
Het team van Basisschool Klimop in Rijkevoort
Current section: teamZie hier hoe het team van Basisschool Klimop is samengesteld
Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool Klimop. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.
Hoe goed past Basisschool Klimop bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool Klimop bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?
Bij Basisschool Klimop zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.
Verdeling man/vrouw laden...
Vergelijking man-vrouw verdeling
Onze school heeft met 71.4% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Wat is de leeftijd van de teamleden?
De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool Klimop. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.
Leeftijdsverdeling laden...
Leeftijdsverdeling van het team
De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?
Bij Basisschool Klimop werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.
Functiegroepen laden...
Verdeling van functiegroepen
De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.
Deze school
Vakleerkrachten op deze school
Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool Klimop gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.
Beschikbare vakgebieden:
Effectieve Personeelsvervanging op Basisschool Klimop
Het waarborgen van continuïteit in ons onderwijs is cruciaal. Basisschool Klimop ervaart, net als veel andere scholen, de groeiende uitdaging in het vinden van gekwalificeerde vervangers bij ziekte of afwezigheid van leerkrachten. Ondanks een centraal meldpunt en een regionale invallerspool, wordt het steeds complexer om tijdig de benodigde vervanging te regelen. De flexibiliteit en toewijding van ons eigen team, inclusief parttimers die bijspringen, zijn van onschatbare waarde. Toch zijn deze inspanningen niet altijd toereikend om elke situatie op te vangen. Om deze reden hebben wij een duidelijk beleid opgesteld dat de stappen beschrijft voor een efficiënte afhandeling van personeelsvervanging. Ons beleid start met de ziekmelding en een inschatting van de verwachte afwezigheidsduur. Vervolgens wordt via de officiële vervangerspool, CPVIngenium, een aanvraag ingediend. Als deze pool geen geschikte kandidaat kan bieden, schakelen we onze eigen flexibele medewerkers in die zich hiervoor beschikbaar hebben gesteld. Indien deze opties niet tot een oplossing leiden, verkennen we alternatieve mogelijkheden. Dit kan de inzet van een LIO-stagiaire, onderwijsassistent of een ambulant leerkracht omvatten, altijd onder supervisie van een groepsleerkracht. Groepen kunnen, indien praktisch en wenselijk, tijdelijk worden ondergebracht bij andere klassen of worden opgedeeld, met als doel de onderwijscontinuïteit zo goed mogelijk te waarborgen. Als laatste redmiddel, en uitsluitend in uitzonderlijke gevallen, kunnen wij ouders vragen hun kind(eren) tijdelijk thuis te houden. Dit gebeurt volgens de richtlijnen van de onderwijsinspectie en het beleid van Optimus. Ouders worden hierover, indien mogelijk, minimaal een dag van tevoren schriftelijk geïnformeerd. In geval van acute afwezigheid zonder vervanging, informeren we ouders direct via Parro of klassenouders om hen te vragen hun kind thuis op te vangen. Elke groepskamer is uitgerust met een 'Eerste Hulp Bij Inval' (EHBI) map en een noodpakket, inclusief een duidelijk draaiboek voor invallers. Dit zorgt ervoor dat elke vervanger snel de nodige informatie heeft om het onderwijs soepel voort te zetten.
Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?
