Basisschool Het Fonkelbos in Rijen

Het team van Basisschool Het Fonkelbos in Rijen

Current section: team
Catsstraat 2
5121 Rijen

Zie hier hoe het team van Basisschool Het Fonkelbos is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool Het Fonkelbos. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool Het Fonkelbos bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool Het Fonkelbos bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool Het Fonkelbos zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 85.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 86% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (85.7%)
Man (14.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (86%)
Man (14%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool Het Fonkelbos. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (37.5%)
55-65 jaar (12.5%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.3%)
25-35 jaar (23%)
35-45 jaar (27.2%)
45-55 jaar (21.2%)
55-65 jaar (19.3%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool Het Fonkelbos werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (71.4%)
Direct ondersteunend personeel (14.3%)
Indirect ondersteunend personeel (14.3%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool Het Fonkelbos gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Professionele Vervanging bij Basisschool Het Fonkelbos: Continuïteit Gegarandeerd

Ziekteverzuim en Personeelszorg op Maat Op Basisschool Het Fonkelbos zetten we ons dagelijks in voor een optimale werkomgeving. Dit beleid, in samenwerking met stichting Nuwelijn, is gericht op het minimaliseren van ziekteverzuim en langdurige uitval onder ons toegewijde team. Hoewel het verzuim laag is, kunnen we ziekte niet altijd voorkomen. We garanderen echter de continuïteit van het onderwijs voor iedere leerling. Onze Toewijding aan Uw Kind: Geen Leerlingen Naar Huis Tot op heden hebben we dankzij proactief handelen geen enkele leerling naar huis hoeven sturen bij afwezigheid van een leerkracht. De stabiliteit van de klassenstructuur en de lesprogramma's blijft onze hoogste prioriteit. Flexibele Oplossingen bij Leerkrachtafwezigheid In het zeldzame geval van leerkrachtafwezigheid, zoekt Het Fonkelbos direct naar passende vervanging. Vanwege het huidige lerarentekort kan het voorkomen dat we tijdelijk groepen samenvoegen of herverdelen om de leskwaliteit te waarborgen. Ouders en verzorgers worden hierover altijd tijdig en persoonlijk geïnformeerd.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Basisschool Het Fonkelbos: Specialisten voor Elke Uitdaging

2

Taal en Rekenen: Versterk de Basis met Onze Experts

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Academische Groei
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid: Ontwikkel Potentie

Toelichting van de school:

Op Basisschool Het Fonkelbos streven we naar excellentie in onderwijs. We zetten ons in voor kwalitatief hoogwaardig onderwijs, afgestemd op de individuele behoeften van elk kind. In het schooljaar 2024-2025 bouwen we voort op onze succesvolle pilot meerbegaafdheid met het programma 'Dirigeer je Meesterbrein'. Dit programma is structureel verankerd om de talenten van onze leerlingen optimaal te benutten. Onze deelname aan de teamscholing Meer- en Hoogbegaafdheid onderstreept onze commitment aan continue professionele ontwikkeling. Daarnaast biedt onze stichting Nuwelijn een unieke bovenschoolse plusklas, waar onze leerlingen onder begeleiding van ervaren leerkrachten werken aan verbreding en verdieping. De plusklas, met aparte groepen voor midden- en bovenbouw, vindt plaats in het gebouw van de St. Jozefschool in Rijen. Hier ligt de focus op de ontwikkeling van cruciale vaardigheden zoals executieve functies en een groeimindset, met aandacht voor 'leren leren', 'leren denken' en 'leren voor het leven'. We stimuleren samenwerking met peers en reflectie op leerprocessen, wat bijdraagt aan een positiever zelfbeeld. Met een maximum van 12 leerlingen per groep, garanderen we persoonlijke aandacht. Aanmelding verloopt via de kindercoach, in nauwe samenwerking met ouders en de groepsleerkracht. Deze bovenschoolse voorziening sluit naadloos aan bij de principes van passend onderwijs. Onze school profiteert van de expertise van de hoogbegaafdheidsspecialist van de stichting, die ook actief is binnen de plusklas.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Positieve Groeiomgeving

