
Schoolweging
De schoolweging van De Wingerd Ridderkerk is 30,95 , met een spreiding van 6,07 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
92% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit is echter wel 3.2% lager dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (95.23%), wat mogelijk samenhangt met de complexere populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 46.9% van de leerlingen dat het streefniveau haalt, presteert De Wingerd 3.4% boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde (43.5%). Hoewel dit lager is dan het vergelijkingsgroepgemiddelde (55.36%), toont de school hiermee aan adaptief te werken aan hogere leerdoelen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen reflecteren een breed aanbod: 17.24% vwo (iets onder regio 18.61%) en 20.69% vmbo-b (ruim boven regio 5.52%). Opvallend is de 3.45% onbekende adviezen, wat duidt op mogelijk tussentijdse uitstroom. De combinatie van praktische en theoretische routes benadrukt de inclusieve onderwijsvisie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Wingerd Ridderkerk | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 169.51 | 175.42 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Vanaf groep 3 maken wij op De Wingerd gebruik van het \"LIB\" (Leerling In Beeld) leerlingvolgsysteem, voorheen \"Cito\" genaamd. Op de gebieden lezen (begrijpend en technisch), rekenen, spelling en woordenschat wordt per leerling door middel van deze methode onafhankelijke toets bekeken waar zij staan ten opzichte van zichzelf, de groep en het landelijk gemiddelde. Tweemaal per jaar vindt zo'n meetmoment plaats. De opbrengsten van deze meetmomenten worden door het team uitgebreid geëvalueerd op een studiedag. Naar aanleiding van deze resultaten worden de plannen aangepast of nieuwe gemaakt. (deze plannen worden op leerling-, groeps- en schoolniveau gemaakt en geëvalueerd) Beleid van de school met betrekking tot doorstroming van kinderen naar een volgend schooljaar Het kan voorkomen, dat wij ouders adviseren hun kind op grond van zijn/haar prestaties een jaar over te laten doen. Dit advies geven wij slechts wanneer wij denken dat een extra jaar het kind ten goede zal komen. Wij zullen daar uitvoerig met de ouders over spreken; wij stellen dan altijd de vraag wat het beste is voor het kind. Doubleren behoort tot de uitzonderingen. Een groep ‘overslaan’ of versnellen behoort ook tot de mogelijkheden. Uiteraard gaat ook dit in goed overleg met ouders en waar mogelijk met het kind. Leerjaren 1 en 2 Het valt onder het beleid van de school welke leerlingen overgaan. De overgang van een leerling heeft niet zozeer meer te maken met leeftijd, maar met de ontwikkeling die de leerling heeft doorgemaakt. Dit gaat altijd in overleg met ouders. Leerjaren 3 t/m 8 We gaan uit van de onderwijsbehoeften van het kind en bekijken per individuele leerling in welke groep hieraan het beste tegemoet gekomen kan worden. Wij gaan altijd voor een beslissing in goed overleg met ouders en, indien mogelijk, met het kind. Een gezamenlijke, weloverwogen beslissing, waarin iedereen achter het besluit staat, is het ultieme doel. In een enkel geval komt het voor dat ouders en school het niet eens zijn of worden. De school dient dan beargumenteerd aan te geven waarom een leerling zou moeten doubleren dan wel over zou moeten gaan (op grond van de informatie die op de hierboven genoemde wijzen verkregen wordt). In het uitzonderlijke geval dat school en ouders er niet uitkomen, houdt school zich aan de volgende regel: ‘De eindverantwoordelijkheid voor het onderwijs, dus ook de eindbeslissing over doublure of plaatsing in een bepaalde groep ligt, indien aan de orde, bij de directeur’.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
36.36% presteert boven advies (vs. 25.27% landelijk), wat aansluit bij het intensieve leerlingvolgsysteem. Slechts 9.09% zit onder advies (landelijk 11.81%), wat het belang van zorgvuldige advisering onderstreept. Deze cijfers ondersteunen de 'doorlopende ontwikkelingslijn' uit het schoolprofiel.
Sociale ontwikkeling
We handelen en leren vanuit een aantal centrale waarden. Deze zijn: respect, verantwoordelijkheid, veiligheid/geborgenheid, gelijkwaardigheid, vertrouwen, samenwerking, ambitie, positiviteit en betrokkenheid. Op een veilige school, waar vertrouwen een kernwoord en basisvoorwaarde is, zijn we samen met ouders/verzorgers optimaal betrokken bij het kind. We zijn vanaf 2020 officieel een ‘Vreedzame school’. We hebben hiervoor een grondwet opgesteld: Respect en positieve communicatie Op onze school respecteren we -en zorgen we voor- elkaar. We houden ons aan de principes van positieve communicatie en denken in kansen en mogelijkheden. Verantwoordelijkheid en eigenaarschap Wij voelen ons gezamenlijk verantwoordelijk voor de school, voor elkaar en voor onze eigen doelen en leerproces. Leerlingen zijn trots op zichzelf, kennen eigen talenten en hebben een positief en reëel zelfbeeld wanneer zij onze school verlaten. Samenwerking, ambitie en resultaatgericht Team, leerlingen, ouders/verzorgers en partners maken samen ‘De Wingerd, dat zijn wíj’. Wij leren van, met en aan elkaar. We ademen ambitie en ‘leren is leuk’ in- en uit. Iedereen in ons team is en voelt zich aantoonbaar competent, staat voortdurend open voor ontwikkeling, resultaatgroei en is trots op zijn/haar baan en de school. Toekomstig IKC en wijkfunctie Als toekomstig IKC (opvang- en leercentrum in nieuwbouw) voor kinderen van 0 tot 13 jaar streven we naar optimale verbinding en samenwerking met onze partners, zien we een zichtbare doorgaande lijn en nemen we een steeds centralere plek in de wijk in. LEES MINDER
Respect
Verantwoordelijkheid
Samenwerking
Wat is de werkwijze van Christelijke Basisschool De Wingerd voor sociale ontwikkeling?
Christelijke Basisschool 'De Wingerd' heeft actief beleid om de sociale veiligheid van leerlingen en personeel te waarborgen. Dit omvat het onderzoeken van de veiligheidsbeleving, het in kaart brengen van incidenten en het hanteren van een pestprotocol en gedragscode. De school werkt met de Vreedzame School methode, die kinderen leert op een positieve en zorgzame manier met elkaar om te gaan, democratisch beslissingen te nemen, conflicten constructief op te lossen, verantwoordelijkheid te nemen en open te staan voor verschillen. Meer informatie is te vinden op www.vreedzameschool.nl.
Welke registratievorm(en) gebruikt Christelijke Basisschool 'De Wingerd' om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Christelijke Basisschool 'De Wingerd' gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Ontwikkelingsvolgmodel (OVM), MijnKleuterGroep, en Leerling In Beeld.