Toelichting van de school
Sociaal emotioneel (systematiek PBS en methode KWINK) Met behulp van de systematiek van PBS (Positive Behavior Support) creëren wij een positief, proactief en effectief schoolklimaat. We leren onze leerlingen gedragsverwachtingen aan, kinderen worden beloond op het naleven van deze gedragsafspraken en door middel van data wordt bekeken of de gedragsverwachtingen (na een tijdje nog) worden nageleefd. Daarnaast werken we met de methode KWINK voor het sociaal-emotioneel leren. Hiermee leren de leerlingen de vijf basiscompetenties: zelfbewustzijn, besef hebben van een ander, relatiemanagement, keuzes kunnen maken en zelfmanagement. Technisch lezen (methode: Veilig leren lezen en Estafette) In groep 1-2 worden er op basis van de leerlijnen voor de onderbouw doelgerichte instructies gegeven en oefenen de leerlingen de vaardigheid in middels ontwikkelingsmateriaal en spelenderwijs in hoeken. Instructieactiviteiten zijn bijvoorbeeld: rijmen, leren van letters, woorden in klankgroepen verdelen, klanken in een woord te isoleren, etc. Wanneer kinderen deze leesvoorwaarden beheersen kan het aanvankelijk leesproces beginnen. Voor groep 3 gebruiken we hiervoor de methode Veilig Leren Lezen (Kim-versie). In de groepen 4 t/m 6 gebruiken we de methode Estafette en ligt de focus op het ontwikkelen van het vloeiend lezen. Ook in de groepen 7 en 8 wordt nog gewerkt aan het onderhouden en uitbreiden van de technisch leesvaardigheid. Hiervoor gebruiken we bijv. de PRAVOO-leesmap en de boekencollectie van school. Begrijpend lezen (DENK-methode) In groep 1, 2 en 3 wordt er gewerkt aan kritisch en begrijpend luisteren, gebaseerd op de werkmap Fonemisch bewustzijn, interactief voorlezen en de DENK-methodiek (Houtveen, 2018). Vanaf groep 4 werken alle klasssen volgens DENK!. Hiermee wordt zowel gewerkt aan het opbouwen van achtergrondkennis, als aan het bewust activeren van leesbegrip, door te werken met aan de zaakvakken gerelateerde thema’s en rijke teksten. Schrijven (methode: Pennenstreken) Aan het eind van de basisschool moet een kind leesbaar en in een goed tempo kunnen schrijven. In groep 1-2 starten de kinderen met het voorbereidend schrijven (bijv. kralenkettingen rijgen, kleien van figuren, schrijflijnen), waarna in groep 3 wordt gestart met het methodisch schrijven. Vanaf groep 7 mag er een eigen handschrift ontwikkeld worden. Dit proces begeleiden we op school. Taal/spelling (DENK-methode en Staal 2) Binnen ons taal- en spellingonderwijs besteden we aandacht aan de domeinen spelling, grammatica, spreekvaardigheid, schrijfvaardigheid en luistervaardigheid. We integreren deze onderdelen in ons begrijpend leesaanbod volgens de DENK-methodiek. Daarnaast hebben we vanaf groep 3 een aparte methode voor spelling en grammatica, namelijk Staal 2. Rekenen (methode: Getal & Ruimte Junior) In groep 1-2 starten de kinderen met het voorbereidend rekenonderwijs. Ze leren onder andere om te gaan met hoeveelheidbegrippen, tellen, het herkennen van cijfers en vormen en het maken van eenvoudige bewerkingen. In groep 3 leren de kinderen rekenen tot 20, in groep 4 tot 100, gevolgd door het rekenen tot 1000 in groep 5. Vanaf groep 5 komt het cijferen (optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen) aan bod. In groep 6 leren kinderen rekenen met grotere getallen, tot 100.000, en maken ze kennis met breuken en kommagetallen. In groep 7 en 8 rekenen de kinderen verder met breuken, procenten, verhoudingen, kommagetallen, oppervlakte en inhoud, schalen, en rekenen met geld. Wereldoriëntatie (methode: Blink) De kinderen in groep 1, 2 en 3 werken aan wereldoriëntatie vanuit een zelfgemaakt aanbod van de leerkracht. Vanaf groep 4 wordt er sinds enkele jaren gewerkt met de methode Blink. In deze methode worden alle kinderen onderzoekers en ontdekkers. Naast instructielessen worden de kinderen geprikkeld en gestuurd met bijzondere invalshoeken, boeiende vragen en afwisselende opdrachten. De methode biedt de inhoud en vaardigheden waarmee kinderen een stevige basis kunnen leggen om hun plek in de wereld in te gaan nemen; als persoon, als betrokken burger en in hun toekomstige werk. Engels (methode: Groove Me) We vinden het van belang om al op vroege leeftijd aandacht te besteden aan het vak Engels. Dit doen we daarom al vanaf groep 1. Zo raken leerlingen steeds meer vertrouwd en gemotiveerd om een andere taal te spreken. De methode die we hiervoor gebruiken hanteert muziek als basis voor het aanleren van een vreemde taal. Verkeer (methode: Verkeerspoort VVN) Sinds maart 2016 is het Brabants Verkeersveiligheid Label aan onze school toegekend. Dankzij dit Verkeersveiligheidslabel