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positieve Interactie
Intern Begeleider voor Welzijn op School

Toelichting van de school:

Wij hanteren de Positive Behavior Support (PBS) methodiek, een proactieve aanpak die focust op het versterken van positief gedrag en het creëren van een veilige leeromgeving. Onze prioriteit ligt bij preventie, waardoor we vroegtijdig signaleren en ondersteunen. Dit leidt tot een stabiel en prettig schoolklimaat voor zowel leerlingen als leerkrachten. Door deze zorgvuldige implementatie bevorderen we het welzijn en de sociale vaardigheden van al onze leerlingen.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectieve Ondersteuning op Maat

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Optimale Leerprestaties
Intern Begeleider voor Studievaardigheden

Toelichting van de school:

Binnen ons team hebben diverse collega's gespecialiseerde kennis op het gebied van gedrag en leerstrategieën. Wij bieden gerichte ondersteuning om de werkhouding en taakaanpak van leerlingen te verbeteren. Indien nodig schakelen we gespecialiseerde ambulante begeleiders in om de best mogelijke zorg te garanderen.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond Leren

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Bewegingsstimulering
Gekwalificeerde Vakdocent Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Onze gymlessen worden verzorgd door een ervaren vakdocent bewegingsonderwijs, die zorgt voor een gevarieerd en uitdagend lesprogramma. De school faciliteert indien nodig ruimte voor externe therapieën, zoals fysiotherapie, om de lichamelijke ontwikkeling van leerlingen te ondersteunen. Wij geloven in een integrale aanpak waarbij zowel intellectuele als fysieke ontwikkeling centraal staan.

4

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorgzaam en Veilig Leren

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Zorgcoördinatie
Gediplomeerde EHBO-ers: Altijd Paraat
BHV-ers: Veiligheid Eerst
Brugfunctionaris voor Holistische Ondersteuning

Toelichting van de school:

Een deel van ons toegewijde team beschikt over cruciale EHBO- en BHV-diploma's, wat zorgt voor een veilige omgeving waarin snel gehandeld kan worden bij noodgevallen. De Intern Begeleider, tevens kwaliteitscoördinator, en de brugfunctionaris spelen een sleutelrol in het waarborgen van hygiëne en de persoonlijke verzorging van onze leerlingen. Onze school zet zich in voor een veilige en zorgzame omgeving waar elk kind zich optimaal kan ontwikkelen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
12
Totaal specialisten
12
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Dreumesclub & Peuterspeelgroep
Handvaardigheidlokaal
Een aula met een podium voor vieringen
Toegang tot het bos op loopafstand
Een geweldig groen schoolplein

Ontdek Ons Aanbod: Extra Ondersteuning voor Elke Leerling

Gedetailleerde Toelichting van Basisschool Het Fonkelbos

Passend Onderwijs bij Het Fonkelbos Elk kind verdient uitstekend onderwijs, bij voorkeur dicht bij huis. Basisschool Het Fonkelbos gelooft sterk in het bieden van de specifieke extra ondersteuning die sommige leerlingen nodig hebben om te excelleren. Om dit te garanderen, werken schoolbesturen, gemeenten en relevante organisaties in de regio Breda nauw samen. Ons Samenwerkingsverband: Regionaal Samenwerkingsverband Breda en Omgeving De basisscholen in de regio Breda en omgeving (regio PO-30-03) bundelen hun krachten binnen het Regionaal Samenwerkingsverband Breda en Omgeving. Dit omvat scholen in Breda, Chaam (Alphen-Chaam), Baarle-Nassau, Dongen, Drimmelen, Etten-Leur, Geertruidenberg, Gilze en Rijen, Oosterhout en Zundert. De schoolbesturen in dit gebied hebben zich gecommitteerd aan het creëren van gelijke en optimale onderwijskansen voor alle kinderen in de regio. Meer informatie over dit samenwerkingsverband is te vinden op www.rsvbreda.nl. Wat Betekent Passend Onderwijs Nu Echt? Passend onderwijs zorgt ervoor dat iedere leerling een plek vindt op een school die aansluit bij zijn of haar unieke talenten en mogelijkheden. Ons doel is dat elk kind het maximale uit zichzelf kan halen. Daarom bieden wij extra hulp aan leerlingen met specifieke behoeften, zoals kinderen met leer- of gedragsproblemen. In het schoolondersteuningsprofiel van Basisschool Het Fonkelbos beschrijven we gedetailleerd onze basisondersteuning en de aanvullende hulp die we kunnen bieden. Toekomstvisie: Verbetering van Extra Ondersteuning Bij Basisschool Het Fonkelbos streven we voortdurend naar verbetering en uitbreiding van ons aanbod. Onze ontwikkelthema's voor de komende periode richten zich op: - Versterking van de samenwerking met peuterspeelzaal 't Peuterbos voor een naadloze overgang en vroege herkenning van onderwijsbehoeften. - Uitbreiding van onze expertise op het gebied van meer- en hoogbegaafdheid. - Ontwikkeling van een passend aanbod voor zowel cognitieve als praktische begaafdheid, met programma's zoals 'dirigeer je meesterbrein' en 'buitengewone natuurtalenten'.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontwikkeling en Kwaliteitszorg: Ons Schoolplan 2023-2027

