Basisschool Banisschool in Rijssen

De resultaten van Banisschool in Rijssen

Current section: resultaten
Erve Den Boom 5
7463 Rijssen

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Banisschool, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Banisschool bij jullie?

Ontdek hoe goed Banisschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau Beheersing op de Banisschool

Het fundamenteel niveau markeert de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. In groep acht meten we dit via de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor dit basisniveau, een norm die ook voor onze Banisschool geldt. Deze score van 96,91% op de Banisschool overtreft dit landelijk gestelde minimum aanzienlijk. Het laat zien dat de overgrote meerderheid van onze leerlingen de basisvaardigheden op een solide manier beheerst. Dit resultaat bevestigt de effectiviteit van ons onderwijsprogramma om leerlingen een sterke basis mee te geven voor hun verdere schoolcarrière.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau Resultaten Banisschool Rijssen

Het streefniveau vertegenwoordigt een ambitieuzer doel dan het fundamenteel niveau. Ons streven is om een zo groot mogelijk percentage van onze leerlingen dit hogere niveau te laten bereiken aan het einde van groep acht. De onderwijsinspectie stelt voor elke school individueel een streefpercentage vast, gebaseerd op de specifieke leerlingenpopulatie. Met een score van 59,11% voor het streefniveau op de Banisschool, laten we zien dat we continu werken aan het uitdagen en stimuleren van onze leerlingen. Hoewel dit resultaat onder de landelijke signaleringswaarde van 47,1% ligt, is de vergelijking met scholen met een vergelijkbare populatie (57,94%) zeer positief. Dit geeft aan dat we binnen de verwachte bandbreedte presteren en continu streven naar verdere verbetering van de leerresultaten.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Banisschool?

De Banisschool hanteert een zorgvuldig proces voor het schooladvies, gebaseerd op de meerjarige ontwikkelingslijn van leerlingen. Ons team, bestaande uit de leerkrachten van groep 7 en 8 en de intern begeleider, werkt samen om een passend advies voor het voortgezet onderwijs te formuleren. Dit advies is geworteld in de protocollen van onze onderwijsorganisatie en houdt rekening met de individuele voortgang van elke leerling. Gedurende dit traject vinden er belangrijke gesprekken plaats met ouders, met name tijdens de ouderavonden in maart. Na de resultaten van de Doorstroomtoets worden eventuele afwijkende scores en de daaruit voortvloeiende adviezen opnieuw geëvalueerd en met de ouders besproken.

Grafiek

Grafiek laden...

Ontwikkeling van Sociale Vaardigheden op de Banisschool

De Banisschool hecht enorm veel waarde aan de sociale ontwikkeling van elk kind. Onze kernwaarden – respect, samenwerken en verantwoordelijkheid – vormen de basis van ons pedagogisch klimaat. We streven naar een omgeving waarin kinderen leren hoe ze anderen kunnen behandelen zoals ze zelf behandeld willen worden. Ons programma is opgebouwd rondom wekelijkse en maandelijkse thema's die gericht zijn op positieve interactie. Denk aan 'Wij zijn vriendelijk en beleefd', 'Wij gebruiken nette taal' en 'Wij spreken goed over een ander'. Deze thema's worden ondersteund met concrete gedragsregels die wekelijks centraal staan. Daarnaast hanteren we de kernwaarde 'Wij werken samen aan een veilige school'. Subthema's hierbij zijn 'Samenwerken en samen spelen verbetert alles', 'Eerlijkheid onderling' en 'Een prettige sfeer op het schoolplein behouden'. Kinderen leren hierdoor effectief samen te werken en respectvol met elkaar om te gaan. De kernwaarde 'Wij nemen onze verantwoordelijkheid voor school!' moedigt leerlingen aan tot zelfstandigheid en zorg voor hun omgeving. Thema's als 'We doen ons uiterste best, nu en in de toekomst', 'We dragen zorg voor elkaar' en 'We werken in rust' stimuleren deze verantwoordelijkheid. Met ons specifieke programma, Programma Alternatieve Denkstrategieën (PAD), richten we ons op vier cruciale sociale leerdoelen: **Thema 1: Zelfbeeld** Een positief zelfbeeld en het gevoel van eigenwaarde zijn essentieel voor zowel de sociaal-emotionele groei als de schoolprestaties. Kinderen die zich gewaardeerd voelen en vertrouwen hebben in eigen kunnen, vertonen vaak beter gedrag en zijn gemotiveerder om te leren. **Thema 2: Zelfcontrole** PAD-lessen helpen kinderen om impulsieve reacties te beheersen en eerst rustig na te denken. Dit is cruciaal voor het oplossen van problemen. Kinderen leren omgaan met hun emoties en impulsgedrag te vermijden, wat bijdraagt aan een veilige leeromgeving. **Thema 3: Gevoelens** Het leren benoemen en hanteren van emoties is een belangrijk onderdeel, vooral in de middenbouw. Kinderen leren hun eigen gevoelens en die van anderen te herkennen en te begrijpen. Ze ontdekken dat gevoelens signalen zijn en dat het uiten van deze gevoelens, ook de negatieve, kan helpen om situaties beter te hanteren. **Thema 4: Probleemoplossing** In de bovenbouw ligt de nadruk op het ontwikkelen van probleemoplossende vaardigheden. Leerlingen leren zelf verantwoordelijkheid te nemen voor hun keuzes en de gevolgen daarvan. Ze verkennen verschillende oplossingen voor situaties, kiezen de meest effectieve en passen deze toe, wat hen helpt bij het navigeren door sociale uitdagingen.

