PC Oranje Nassauschool

Het team van PC Oranje Nassauschool in Rijnsburg

Current section: team
Sandtlaan 98
2231 Rijnsburg

Zie hier hoe het team van PC Oranje Nassauschool is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van PC Oranje Nassauschool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past PC Oranje Nassauschool bij jullie?

Ontdek hoe goed PC Oranje Nassauschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij PC Oranje Nassauschool zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 92.9% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (92.9%)
Man (7.1%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij PC Oranje Nassauschool. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (6.3%)
25-35 jaar (18.8%)
35-45 jaar (18.8%)
45-55 jaar (31.3%)
55-65 jaar (18.8%)
&ge;65 jaar (6.3%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.3%)
35-45 jaar (26.7%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (18.9%)
&ge;65 jaar (2.4%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij PC Oranje Nassauschool werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (80%)
Direct ondersteunend personeel (13.3%)
Management (6.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor PC Oranje Nassauschool gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Leerkrachtvervanging: Zekerheid voor Uw Kind op de PC Oranje Nassauschool

Het waarborgen van continuïteit in het onderwijs is cruciaal, zeker bij onvoorziene afwezigheid van leerkrachten. Op de PC Oranje Nassauschool hanteren we een gestructureerd plan om de impact van ziektevervanging te minimaliseren en uw kind optimaal te blijven ondersteunen. Onze eerste stap is het inzetten van gekwalificeerd personeel uit onze flexibele pool. Deze leerkrachten staan klaar om direct in te springen en zorgen voor een naadloze voortzetting van de lessen, waardoor de educatieve routine van uw kind gewaarborgd blijft. Indien een invaller uit de flexpool niet direct beschikbaar is, kijken we intern naar beschikbare leerkrachten die bereid zijn extra uren te maken. Deze collegiale inzet binnen ons team garandeert dat er altijd een bevoegde leerkracht voor de klas staat. Als extra ondersteuning van het team nodig is, benaderen we onze leerkrachtondersteuners. Hun flexibiliteit en didactische vaardigheden maken hen een waardevolle aanvulling bij het opvangen van tijdelijke personeelstekorten. Ook onze LIO-studenten (Leerkracht in Opleiding) spelen een belangrijke rol in onze vervangingsstrategie. Hun frisse kennis en enthousiasme zorgen voor een dynamische leeromgeving, zelfs tijdens periodes van vervanging. In situaties waar intern geen geschikte leerkracht of ondersteuner beschikbaar is, kunnen pedagogisch medewerkers of onderwijsassistenten, onder directe verantwoordelijkheid van de directeur, worden ingezet om de continuïteit te garanderen. Als laatste redmiddel, en met behoud van de hoogste onderwijskwaliteit, zoeken we binnen ons professionele netwerk naar bevoegde ouders of gepensioneerden. Hun ervaring en toewijding, onder supervisie van de directeur, bieden een betrouwbare oplossing. In uitzonderlijke gevallen kan de intern begeleider of directeur, tot maximaal 50% van hun werktijdfactor, ingezet worden om les te geven. Dit waarborgt dat er altijd gekwalificeerde begeleiding aanwezig is. Daarnaast werken we samen met Lukida, een bureau gespecialiseerd in het leveren van vakspecialisten. Deze professionals bieden unieke leservaringen in hun expertisegebieden, waardoor leerlingen kennismaken met diverse disciplines en een breed scala aan kennis opdoen, ongeacht de beschikbaarheid van reguliere leerkrachten.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

ONS Onderwijs Het onderwijs op de Oranje Nassauschool begint bij klassikaal onderwijs, waarbij de instructie zich primair richt op de hele groep. Binnen deze aanpak bieden we differentiatie in het lesaanbod en de leertijd, zodat elke leerling op zijn of haar eigen niveau wordt ondersteund. Binnen onze mogelijkheden bieden we passend onderwijs, afgestemd op de behoeften van onze leerlingen, en organiseren we de ondersteuning die zij nodig hebben om te blijven groeien en zich verder te ontwikkelen. Focus op de Basisvakken We besteden veel aandacht aan de basisvakken: taal, rekenen en lezen. Deze vakken vormen de kern van ons onderwijs en krijgen prioriteit in onze planning. Leerkrachten maken keuzes in het lesaanbod op basis van:

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Deskundig Ondersteuningsteam voor Uw Kind op de Oranje Nassauschool

5

Taalontwikkeling en Rekenen: Extra Ondersteuning op Maat

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist Rijnsburg
Intern Begeleider Oranje Nassauschool
Orthopedagoog Onderwijs
Specialist Hoogbegaafdheid Rijnsburg
Kindercoach Basisschool

Toelichting van de school:

Onze toegewijde specialisten bieden deskundige begeleiding aan zowel leerkrachten als leerlingen. Zij versterken het leerproces op specifieke vakgebieden zoals taal en rekenen. Door deze gespecialiseerde aanpak zorgen wij ervoor dat elk kind de optimale ondersteuning krijgt om zijn of haar academische potentieel volledig te benutten. Wij geloven in een brede ontwikkeling voor elk kind.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn van Leerlingen

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider Oranje Nassauschool
Orthopedagoog Onderwijs
Specialist Hoogbegaafdheid Rijnsburg
Kindercoach Basisschool

Toelichting van de school:

De PC Oranje Nassauschool in Rijnsburg zet vol in op het creëren van een veilige en stimulerende leeromgeving. Wij focussen op maatwerk in het onderwijs, met aandacht voor individuele talenten en een proactief zorgaanbod. Ons doel is om Rijnsburgse kinderen een brede vorming en toekomstgericht onderwijs te bieden. Dit doen we door innovatie te omarmen en kansen te benutten voor een succesvolle toekomst. Wij streven ernaar dat ouders de best passende school kunnen kiezen voor hun kind. Binnen het reguliere basisonderwijs garanderen wij een passend aanbod. Dit omvat ondersteuning op maat om leerlingen te helpen groeien en zich optimaal te ontwikkelen richting de volgende onderwijsfasen. De school hanteert het effectieve EDI-model voor instructie, waarbij monitoring en individuele aandacht centraal staan. Voor meer- en hoogbegaafde leerlingen bieden we uitdagende verdiepings- en verrijkingsstof. De speciale plusklas en de Atlasgroep zijn er om deze leerlingen verder te stimuleren en eventuele uitdagingen op het gebied van executieve functies aan te pakken. Leerlingen met specifieke leerbehoeften ontvangen extra begeleiding van de leerkracht, de RT-er of gespecialiseerde ondersteuners.

5

Gedrag, Studievaardigheden en Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist Onderwijs
Intern Begeleider Oranje Nassauschool
Orthopedagoog Onderwijs
Specialist Hoogbegaafdheid Rijnsburg
Kindercoach Basisschool

Toelichting van de school:

Onze gespecialiseerde vakdocenten spelen een cruciale rol in de ontwikkeling van leerlingen. Zij ondersteunen niet alleen de leerlingen, maar versterken ook de professionele vaardigheden van onze leerkrachten. Door deze synergie zorgen we voor een optimale leeromgeving waarin elk kind kan excelleren op zowel academisch als persoonlijk vlak. Wij zetten ons in voor de brede ontwikkeling van onze leerlingen.

2

Motorische Ontwikkeling en Gymnastiek voor Groepen 3-8

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut Onderwijs
Vakdocent Gymnastiek

Toelichting van de school:

Leerlingen van groep 4 tot en met 8 ontvangen twee keer per week gespecialiseerde gymnastieklessen van onze vakdocent. Deze lessen bevorderen de fysieke ontwikkeling en sportiviteit. Ook groep 3 profiteert van de expertise van de vakdocent gymnastiek met wekelijkse lessen. Daarnaast worden in groep 3 gerichte bewegingsactiviteiten aangeboden via het innovatieve 'motorlab', wat bijdraagt aan een brede motorische ontwikkeling.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op dit moment zijn er geen specifieke specialisten aangewezen voor medische handelingen en persoonlijke verzorging binnen ons directe ondersteuningsteam.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
16
Totaal specialisten
16
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Speellokaal
Twee ruime speelpleinen
Aula (in ons nieuwe gebouw)
Techniekruimtes en een keuken (in ons nieuwe gebou