Wat zijn de kernontwikkelingen voor Basisschool Het Fonkelbos tot 2027?

Op Basisschool Het Fonkelbos richten we ons in de periode 2023-2027 op vier strategische ontwikkelthema's, afgeleid van het beleidsplan van onze stichting. Ten eerste, 'Wij kennen onze kinderen', betekent dat we vroegtijdig signaleren, inspelen op individuele verschillen en een naadloze ontwikkeling van 0 tot 13 jaar waarborgen. Ten tweede, 'Bij ons is wat te kiezen', benadrukt ons onderscheidende aanbod naast sterke basisvaardigheden, afgestemd op onze leerlingen en de omgeving. Ten derde, 'We doen het goed en worden steeds beter', focust op zichtbare kwaliteitszorg en een sterke kwaliteitscultuur binnen onze organisatie. Ten slotte, 'We zijn een deskundige en betrouwbare partner in de regio', houdt in dat we actief samenwerken met regionale partners en hen betrekken bij onze locatieontwikkelingen. Onze ambities voor deze thema's, die we in juni 2027 willen realiseren, worden verder uitgewerkt in onze locatie- en jaarplannen. Burgerschap & FONK: Onze kernwaarden en visie integreren we in al onze activiteiten, zowel voor kinderen, ouders als medewerkers, en in de schoolomgeving. Natuur en duurzaamheid vormen een integraal onderdeel van ons onderwijs, waarbij we leren in en van de natuur, met aandacht voor een gezonde leefstijl en duurzaam materiaalgebruik. Kinderen leren over de wereld, hoe ze daarin kunnen functioneren, bijdragen en invloed uitoefenen. Vanaf de peutergroep stimuleren we kritisch denken, filosoferen en het opbouwen van een eigen 'mini maatschappij', waarbij digitale geletterdheid een vast onderdeel is. Kindcentrum: Wij bieden opvang en onderwijs vanuit een integrale aanpak, in een veilige en geborgen omgeving, gericht op leeftijdsadequate ontwikkeling. Onze missie, visie en kernwaarden vormen de basis van ons handelen. We bieden Voor- en Vroegschoolse Educatie (VE) aan peuters die hiervoor in aanmerking komen, en zorgen voor een soepele overgang naar groep 3, zodat alle kleuters zonder achterstand starten. Passend aanbod voor alle kinderen: Ons onderwijs is afgestemd op de behoeften van elk kind, in lijn met onze missie, visie en kernwaarden, en passend bij onze leerlingenpopulatie. Borging kwaliteit: Het borgen van verworven kennis en vaardigheden is essentieel om onze onderwijskwaliteit te handhaven en te verbeteren. Dit doen we binnen een professionele cultuur waarin we gezamenlijk verantwoordelijkheid dragen. We versterken continu ons pedagogisch en didactisch handelen. Het managementteam speelt hierbij een sturende, coördinerende en ondersteunende rol.

