
Schoolweging
De schoolweging van Het Woud is 27,91 , met een spreiding van 6,14 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 95,83% van de leerlingen dat het fundamentele niveau bereikt, presteert de school substantieel boven de landelijke norm van 85%. Hoewel dit percentage net onder het vergelijkingsgemiddelde (96,45%) ligt, garandeert het een stevige basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt een streefniveauscore van 59,38%, ruim boven de inspectienorm van 50,1% maar 1,75 procentpunt onder het vergelijkingsgemiddelde (61,13%). Dit reflecteert ambitieuze doelen met ruimte voor verbetering in hogere leerresultaten.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladviesprofiel toont een sterk theoretische oriëntatie: 30,77% havo en 23,08% vwo-advies, significant hoger dan regionale gemiddelden (16,07% havo, 18,61% vwo). Het gecombineerde vmbo-(g)t/havo-advies (23,08%) benadrukt doorstroommogelijkheden, terwijl praktijkgerichte adviezen (7,69% vmbo-b) onder het landelijk gemiddelde blijven. Deze focus sluit aan bij de relatief hoge sociaal-economische positie van de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Gemeente Kaag en Braassem | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussentoetsen van CITO worden worden in januari en juni afgenomen. In de kleutergroep volgen we de leerlijnen van ParnasSys. In de leerjaren 3 t/m 8 nemen we de volgende toetsen af: Technisch lezen met DMT en AVI Begrijpend Lezen vanaf eind groep 4 Rekenen Spelling De ouders krijgen bij het portfolio een overzicht van de resultaten van de toetsen, waarop de ontwikkeling van hun kind duidelijk zichtbaar is. In het team worden de resultaten besproken en geanalyseerd op individueel-, groeps- en schoolniveau. Indien daar aanleiding toe is worden maatregelen genomen in het onderwijs op individueel, groeps- of schoolniveau. Dit alles wordt vermeld in de groepsplannen. De resultaten worden ook op bestuursniveau gevolgd en met de directie besproken. De interne begeleiders van WijdeVenen analyseren en bespreken de resultaten.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Met 20% van de leerlingen die onder advies presteren (tegenover 11,81% landelijk) toont de school een voorzichtige advisering. De 60% die op advies functioneert, sluit aan bij het landelijk beeld. De hogere onderadvisering kan samenhangen met de nadruk op kansrijk adviseren zoals beschreven in het schoolbeleid.
Sociale ontwikkeling
De school is gericht op onderwijs, opvoeden en een brede algemene vorming. Het welzijn en welbevinden van alle kinderen en sociaal als goed burger functioneren vinden wij belangrijke opdrachten voor de school. Op Het Woud zien we: Kinderen die samenwerken en zorg voor elkaar hebben Kinderen die leren respectvol met elkaar en hun omgeving om te gaan Kinderen die beleefde omgangsvormen hanteren Kinderen die om kunnen gaan met "anders zijn" en niet discrimineren Dat maatschappelijke onderwerpen besproken worden, zeker omdat de kinderen in een heel beschermde dorpsomgeving opgroeien Preventie t.a.v. pestgedrag Een sociaal veilige omgeving waar kinderen, ouders en teamleden zich gezien, gehoord en geaccepteerd voelen LEES MINDER
Welzijn en welbevinden
Normen en waarden
Zorg voor elkaar
Wat is de werkwijze van Basisschool Het Woud voor sociale ontwikkeling?
Basisschool Het Woud besteedt systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling en burgerschap door: lessen vanuit Kwink, groepsgesprekken over omgaan met elkaar en je omgeving, momenten waarop kinderen van alle leeftijden samenwerken, actuele thema's binnen de school door gastlessen, nieuws, etc., lessen over maatschappelijke thema's en democratie, het 'pestprotocol' dat voor iedereen ter inzage ligt, lessen over relaties en seksualiteit met behulp van het lespakket 'Kriebels in je buik', en kinderen leren waar ze terecht kunnen met 'problemen of geheimen'.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Het Woud om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Het Woud gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Het Woud?
Basisschool Het Woud gebruikt Kwink als methode voor sociaal-emotioneel leren.