Basisschool Klimop in Rijkevoort

Het team van Basisschool Klimop in Rijkevoort

Current section: team
Kerkveld 2
5447 Rijkevoort

Zie hier hoe het team van Basisschool Klimop is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool Klimop. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool Klimop bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool Klimop bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool Klimop zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 71.4% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (71.4%)
Man (28.6%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool Klimop. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (25%)
25-35 jaar (50%)
35-45 jaar (0%)
45-55 jaar (0%)
55-65 jaar (25%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.8%)
25-35 jaar (24.4%)
35-45 jaar (27.5%)
45-55 jaar (19.6%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool Klimop werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (100%)
Direct ondersteunend personeel (0%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool Klimop gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Effectieve Personeelsvervanging op Basisschool Klimop

Het waarborgen van continuïteit in ons onderwijs is cruciaal. Basisschool Klimop ervaart, net als veel andere scholen, de groeiende uitdaging in het vinden van gekwalificeerde vervangers bij ziekte of afwezigheid van leerkrachten. Ondanks een centraal meldpunt en een regionale invallerspool, wordt het steeds complexer om tijdig de benodigde vervanging te regelen. De flexibiliteit en toewijding van ons eigen team, inclusief parttimers die bijspringen, zijn van onschatbare waarde. Toch zijn deze inspanningen niet altijd toereikend om elke situatie op te vangen. Om deze reden hebben wij een duidelijk beleid opgesteld dat de stappen beschrijft voor een efficiënte afhandeling van personeelsvervanging. Ons beleid start met de ziekmelding en een inschatting van de verwachte afwezigheidsduur. Vervolgens wordt via de officiële vervangerspool, CPVIngenium, een aanvraag ingediend. Als deze pool geen geschikte kandidaat kan bieden, schakelen we onze eigen flexibele medewerkers in die zich hiervoor beschikbaar hebben gesteld. Indien deze opties niet tot een oplossing leiden, verkennen we alternatieve mogelijkheden. Dit kan de inzet van een LIO-stagiaire, onderwijsassistent of een ambulant leerkracht omvatten, altijd onder supervisie van een groepsleerkracht. Groepen kunnen, indien praktisch en wenselijk, tijdelijk worden ondergebracht bij andere klassen of worden opgedeeld, met als doel de onderwijscontinuïteit zo goed mogelijk te waarborgen. Als laatste redmiddel, en uitsluitend in uitzonderlijke gevallen, kunnen wij ouders vragen hun kind(eren) tijdelijk thuis te houden. Dit gebeurt volgens de richtlijnen van de onderwijsinspectie en het beleid van Optimus. Ouders worden hierover, indien mogelijk, minimaal een dag van tevoren schriftelijk geïnformeerd. In geval van acute afwezigheid zonder vervanging, informeren we ouders direct via Parro of klassenouders om hen te vragen hun kind thuis op te vangen. Elke groepskamer is uitgerust met een 'Eerste Hulp Bij Inval' (EHBI) map en een noodpakket, inclusief een duidelijk draaiboek voor invallers. Dit zorgt ervoor dat elke vervanger snel de nodige informatie heeft om het onderwijs soepel voort te zetten.