Basisschool De Vijf Eiken in Rijen

Het team van Basisschool De Vijf Eiken in Rijen

Current section: team
Van Duivenvoordestraat 75
5121 Rijen

Zie hier hoe het team van Basisschool De Vijf Eiken is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool De Vijf Eiken. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool De Vijf Eiken bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool De Vijf Eiken bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool De Vijf Eiken zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 86.4% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (86.4%)
Man (13.6%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.5%)
Man (16.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool De Vijf Eiken. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (22.7%)
25-35 jaar (22.7%)
35-45 jaar (22.7%)
45-55 jaar (27.3%)
55-65 jaar (4.5%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25.6%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (18.3%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool De Vijf Eiken werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (76.2%)
Direct ondersteunend personeel (14.3%)
Indirect ondersteunend personeel (4.8%)
Management (4.8%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool De Vijf Eiken gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Drama
Handvaardigheid
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Invulling van Leerkrachtvervanging op De Vijf Eiken

Bij Basisschool De Vijf Eiken zorgen we voor een naadloze voortgang van het onderwijs, zelfs bij afwezigheid van een leerkracht. Onze flexibele aanpak omvat het inzetten van ervaren, gepensioneerde leerkrachten die direct inzetbaar zijn. Daarnaast ondersteunen onze toegewijde onderwijsassistenten de continuïteit van de lessen. In geval van nood kunnen we ook de mogelijkheid benutten om klassen tijdelijk te verdelen over andere groepen, zodat de leerlingen altijd in een veilige en stimulerende leeromgeving verblijven.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De leerlingen uit de groepen 1 tot met 8 krijgen twee keer in de week les van een sportfunctionaris. Op De Vijf Eiken vinden we cultuureducatie belangrijk, we werken daarvoor onder andere samen met het Kunstpodium. In 4 blokken per schooljaar krijgen de kinderen les in verschillende disciplines zoals muziek, dans, drama en beeldende vorming, gegeven door gediplomeerde vakdocenten. Dit maakt deel uit van ons reguliere programma. Alle groepen bezoeken een keer per jaar een theatervoorstelling en komen zo ook in aanraking met cultuur buiten de school. Ook zijn er projecten en workshops op het gebied van erfgoed, mediawijsheid en taal en hebben we twee keer per jaar onze eigen optredens tijdens het VET, het Vijf Eiken Theater. We zijn er trots op dat we onze leerlingen op deze unieke manier een brede basis aan cultuur mee kunnen geven.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Taal- en Rekenontwikkeling
81.1%
Bewegingsonderwijs
12.2%
Muziek
4.1%
Schrijven
2.7%

Leerjaar 3 t/m 8

Taal
20.8%
Rekenen/wiskunde
20.6%
Lezen
19.2%
Wereldoriëntatie
9.3%
Overig
8.2%
Kunstzinnige en creatieve vorming
7%
Bewegingsonderwijs
6.2%
Levensbeschouwing
6.2%
Engelse taal
2.4%

Deskundige Ondersteuning op Basisschool De Vijf Eiken: Specialisten voor Elke Leerbehoefte

5

Taal en Rekenen: Extra Ondersteuning voor Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Rekenspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
NT2 Specialist

Toelichting van de school:

Op Basisschool De Vijf Eiken staat uw kind centraal. Met een team van vijf toegewijde specialisten bieden wij gerichte hulp op het gebied van taal en rekenen. Onze experts, waaronder een intern begeleider, orthopedagoog en rekenspecialist, zorgen ervoor dat leerlingen met specifieke behoeften de extra ondersteuning krijgen die ze nodig hebben om succesvol te zijn. Ook voor leerlingen die extra uitdaging zoeken, zoals meer- of hoogbegaafde kinderen, en voor nieuwkomers die de Nederlandse taal leren (NT2 specialist), hebben we de juiste expertise in huis.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige en Positieve Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Wij geloven dat een veilige en positieve schoolomgeving essentieel is voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind. Daarom hebben alle leerkrachten op Basisschool De Vijf Eiken de Kanjertraining gevolgd. Deze training stelt onze leerkrachten in staat om een omgeving te creëren waarin kinderen zich veilig voelen en met plezier naar school gaan. We besteden veel aandacht aan het welzijn van uw kind. Onze gedragsspecialist en orthopedagoog werken nauw samen om kinderen te ondersteunen bij het ontwikkelen van sociale vaardigheden en een gezonde emotionele groei.

