstroomtoets). * Vergelijkingen met andere RSVR-scholen tijdens halfjaarlijkse kwaliteitsbezoeken. * Monitoringsgegevens over sociale veiligheid (Leerling in Beeld). * Rapportages van de onderwijsinspectie. * Resultaten van schoolbezoeken binnen ons samenwerkingsverband. * Evaluaties van de visitatiecommissie 'Samen Opleiden'. * Resultaten van ouder- en personeelstevredenheidsonderzoeken. * Belangrijke ken- en stuurgetallen van het samenwerkingsverband. * Analyse van externe ontwikkelingen binnen het onderwijs. Deze data vormen de input voor het managementteam om een grondige analyse uit te voeren. Op basis hiervan worden de actiepunten voor het nieuwe plan gedefinieerd en besproken met het gehele team. Vervolgens bepaalt het managementteam de strategische koers en formuleren we onze ambities voor de komende vier jaar. Deze ambities worden vertaald naar concrete, SMART geformuleerde actiepunten met succesindicatoren en een duidelijke tijdsplanning, verdeeld over de volgende kerngebieden: onderwijs en leerlingenzorg, veiligheid, personeel en organisatie, externe relaties en governance, en financiën en bedrijfsvoering. Vanuit dit schoolplan worden jaarlijks vier gedetailleerde jaarplannen afgeleid. Dit is een cyclisch proces dat nauw aansluit bij het overkoepelende schoolplan. De cyclus van het jaarplan begint in juni met een evaluatie van de resultaten van het voorgaande jaarplan en de leeropbrengsten. Tegelijkertijd evalueren we de lopende begroting. Op basis van het schoolplan stellen we de prioriteiten voor het nieuwe schooljaar vast en verwerken deze in het nieuwe jaarplan. Het team is hierbij intensief betrokken. Het definitieve jaarplan wordt vastgesteld tijdens de plenaire teamvergadering eind juni. Parallel hieraan wordt de finale evaluatie van het vorige jaarplan vastgesteld en opgenomen in een managementrapportage voor het College van Bestuur en de Raad van Toezicht. De directie koppelt financiële middelen aan de organisatiedoelen, wat resulteert in de begroting voor het volgende kalenderjaar. In de maanden daarna vinden de gesprekken binnen de gesprekkencyclus plaats. Hierbij leggen we een directe link tussen persoonlijke ontwikkeling en de ontwikkeling van de school, wat de integratie van schoolontwikkeling en HRM-beleid versterkt. In januari evalueren we halverwege het jaarplan. De directie reflecteert samen met het managementteam op de formatie en stelt een concept-evaluatie op. Deze schriftelijke weerslag dient eveneens als managementrapportage voor het College van Bestuur en de Raad van Toezicht. De tweede helft van het schooljaar volgt hetzelfde patroon, met een evaluatie en de voorbereiding van een nieuw jaarplan in juni. De directie koppelt het formatieplan aan het jaarplan. De directie identificeert de gebieden waar persoonlijke leiderschapsontwikkeling het meest waardevol is, gezien de team- en organisatieontwikkeling, en selecteert passende scholingsvormen. Hierbij wordt ook gewerkt aan herregistratie. Alle afspraken over de inrichting van ons onderwijs en de organisatie zijn vastgelegd in borgingsdocumenten, georganiseerd volgens de BAS-structuur (Seminarium voor Orthopedagogiek, Hogeschool Utrecht) in zeven lijnen. Tijdens studiemiddagen evalueren en borgen de lijngroepen deze documenten structureel. De uitkomsten van deze bijeenkomsten leiden tot actualisering van de documenten, waardoor de gemaakte afspraken voor iedereen helder en actueel blijven. Parallel aan de jaarplancyclus loopt de gesprekkencyclus tussen leerkrachten en intern begeleiders over de leerlingenzorg. Direct na de start van het schooljaar beginnen we met ouder- en kindgesprekken om verwachtingen en doelen helder te krijgen. Er zijn maandelijks contactmomenten met ouders. Vier keer per jaar bespreekt de leerkracht de voortgang van de groep met de intern begeleider. In januari/februari worden alle toetsen, inclusief sociaal-emotionele metingen, afgenomen via Leerling in Beeld. De leerkracht bespreekt de analyse met de intern begeleider. De intern begeleiders bespreken dit vervolgens met de directeur tijdens de kwaliteitszorggesprekken in maart en september. Tot slot vinden er elke twee tot drie weken MT-overleggen plaats. Hierin bespreken intern begeleiders en bouwcoördinatoren met de directeur de voortgang van de bouwvergaderingen, borgen afspraken en formuleren nieuwe agendapunten. Ook worden zorgleerlingen besproken, die indien nodig worden voorgelegd aan het School Ondersteuningsteam (SOT). Al deze stappen gedurende het schooljaar garanderen een continu proces van professionele ontwikkeling en verbetering, wat direct ten goede komt aan de doorgaande ontwikkeling van onze leerlingen.