Optimale Leerlingondersteuning op de PC Oranje Nassauschool

Ontdek Ons Schoolondersteuningsprofiel en Toekomstplannen

Het Schoolondersteuningsprofiel (SOP) van de PC Oranje Nassauschool is een gedetailleerd document dat de specifieke, aanvullende hulp beschrijft die wij bieden aan leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Dit profiel bevat onze ambitieuze doelen voor de toekomst op het gebied van leerlingbegeleiding en hoe wij een sterke samenwerking met u als ouder nastreven om de ontwikkeling van uw kind te optimaliseren. Momenteel wordt ons bestaande SOP geactualiseerd om perfect aan te sluiten bij de huidige onderwijspraktijk. Zodra dit herziene profiel is goedgekeurd door ons toegewijde team en de Medezeggenschapsraad (MR), zal het integraal deel uitmaken van onze schoolgids en tevens beschikbaar zijn op het platform "Scholen op de kaart" voor transparante inzage. Versterking van Aanbod voor Meer- en Hoogbegaafde Leerlingen: De komende periode investeert de PC Oranje Nassauschool actief in het uitbreiden van ons aanbod voor leerlingen met een bovengemiddelde aanleg en hoogbegaafdheid. Dit doen wij door de implementatie van het innovatieve "Breinhelden" programma en het gebruik van het gespecialiseerde signaleringsinstrument DHH. Breinhelden: Met het "Breinhelden" programma richten we ons gericht op de versterking van executieve functies. Deze functies zijn cruciaal voor het succesvol uitvoeren van taken en het effectief managen van ons gedrag. Denk hierbij aan concentratie, flexibiliteit, doorzettingsvermogen en emotieregulatie. Via de tien inspirerende Breinkrachten, zoals Startkracht en Doorzetkracht, leren leerlingen op een boeiende en speelse manier hoe zij deze vaardigheden kunnen ontwikkelen, ondersteund door de vrolijke Breinhelden Effi en Furon. DHH (Digitaal Handelingsprotocol Begaafdheid): Het DHH biedt onze school een gestructureerd instrument voor het vroegtijdig signaleren en deskundig begeleiden van hoogbegaafde leerlingen, vanaf de kleuterklassen tot en met groep 8. Dit protocol stelt elke leerkracht in staat om met de juiste methodiek hoogbegaafde leerlingen efficiënt te ondersteunen na een zorgvuldig signalerings- en diagnostisch proces.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ons Streven naar Topkwaliteit Onderwijs: Kwaliteitszorg en Schoolplan

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan voor onderwijsverbetering?