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Sociaal emotioneel (systematiek PBS en methode KWINK) Met behulp van de systematiek van PBS (Positive Behavior Support) creëren wij een positief, proactief en effectief schoolklimaat. We leren onze leerlingen gedragsverwachtingen aan, kinderen worden beloond op het naleven van deze gedragsafspraken en door middel van data wordt bekeken of de gedragsverwachtingen (na een tijdje nog) worden nageleefd. Daarnaast werken we met de methode KWINK voor het sociaal-emotioneel leren. Hiermee leren de leerlingen de vijf basiscompetenties: zelfbewustzijn, besef hebben van een ander, relatiemanagement, keuzes kunnen maken en zelfmanagement. Technisch lezen (methode: Veilig leren lezen en Estafette) In groep 1-2 worden er op basis van de leerlijnen voor de onderbouw doelgerichte instructies gegeven en oefenen de leerlingen de vaardigheid in middels ontwikkelingsmateriaal en spelenderwijs in hoeken. Instructieactiviteiten zijn bijvoorbeeld: rijmen, leren van letters, woorden in klankgroepen verdelen, klanken in een woord te isoleren, etc. Wanneer kinderen deze leesvoorwaarden beheersen kan het aanvankelijk leesproces beginnen. Voor groep 3 gebruiken we hiervoor de methode Veilig Leren Lezen (Kim-versie). In de groepen 4 t/m 6 gebruiken we de methode Estafette en ligt de focus op het ontwikkelen van het vloeiend lezen. Ook in de groepen 7 en 8 wordt nog gewerkt aan het onderhouden en uitbreiden van de technisch leesvaardigheid. Hiervoor gebruiken we bijv. de PRAVOO-leesmap en de boekencollectie van school. Begrijpend lezen (DENK-methode) In groep 1, 2 en 3 wordt er gewerkt aan kritisch en begrijpend luisteren, gebaseerd op de werkmap Fonemisch bewustzijn, interactief voorlezen en de DENK-methodiek (Houtveen, 2018). Vanaf groep 4 werken alle klasssen volgens DENK!. Hiermee wordt zowel gewerkt aan het opbouwen van achtergrondkennis, als aan het bewust activeren van leesbegrip, door te werken met aan de zaakvakken gerelateerde thema’s en rijke teksten. Schrijven (methode: Pennenstreken) Aan het eind van de basisschool moet een kind leesbaar en in een goed tempo kunnen schrijven. In groep 1-2 starten de kinderen met het voorbereidend schrijven (bijv. kralenkettingen rijgen, kleien van figuren, schrijflijnen), waarna in groep 3 wordt gestart met het methodisch schrijven. Vanaf groep 7 mag er een eigen handschrift ontwikkeld worden. Dit proces begeleiden we op school. Taal/spelling (DENK-methode en Staal 2) Binnen ons taal- en spellingonderwijs besteden we aandacht aan de domeinen spelling, grammatica, spreekvaardigheid, schrijfvaardigheid en luistervaardigheid. We integreren deze onderdelen in ons begrijpend leesaanbod volgens de DENK-methodiek. Daarnaast hebben we vanaf groep 3 een aparte methode voor spelling en grammatica, namelijk Staal 2. Rekenen (methode: Getal & Ruimte Junior) In groep 1-2 starten de kinderen met het voorbereidend rekenonderwijs. Ze leren onder andere om te gaan met hoeveelheidbegrippen, tellen, het herkennen van cijfers en vormen en het maken van eenvoudige bewerkingen. In groep 3 leren de kinderen rekenen tot 20, in groep 4 tot 100, gevolgd door het rekenen tot 1000 in groep 5. Vanaf groep 5 komt het cijferen (optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen) aan bod. In groep 6 leren kinderen rekenen met grotere getallen, tot 100.000, en maken ze kennis met breuken en kommagetallen. In groep 7 en 8 rekenen de kinderen verder met breuken, procenten, verhoudingen, kommagetallen, oppervlakte en inhoud, schalen, en rekenen met geld. Wereldoriëntatie (methode: Blink) De kinderen in groep 1, 2 en 3 werken aan wereldoriëntatie vanuit een zelfgemaakt aanbod van de leerkracht. Vanaf groep 4 wordt er sinds enkele jaren gewerkt met de methode Blink. In deze methode worden alle kinderen onderzoekers en ontdekkers. Naast instructielessen worden de kinderen geprikkeld en gestuurd met bijzondere invalshoeken, boeiende vragen en afwisselende opdrachten. De methode biedt de inhoud en vaardigheden waarmee kinderen een stevige