Hoe waarborgt Basisschool Het Fonkelbos de kwaliteit van het onderwijs?

Op Basisschool Het Fonkelbos hanteren we een gestructureerd kwaliteitsbeleid, dat fungeert als leidraad voor ons dagelijks handelen en de kwaliteitszorg op diverse gebieden beschrijft. Ons beleid is gebaseerd op de PDCA-cyclus (Plan-Do-Check-Act) en het 'Golden Circle'-model van Simon Sinek (Waarom? Hoe? Wat?). Deze methodieken helpen ons om doelgericht te werken vanuit onze kernwaarden en visie. In het schooljaar 2025-2026 intensiveren we de borging en versterking van deze werkwijze. Onze beleidskaarten, en de compacte samenvatting hiervan, onze kwaliteitskaarten, vormen de fundering van ons onderwijs. Met een speciaal borgingsdocument zorgen we ervoor dat deze beleidsdocumenten cyclisch worden bijgehouden en waar nodig worden aangevuld met nieuwe kaarten. Het cyclisch borgen van deze documenten is een belangrijk ontwikkeldoel binnen ons thema 'Borging kwaliteit'.

Uitgebreid Aanbod Jonge Kind: Peuters en Kleuters in Rijen

Toelichting van de school

Basisschool Het Fonkelbos in Rijen biedt een naadloze overgang voor uw peuter. Wij werken intensief samen met peuterspeelgroep 't Peuterbos, wat resulteert in regelmatige afstemming tussen pedagogisch medewerkers en onze leerkrachten van groep 1 en 2. Samen organiseren we boeiende activiteiten, waardoor uw kind alvast kennismaakt met de basisschoolomgeving. Vanaf schooljaar 2024/2025 breiden we ons peuteraanbod uit naar vier dagdelen met Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Dit versterkt de aansluiting en zorgt voor een optimale ontwikkeling van alle kinderen op onze locatie. Onze groepen 1 en 2 werken thematisch met vijf tot zes thema's per jaar. Deze thema's stemmen we zoveel mogelijk af met de peuterspeelgroep en groep 3-4. De kerndoelen van SLO vormen de leidraad voor ons kleuteronderwijs. Kinderen ontwikkelen deze doelen spelenderwijs binnen uitdagende projecten. Met ingang van schooljaar 2024/2025 wordt onze locatie officieel een kindcentrum. Een belangrijk speerpunt is het integraal aanbod voor peuters tot en met groep 8, vanuit een gedeelde visie, missie en beleid. Ontdek de voordelen van ons kindcentrum voor uw kind.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool Het Fonkelbos extra programma's voor jonge kinderen?

Ja, Basisschool Het Fonkelbos stimuleert de ontwikkeling van jonge kinderen met een uitgebreid aanbod. Dit omvat onder andere Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE), wat de voorbereiding op de basisschool aanzienlijk verbetert. We zorgen voor een stimulerende leeromgeving waar kinderen spelenderwijs vaardigheden ontwikkelen.

Ja, Basisschool Het Fonkelbos stimuleert de ontwikkeling van jonge kinderen met een uitgebreid aanbod. Dit omvat onder andere Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE), wat de voorbereiding op de basisschool aanzienlijk verbetert. We zorgen voor een stimulerende leeromgeving waar kinderen spelenderwijs vaardigheden ontwikkelen.

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang

Met welke partners werkt Basisschool Het Fonkelbos samen voor het jonge kind?

Voor het optimale aanbod voor jonge kinderen werkt Basisschool Het Fonkelbos nauw samen met Peuterspeelgroep 't Peuterbos. Deze samenwerking garandeert een soepele overgang van de peuterspeelzaal naar de basisschool en zorgt voor een consistente educatieve aanpak.

Voor het optimale aanbod voor jonge kinderen werkt Basisschool Het Fonkelbos nauw samen met Peuterspeelgroep 't Peuterbos. Deze samenwerking garandeert een soepele overgang van de peuterspeelzaal naar de basisschool en zorgt voor een consistente educatieve aanpak.

Peuterspeelgroep 't Peuterbos