Respect: Behandel anderen zoals je zelf behandeld wilt worden

Samenwerken: Werk samen aan een veilige en prettige schoolomgeving

Verantwoordelijkheid: Neem verantwoordelijkheid voor je eigen leerproces en de school

Hoe bevordert de Banisschool de sociale ontwikkeling van leerlingen?

De Banisschool hanteert een gestructureerde aanpak voor sociale ontwikkeling, gebaseerd op kernwaarden en wekelijkse thema's. Elke maandag introduceren we een nieuwe gedragsregel, die ook per e-mail aan ouders wordt gecommuniceerd. Centraal staat de sociaal-emotionele leermethode PAD, die kinderen essentiële vaardigheden bijbrengt zoals effectief complimenteren en emoties uiten. We gebruiken hulpmiddelen zoals het 'Pad kind' en emotiekaartjes om deze vaardigheden te oefenen. Jaarlijks evalueren we de sociale vooruitgang met behulp van het instrument 'Leerling in beeld', waarbij zowel leerkrachten als leerlingen (groep 5-8) betrokken zijn. Deze evaluaties worden aangevuld met individuele gesprekken met leerlingen en ouders. Uit ouderonderzoeken blijkt dat de overgrote meerderheid van de leerlingen zich veilig voelt op onze school. Bij ongewenst gedrag vragen we ouders om contact op te nemen met de leerkracht, zodat we snel en effectief kunnen ingrijpen.

Welke methoden gebruikt de Banisschool voor het meten van sociale vooruitgang?

De Banisschool maakt gebruik van de volgende methoden om de sociale vooruitgang van leerlingen te monitoren:

  • De specifieke leerlijnen voor kleuters
  • Het instrument 'Leerling in beeld' voor de oudere groepen

Welke programma's voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet op de Banisschool?

Op de Banisschool zetten we diverse programma's in voor sociaal-emotioneel leren, waaronder:

  • Een doos vol gevoelens
  • Programma Alternatieve Denkstrategieën (PAD)
  • We hebben zowel BAS als PAD geïntegreerd in onze schoolvisie

Inspectierapport Banisschool: Een Diepgaande Analyse van Onderwijskwaliteit

De Banisschool in Rijssen handhaaft haar basisarrangement met een solide kwaliteit van onderwijs, zoals bevestigd door de onderwijsinspectie. Dit toont onze toewijding aan uitstekend basisonderwijs. In 2020 voerden we een tussentijds onderzoek uit naar drie belangrijke thema's, inclusief burgerschap. Tijdens dit gesprek presenteerden we ons succesvolle BAS+ concept, deelden we onze inzichten over de aanpak van begrijpend lezen en lichtten we onze visie op burgerschapsvorming toe. Recentelijk, in 2023/2024, vond er een bestuursbezoek plaats waarbij collega-scholen met vergelijkbare leermethoden werden gevisiteerd. Hoewel de Banisschool zelf niet direct bezocht werd, was de directeur als kwaliteitsmedewerker aanwezig bij dit bezoek, dat naar volle tevredenheid verliep. Op het gebied van burgerschap hebben we een doorlopende leerlijn ontwikkeld binnen onze organisatie. Vanaf het schooljaar 2024-2025 monitoren we de voortgang van burgerschapsonderwijs. Burgerschap is geïntegreerd in diverse vakken en activiteiten, waaronder Bijbellessen, sovalessen, de 'regel van de week', mediawijsheid, 'wonderlijk gemaakt' lessen en zaakvakken zoals aardrijkskunde. Wekelijks worden deze thema's, samen met seksuele opvoeding, behandeld in de PMV-lessen. Een inspectiebezoek aan de Ronde Maat, een school met een vergelijkbare opzet, bevestigde de effectiviteit van deze aanpak.

Resultaten | Banisschool in Rijssen | [2025] Schoolregister