basis kunnen leggen om hun plek in de wereld in te gaan nemen; als persoon, als betrokken burger en in hun toekomstige werk. Engels (methode: Groove Me) We vinden het van belang om al op vroege leeftijd aandacht te besteden aan het vak Engels. Dit doen we daarom al vanaf groep 1. Zo raken leerlingen steeds meer vertrouwd en gemotiveerd om een andere taal te spreken. De methode die we hiervoor gebruiken hanteert muziek als basis voor het aanleren van een vreemde taal. Verkeer (methode: Verkeerspoort VVN) Sinds maart 2016 is het Brabants Verkeersveiligheid Label aan onze school toegekend. Dankzij dit Verkeersveiligheidslabel ontvangt de school jaarlijks subsidie om verkeersactiviteiten mogelijk te maken. Om dit Label te behouden leggen we jaarlijks verantwoording af middels een jaarplan. Onze school heeft een verkeerswerkgroep, bestaande uit twee ouders en een leerkracht. Jaarlijks heeft een afvaardiging van de verkeerswerkgroep een bijeenkomst met de gemeente Land van Cuijk waar onder andere de verkeersveiligheid rondom de school en verkeersactiviteiten worden besproken. In groep 7 wordt het theoretisch en praktisch verkeersexamen afgenomen. Kunst en cultuuronderwijs (methode 123zIng en Laatmaarzien) Hieronder verstaan we: beeldende kunst, muziek, theater, dans, erfgoed, film/fotografie/media, literatuur, poëzie en architectuur. Tijdens de lessen met betrekking tot beeldende kunst (tekenen en handvaardigheid) is er aandacht voor waarnemen, experimenteren, creëren en reflecteren. Tijdens de lessen muziek komen in 8 jaar tijd alle domeinen van muziek aan bod (zingen, muziek maken, luisteren, noteren, bewegen, creëren en componeren). De overige gebieden worden gekoppeld aan onder andere Blink en vieringen. De leerlingen zullen op deze manier gedurende de basisschoolperiode met alle gebieden van kunst & cultuur onderwijs kennismaken. Bewegingsonderwijs Bij bewegingsonderwijs leren we de kinderen deel te nemen aan bewegingssituaties en zich daarin te ontwikkelen en een positieve houding te ontwikkelen met betrekking tot beweging, sport en spel. De lessen in bewegingsonderwijs (gymlessen) worden gegeven door een vakdocent en vinden meestal plaats in de sportzaal De Schutsboom en een enkele keer buiten. Zelfregulerend leren en huiswerk Op Klimop vinden we het van belang om onze leerlingen uit te rusten met zelfregulerende vaardigheden zodat zij het eigen leren, op school én thuis, kunnen sturen. Zo worden er van groep 1 t/m 8 instructies gegeven in deze vaardigheden en evalueren de leerlingen hierop. Omdat het zelfregulerend leren voorwaardelijk blijkt te zijn voor het kunnen maken van huiswerk willen we deze twee aspecten aan elkaar koppelen: huiswerk in de vorm van leerwerk zodat gericht geoefend kan worden met zelfregulerende vaardigheden. Daarnaast zal er middels het huiswerk extra geoefend worden met lesstof uit de groepen zodat kennis bijgespijkerd kan worden. Het maken van huiswerk zal in de bovenbouw plaatsvinden (groep 6 t/m 8). ICT en mediawijsheid De inzet van de computer binnen ons onderwijs groeit. Elke unit beschikt over Ipads, chromebooks en deze worden gedurende de lesdag regelmatig ingezet. Ook de leerkracht maakt gebruik van het digibord en communicatie met ouders over de (ontwikkeling van) de leerling verloopt via online platformen als MijnRapportfolio en Parro. We vinden het van belang dat kinderen de mogelijkheden, maar ook gevaren van internet kennen. Daarom krijgen kinderen in de bovenbouw educatie met betrekking tot mediawijsheid. De school zal proberen om de leerlingen in een zo veilig mogelijke online omgeving te laten werken.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek de Deskundige Ondersteuning op Basisschool Klimop