ontvangt de school jaarlijks subsidie om verkeersactiviteiten mogelijk te maken. Om dit Label te behouden leggen we jaarlijks verantwoording af middels een jaarplan. Onze school heeft een verkeerswerkgroep, bestaande uit twee ouders en een leerkracht. Jaarlijks heeft een afvaardiging van de verkeerswerkgroep een bijeenkomst met de gemeente Land van Cuijk waar onder andere de verkeersveiligheid rondom de school en verkeersactiviteiten worden besproken. In groep 7 wordt het theoretisch en praktisch verkeersexamen afgenomen. Kunst en cultuuronderwijs (methode 123zIng en Laatmaarzien) Hieronder verstaan we: beeldende kunst, muziek, theater, dans, erfgoed, film/fotografie/media, literatuur, poëzie en architectuur. Tijdens de lessen met betrekking tot beeldende kunst (tekenen en handvaardigheid) is er aandacht voor waarnemen, experimenteren, creëren en reflecteren. Tijdens de lessen muziek komen in 8 jaar tijd alle domeinen van muziek aan bod (zingen, muziek maken, luisteren, noteren, bewegen, creëren en componeren). De overige gebieden worden gekoppeld aan onder andere Blink en vieringen. De leerlingen zullen op deze manier gedurende de basisschoolperiode met alle gebieden van kunst & cultuur onderwijs kennismaken. Bewegingsonderwijs Bij bewegingsonderwijs leren we de kinderen deel te nemen aan bewegingssituaties en zich daarin te ontwikkelen en een positieve houding te ontwikkelen met betrekking tot beweging, sport en spel. De lessen in bewegingsonderwijs (gymlessen) worden gegeven door een vakdocent en vinden meestal plaats in de sportzaal De Schutsboom en een enkele keer buiten. Zelfregulerend leren en huiswerk Op Klimop vinden we het van belang om onze leerlingen uit te rusten met zelfregulerende vaardigheden zodat zij het eigen leren, op school én thuis, kunnen sturen. Zo worden er van groep 1 t/m 8 instructies gegeven in deze vaardigheden en evalueren de leerlingen hierop. Omdat het zelfregulerend leren voorwaardelijk blijkt te zijn voor het kunnen maken van huiswerk willen we deze twee aspecten aan elkaar koppelen: huiswerk in de vorm van leerwerk zodat gericht geoefend kan worden met zelfregulerende vaardigheden. Daarnaast zal er middels het huiswerk extra geoefend worden met lesstof uit de groepen zodat kennis bijgespijkerd kan worden. Het maken van huiswerk zal in de bovenbouw plaatsvinden (groep 6 t/m 8). ICT en mediawijsheid De inzet van de computer binnen ons onderwijs groeit. Elke unit beschikt over Ipads, chromebooks en deze worden gedurende de lesdag regelmatig ingezet. Ook de leerkracht maakt gebruik van het digibord en communicatie met ouders over de (ontwikkeling van) de leerling verloopt via online platformen als MijnRapportfolio en Parro. We vinden het van belang dat kinderen de mogelijkheden, maar ook gevaren van internet kennen. Daarom krijgen kinderen in de bovenbouw educatie met betrekking tot mediawijsheid. De school zal proberen om de leerlingen in een zo veilig mogelijke online omgeving te laten werken.
Groeperingsvormen
Hoe wordt de tijd op school besteed?
Leerjaar 1 en 2
Leerjaar 3 t/m 8
Ontdek de Deskundige Ondersteuning op Basisschool Klimop
Taalontwikkeling en Rekenen: Extra Ondersteuning
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Basisschool Klimop hanteert een proactief dyslexieprotocol, ontwikkeld door de Optimus-scholen, ter ondersteuning van leerlingen met lees- en spellingproblemen. Dit protocol biedt leerkrachten handvatten voor vroege signalering en effectieve aanpak. Een tijdige interventie vergroot de kans op succesvolle begeleiding. U vindt het volledige protocol op de schoolwebsite van Klimop, waarin de gestructureerde aanpak van leesproblemen wordt beschreven. Het protocol waarborgt een doorgaande lijn van zorg, van basisschool tot aan het voortgezet onderwijs. Het doel is een kwaliteitsverbetering van de begeleiding, zodat alle leerlingen een acceptabel lees- en schrijfvaardigheidsniveau behalen. Voor meer gedetailleerde informatie over de aanpak van leesproblemen en dyslexie, raadpleeg de schoolwebsite. Klimop zet ook in op preventie met het computergestuurde programma BOUW!, gericht op het voorkomen van leesproblemen bij risicoleerlingen in groep 2 tot en met 4. Ouders worden geïnformeerd indien hun kind hiervoor in aanmerking komt. Voor leerlingen die meer dan gemiddeld presteren, is er sinds schooljaar 2010-2011 de stichtingsbrede peergroep voor hoogbegaafde leerlingen uit groep 5 t/m 8. Deze groep komt wekelijks bijeen voor uitdagende leerstof en projecten gericht op leren, denken en sociaal-emotionele ontwikkeling. In schooljaar 2024-2025 wordt deze peergroep voortgezet, met ruimte voor nieuwe deelnemers.
Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilig Klimaat
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Op Basisschool Klimop stimuleren we de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen, zodat zij leren omgaan met zichzelf en hun omgeving. Belangrijke aspecten hierbij zijn samenwerken, delen, hulpvaardigheid, verantwoordelijkheidsgevoel, respect voor elkaar en het oplossen van conflicten. Kinderen leren sociale vaardigheden herkennen en toepassen, emoties uiten en rekening houden met anderen. Een positief pedagogisch klimaat wordt bevorderd door de methodieken Kwink en Positive Behavior Support (PBS). Deze methodieken richten zich op het stimuleren van gewenst gedrag in alle schoolomgevingen, van gangen tot speelplaats. Ons Schoolveiligheidsplan, dat continu wordt geactualiseerd, beschrijft onze aanpak rondom veiligheid en het omgaan met pestgedrag. Basisschool Klimop is trots op de behaalde 'Gezonde School' vignetten op het gebied van welbevinden, bewegen, sport, relaties en seksualiteit, wat onze inzet voor een holistische ontwikkeling onderstreept.
Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Deskundige Begeleiding
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Binnen het team van Basisschool Klimop zijn meerdere professionals gespecialiseerd in gedrag, met diploma's zoals Master Special Educational Needs en Pedagogische Wetenschappen. Wij vinden het essentieel dat leerlingen zelfregulerende vaardigheden ontwikkelen om hun eigen leerproces te sturen, zowel op school als thuis. Vanaf groep 1 tot en met 8 ontvangen leerlingen hierover instructies en vindt er dagelijkse evaluatie plaats van deze vaardigheden.
Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Leeromgeving
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Leerlingen uit groep 3 tot en met 8 volgen gespecialiseerde gymlessen in sportzaal 'De Schutsboom', gegeven door ervaren vakdocenten bewegingsonderwijs. Voor de jongste leerlingen, groep 1 en 2, wordt bewegingsonderwijs verzorgd door hun eigen leerkrachten. Dit zorgt voor een consistente en leeftijdsadequate ontwikkeling van de motorische vaardigheden.
Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Voorop
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Voor alle medisch gerelateerde situaties en persoonlijke verzorging binnen de schoolomgeving, beschikt Basisschool Klimop over getraind personeel met een BHV-certificering. Dit waarborgt een veilige en zorgzame omgeving voor alle leerlingen, waarbij adequaat wordt gehandeld in geval van nood of specifieke zorgbehoeften.
Overzicht ondersteuning
Extra mogelijkheden op deze school
Ontdek Onze Aanpak voor Extra Ondersteuning op Basisschool Klimop
Gedetailleerde Uitleg van Schoolondersteuningsplannen
Het team
Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.
Kwaliteitszorg en Schoolplan Basisschool Klimop: Uw Gids voor Excellente Educatie
Wat zijn de ambitieuze doelen van Basisschool Klimop voor het schooljaar 2024-2025?
Hoe waarborgt Basisschool Klimop het behalen van haar onderwijsdoelen?
Ontdek ons Stimulerende Aanbod voor Jonge Kinderen bij Basisschool Klimop
Toelichting van de school
Veelgestelde vragen
Welk speciaal aanbod biedt Basisschool Klimop voor jonge kinderen?
Basisschool Klimop biedt specifieke programma's voor de ontwikkeling van jonge kinderen, waaronder Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en een nauwe integratie met peuteropvangfaciliteiten.
Met welke organisaties werkt Basisschool Klimop samen voor het jonge kind?
Wij werken nauw samen met gerenommeerde partners zoals Kinderopvang Kakelbont om een doorlopende leerlijn te garanderen voor onze jongste leerlingen.