5

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Begeleiding op Maat

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Rots en Water Trainer

Toelichting van de school:

Basisschool De Vijf Eiken biedt gespecialiseerde begeleiding voor kinderen met specifieke gedragsuitdagingen of een aangepaste werkhouding. Onze gedragsspecialist, intern begeleider en orthopedagoog werken samen om effectieve taakaanpakken te ontwikkelen. Voor kinderen waarvoor door het samenwerkingsverband lichte of zware arrangementen zijn afgegeven, biedt onze gedragsspecialist intensieve begeleiding. Dit zorgt ervoor dat elk kind de ondersteuning krijgt die nodig is om succesvol te zijn in de klas. Daarnaast zetten we onze expertise op het gebied van meer- en hoogbegaafdheid in, en bieden we met de Rots en Water training waardevolle tools voor zelfbeheersing en weerbaarheid.

4

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Stimuleren van Groei en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Kinderfysiotherapeut
Vakdocent Gymnastiek

Toelichting van de school:

De motorische en lichamelijke ontwikkeling van uw kind is belangrijk voor het algehele welzijn en leerproces. Op Basisschool De Vijf Eiken bieden we gespecialiseerde ondersteuning op dit gebied. Onze kinderfysiotherapeut werkt nauw samen met de intern begeleider en orthopedagoog om kinderen extra motorische ondersteuning te bieden, met speciale aandacht voor de ontwikkeling van schrijfvaardigheden. Ook onze vakdocent gymnastiek draagt bij aan een actieve levensstijl en de ontwikkeling van grove motoriek, waardoor we een brede ondersteuning bieden voor de fysieke groei van onze leerlingen.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op Basisschool De Vijf Eiken zetten we ons in voor het welzijn van alle leerlingen. Hoewel we geen specifieke medische professionals in vaste dienst hebben voor medisch handelen en persoonlijke verzorging, werken we nauw samen met externe zorgverleners waar nodig. Onze prioriteit is een veilige en ondersteunende omgeving te bieden waarin elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. We zorgen voor een goede afstemming en communicatie met ouders en externe instanties om de benodigde zorg te waarborgen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
18
Totaal specialisten
18
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Interne ondersteuning Op De Vijf Eiken zijn verschillende specialisten werkzaam die zich bezighouden met de ondersteuning van leerlingen. De leerkracht(en) gaat (gaan) in overleg met de intern begeleider. Samen kijken ze welke kinderen extra begeleiding nodig hebben binnen of buiten de groep in een kleinere setting. Voor de leerlingen die in aanmerking komen voor extra begeleiding wordt een plan opgesteld. Bij het opstellen en het uitvoeren van het plan worden de specialisten waar nodig betrokken. Dit plan wordt met ouders/verzorgers besproken. Na afloop van ieder blok wordt er geëvalueerd en worden de plannen bijgesteld. Op de Vijf Eiken zijn de volgende specialisten werkzaam: Intern begeleiders, orthopedagoog, gedragsspecialisten, specialisten hoogbegaafdheid, jonge kindspecialisten, leraarondersteuner en een onderwijsassistent. Kindgericht onderwijs Op De Vijf Eiken werken we aan kindgericht