1

Taalontwikkeling en Rekenen: Extra Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Taal en Rekenen

Toelichting van de school:

Basisschool Klimop hanteert een proactief dyslexieprotocol, ontwikkeld door de Optimus-scholen, ter ondersteuning van leerlingen met lees- en spellingproblemen. Dit protocol biedt leerkrachten handvatten voor vroege signalering en effectieve aanpak. Een tijdige interventie vergroot de kans op succesvolle begeleiding. U vindt het volledige protocol op de schoolwebsite van Klimop, waarin de gestructureerde aanpak van leesproblemen wordt beschreven. Het protocol waarborgt een doorgaande lijn van zorg, van basisschool tot aan het voortgezet onderwijs. Het doel is een kwaliteitsverbetering van de begeleiding, zodat alle leerlingen een acceptabel lees- en schrijfvaardigheidsniveau behalen. Voor meer gedetailleerde informatie over de aanpak van leesproblemen en dyslexie, raadpleeg de schoolwebsite. Klimop zet ook in op preventie met het computergestuurde programma BOUW!, gericht op het voorkomen van leesproblemen bij risicoleerlingen in groep 2 tot en met 4. Ouders worden geïnformeerd indien hun kind hiervoor in aanmerking komt. Voor leerlingen die meer dan gemiddeld presteren, is er sinds schooljaar 2010-2011 de stichtingsbrede peergroep voor hoogbegaafde leerlingen uit groep 5 t/m 8. Deze groep komt wekelijks bijeen voor uitdagende leerstof en projecten gericht op leren, denken en sociaal-emotionele ontwikkeling. In schooljaar 2024-2025 wordt deze peergroep voortgezet, met ruimte voor nieuwe deelnemers.

1

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilig Klimaat

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Sociaal-Emotionele Ontwikkeling

Toelichting van de school:

Op Basisschool Klimop stimuleren we de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen, zodat zij leren omgaan met zichzelf en hun omgeving. Belangrijke aspecten hierbij zijn samenwerken, delen, hulpvaardigheid, verantwoordelijkheidsgevoel, respect voor elkaar en het oplossen van conflicten. Kinderen leren sociale vaardigheden herkennen en toepassen, emoties uiten en rekening houden met anderen. Een positief pedagogisch klimaat wordt bevorderd door de methodieken Kwink en Positive Behavior Support (PBS). Deze methodieken richten zich op het stimuleren van gewenst gedrag in alle schoolomgevingen, van gangen tot speelplaats. Ons Schoolveiligheidsplan, dat continu wordt geactualiseerd, beschrijft onze aanpak rondom veiligheid en het omgaan met pestgedrag. Basisschool Klimop is trots op de behaalde 'Gezonde School' vignetten op het gebied van welbevinden, bewegen, sport, relaties en seksualiteit, wat onze inzet voor een holistische ontwikkeling onderstreept.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Deskundige Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Binnen het team van Basisschool Klimop zijn meerdere professionals gespecialiseerd in gedrag, met diploma's zoals Master Special Educational Needs en Pedagogische Wetenschappen. Wij vinden het essentieel dat leerlingen zelfregulerende vaardigheden ontwikkelen om hun eigen leerproces te sturen, zowel op school als thuis. Vanaf groep 1 tot en met 8 ontvangen leerlingen hierover instructies en vindt er dagelijkse evaluatie plaats van deze vaardigheden.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Vakdocent Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Leerlingen uit groep 3 tot en met 8 volgen gespecialiseerde gymlessen in sportzaal 'De Schutsboom', gegeven door ervaren vakdocenten bewegingsonderwijs. Voor de jongste leerlingen, groep 1 en 2, wordt bewegingsonderwijs verzorgd door hun eigen leerkrachten. Dit zorgt voor een consistente en leeftijdsadequate ontwikkeling van de motorische vaardigheden.