Ons Plan voor Onderwijskwaliteit en Ontwikkeling (2023-2027) is de ruggengraat van onze continue verbeteringscyclus, gericht op maximale tevredenheid van leerlingen, ouders en ons toegewijde team. Dit schoolplan, dat de koers bepaalt voor de komende vier jaar, wordt jaarlijks vertaald naar concrete jaarplannen. Deze plannen bevatten specifieke doelen en onze strategische aanpak. De directeur bewaakt het proces, terwijl het voltallige team actief deelneemt via diverse ontwikkel-, leer- en werkgroepen. Conform de afspraken met de medezeggenschapsraad, zijn zowel het schoolplan als de jaarplannen met instemming vastgesteld. Ruimte voor Vakmanschap: Onze Leerkrachten als Basis Wij investeren in een stimulerende werkomgeving waar onze leerkrachten floreren en zich volledig kunnen richten op hun kerntaak: kwalitatief hoogstaand onderwijs geven. We waarborgen dat onze docenten competent, goed voorbereid en vol vertrouwen voor de klas staan. Randzaken minimaliseren we om maximale focus op onderwijs te creëren, ondersteund door adequate middelen en collegiale samenwerking. Op weg naar Inclusiever Onderwijs voor Elk Kind We zetten ons in om ieder kind de gepersonaliseerde ondersteuning te bieden die nodig is voor optimale groei. In nauwe samenwerking met PCBO Rijnsburg, lokale scholen in de kern Valkenburg-Rijnsburg en het Samenwerkingsverband Duin- en Bollenstreek, werken we aan: Het leveren van basisondersteuning conform het ondersteuningsplan van het samenwerkingsverband. Het versterken van de expertise binnen ons team voor de begeleiding van leerlingen met extra onderwijsbehoeften. Het nauwkeurig afstemmen van ons onderwijs en lesmateriaal op de unieke leerstijlen van onze leerlingen. Het bevorderen van een cultuur van respect en openheid tussen alle betrokkenen. Het stimuleren van actieve participatie van kinderen in hun eigen leerproces. Samenwerken aan Excellente Kwaliteit Onze school neemt haar opvoedkundige en maatschappelijke verantwoordelijkheid serieus. Wij streven naar een evenwichtige ontwikkeling van onze leerlingen, waarbij we hun talenten maximaal stimuleren. Onze ambitie is om hoge prestaties te behalen op alle ontwikkelingsgebieden. De kwaliteit van ons onderwijs meten we aan de hand van toetsresultaten, zowel landelijk als methodegebonden, en de uitkomsten van onze periodieke tevredenheidsonderzoeken. Leiderschap in Leren: De Betere Basisschool Wij volgen de principes van De Betere Basisschool voor duurzame onderwijsverbetering. Ons team cultiveert een professionele omgeving die gericht is op samenwerking, constructieve feedback en datagedreven werken. Dit omvat actieve deelname aan PLG's, datateams en ontwikkelteams voor continue kwaliteitsversterking en innovatie. Regelmatige lesbezoeken en collegiale consultatie faciliteren het uitwisselen van feedback en inzichten. Data-analyse stelt ons in staat ons onderwijs continu te optimaliseren. Burgerschap: Vorming tot Actieve Burgers Wij leiden onze leerlingen op tot verantwoordelijke, kritische en betrokken burgers die een positieve bijdrage leveren aan de samenleving. Dit bereiken we door: Verbreding van het curriculum met focus op karakterontwikkeling. Integratie van burgerschapsactiviteiten en essentiële vaardigheden zoals kritisch denken, creativiteit, ondernemerschap en effectieve samenwerking. Onze vernieuwde aanpak voor zaakvakken met GO! besteedt vanaf schooljaar 24-25 expliciet aandacht aan burgerschapsvorming. Het beleidsdocument Burgerschap bij ONS is in ontwikkeling en wordt na vaststelling door het team en de MR toegevoegd aan de schoolgids.

Hoe realiseren wij onze ambitieuze onderwijsdoelen en waarborgen we continuïteit?

Onze Visie: Leren van en met Elkaar voor Top Onderwijs Bij PC Oranje Nassauschool beschouwen we ons leerkrachtenteam als een dynamisch en collegiaal collectief, gedreven door de passie om het allerbeste onderwijs te bieden. Leren van en met elkaar is niet alleen een fundamentele waarde voor ons team, maar ook een essentieel onderdeel van de leerervaring die we onze leerlingen meegeven: samen leren resulteert in betere resultaten. Wat houdt 'Leren van Elkaar' in? Onze leerkrachten werken actief samen, delen inzichten en bieden elkaar ondersteuning om hun professionele vaardigheden continu te verfijnen. Door gezamenlijk lessen te ontwerpen, elkaar constructieve feedback te geven en succesvolle lesmethoden te bespreken, verbeteren we niet alleen onze eigen expertise, maar verhogen we ook de algehele onderwijskwaliteit. Wat is Collegiale Consultatie? Collegiale consultatie is een gestructureerde vorm van samenwerking waarbij leerkrachten elkaars lespraktijk observeren, gedetailleerde feedback uitwisselen en gezamenlijk reflecteren op het onderwijsproces. Het primaire doel is wederzijdse groei en het verkrijgen van direct toepasbare inzichten die de lespraktijk verrijken. Deze proactieve aanpak bevordert een professionele cultuur van wederzijdse stimulans en versterking. De Voordelen voor Uw Kind: Verbeterd Onderwijs: Door continue professionele ontwikkeling van onze leerkrachten, die voortkomt uit samenwerking, sluiten wij steeds beter aan bij de individuele leerbehoeften van uw kind. Vernieuwende Lessen: Samenwerking en wederzijdse inspiratie stellen ons in staat om innovatieve en boeiende lessen te ontwikkelen die het leerplezier en de effectiviteit voor kinderen maximaliseren. Gerichte Aandacht per Kind: Collegiale consultatie vergroot het inzicht van leerkrachten in effectieve lesmethoden, wat ons helpt om het onderwijs optimaal af te stemmen op de unieke behoeften van elk kind. Planmatig Werken aan Onderwijsdoelen De PC Oranje Nassauschool hanteert een planmatige aanpak voor het realiseren van onze onderwijsdoelen, waarbij we optimaal gebruikmaken van alle beschikbare middelen, inclusief de reguliere rijksfinanciering en specifieke subsidies voor basisvaardigheden (2024-2026). Monitoring en Evaluatie van Doelen: Wij volgen de voortgang van onze doelen nauwgezet via diverse methoden: Meetinstrumenten: Toetsen en andere kwantitatieve evaluatiemethoden. Observaties: Om een actueel beeld te krijgen van de lespraktijk en individuele leerlingvooruitgang. Gesprekken: Met leerlingen, ouders, leerkrachten en andere belanghebbenden. Samenwerking in Ontwikkelteams en Evaluatie: Leerkrachten spelen een actieve rol in gespecialiseerde ontwikkelteams, waar zij zich verdiepen in specifieke lesgebieden en nieuwe initiatieven ontwikkelen. Door deze samenwerkingsvorm werken we als team doelgericht aan continue verbetering en vernieuwing. Tijdens onze reguliere teambijeenkomsten evalueren we de voortgang van onze gestelde doelen. Dit biedt ons de gelegenheid om tijdig bij te sturen en te zorgen dat onze plannen optimaal aansluiten bij de behoeften van onze leerlingen en de schoolorganisatie als geheel. Met deze gestructureerde aanpak streven we naar een dynamische en effectieve werkwijze die bijdraagt aan het succes en de algehele ontwikkeling van al onze leerlingen.

