KOC De Brakken in Rijen

Het team van KOC De Brakken in Rijen

Current section: team
Burgemeester Sweensplein 7
5121 Rijen

Zie hier hoe het team van KOC De Brakken is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van KOC De Brakken. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past KOC De Brakken bij jullie?

Ontdek hoe goed KOC De Brakken bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij KOC De Brakken zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 77.8% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 81.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (77.8%)
Man (22.2%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (81.5%)
Man (18.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij KOC De Brakken. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (14.3%)
25-35 jaar (21.4%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (21.4%)
55-65 jaar (17.9%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.1%)
25-35 jaar (24.6%)
35-45 jaar (25.8%)
45-55 jaar (21.3%)
55-65 jaar (19%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij KOC De Brakken werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (81.5%)
Direct ondersteunend personeel (11.1%)
Indirect ondersteunend personeel (3.7%)
Management (3.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor KOC De Brakken gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leraren bij KOC De Brakken: Een Zorgeloze Aanpak

Bij KOC De Brakken zorgen we ervoor dat de continuïteit van het onderwijs gewaarborgd blijft, zelfs bij onverwachte afwezigheid van onze docenten. We maken hiervoor effectief gebruik van de gespecialiseerde invalpool van onze overkoepelende stichting, Stichting Nuwelijn. Dit garandeert dat er snel gekwalificeerde vervangers ingezet kunnen worden. Daarnaast zetten we flexibel de expertise van onze eigen getalenteerde collega's in. Deze interne flexibiliteit zorgt voor een vertrouwde leeromgeving en minimale verstoring van het lesprogramma.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De school gaat uit van een leerstofjaarklassensysteem. Van groep 1 t/m groep 8 zijn er parallelklassen. De lessen worden in het algemeen in de groep aangeboden aan de leerlingen.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Begeleiding voor Elk Kind: Specialisten op KOC De Brakken

6

Taal en Rekenen: Vakkundige Hulp voor Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist voor gerichte dyslexiebehandeling
Intern Begeleider met expertise in leerontwikkeling
Orthopedagoog voor pedagogische en didactische ondersteuning
Remedial Teacher voor individuele bijles
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid voor talentontwikkeling
Taalspecialist voor taalvaardigheid

Toelichting van de school:

Op KOC De Brakken staat een toegewijde dyslexiespecialist klaar om leerlingen met dyslexie te ondersteunen tijdens schooluren. Binnen onze stichting, Nuwelijn, delen specialisten voor meer- en hoogbegaafdheid hun kennis en ervaring om alle leerlingen optimaal te laten presteren en hun talenten te benutten.

5

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Welzijn en Positief Gedrag

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor gedragsbegeleiding
Intern Begeleider met focus op sociaal-emotioneel welzijn
Orthopedagoog voor pedagogische ondersteuning
Remedial Teacher voor hulp bij sociale vaardigheden
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid voor sociaal-emotionele uitdagingen

Toelichting van de school:

Onze gedragsspecialist en orthopedagoog bieden gespecialiseerde trainingen zoals de Fijn! vriendentraining en de SEV training. Deze programma's zijn ontworpen om leerlingen te helpen bij het ontwikkelen van sociale vaardigheden en het bevorderen van een positief schoolklimaat.

5

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectief Leren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor gedragsmanagement
Intern Begeleider met aandachtsgebied executieve functies
Orthopedagoog voor ondersteuning bij leerstrategieën
Remedial Teacher voor gerichte aanpak van werkhouding
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid voor uitdagende leerlingen

Toelichting van de school:

Dankzij de middelen uit het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) hebben we een gespecialiseerde remedial teacher aangesteld. Deze professional richt zich niet alleen op de academische vooruitgang, maar ook op het verbeteren van de werkhouding en de aanpak van schooltaken. Een van onze intern begeleiders heeft een gespecialiseerde scholing gevolgd op het gebied van executieve functies, wat bijdraagt aan een gestructureerde leeromgeving. Binnen onze school hanteren we een consistente leerlijn 'leren leren' om leerlingen te voorzien van effectieve studievaardigheden.