onderwijs. Naast de reguliere lessen zorgen we ook voor maatwerk bij leerlingen die daar behoefte aan hebben. Dit krijgt vorm bij de Breinbrekers, voltijds HB onderwijs en Team(T)rots. Meer- en hoogbegaafde leerlingen Op De Vijf Eiken willen wij dat er voor alle kinderen in zowel onderwijsinhoudelijk als pedagogisch-didactisch opzicht, een passend onderwijsaanbod wordt gerealiseerd. Hierbij wordt rekening gehouden met de onderlinge verschillen tussen kinderen. Dit geldt ook voor kinderen die meer aankunnen dan de reguliere leerstof hun biedt, de (hoog) begaafde leerlingen. De Vijf Eiken maakt gebruik van het Digitaal Handelingsprotocol Hoogbegaafdheid, een signaleringsinstrument dat ingezet kan worden bij mogelijke meerbegaafdheid. Het protocol biedt daarnaast ook richtlijnen voor een alternatief onderwijsaanbod. In alle klassen kan gebruik worden gemaakt van het compacten en verrijken van het leerstofaanbod wanneer gebleken is dat een leerling hier behoefte aan heeft. Naast dit leerstofaanbod wordt er gewerkt aan projecten waarbij leerlingen zich verdiepen in onderwerpen die passend zijn binnen hun interessegebied. Eén keer per week ontmoeten de leerlingen ontwikkelingsgelijken bij de Breinbrekers. Zij werken dan aan het opbouwen van leerstrategieën, ze filosoferen en doen hun eigen onderzoek. HB onderwijs Onder de noemer “HB Onderwijs” bieden we voltijds onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen aan in de groepen 4/5, 6/7 en 8. Daarbij hoort de missie van HB: “Uniciteit van de hoogbegaafde leerling versterken voor een duurzame positionering in de maatschappij”.’ Deze groepen voorzien in onderwijs aan kinderen die vanwege een cognitief talent meer uitdaging nodig hebben en geen passend onderwijs aanbod krijgen binnen de reguliere groepen. Het doel is zodanig onderwijs te bieden zodat deze kinderen hun talenten optimaal kunnen ontwikkelen in een veilige omgeving met ontwikkelingsgelijken. We stimuleren een reflectieve, kritische en onderzoekende houding en reiken onze leerlingen vaardigheden en tools aan waarmee zij straks de ‘grote’ wereld in kunnen. Een wereld, die zich niet aan deze leerlingen blijft aanpassen. Om aan de ontwikkelingsbehoeften van de leerlingen tegemoet te komen en deze leerlingen zo goed mogelijk voor te bereiden op het voortgezet onderwijs en de samenleving, wordt er in deze klassen onder andere veel gebruikt gemaakt van het compacten en verrijken. De onderwijstijd gaat voor 30% uit naar de kerndoelen en voor 70% van de beschikbare tijd wordt er gewerkt aan het verrijkende aanbod. Dit verrijkende aanbod kan enerzijds het verdiepen van de kerndoelen zijn, anderzijds het verbreden buiten de kerndoelen. Verdieping sluit aan op de basisstof en het reguliere curriculum en stelt leerlingen in de gelegenheid om in vrijgekomen tijd te werken aan aansprekende opdrachten op hun eigen niveau. Verbreding is een uitbreiding van het reguliere curriculum, bijvoorbeeld door het leren van een vreemde taal of een onderwerp waar de belangstelling van de leerling naar uit gaat. De kinderen werken aan complexe en creatieve denkopdrachten, waardoor zowel hun creatieve als cognitieve brein wordt aangesproken. De kinderen doen tijdens deze activiteiten ervaringen op die bijdragen aan hun ontwikkeling, zoals het nemen van