Ontdek ons Inspirerende Jonge Kind Programma op PC Oranje Nassauschool

Toelichting van de school

Op de PC Oranje Nassauschool in Rijnsburg zetten we spel centraal voor onze jongste leerlingen. Wij geloven dat spel essentieel is voor de ontwikkeling van jonge kinderen. In onze stimulerende omgeving kunnen kleuters volop bewegen, experimenteren en ontdekken, zodat ze op hun eigen tempo kunnen groeien. Ons programma combineert dit met gezamenlijke taal- en rekenactiviteiten in groepsverband. Bovendien bieden we gerichte activiteiten die aansluiten bij het individuele niveau en de specifieke behoeften van elk kind, wat zorgt voor een optimale leerervaring. Om de voortgang van elk kind nauwkeurig te volgen, maken onze toegewijde leerkrachten gebruik van het observatie-instrument 'Mijn Kleutergroep'. Dit unieke instrument helpt ons om op maat gemaakt onderwijs te bieden, afgestemd op de talenten en leerstijl van ieder kind. In ons gloednieuwe Integraal Kindcentrum (IKC) creëren we een doorlopende leerlijn voor kinderen van 0 tot 12 jaar. Hier werken onderwijs en opvang naadloos samen in een veilige en vertrouwde sfeer. De kinderopvang, peuterspeelzaal, tussenschoolse opvang (TSO) en buitenschoolse opvang (BSO) worden verzorgd door onze gewaardeerde partner KOK Kinderopvang. De PC Oranje Nassauschool blijft verantwoordelijk voor het onderwijs. Samen vormen we één warme, gestructureerde omgeving vol ontplooiingskansen. Wij bieden kinderen een fantastische start, stimuleren hun natuurlijke nieuwsgierigheid en leggen zo een stevige basis voor een succesvolle toekomst.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod is er voor jonge kinderen op onze basisschool?

Onze school biedt specifieke programma's voor het jonge kind, waaronder Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en een verzorgde peuteropvang.

Onze school biedt specifieke programma's voor het jonge kind, waaronder Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en een verzorgde peuteropvang.

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang

Met welke partners werkt de PC Oranje Nassauschool samen voor het jonge kind programma?

Wij werken nauw samen met KOK Kinderopvang om een geïntegreerd aanbod voor jonge kinderen te garanderen.

Wij werken nauw samen met KOK Kinderopvang om een geïntegreerd aanbod voor jonge kinderen te garanderen.

Team | PC Oranje Nassauschool in Rijnsburg | [2025] Schoolregister