1

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Voorop

Beschikbare specialisten:

BHV'er (Bedrijfshulpverlener)

Toelichting van de school:

Voor alle medisch gerelateerde situaties en persoonlijke verzorging binnen de schoolomgeving, beschikt Basisschool Klimop over getraind personeel met een BHV-certificering. Dit waarborgt een veilige en zorgzame omgeving voor alle leerlingen, waarbij adequaat wordt gehandeld in geval van nood of specifieke zorgbehoeften.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
6
Totaal specialisten
6
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Keuken

Ontdek Onze Aanpak voor Extra Ondersteuning op Basisschool Klimop

Gedetailleerde Uitleg van Schoolondersteuningsplannen

Op Basisschool Klimop volgen we een gestructureerde ondersteuningsroute, bestaande uit vier fasen, conform de richtlijnen van samenwerkingsverband Stromenland. Hieronder lichten we per fase onze werkwijze toe, gericht op de optimale ontwikkeling van elke leerling. 1. Een Solide Fundament: Basis Ondersteuning op Klimop We starten met grondige analyses volgens de DDDD-methode om het onderwijs naadloos aan te laten sluiten bij de unieke leerbehoeften van elk kind. Door gebruik te maken van bewezen instructiemodellen en waar nodig verlengde of verrijkte leerstof aan te bieden, zorgen we voor een sterke basis. Ons team werkt doelgericht en resultaatgericht, met frequente teamoverleggen (ZAT) samen met externe partners zoals het CJG en GGD, om de voortgang van leerlingen te evalueren en ondersteuningsplannen bij te stellen. Ouderlijke toestemming is altijd vereist voor het bespreken van leerlingen in deze overleggen. Onze interne ondersteuningsstructuur is helder gedefinieerd, met een toegewijde intern begeleider die nauw samenwerkt met de groepsleerkrachten. Periodieke groepsbesprekingen en individuele gesprekken met leerkrachten waarborgen een gerichte aanpak. Groepsleerkrachten zijn het eerste aanspreekpunt voor alle ondersteuningsvragen. We beschikken over protocollen voor dyslexie, hoogbegaafdheid en pestpreventie, die actief worden toegepast door ons team. Onze pedagogische aanpak, gebaseerd op PBS en Kwink, bevordert positief gedrag en sociaal-emotionele ontwikkeling, die we bespreken tijdens groeigesprekken met leerlingen en ouders. Jaarlijkse monitors zoals de sociale veiligheidsmonitor van Vensters en sociogrammen geven ons inzicht in het welzijn van leerlingen en de groepsdynamiek. Observaties, collegiale consultaties en gestructureerde intakegesprekken bij nieuwe instromers, inclusief overdracht met eerdere scholen of peuterspeelzalen, versterken onze ondersteuningsnetwerk. 2. Proactief Groeien: Preventieve Aanpak Binnen de Groep Voor de kernvakken hanteren leerkrachten logboeken om leerdoelen te beschrijven en dagelijkse vorderingen te noteren. We kijken verder dan alleen cognitieve resultaten; ook zelfregulerende vaardigheden, executieve functies en sociaal-emotionele ontwikkeling worden nauwlettend gevolgd. Door de data-duiden-doelen-doen methode analyseren we leerresultaten en stellen we ambitieuze groeps- en leerlingdoelen op, die we periodiek bespreken met de intern begeleider. De ontwikkeling van onze leerlingen op het gebied van lezen, schrijven en rekenen monitoren we via Cito LOVS toetsen, dagelijkse observaties en leerlingwerk. Ook de sociaal-emotionele groei wordt gevolgd met MijnRapportfolio. Leerkrachten differentiëren het onderwijs om aan te sluiten bij individuele leerbehoeften, met als doel convergente differentiatie te realiseren. Samenwerkend leren, met behulp van coöperatieve werkvormen en diverse groeperingsstrategieën, is essentieel. Wij zien ouders als waardevolle partners en betrekken hen actief bij de ontwikkeling van hun kind, zoals vastgelegd in ons protocol educatief partnerschap. 3. Gerichte Hulp: Lichte Ondersteuning in de Klas Centraal in elke ondersteuningsvraag staan de behoeften en mogelijkheden van het kind, de groep, de leerkracht, de school en het gezin. Ons uitgangspunt is maatwerk, waarbij we flexibel inspelen op wat elk kind nodig heeft binnen zijn bredere context. Leerkrachten, ondersteund door interne en externe professionals, signaleren vroegtijdig extra ondersteuningsbehoeften via observaties, het leerlingvolgsysteem en specifieke protocollen. Elke leerling met extra ondersteuningsbehoeften heeft een groeidocument en OPP. Indien de lichte ondersteuning onvoldoende blijkt, schalen we tijdig op naar intensievere vormen van hulp. Leerkrachten beschikken over basiskennis van cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling, waardoor zij leerlingen adequaat kunnen begeleiden. 4. Samen Sterk: Consultatieve Ondersteuning en Ketensamenwerking We werken nauw samen met onderwijsondersteuners van het samenwerkingsverband en platform voor advies en expertise. Binnen ons bestuur maken we gebruik van de kennis van andere scholen. Daarnaast onderhouden we contacten met ketenpartners zoals Spring (kinderopvang), CJG, GGD (schoolarts, verpleegkundige), logopedisten en gespecialiseerde instellingen zoals Kentalis en Opdidakt, om een breed scala aan ondersteuning te bieden bij opvoedings-, ontwikkelings- en leeruitdagingen. Als school zijn we verplicht om verzuim te melden bij de leerplichtambtenaar, met speciale aandacht voor ongeoorloofd verzuim. Toekomstig Aanbod: Verdieping voor Meer- en Hoogbegaafdheid Op Basisschool Klimop streven we ernaar om onze leerkrachten continu bij te scholen in het effectief ondersteunen van meer- en hoogbegaafde leerlingen. Een speciaal samengestelde professionele leergemeenschap van leerkrachten werkt aan het actualiseren en aanscherpen van ons beleid op dit gebied. Dit zorgt ervoor dat deze leerlingen optimaal worden uitgedaagd, wat leidt tot meer plezier in het leren.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolplan Basisschool Klimop: Uw Gids voor Excellente Educatie