initiatieven, samenwerken en omgaan met frustraties. Daarnaast bieden we een rijke omgeving door bij de activiteiten een beroep te doen op ‘het hogere orde denken’. Bij hogere orde vragen en opdrachten zijn voor het antwoord of de uitvoering verschillende vaardigheden nodig: analyseren, evalueren of creëren. Het zijn vragen en opdrachten die zich richten op: Het stimuleren van leerlingen om verder en kritisch na te denken; Stimuleren van de leerlingen om zelfstandig op zoek te gaan naar informatie; Stimuleren van leerlingen om creatief en ‘out of the box’ te denken; Stimuleren van het probleemoplossend vermogen. Naast de hogere orde denkopdrachten wordt er tijdens de activiteiten een aanspraak gemaakt op het probleemoplossend vermogen en het leren leren. Tot slot wordt er tijdens de activiteiten een beroep gedaan op de executieve functies. Executieve functies horen bij het denkvermogen. Het zijn hogere denkprocessen die nodig zijn om activiteiten te plannen en aan te sturen. Het is van belang om de executieve functies te oefenen om deze zo sterk mogelijk te ontwikkelen en om ze te behouden. De executieve functies zijn functies die mensen in staat stellen om doelen te realiseren en het gedrag wat daarbij hoort aan te sturen. Het is belangrijk dat leerkrachten in de HB klassen de leerlingen helpen om de ontwikkeling van de executieve functies te stimuleren. Met ons gerichte onderwijs kunnen wij hoogbegaafde kinderen een passend aanbod geven maar ook schoolbreed anticiperen op onderwijsbehoefte van leerlingen die meer uitdaging nodig hebben. Immers de expertise is in school aanwezig, evenals passende materialen en methodes die ingezet kunnen worden. Kort samengevat sluiten HB activiteiten aan bij wat kinderen raakt en motiveert. De kinderen leren leren, worden cognitief en creatief uitgedaagd en maken op veel gebieden ontwikkeling door. Meer informatie kunt u vinden op de website van onze school https://www.bsdevijfeiken.nl of neem contact op met ons via vijfeiken@pcpomiddenbrabant.nl. Team(T)Rots Bij Team (T)Rots verwelkomen we bovenbouw leerlingen die meer begaafdheid tonen op praktisch gebied. Deze leerlingen werken aan een persoonlijk doel in de eigen klas. Tevens sluiten zij op geplande momenten aan bij Team(T)Rots, om aan een praktische opdracht te werken. Tijdens het werken staan samenwerkingsvaardigheden, planning en organisatie centraal. Vanuit De Vijf Eiken ondersteunt Rob Hendriks deze groep(en). We zoeken de samenwerking met diverse lokale organisaties, zodat kinderen kunnen leren vanuit ervaring. Mocht uw kind in aanmerking komen voor Team(T)rots, dan neemt de groepsleerkracht contact met u op. Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning Wij bieden zoveel mogelijk passend onderwijs, gebaseerd op de onderwijs-en ondersteuningsbehoeften van de leerlingen. Wij zien kansen in de ondersteuningsmogelijkheden van ouders hierbij en willen daarin graag een intensievere samenwerking met ouders. Wij willen steeds meer doelgericht werken en daarbij gebruik maken van de leerlijnen. We willen dat kinderen nog meer eigenaar worden van hun eigen doelen, zodat ook voor hen inzichtelijk is wat ze wel of nog niet beheersen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Kwaliteitsbeleid en Schoolplan: De Vijf Eiken

