
Schoolweging
De schoolweging van KOC De Brakken is 28,64 , met een spreiding van 6,00 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97,84% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, duidelijk boven de landelijke signaleringswaarde van 85% en het vergelijkingsgemiddelde van 96,37%. Dit bevestigt een stevige basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen tonen een sterke focus op havo (24,53%) en vwo (15,09%), beduidend hoger dan vergelijkbare scholen (16,07% havo, 18,61% vwo). Opvallend is het beperkte aandeel praktijkonderwijs (0% vs. 1,01% regionaal), wat aansluit bij het academische profiel van de school.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | KOC De Brakken | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.95 | 177.15 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We streven naar zo hoog mogelijke opbrengsten m.b.t. met name taal, rekenen en de sociaal-emotionele ontwikkeling. We achten het van belang dat de leerlingen presteren naar hun mogelijkheden, en dat ze opbrengsten realiseren die leiden tot passend (en succesvol) vervolgonderwijs. Op onze school werken we opbrengstgericht volgens de 4D aanpak (data-duiden-doelen-doen): we beschikken over normen voor de eindtoets, de tussentoetsen en de sociale resultaten. De tussentijdse resultaten worden gemeten d.m.v. het leerlingvolgsysteem van CITO. De toetsgegevens worden geanalyseerd (duiden) en vergeleken met normen/standaarden en daaruit volgen de doelen en de acties (doen). Het proces wordt op leerling-, groeps-, en schoolniveau gemonitord. Het onderwijsleerproces wordt daarbij in zes heldere componenten verdeeld en daaruit rollen drie onderwijsarrangementen: verdiept, basis en intensief. Hierbij houden wij ook de leerdoelen in de klas in de gaten, zodat er goed gemonitord kan worden waar de onderwijsbehoefte van uw kind ligt.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 7,69% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,81% landelijk), terwijl 75% op advies zit. Dit weerspiegelt een nauwkeurige advisering. De focus op doorstroombegeleiding – zoals beschreven in het schoolplan – lijkt hier vrucht af te werpen.
Sociale ontwikkeling
Onze leerkrachten zijn van cruciaal belang. Zij hebben (onder meer) een vormende (opvoedende) taak: leerlingen opvoeden tot goede burgers. Daarom vinden we het belangrijk dat leerlingen goed met zichzelf en met anderen (dichtbij en ver weg) kunnen omgaan. leerkrachten creëren daartoe een veilig en gestructureerd klimaat waarin kinderen zich gewaardeerd en gerespecteerd voelen. Wij hechten veel waarde aan een positieve en motiverende leerkracht, een begeleider die ervoor zorgt dat de leerlingen het werk zelfstandig (samen met anderen) kunnen doen. Omdat alle leerkrachten betrokken zijn bij de leerlingen vinden we het belangrijk dat er een goede afstemming in aanpak is. Onze pedagogische uitgangspunten: een kind moet zich veilig en geborgen voelen, vertrouwen hebben in onze schoolomgeving en zich daarin vrij voelen; school breed is er aandacht voor pestgedrag; orde, fatsoen en netheid zijn doelen die de gehele schooltijd door worden nagestreefd; samenwerkend leren en werken wordt in alle groepen gestimuleerd; we houden rekening met verschillen tussen kinderen via diverse soorten van aanpak. Aanpak Het aanbod is in een doorgaande lijn binnen de school vormgegeven. Ter versterking van de groepsvorming en een sterk pedagogisch klimaat starten we elk nieuw schooljaar met de “gouden weken”. De leraren van groep 3 t/m 8 voeren de eerste weken van het schooljaar individuele kind gesprekken en in groep 5 t/m 8 is er aan het begin van het schooljaar een gesprek met de ouders en de leerling (startgesprek). In alle groepen hanteren we dezelfde basisregels, wordt er gewerkt met het gedragsprotocol en wordt school breed de methode voor sociaal-emotioneel leren Kwink ingezet. Het doel is het stimuleren van sociaal vaardig gedrag en het voorkomen of verminderen van sociale problemen zoals pesten, conflicten, uitsluiting en sociaal teruggetrokken gedrag. Coöperatief leren en de coöperatieve werkvormen die binnen de groep ingezet worden geven leerlingen de kans om sociale vaardigheden op een natuurlijke manier te verwerven en in te zetten binnen de dagelijkse context. De leerlingenraad Op KOC De Brakken wordt gewerkt met een leerlingenraad. In de leerlingenraad zitten kinderen uit de bovenbouw die gekozen zijn door hun eigen klas. De leerlingenraad vertegenwoordigt alle kinderen van de school en mag meepraten over allerlei dingen die op school gebeuren. Zo weten we wat de kinderen van onze school belangrijk vinden. Deze zaken kunnen ze bespreken in vergaderingen van de leerlingenraad, die een paar keer per schooljaar plaatsvinden. Bij iedere vergadering is een teamlid aanwezig. Er wordt een agenda opgesteld en er wordt een verslag gemaakt van ieder overleg. LEES MINDER
samenwerken
respectvol met elkaar omgaan
veilige sfeer
Wat is de werkwijze van KOC De Brakken voor sociale ontwikkeling?
KOC De Brakken hecht veel waarde aan duidelijkheid, veiligheid, rust en structuur. De school streeft naar een prettig leerklimaat, waarbij leerlingen bijdragen aan een fijne sfeer in de klas. Interventies zoals Kwink (groep 1 t/m 8) voor het aanleren van sociaal-emotionele competenties, coöperatief leren (groep 1 t/m 8) om samenwerking te stimuleren en Taakspel (groep 3 t/m 8) om gewenst gedrag te bevorderen, worden ingezet. Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, zijn er trainingen zoals 'Fijn! Vrienden' en de Sociaal-emotionele vaardigheidstraining (SEV). De sociaal-emotionele ontwikkeling wordt gevolgd met behulp van Kijk! (groepen 1-2) en Kindbegrip (groep 3 t/m 8).
Welke registratievorm(en) gebruikt KOC De Brakken om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
KOC De Brakken gebruikt Kijk! en Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt KOC De Brakken?
KOC De Brakken gebruikt Taakspel en Kwink voor sociaal-emotioneel leren.