
De resultaten van KOC De Brakken in Rijen
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van KOC De Brakken, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past KOC De Brakken bij jullie?
Ontdek hoe goed KOC De Brakken bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: De Basis van Succes bij KOC De Brakken
Bij KOC De Brakken streven we ernaar dat alle leerlingen de essentiële basisvaardigheden in taal en rekenen onder de knie krijgen voor het einde van hun basisschoolcarrière. Dit wordt gemonitord in groep 8 middels de Cito eindtoets of doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit fundamentele niveau behalen. Dit percentage fungeert als de signaleringswaarde voor het succes van alle basisscholen, inclusief KOC De Brakken.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: KOC De Brakken Stimuleert Excellente Leerresultaten
Naast het fundamentele niveau, focust KOC De Brakken op het stimuleren van leerlingen om een nog hoger prestatieniveau te bereiken: het streefniveau. De onderwijsinspectie stelt voor elke school een specifieke streefwaarde vast, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Dit percentage geeft aan hoeveel leerlingen aan het einde van groep 8 het streefniveau zouden moeten behalen, wat de ambitie van KOC De Brakken voor excellentie onderstreept.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van KOC De Brakken?
De adviseringstrajecten op KOC De Brakken zijn zorgvuldig ingericht om elke leerling optimaal te begeleiden naar het voortgezet onderwijs. Voor leerlingen in groep 7 wordt in december een voorlopig advies uitgebracht, gebaseerd op een gedegen adviescommissie. Dit advies kan enkel of dubbel zijn, afhankelijk van de individuele capaciteiten van de leerling. In groep 8 ontvangen de leerlingen in december hun definitieve schooladvies. Dit advies, dat eveneens tot stand komt via een adviescommissie, wordt aangevuld met een passende dakpanklas om de aansluiting met het middelbaar onderwijs te optimaliseren. Na afloop van de doorstroomtoets vindt een herziening van het advies plaats. Bij eventuele wijzigingen worden zowel de leerling als de ouders uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek. De adviescommissie voor groep 7 bestaat uit de leerkrachten van groep 7, leerkrachten van groep 6 en de intern begeleider. Voor groep 8 bestaat de commissie uit leerkrachten van groep 8, leerkrachten van groep 7 en de intern begeleider, wat zorgt voor een brede evaluatie van de leerling.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Positief Groeiklimaat op KOC De Brakken
Op KOC De Brakken geloven we sterk in de cruciale rol van onze leerkrachten als opvoeders tot verantwoordelijke burgers. We zetten vol in op de sociale ontwikkeling van elk kind, zodat zij zich goed voelen, zowel individueel als in relatie tot anderen. Ons doel is een veilige en gestructureerde leeromgeving te creëren waar kinderen zich gewaardeerd en gerespecteerd voelen. Onze leerkrachten fungeren als motiverende begeleiders die leerlingen stimuleren tot zelfstandig en samenwerkend leren. Door een consistente en afgestemde aanpak binnen het hele team, waarborgen we een optimale ontwikkeling voor alle leerlingen. Onze pedagogische fundamenten zijn gebaseerd op het creëren van een gevoel van veiligheid en geborgenheid, zodat kinderen vertrouwen krijgen in onze schoolomgeving en zich vrij voelen om te leren en te groeien. We pakken pestgedrag schoolbreed aan en streven continu naar orde, fatsoen en netheid gedurende de gehele schoolloopbaan. Samenwerkend leren wordt actief gestimuleerd in alle groepen, waarbij we oog hebben voor de individuele verschillen van elk kind door middel van diverse lesmethoden en aanpakken. Om de groepsvorming te versterken en een solide pedagogisch klimaat te waarborgen, starten we elk schooljaar met de 'Gouden Weken'. In deze periode voeren leerkrachten van groep 3 t/m 8 individuele gesprekken met leerlingen. Voor groep 5 t/m 8 organiseren we aan het begin van het schooljaar een startgesprek met zowel de leerling als de ouders. In alle groepen hanteren we consequente basisregels en werken we met een gedragsprotocol. Daarnaast zetten we de methode Kwink in voor sociaal-emotionele ontwikkeling. Dit helpt ons om sociaal vaardig gedrag te bevorderen en problemen zoals pesten, conflicten en sociale isolatie te voorkomen of te verminderen. Coöperatieve leerstrategieën en werkvormen worden toegepast om leerlingen op een natuurlijke manier sociale vaardigheden te laten ontwikkelen en toepassen in hun dagelijkse schoolleven. De leerlingenraad op KOC De Brakken biedt een platform voor leerlingen uit de bovenbouw, verkozen door hun klasgenoten, om mee te praten over schoolzaken. Dit zorgt ervoor dat de stem van de leerlingen gehoord wordt en dat we weten wat zij belangrijk vinden. De leerlingenraad komt meerdere keren per jaar bijeen, met begeleiding van een teamlid, om agendapunten te bespreken en verslagen op te stellen.
Samenwerken staat centraal
Respectvol omgaan met elkaar
Creëren van een veilige leeromgeving
Hoe bevordert KOC De Brakken de sociale vaardigheden van leerlingen?
Op KOC De Brakken creëren we een omgeving van duidelijkheid, veiligheid, rust en structuur. Vanuit de entree van de school tot aan de klaslokalen stimuleren we een rustige en respectvolle benadering. In de klas verwachten we van leerlingen dat zij actief bijdragen aan een positieve sfeer. Wij zetten diverse interventies in om het leerklimaat en de sociaal-emotionele ontwikkeling te ondersteunen. De ontwikkeling van leerlingen in de groepen 1-2 volgen we met 'Kijk!' en voor groep 3 t/m 8 gebruiken we 'Kindbegrip'. Voor leerlingen in groep 3 t/m 8 vult de leerkracht tweemaal per jaar een vragenlijst in. Leerlingen in groep 5 t/m 8 vullen ook tweemaal per jaar zelf een vragenlijst in over hun sociaal-emotionele ontwikkeling. De resultaten worden geanalyseerd en besproken met de intern begeleider, zodat we, indien nodig, de ontwikkeling gericht kunnen stimuleren.
Welke registratiemethoden gebruikt KOC De Brakken voor sociale opbrengsten?
KOC De Brakken maakt gebruik van de volgende registratiemethoden om sociale opbrengsten nauwkeurig in kaart te brengen:
- Kijk! (voor groepen 1-2)
- Kindbegrip (voor groepen 3-8)
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op KOC De Brakken?
Op KOC De Brakken zetten we de volgende methoden in om sociaal-emotioneel leren te bevorderen:
- Taakspel
- Kwink
Inspectierapport KOC De Brakken: Kwaliteit en Ontwikkeling
KOC De Brakken in Rijen is een dynamische basisschool waar onderwijskwaliteit centraal staat. Met 412 leerlingen bieden we een stimulerende leeromgeving voor ieder kind. Onze school streeft naar uitstekende educatieve resultaten en een veilige, inspirerende sfeer. We werken continu aan verbetering en innovatie binnen het basisonderwijs. Transparantie over onze prestaties is belangrijk. Daarom delen we graag inzichten uit het officiële inspectierapport, zodat u kunt zien hoe KOC De Brakken presteert.