Hoe bevordert Banisschool burgerschapsvorming en sociale ontwikkeling?

Per 1 augustus 2024 is de wettelijke opdracht voor burgerschap aangescherpt. De doelen die wij nastreven op het gebied van burgerschapsvorming zijn: * We volgen de actuele leerlijnen van onze digitale methode voor burgerschap om een solide basis te leggen. * Sinds cursusjaar 2022-2023 implementeren we de nieuwe methode 'Wonderlijk Gemaakt', die volledig voldoet aan de meest recente wettelijke eisen voor burgerschap en sociaal-emotionele ontwikkeling. * De lessen voor burgerschap, mediawijsheid (STAPP), seksuele voorlichting (Wonderlijk Gemaakt) en sociaal-emotionele ontwikkeling (PAD) worden geïntegreerd in de wekelijkse lessen Persoonlijke en Maatschappelijke Vorming (PMV). * Vanaf cursusjaar 2024-2025 zullen we de effectiviteit van onze burgerschapsonderwijs monitoren om continue verbetering te waarborgen.

Downloaden

Speciaal Aanbod voor Jonge Kinderen op de Banisschool

Toelichting van de school

De Banisschool hanteert een gestructureerde aanpak voor de doorgaande lijn in het onderwijs voor jonge kinderen. Na afstemming binnen het gemeentelijk overleg, ontvangen wij een overdrachtsformulier van elke peuterspeelzaal. Leerlingen die deelnemen aan Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) worden warm overgedragen. Dit houdt in dat er nauw contact is tussen ouders, de leidster van de peuterspeelzaal en de leerkracht op school. Zo waarborgen we een soepele overgang. Voor VVE-leerlingen met een ontwikkelingsachterstand van meer dan zes maanden stellen we direct een handelingsplan op. Dit plan zorgt voor een consistente begeleiding en ondersteuning gedurende hun ontwikkeling. Onze extra inspanningen voor VVE-leerlingen omvatten ook het onderhouden van sterke banden met logopediepraktijken in Rijssen. Bovendien bespreken we de voortgang van VVE-leerlingen, en indien nodig andere leerlingen, met de ortho-didact van Driestar Educatief. Indien er meer ondersteuning nodig is, kan een leerling worden besproken binnen het School Ondersteunings Team (SOT). We vragen proactief extra hulp aan bij gespecialiseerde instanties zoals Kentalis wanneer dit noodzakelijk is. Als observatie-instrument gebruiken we de 'Driestar Educatief leerlijnen'. Ouders worden actief betrokken via deelname aan 'VVE thuis', wat de leerervaring thuis versterkt. Hoewel we weinig VVE-leerlingen hebben en daarom geen specifieke certificeringstrainingen volgen, hebben we binnen onze organisatie een toegewijde VVE-coördinator. Deze coördinator monitort onze leerlingen en onderhoudt contact met de coördinator van de VVE peuterspeelzaal.

Veelgestelde vragen

Biedt de Banisschool extra ondersteuning voor jonge kinderen?

De Banisschool richt zich op een naadloze overgang en optimale ontwikkeling voor alle jonge kinderen. Hoewel we geen formeel apart 'extra' aanbod hebben, integreren we VVE-principes en zorgen we voor individuele aandacht en begeleiding waar nodig, in samenwerking met externe partners.

Met welke organisaties werkt de Banisschool samen voor jonge kinderen?

De Banisschool werkt nauw samen met Peuterspeelzaal 't Kruimeltje om een doorlopende leerlijn te garanderen. Deze samenwerking zorgt voor een optimale overdracht en afstemming van de educatieve behoeften van jonge kinderen.

De Banisschool werkt nauw samen met Peuterspeelzaal 't Kruimeltje om een doorlopende leerlijn te garanderen. Deze samenwerking zorgt voor een optimale overdracht en afstemming van de educatieve behoeften van jonge kinderen.

Team | Banisschool in Rijssen | [2025] Schoolregister