Wat Zijn de Toekomstgerichte Doelen van ons Schoolplan?

Bij Basisschool De Vijf Eiken zetten we ons continu in voor het evalueren en verbeteren van onze leerresultaten. We stellen ambitieuze doelen op basis van deze opbrengsten om zo het onderwijs voor elke leerling te optimaliseren. Onze intern begeleiders werken nauw samen met leerkrachten om de onderwijsbehoeften van alle leerlingen te inventariseren. Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, ontvangen dit proactief. Ons actuele schoolplan 2024-2028 schetst onze strategische veranderingsagenda, die we jaarlijks concretiseren in gedetailleerde jaarplannen. We bevorderen actief burgerschap en sociale integratie door middel van actuele thema's en betrokkenheid van ouders. Met methodes zoals Trefwoord en speciale thema-dagen verrijken we het leerproces en zorgen we voor een actieve betrokkenheid van zowel leerlingen als ouders bij het schoolleven.

Hoe Realiseert Basisschool De Vijf Eiken Haar Onderwijsdoelen?

Onze school hanteert een systematische aanpak voor het evalueren en analyseren van onze doelrealisatie. We monitoren continu of we onze gestelde doelen bereiken en rapporteren hier transparant over. Indien nodig, passen we ons onderwijsbeleid aan en onderhouden we een constructieve dialoog met alle betrokkenen, zowel intern als extern.

Ontdek Ons Stimulerende Aanbod voor Jonge Kinderen

Toelichting van de school

Kindcentrum De Eik: Jouw Kind Ontwikkelt Zich, Kindcentrum De Eik, een samenwerking met kinderdagopvang Humankind, biedt een unieke omgeving voor kinderen van 0 tot 13 jaar. Hier stimuleren we samen spelen, groeien en leren in een veilige en inspirerende setting. Professionele Buitenschoolse Opvang (BSO) Skoebikids, Onze BSO Skoebikids, verzorgd door Humankind, staat klaar voor alle kinderen vanaf vier jaar tot aan het einde van hun basisschooltijd. We bieden een warme en vertrouwde opvang, zowel voor als na schooltijd, en tijdens alle schoolvakanties en vrije dagen. Actieve en Creatieve Dagen bij Skoebikids, Skoebikids is een gevestigde naam in Rijen, bekend om de focus op vertrouwen, zelfontplooiing en gezelligheid. Kinderen kunnen deelnemen aan workshops, kookactiviteiten, sport en creatieve projecten, of gewoon ontspannen. Alles is mogelijk om hun ontwikkeling optimaal te ondersteunen. Bezoek onze BSO of vraag meer informatie aan, Kom gerust langs voor een vrijblijvend bezoek aan onze BSO. Voor een persoonlijke rondleiding en uitgebreide informatie kunt u een afspraak maken via onze website. Informatie over de kosten is beschikbaar op onze website of via onze klantenservice op 073-711 94 00. Over Humankind: Groei en Ontwikkeling, Humankind, opgericht in 1983, is de grootste niet-commerciële organisatie voor kinderopvang en -ontwikkeling in Nederland. Onze pedagogische aanpak is geworteld in humanistische waarden, gericht op de optimale groei en bloei van elk kind. We koesteren zorg en respect voor mens en natuur, nu en in de toekomst. Met meer dan 500 locaties en circa 25.000 kinderen per dag, versterken we continu de omgeving rondom kinderen en ouders. Ga voor meer details naar www.humankind.nl. Peuteropvang De Speeldoos: Voorbereiding op School, Naast onze basisschool en de BSO, bevindt zich peuteropvang De Speeldoos. Deze is geopend van maandag tot en met donderdag van 8.00 tot 12.00 uur. Voor directe informatie kunt u bellen naar 0161-255060 of contact opnemen met de centrale klantenservice via 073-711 94 00.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool De Vijf Eiken specifieke programma's voor jonge kinderen?

Ja, Basisschool De Vijf Eiken biedt diverse aanvullende programma's specifiek gericht op de ontwikkeling van jonge kinderen.

Ja, Basisschool De Vijf Eiken biedt diverse aanvullende programma's specifiek gericht op de ontwikkeling van jonge kinderen.

Professionele kinderopvang
Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en peuteropvang
Uitgebreid kindcentrum concept

Met welke organisaties werkt de school samen voor het aanbod voor jonge kinderen?

De school werkt nauw samen met Humankind om een breed scala aan ontwikkelingsmogelijkheden te bieden.

De school werkt nauw samen met Humankind om een breed scala aan ontwikkelingsmogelijkheden te bieden.