Basisschool De Vijf Eiken
van Duivenvoordestraat 75
5121 VR Rijen

Schoolweging

Schoolweging
29.67
Spreiding
7.64

De schoolweging van De Vijf Eiken is 29,67 , met een spreiding van 7,64 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 94,07% behaalde fundamentele niveaus overstijgt de school ruimschoots de landelijke ondergrens van 85%. De score ligt nagenoeg gelijk aan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (95,71%), wat duidt op effectieve basiskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

54,24% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 45,5%. Ten opzichte van vergelijkbare scholen (57,3%) scoort de school iets lager, wat mogelijk samenhangt met de relatief hoge spreiding in schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school onderscheidt zich met een sterk theoretisch profiel: 32,69% vwo-adviezen tegenover 18,61% regionaal. Tegelijkertijd biedt men aandacht aan alle niveaus, van praktijkonderwijs (1,92% vs 1,01% regio) tot gecombineerde vmbo/havo-adviezen (17,31%). Deze brede differentiatie sluit aan bij de gemeten spreiding in schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Vijf EikenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussenresultaten worden nauwkeurig in de gaten gehouden. Dit doen we d.m.v. methodegebonden toetsen en niet methodegebonen toetsen. Hierbij wordt onder andere gekeken naar de individuele resultaten. Waar valt een kind uit of doet het kind het opvallend goed? Heeft dit consequenties voor ons onderwijs aan deze leerling? Zo ja, hoe gaan we dit aanpakken? Bij de tussenresultaten kan ook het besluit genomen worden of een kind bij de Bij-werkers aansluit of Breinbrekers. Tevens kijken wij naar de groeps - en schoolresultaten.Hoe presteert de groep in zijn geheel? Hoe was dat voorgaande periode, of afgelopen schooljaar? Heeft dit resultaat consequenties voor de huidige aanpak? Zo ja, hoe gaat de nieuwe aanpak er dan uitzien? De directeur en intern begeleider bekijken de tussentijdse resultaten en bespreken deze met elkaar en de leerkrachten.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

12,12% van de leerlingen presteert boven advies – lager dan de regionale 25,27% – wat mogelijk wijst op realistische advisering. Het percentage onderadvisering (12,12%) ligt vrijwel gelijk aan het landelijk gemiddelde. De hoge ‘op advies’-score (75,76%) benadrukt de nauwkeurigheid van het adviesproces.

Sociale ontwikkeling

Op BS De Vijf Eiken vinden we het belangrijk: – Dat kinderen respect voor elkaar hebben en dat laten zien in hun gedrag. – Dat kinderen voor zichzelf op kunnen komen en hun eigen mening durven geven. – Dat kinderen zich veilig voelen op school en er met plezier heen gaan. BS De Vijf Eiken heeft de belangrijke taak om samen met ouders positieve opvoed- en opgroeimogelijkheden te creëren. We geven dat vorm door het gebruik van de methode Kanjer. De Kanjermethode is de rode draad bij het leren van sociale vaardigheden.Naast de lessen van Kanjer gebruiken wij de methodiek SWPBS (Schoolwide Positive Behavior Support). LEES MINDER

Samen met respect

Verantwoordelijk

Veilig en vertrouwd

Wat is de werkwijze van Basisschool De Vijf Eiken voor sociale ontwikkeling?

Basisschool De Vijf Eiken werkt volgens de methodiek van SWPBS (School Wide Positive Behavior Support). Alle betrokkenen (leerlingen, leerkrachten, ouders, directie en aan school verbonden organisaties) werken samen aan het aanleren van positief gedrag en het verminderen van probleemgedrag. Dit gebeurt op basis van gezamenlijk geformuleerde kernwaarden: Verantwoordelijk, Samen met respect, Veilig en vertrouwd. Er worden gedragsverwachtingen uitgesproken, waardoor corrigeren vermindert en de effectieve leertijd toeneemt. De school gebruikt beloningskaartjes om goed gedrag positief te bekrachtigen en er hangen foto's van kinderen die goed gedrag laten zien. Volgens een vast rooster worden er voorbeeldlessen van gedragsverwachtingen gegeven.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Vijf Eiken om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool De Vijf Eiken gebruikt 'Kijk!' en 'Zien' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Vijf Eiken?

Basisschool De Vijf Eiken gebruikt Kanjer trainingen en School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) voor sociaal-emotioneel leren.