
De resultaten van Banisschool in Rijssen
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Banisschool, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Schoolweging van Banisschool
De schoolweging van Banisschool is 29,50 , met een spreiding van 5,17 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Hoe goed past Banisschool bij jullie?
Ontdek hoe goed Banisschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt door 98% van de leerlingen gehaald, ver boven de landelijke norm van 85%. Dit duidt op een stevige basiskwaliteit, zoals beschreven in het onderwijsprotocol van de school.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
63,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 47,1%. Dit illustreert de effectiviteit van het adaptieve rekenonderwijs dat in het schoolplan wordt benadrukt.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Banisschool?
De adviezen tonen een theoretische focus: 39,0% havo/vwo en 2,4% vwo (vs. 10,9% en 18,6% bij vergelijkbare scholen). Praktijkgericht onderwijs (vmbo-b/k) scoort met 7,3% wel iets hoger dan het regionale gemiddelde (6,6%). Dit past bij de beschreven 'doorlopende ontwikkellijn' waarbij maatwerk centraal staat.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Banisschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.85 | 173.94 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenresultaten zijn een goede indicator van de ontwikkeling van de groep. Zo weten we al jaren in welke groep relatief veel zorgleerlingen zitten en passen we ons onderwijsaanbod wat aan (meer klassikale instructie of juist meer gedifferentieerde instructie). Ook is te voorspellen hoe de Doorstroomtoets gescoord wordt. In cursusjaar 2017-2018 hebben we een prima score behaald met 539,9. In cursusjaar 2018-2019 zaten we ongeveer op het landelijke gemiddelde. In 2020 is de eindtoets vanwege de Corona periode niet afgenomen. In cursusjaar 2020-2021 hebben we onder het landelijk gemiddelde gescoord met 532,8. Cursusjaar 2021-2022 was de score ruim boven gemiddeld met 537,3. De Doorstroomtoets is met 175 punten naar tevredenheid gescoord, maar niet meer te vergelijken met de Eindtoets. De score zegt iets over de stabiliteit in het team, maar veel meer over de zorgzwaarte van de groep. Wij hebben naar aanleiding van de tussenresultaten ons onderwijsaanbod aangepast voor lezen (we lezen spelenderwijs ook woordrijen) en rekenen (automatisering en schaduwtoetsen) en de woordenschat van Engels wordt uitgebreid door meer woordjes te leren. De tussenresultaten worden door de leerkrachten geanalyseerd, met de ib'ers besproken, in MT gedeeld en de scores worden vergeleken en besproken in de kwaliteitszorggesprekken tussen de 5 scholen van de vereniging. Ook stellen we doelen per toets per groep. Wat is haalbaar, wat is realistisch? In de gesprekken met de intern begeleider worden deze doelen besproken. De leerlingen krijgen een lesstofaanbod op 3 niveaus: *, ** of ***. Bij de plusleerlingen wordt gekeken of er meer van hetzelfde nodig is, een plusprogramma in de klas wordt aangeboden, extra begeleiding nodig is (methode Ontdekkingsreis) door de plusleerkracht (Micado groep) of dat we ambulant begeleiding aanvragen. Jaarlijks wordt genoteerd op welk niveau de plusleerlingen ingedeeld zijn.
Zitten de oud-leerlingen van Banisschool in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 4,4% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,8%), terwijl 28,3% boven het advies uitstroomt. Deze cijfers onderstrepen de zorgvuldige advisering volgens het protocol met dubbelcheckmomenten en oudergesprekken.
