
Schoolweging
De schoolweging van Julianaschool Rijnsburg is 29,45 , met een spreiding van 5,68 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 96.6% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, presteert de school bovengemiddeld (vs. 95.2% landelijk). Dit ligt ver boven de signaleringswaarde van 85%, wat aantoont dat de basisvaardigheden bij vrijwel alle leerlingen worden gewaarborgd.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
PC Oranje Nassauschool scoort ruim boven de inspectienorm voor het streefniveau: 73.0% van de leerlingen behaalt dit niveau tegenover een landelijke vergelijking van 55.4%. De school overtreft hiermee haar signaleringswaarde (43.5%) aanzienlijk, wat duidt op effectief maatwerk voor hoogpresteerders.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke oriëntatie op theoretische leerroutes: 53.57% van de leerlingen krijgt havo, havo/vwo of vwo-advies (vs. 45.61% bij vergelijkbare scholen). Toch blijft er aandacht voor praktische routes, met 10.71% vmbo-k advies (iets boven regionaal gemiddelde van 9.17%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Gemeente Katwijk | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Gebruik van Toetsresultaten op Oranje Nassauschool We gebruiken toetsresultaten om ons onderwijs doelgericht en effectief af te stemmen op de behoeften van onze leerlingen. Methodegebonden Toetsen De resultaten van de methodegebonden toetsen worden ingezet om: gericht te werken met leerlingen: leerkrachten krijgen inzicht in hoe individuele leerlingen of groepen de lesstof beheersen, zodat ze hun aanpak kunnen aanpassen; vervolgstappen te bepalen: op basis van de toetsresultaten kan extra ondersteuning of verrijking worden geboden aan leerlingen. Methodeonafhankelijke Toetsen De methodeonafhankelijke toetsen (CITO Leerling in Beeld) bieden een breder perspectief op de leerontwikkeling van onze leerlingen. Deze resultaten worden gebruikt voor: schoolbrede analyses: inzicht krijgen in de prestaties van de hele school om trends en verbeterpunten te identificeren; groepsspecifieke acties: het aanpakken van specifieke uitdagingen of het optimaliseren van de aanpak in een klas; individuele begeleiding: het formuleren van gerichte plannen voor leerlingen die extra aandacht nodig hebben; kwaliteitsimpulsen: het verbeteren van methodes of het professionaliseren van leerkrachten door middel van trainingen en begeleiding. Door deze gegevens te combineren, zorgen we ervoor dat ons onderwijs voortdurend aansluit bij de behoeften van onze leerlingen en dat we blijven werken aan een hoge onderwijskwaliteit.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 3.7% van de oud-leerlingen presteert onder advies, wat opvallend lager is dan het landelijk gemiddelde (11.81%). Daarentegen presteert 33.33% boven advies, mogelijk dankzij de beschreven 'intensieve monitoring' en een breed aanbod van doorstroomprogramma’s.
Sociale ontwikkeling
In alle groepen wordt de ‘Kanjertraining’ gegeven door de eigen leerkracht. De Kanjerlessen zijn effectief, duidelijk, verhelderend en helpen kinderen een keuze te maken in hun gedrag. De lessen gaan uit van een positieve levensvisie en zijn toekomst- en oplossingsgericht voor zowel kinderen, leerkrachten als ouders. Met de Kanjertraining willen wij de volgende doelen bereiken: Leerlingen kunnen zichzelf zijn. Leerlingen voelen zich veilig. Leerlingen voelen zich bij elkaar betrokken. Leerlingen kunnen hun gevoelens onder woorden brengen. Leerlingen krijgen meer zelfvertrouwen. De leerkracht wordt gerespecteerd. Pestproblemen worden hanteerbaar. Pestproblemen worden opgelost. LEES MINDER
Goede, rustige sfeer
Zorgzaamheid voor elkaar
Wat is de werkwijze van PC Oranje Nassauschool voor sociale ontwikkeling?
Het sociaal-emotionele welbevinden van de leerlingen heeft veel invloed op hun totale functioneren. PC Oranje Nassauschool besteedt daarom structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. De school zorgt door een op preventie gericht beleid voor een goed pedagogisch klimaat in de school en besteed structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling met de methode "Kanjertraining". PC Oranje Nassauschool beschikt over het LVS voor sociaal-emotionele ontwikkeling (Kanvas). De vragenlijst wordt twee keer per jaar afgenomen en de resultaten worden besproken tijdens de team- en groepsbesprekingen. Bij uitval wordt er een plan van aanpak opgesteld waarbij regelmatig geëvalueerd wordt. In lijn van de Kanjertraining hanteert de school ook een gedragsprotocol, een pestprotocol en een ouderbeleid.
Welke registratievorm(en) gebruikt PC Oranje Nassauschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
PC Oranje Nassauschool gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt PC Oranje Nassauschool?
PC Oranje Nassauschool gebruikt Kanjer trainingen voor sociaal-emotioneel leren.