Wat zijn de ambitieuze doelen van Basisschool Klimop voor het schooljaar 2024-2025?

Bij Basisschool Klimop zetten we vol in op de ontwikkeling van kinderen tot zelfstandige en gelukkige individuen. Naast essentiële taal- en rekenvaardigheden, die cruciaal zijn voor participatie in de maatschappij, focussen we op persoons- en maatschappelijke vorming. We bieden een sterke fundering en begeleiden kinderen om uit te groeien tot zelfbewuste, kritische en gelukkige wereldburgers. Onze prioriteit voor de komende jaren is het maximaliseren van kansen voor elk kind. Dit doen we proactief, in nauwe samenwerking met alle betrokkenen, vanuit onze kernwaarden en met een focus op toekomstgerichte kennis en vaardigheden. Onze onderwijsaanpak is zowel transparant als meetbaar. We maken onze doelen inzichtelijk en evalueren deze met behulp van de kwaliteitscirkels uit de methodiek van “Continu verbeteren” (Broer, 2020). Onze ambities zijn gericht op het moderniseren van het onderwijs op Klimop, waarbij veranderingen gefaseerd worden doorgevoerd volgens de pijlers van “Onderwijs anders organiseren” (Imants & Berendse, 2020). Het uiteindelijke doel is het structureel verbeteren van de onderwijsresultaten, met het welzijn van kinderen, ouders en leerkrachten altijd als hoogste prioriteit. Onze speerpunten voor 2024-2025 omvatten: Speerpunt 1: Sociaal-emotioneel leren (SEL) en zelfregulerend leren. We willen leerlingen de tools bieden voor persoonlijke identiteitsontwikkeling, het aangaan van relaties en het effectief omgaan met verwachtingen. Speerpunt 2: Verdieping van begrijpend lezen en woordenschat. We verbinden teksten en woordenschat aan onze thematische Oriëntatie op Jezelf en de Wereld (OJW) en stimuleren kritisch leesgedrag. Speerpunt 3: Versterking van rekenvaardigheden. Door systematische oefening van basisbewerkingen automatiseren we rekenvaardigheden, wat leerlingen helpt hun werkgeheugen efficiënter te gebruiken bij complexere opgaven. Daarnaast borgen we kleinere, maar belangrijke ontwikkelingen: Ontwikkeling 1: Borgen van interventies voor technisch lezen om de leesresultaten te optimaliseren. Ontwikkeling 2: Verankeren van burgerschapsonderwijs, waarbij leerkrachten het belang ervan inzien en toepassen. Ontwikkeling 3: Creëren van een doorlopende leerlijn voor meer- en hoogbegaafdheid, zodat leerkrachten optimaal zijn toegerust. Ontwikkeling 4: Schoolbrede implementatie van de nieuwe spellingmethode Staal 2.

