
Schoolweging
De schoolweging van Het Fonkelbos is 32,20 , met een spreiding van 7,11 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
98.55% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Deze score benadrukt de effectiviteit van basisvaardighedenaanbod, mede dankzij kleinschaligheid en individuele aandacht.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 57.97% streefniveaubehaalders overtreft de school ruimschoots haar signaalwaarde van 41.2%. Dit illustreert dat meer dan de helft van de leerlingen hogere onderwijsdoelen bereikt dan basisverwachtingen, ondanks de complexe populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweedeling: 28.57% vmbo-(g)t gecombineerd met 28.58% havo/havo-vwo advies. De verdeling (14.29% vmbo-b/k) wijst op maatwerk binnen een heterogene groep. Opvallend is de afwezigheid van praktijkonderwijsadviezen, wat contrasteert met 1.01% regionaal gemiddelde.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Het Fonkelbos | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We streven naar zo hoog mogelijke opbrengsten m.b.t. met name taal, rekenen en de sociaal-emotionele ontwikkeling. We achten het van belang dat de leerlingen presteren naar hun mogelijkheden, en dat ze opbrengsten realiseren die leiden tot passend (en succesvol) vervolgonderwijs. Op onze school werken we opbrengstgericht volgens de 4D aanpak (data-duiden-doelen-doen): we beschikken over normen voor de doorstroomtoets, de tussentoetsen en de sociale resultaten. De eind- en tussentijdse resultaten worden gemeten d.m.v. het leerlingvolgsysteem van IEP. De toetsgegevens worden geanalyseerd (duiden) en vergeleken met normen/standaarden en daaruit volgen de doelen en de acties (doen). Het proces wordt op leerling-, groeps-, en schoolniveau gemonitord.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
30.77% stroomt door op hoger niveau dan geadviseerd, tegen 25.27% landelijk. Het relatief hoge 'onder advies'-percentage (23.08% vs 11.81%) vraagt aandacht, mogelijk gerelateerd aan de brede diversiteit in leerachtergronden. De intensieve 'warme overdracht' lijkt vooral voor doorstromers positief uit te pakken.
Sociale ontwikkeling
Pedagogisch, didactisch handelen Wij vinden de kwaliteit van het pedagogisch- en didactisch handelen van de medewerkers ontzettend belangrijk. Bij het pedagogisch handelen gaan we uit van het belang en de kracht van een positieve benadering. Hiervoor volgen we een scholingstraject PBS (positive behavior support) van 3 jaar, waarmee we in schooljaar 2022-2023 gestart zijn. Vanuit deze scholing hebben we onze kernwaarden Respect, Verantwoordelijkheid, Vertrouwen en Veiligheid vastgesteld. Vanuit deze kernwaarden hebben we onze gedragsverwachtingen vormgegeven. Dit samen vormt de basis van ons pedagogisch handelen. Om de kwaliteit van het didactisch handelen te borgen en te blijven ontwikkelen, hebben we heldere afspraken gemaakt over klassenmanagement en werken we schoolbreed met het EDI-model. Om het didactisch handelen goed af te blijven stemmen op de ondersteuningsbehoeften van de kinderen, observeren, registreren en analyseren de leerkrachten in een kleine - (dagelijks handelen), middelgrote - (na methodetoetsen) en grote cyclus (na M- en E-toetsen). Schoolklimaat Bij ons op school staat een veilig, positief, pedagogisch klimaat voorop. Dit vormt de basis voor al wat we doen. Wij dragen er zorg voor dat kinderen, leerkrachten, ouders en iedereen in onze omgeving op een open en respectvolle manier met elkaar omgaat. Binnen onze school is er gerichte aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling, het welbevinden van onze leerlingen en het voorkomen van pesten. We gebruiken gedragsverwachtingen die laten zien wat we van eenieder verwachten. Positief gedrag bekrachtigen we met individuele én groepsbeloningen. Deze werkwijze zorgt voor een goede sfeer en een veilig klimaat voor iedereen in de school. De kinderraad Op onze school wordt gewerkt met een kinderraad. In de kinderraad zitten kinderen uit de bovenbouw die middels verkiezingen gekozen zijn. De kinderraad vertegenwoordigt alle kinderen van de school en mag meepraten over de schoolontwikkeling. Zo weten we wat de kinderen van onze school belangrijk vinden. De directeur bespreekt deze punten in vergaderingen met kinderraad, die gemiddeld eens per 6 weken plaatsvinden. Bij deze vergaderingen wordt een agenda opgesteld en een notulen gemaakt. De doelen en plannen van de kinderraad geven we weer op een groeibord, dat een vaste plek heeft in de aula. Op deze manier is voor iedereen op onze locatie zichtbaar waar samen met de kinderraad aan gewerkt wordt en hoe de groei en ontwikkeling van de gestelde doelen eruit ziet. LEES MINDER
Veiligheid
Vertrouwen
Respect
Wat is de werkwijze van Basisschool Het Fonkelbos voor sociale ontwikkeling?
Structuur, duidelijkheid, rust en veiligheid staan centraal op Basisschool Het Fonkelbos. De school hanteert vier algemene gedragsverwachtingen: luisteren naar de ander, een ander behandelen zoals je zelf behandeld wilt worden, handen en voeten bij jezelf houden en goed zorgen voor de spullen. Er wordt gewerkt vanuit gedragsverwachtingen en PBS, waarbij de focus ligt op een positieve benadering en preventief handelen. Gewenst gedrag wordt gestimuleerd en beloond, waardoor onrustig en storend gedrag afneemt en een gevoel van veiligheid ontstaat.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Het Fonkelbos om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Het Fonkelbos gebruikt Kijk! en de Monitor sociale veiligheid vanuit Vensters om sociale opbrengsten in kaart te brengen.