Sociale ontwikkeling
De kernwaarde respect gaat uit van 'Wij behandelen de ander zoals we zelf behandeld willen worden!' Daarbij werken we aan de 4-wekelijkse subthema's 'Wij zijn vriendelijk en beleefd', 'Wij gebruiken nette taal', Wij spreken goed over een ander'. Bij ieder subthema horen 4 regels van de week. De kernwaarde samenwerken gaat uit van 'Wij werken samen aan een veilige school'. De subthema's zijn 'Wij werken en spelen samen; dat is beter', 'wij zijn eerlijk naar elkaar' en 'Wij houden het fijn op het plein'. De kernwaarde verantwoordelijkheid gaat uit van 'Wij nemen onze verantwoordelijkheid voor school!'. De subthema's zijn 'Wij doen ons best voor nu en later', 'Wij zijn verantwoordelijk voor elkaar' en 'Wij werken rustig'. Met PAD werken we aan vier thema's c.q. sociale opbrengsten: Thema 1: Zelfbeeld Gevoelens van eigenwaarde en competentie zijn van groot belang voor de sociaal- emotionele ontwikkeling van kinderen, maar ook voor hun schoolprestaties. Wanneer kinderen het gevoel hebben dat zij gewaardeerd worden en vertrouwen hebben in zichzelf, zijn ze vaak beter in staat tot goed gedrag in de klas. Bovendien zullen kinderen die zelfvertrouwen hebben en zich op school prettig voelen, gemotiveerder en met meer doorzettingsvermogen willen leren. Thema 2; Zelfcontrole Tijdens de PAD-lessen is het leren van zelfcontrole belangrijk. Het gaat erom eerst rustig na te denken in plaats van impulsief te reageren. Het is moeilijk om voor een probleem een oplossing te bedenken als je van streek bent of in de war. Kinderen slaan of schoppen soms een medeleerling en bedenken pas achteraf dat je het eigenlijk beter niet had kunnen doen. Thema 3: Gevoelens Het onder woorden leren brengen van gevoelens en ermee leren omgaan komt op school in alle groepen aan de orde, maar de nadruk ligt bij de middenbouw. Kinderen leren hun eigen gevoelens en die van anderen in te schatten. Ze leren dat gevoelens belangrijke signalen zijn en dat je die informatie niet moet negeren. Het benoemen van je gevoelens - ook de negatieve - kan juist helpen om grip te krijgen op een situatie. De kinderen leren verder dat gedrag en gevoelens bij elkaar horen, maar dat het wel twee verschillende dingen zijn. Je boos voelen kan een feit zijn, maar over de manier waarop je uiting geeft aan je boosheid, moet je goed nadenken. In de PAD-lessen komen ongeveer veertig verschillende gevoelens aan de orde. Als eerste de eenvoudige zoals blij, verdrietig, boos en dergelijke, daarna de meer ingewikkelde gevoelens zoals jaloers, schuldig en trots. In de lessen leren de kinderen welke signalen bij de verschillende gevoelens horen, zodat zij die gevoelens bij zichzelf en bij anderen leren herkennen. Ze leren hoe ze rekening kunnen houden met het standpunt van anderen en waarom ze dat moeten doen. Ook ervaren ze welke invloed hun gedrag heeft op een ander en het gedrag van anderen op hen. Thema 4: Probleem oplossen Het probleem oplossen komt in alle groepen aan de orde, maar de nadruk ligt bij de bovenbouw. De PAD-lessen in de hogere groepen maken de leerlingen steeds meer duidelijk dat zij zelf verantwoordelijk zijn voor de keuzes die ze maken. Als je bijvoorbeeld van andere kinderen niet mee mag doen met een spelletje, loop je dan huilend weg, sla je woedend het spel van tafel of probeer je te onderhandelen? Bij probleem oplossen leren de kinderen welke oplossingen er te verzinnen zijn, hoe zij 'de beste oplossing' kiezen en hoe ze deze vervolgens kunnen toepassen. Zij leren van tevoren te bedenken wat de gevolgen zijn van hun gekozen oplossing. LEES MINDER
Respect
Samenwerken
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van Banisschool voor sociale ontwikkeling?
Vanuit de kernwaarden werkt Banisschool via thema's aan de regel van de week. De kalender met regels hangt onder de kernwaarden in iedere groep en iedere gang. Op maandag wordt de nieuwe regel geïntroduceerd en ook naar ouders gemaild. Daarnaast werkt de school met de sova methode PAD. Er is gekozen voor deze methode omdat men kinderen goed gedrag wil leren. 'Hoe doe je dat? Hoe bedankt je voor een compliment? Hoe laat je je emoties blijken?' De methode gebruikt het Pad kind (voor complimenten geven), emotiekaartjes (hoe heb je iets ervaren) en methode lessen. De meting van sociale opbrengsten vindt plaats door middel van het instrument 'Leerling in beeld'. Hierbij worden leerkracht en leerling (groep 5-8) vragenlijsten afgenomen. En jaarlijks vinden gesprekken met de leerlingen en ouders plaats. Uit de oudertevredenheidspeiling blijkt dat veruit de meeste kinderen zich veilig voelen op de school. Bij sociaal onwenselijk gedrag adviseert de school ouders, ook als het niet hun kind betreft, contact op te nemen met de leerkracht, zodat er snel actie kan worden genomen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Banisschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Banisschool gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: De leerlijnen voor kleuters en Leerling in beeld.