Hoe waarborgt Basisschool Klimop het behalen van haar onderwijsdoelen?

Basisschool Klimop hanteert een planmatige aanpak, ondersteund door een robuust systeem gebaseerd op de kwaliteitscirkels en kwaliteitskaarten van de methodiek "Continu verbeteren" (Broer, 2020). Dit zorgt ervoor dat de algemene doelstellingen uit ons schoolplan concreet worden gemaakt en de opgedane kennis effectief wordt geborgd. De leerkrachten spelen een actieve rol in de uitwerking en implementatie van deze doelen, met name binnen onze professionele leergemeenschappen.

Ontdek ons Stimulerende Aanbod voor Jonge Kinderen bij Basisschool Klimop

Toelichting van de school

Bij Basisschool Klimop streven we ernaar de overgang van peuteropvang naar de basisschool naadloos te laten verlopen. We onderhouden een sterke samenwerking met peuteraanbod Olleke Bolleke (Spring) om gezamenlijke activiteiten te organiseren, zoals de Nationale Voorleesdagen en Sinterklaas. Om uw kind een vliegende start te geven, organiseren we tijdens de wenperiode diverse kennismakingsmomenten in groep 1-2. Uw kind kan deelnemen aan reguliere lessen en buitenspelactiviteiten, wat zorgt voor een vertrouwde omgeving met bekende klasgenootjes en leerkrachten. Een gedetailleerde overdracht tussen pedagogisch medewerkers en onze leerkrachten garandeert een soepele start. Indien gewenst, en met uw toestemming, wordt onze intern begeleider betrokken bij dit proces. In onze groepen 1, 2 en deels groep 3 staat spelend leren centraal. Wij ontwikkelen een thematisch curriculum dat zich richt op de ontwikkeling van leesvaardigheid, rekenvaardigheden en creatieve expressie. Kinderen ontvangen gerichte instructies en verwerken hun leerstof in een stimulerende omgeving. Bewegend leren wordt ingezet om kennis, zoals de telrij en letters, op een actieve manier te verankeren.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod biedt Basisschool Klimop voor jonge kinderen?

Basisschool Klimop biedt specifieke programma's voor de ontwikkeling van jonge kinderen, waaronder Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en een nauwe integratie met peuteropvangfaciliteiten.

Basisschool Klimop biedt specifieke programma's voor de ontwikkeling van jonge kinderen, waaronder Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en een nauwe integratie met peuteropvangfaciliteiten.

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang

Met welke organisaties werkt Basisschool Klimop samen voor het jonge kind?

Wij werken nauw samen met gerenommeerde partners zoals Kinderopvang Kakelbont om een doorlopende leerlijn te garanderen voor onze jongste leerlingen.

Wij werken nauw samen met gerenommeerde partners zoals Kinderopvang Kakelbont om een doorlopende leerlijn te garanderen voor onze jongste leerlingen.

Team | Basisschool Klimop in Rijkevoort | [2025] Schoolregister