3

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Beweging en Gezondheid

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider met oog voor motorische ontwikkeling
Orthopedagoog voor brede ontwikkelingsondersteuning
Fysiotherapeut voor gespecialiseerde hulp

Toelichting van de school:

Op KOC De Brakken werken we nauw samen met een externe fysiotherapeut. Deze samenwerking stelt ons in staat om leerlingen met motorische uitdagingen de benodigde ondersteuning te bieden, zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke vragen rondom medisch handelen en persoonlijke verzorging werken wij samen met externe partners en beschikken wij over interne expertise. Wij streven ernaar om voor elke leerling een veilige en verzorgde omgeving te garanderen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
19
Totaal specialisten
19
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Theaterzaal
Schoolkeuken
Moestuin
Leerplein
Ruimtes tussen lokalen

Individuele Ondersteuning voor Elke Leerling bij KOC De Brakken

Ons Passend Onderwijs en Zorgbeleid Uitgelegd

Bij KOC De Brakken geloven we in een onderwijsaanbod dat aansluit bij de unieke behoeften van elke leerling. Ons ondersteuningsprofiel beschrijft gedetailleerd hoe wij dit realiseren binnen het kader van passend onderwijs. Als katholieke basisschool met een gestructureerd leerstofjaarklassensysteem, werken we in de kernvakken met gedifferentieerde niveaus binnen elke groep. Dit maatwerk zorgt ervoor dat ieder kind de juiste uitdaging en ondersteuning krijgt. Voor leerlingen die extra begeleiding nodig hebben, bieden we diverse mogelijkheden. Tijdens zelfstandige werkmomenten kan de leerkracht individueel met leerlingen aan de slag, en ons team van extra ondersteunend personeel staat klaar om zowel binnen als buiten de groep te assisteren. Onze zorgstructuur identificeert leerlingen die aanvullende ondersteuning behoeven. Indien nodig, schakelen we externe expertise in, zoals collegiale consultatie vanuit het Speciaal Basis Onderwijs (SBO) of gespecialiseerde ambulante begeleiders voor leer- en gedragsproblemen. Wanneer basisondersteuning ontoereikend blijkt en er een duidelijke aanleiding is, dienen we een arrangementsaanvraag in bij het regionaal samenwerkingsverband. Dit levert extra middelen op voor intensieve begeleiding, en in uitzonderlijke gevallen kan dit leiden tot een plaatsing in het SBO of SO. Ouderbetrokkenheid staat hierbij altijd centraal; we werken nauw samen met ouders in elke stap. **Plusklas: Talentontwikkeling en Groeimindset** Stichting Nuwelijn heeft vorig schooljaar twee bovenschoolse plusklassen geïnitieerd, primair voor leerlingen van aangesloten scholen. Een groep voor groep 4-5-6 staat onder leiding van leerkracht Miranda Trip, en een groep voor 6-7-8 wordt begeleid door Christine Fredriks. Wekelijks op donderdag ontvangen deze leerlingen gespecialiseerd onderwijs in het gebouw van de St. Jozefschool in Rijen. De plusklas focust op de ontwikkeling van essentiële vaardigheden zoals executieve functies, cruciaal voor het cultiveren van een groeimindset. We richten ons op 'Leren leren', 'Leren denken' en 'Leren voor het leven' (SLO). Het stimuleren van samenwerking en leren met leeftijdsgenoten ('peers') is hierbij belangrijk. We benutten de talenten van de kinderen en moedigen reflectie op inzet en uitvoering aan. Door deze gerichte aanpak ontwikkelen kinderen zelfinzicht en een positiever zelfbeeld. Elke plusklasgroep heeft een maximum van 12 leerlingen. Aanmelding verloopt via de intern begeleider (IB'er) van de basisschool, in overleg met de groepsleerkracht. De totstandkoming van deze bovenschoolse voorziening is mede gerealiseerd door samenwerking met Novilo, een instituut voor talentonderwijs. Nuwelijn sluit hiermee aan bij de principes van effectief passend onderwijs. Voor meer informatie over de plusklas kunt u contact opnemen met onze plusleerkrachten: Christine Fredriks (c.fredriks@nuwelijn.nl) of Miranda Trip (m.trip@nuwelijn.nl). **Toekomstig Aanbod: Verdere Differentiatiemogelijkheden** Differentiëren is een kernwaarde bij KOC De Brakken om te garanderen dat alle leerlingen optimaal profiteren van ons onderwijs. Al onze leerkrachten zijn getraind in effectieve strategieën voor compacten, verrijken en klassenmanagement, om zo de leeropbrengsten voor ieder kind te maximaliseren.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Verbetering Onderwijskwaliteit KOC De Brakken: Doelen en Aanpak

Wat zijn de onderwijsdoelen van KOC De Brakken voor het komende schooljaar?

