
De resultaten van Basisschool De Vijf Eiken in Rijen
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool De Vijf Eiken, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Basisschool De Vijf Eiken bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool De Vijf Eiken bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: De Basis voor Succes op De Vijf Eiken
Ontdek hoe Basisschool De Vijf Eiken presteert op het fundamenteel niveau, de essentiële basisvaardigheden in taal en rekenen die elke leerling aan het einde van de basisschool beheerst. Dit wordt gemeten in groep acht met de landelijk erkende eindtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het fundamenteel niveau. Bij Basisschool De Vijf Eiken zien we dat 91,03% van de leerlingen dit niveau haalt, wat ruim boven de landelijke norm ligt. Dit resultaat onderstreept de sterke focus op kernvaardigheden binnen ons onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitie en Resultaten op De Vijf Eiken
Het streefniveau vertegenwoordigt een verdere uitdaging, waarbij we streven naar optimale ontwikkeling voor al onze leerlingen. Voor Basisschool De Vijf Eiken is een specifieke, op onze leerlingenpopulatie afgestemde, signaleringswaarde vastgesteld door de inspectie. Met een score van 51,79% op het streefniveau, en een landelijke vergelijkingsscore van 57,94%, laten we zien dat we leerlingen stimuleren om meer uit zichzelf te halen. De vastgestelde signaleringswaarde voor onze school bedraagt 47,1%, wat betekent dat we ook op dit ambitieuze niveau goed presteren en onze leerlingen uitdagen tot extra groei.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool De Vijf Eiken?
De overstap van groep 8 naar het voortgezet onderwijs (VO) is een cruciale mijlpaal voor zowel leerlingen als ouders. Basisschool De Vijf Eiken zet zich in om deze transitie soepel en succesvol te laten verlopen, met een heldere procedure. Sinds het schooljaar 2023-2024 wordt de doorstroomtoets gebruikt in plaats van de traditionele eindtoets. Dit waarborgt gelijke kansen voor elke leerling op een passende plek in het voortgezet onderwijs, afgestemd op hun individuele capaciteiten. Het schooladvies dient als richtlijn voor de start in het VO en is geen definitief uitstroomperspectief, aangezien leerlingen zich blijven ontwikkelen. Het schooladvies op Basisschool De Vijf Eiken wordt zorgvuldig samengesteld op basis van diverse factoren over meerdere schooljaren. Hierbij worden de resultaten van methodegebonden en niet-methodegebonden toetsen meegenomen. Ook de werkhouding, motivatie, het gedrag en de sociaal-emotionele vaardigheden van de leerling spelen een rol, evenals eventuele uitkomsten van aanvullend onderzoek. De adviseringstrajecten op De Vijf Eiken zijn als volgt ingericht: Groep 6: Een voorlopige uitstroomprognose wordt mondeling gedeeld tijdens een gesprek met ouders en leerling aan het einde van het schooljaar. Hierbij wordt ook de verwachte uitstroom naar het voortgezet onderwijs besproken. Groep 7: In de tweede schoolweek organiseren we de informatieve avond ‘Op naar het VO’, waarvoor ouders en leerlingen van groepen 7 en 8 van harte worden uitgenodigd. Vanaf november zijn de open dagen van diverse VO-scholen. Ouders en leerlingen worden aangemoedigd om scholen te bezoeken die aansluiten bij de behoeften van de leerling. Groep 8: De informatieavond ‘Op naar het VO’ vindt plaats in de tweede schoolweek, met uitnodigingen voor ouders en leerlingen van groepen 7 en 8. Vanaf november kunnen passende middelbare scholen bezocht worden tijdens open dagen. In januari ontvangen leerlingen en ouders het voorlopige schooladvies tijdens een persoonlijk gesprek. Na de IEP-doorstroomtoets begin februari ontvangen leerlingen en ouders, indien de score hoger is dan het voorlopige advies, een uitnodiging voor een definitief adviesgesprek half maart. Bij een gelijke of lagere score wordt het voorlopig advies definitief. Eind maart dienen de aanmeldingen bij de middelbare scholen plaats te vinden. Deze gestructureerde aanpak stelt ons in staat om elk kind een passend advies te geven. De monitoring van onze leerlingen toont aan dat de adviezen effectief zijn, met zelfs enkele leerlingen die boven verwachting presteren.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op Basisschool De Vijf Eiken
Bij Basisschool De Vijf Eiken stimuleren we een omgeving waarin respect, zelfvertrouwen en een gevoel van veiligheid centraal staan. Wij geloven dat ieder kind zich veilig en gewaardeerd moet voelen, zodat ze met plezier naar school gaan en zich optimaal kunnen ontwikkelen. Onze school neemt de verantwoordelijkheid om samen met u als ouder de basis te leggen voor positieve opvoeding en persoonlijke groei. Dit doen we door de Kanjermethode te integreren, die een leidraad vormt voor het aanleren van essentiële sociale vaardigheden. Naast de Kanjerlessen, hanteren we de Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS) methodiek. Deze aanpak zorgt voor een consistente en positieve benadering van gedrag in de gehele schoolgemeenschap, wat bijdraagt aan een prettige leeromgeving voor iedereen.
Samen met respect
Verantwoordelijk
Veilig en vertrouwd
Hoe bevordert BS De Vijf Eiken positief gedrag en sociale vaardigheden?
BS De Vijf Eiken hanteert de SWPBS-methodiek, waarbij leerlingen, leerkrachten, ouders en directie gezamenlijk werken aan het aanleren van gewenst gedrag en het verminderen van probleemgedrag. Deze aanpak is gebaseerd op gedeelde kernwaarden zoals 'Samen met respect', 'Verantwoordelijk', en 'Veilig en vertrouwd'. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat SWPBS leidt tot betere sociale vaardigheden en minder gedragsproblemen bij leerlingen. Door duidelijke gedragsverwachtingen te communiceren, vermindert de noodzaak tot corrigeren en wordt de effectieve leertijd vergroot. De focus ligt niet alleen op de klas, maar op de gehele school, inclusief schoolpleinen en buitenschoolse activiteiten. Positief gedrag wordt actief beloond door alle medewerkers en betrokkenen. Elk schooljaar starten we met gerichte lessen om deze gedragsverwachtingen aan te leren, ondersteund door beloningskaartjes en visuele voorbeelden van gewenst gedrag, gemaakt door de leerlingen zelf. Dit vergroot de betrokkenheid en zorgt voor helderheid over wat er van iedereen verwacht wordt in elke schoolse situatie.
Welke registratiemethoden gebruikt De Vijf Eiken voor sociale leerresultaten?
Basisschool De Vijf Eiken gebruikt de volgende methoden om de sociale ontwikkeling en opbrengsten van leerlingen te registreren en te monitoren:
- Kijk!
- Zien
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op onze school?
Op Basisschool De Vijf Eiken zetten we de volgende effectieve methoden in voor sociaal-emotioneel leren:
- Kanjertrainingen
- School Wide Positive Behavior Support (SWPBS)
Onderwijsinspectie Rapport Basisschool De Vijf Eiken: Kwaliteit en Resultaten
Ontdek de bevindingen van de onderwijsinspectie over Basisschool De Vijf Eiken. In 2014 vond een grondige inspectie plaats, waarvan de resultaten nu beschikbaar zijn. Dit rapport biedt inzicht in de onderwijskwaliteit en de prestaties van onze school. Wij streven voortdurend naar excellentie in het basisonderwijs voor alle leerlingen. Lees het volledige inspectierapport om een gedetailleerd beeld te krijgen van onze onderwijsaanpak en de ontwikkelingen binnen Basisschool De Vijf Eiken.