Bij KOC De Brakken streven we naar voortdurende verbetering van de onderwijskwaliteit, met specifieke aandacht voor de kernvakken. Onze leerlingen behalen momenteel bovengemiddelde resultaten op landelijk niveau, dankzij onze focus op opbrengstgericht werken volgens de 4D-methode. Echter, we blijven ambitieus en richten ons komend schooljaar op het verder optimaliseren van de resultaten op het gebied van rekenen. Daarnaast implementeren we een doorlopende leerlijn voor digitale geletterdheid en versterken we het burgerschapsonderwijs, met een visie die onderzoekend en ontdekkend leren centraal stelt. We bieden een integrale aanpak voor kinderen van 0 tot 13 jaar, waarbij we de wereld als uitgangspunt nemen om nieuwsgierigheid en actief leren te stimuleren. Dit draagt bij aan zowel kwalificatie als de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind.

Hoe waarborgt KOC De Brakken de onderwijskwaliteit en begeleidt het leerlingen?

Kwaliteitszorg bij KOC De Brakken is een cyclisch proces: we stellen ambities vast, vertalen deze naar concrete doelen, analyseren de resultaten en implementeren gerichte verbeteracties. Onze kwaliteitsagenda wordt jaarlijks gemonitord door zowel de scholen als het bestuur. We evalueren de tevredenheid van ouders en leerlingen middels enquêtes. Deze feedback gebruiken we om de ontwikkeling van onze school, onze medewerkers en de leerresultaten van onze leerlingen te optimaliseren. Bij twijfel over de voortgang van een leerling, gaat de leerkracht in gesprek met ouders om gezamenlijk passende ondersteuning te bieden. Beslissingen over doubleren of voorwaardelijke overgang naar een volgend leerjaar worden altijd in nauwe samenspraak met ouders genomen, waarbij de ontwikkeling en leerresultaten van het kind centraal staan. De overgang van groep 2 naar groep 3 wordt zorgvuldig begeleid, met tijdige communicatie naar ouders over de school- en leeftijdrijpheid van de leerling.

Optimale Ontwikkeling voor Jonge Kinderen bij KOC De Brakken

Toelichting van de school

Bij KOC De Brakken geloven we in een naadloze overgang van kinderopvang naar basisonderwijs. Daarom werken we nauw samen met peuterspeelzaal en kinderdagverblijf Harlekijn. Deze samenwerking zorgt ervoor dat onderwijs en opvang perfect op elkaar zijn afgestemd, wat essentieel is voor de optimale ontwikkeling van uw kind. Regelmatig overleg en gezamenlijke activiteiten tussen onze pedagogisch medewerkers en leerkrachten van groep 1 en 2 garanderen een consistente aanpak. Onze gezamenlijke vakgroep 'Doorgaande Lijn' heeft een ambitieus plan opgesteld. Dit plan beschrijft onze gedeelde visie, doelen en activiteiten om de ontwikkelingslijn van 0 tot 6 jaar continu te verbeteren, met een focus op een warme en veilige overdracht. Om deze doorgaande lijn te realiseren, hanteren we het ontwikkelingsvolgsysteem KIJK!. Dit systeem helpt ons bij het observeren, registreren en stimuleren van de ontwikkeling van elk kind. Gezamenlijke themaplanningen creëren kansen voor peuters en kleuters om samen te spelen en te leren. De oudste peuters worden actief betrokken bij onze kleutergroepen op het speelleerplein, onder deskundige begeleiding. Bovendien nodigen we elkaar uit bij gezamenlijke openingen en vieringen gedurende het hele schooljaar, wat de verbinding tussen opvang en onderwijs versterkt.

Veelgestelde vragen

Biedt KOC De Brakken extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, KOC De Brakken biedt een uitgebreid programma voor jonge kinderen, gericht op een optimale start in hun educatieve reis.

Ja, KOC De Brakken biedt een uitgebreid programma voor jonge kinderen, gericht op een optimale start in hun educatieve reis.

Kinderopvang Rijen
Peuteropvang en VVE
Kindcentrum Rijen

Met welke partners werkt KOC De Brakken samen voor het jonge kind programma?

KOC De Brakken werkt succesvol samen met Harlekijn, een vertrouwde naam in kinderopvang in Rijen, voor een geïntegreerde aanpak van 0 tot 6 jaar.

KOC De Brakken werkt succesvol samen met Harlekijn, een vertrouwde naam in kinderopvang in Rijen, voor een geïntegreerde aanpak van 0 tot 6 jaar.

Team | KOC De Brakken in Rijen | [2025] Schoolregister