Christelijke Basisschool de Fontein
Scheldeplein 4
2987 EL Ridderkerk

Schoolweging

Schoolweging
32.83
Spreiding
5.75

De schoolweging van De Fontein Ridderkerk is 32,83 , met een spreiding van 5,75 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,4% behaalde het fundamentele niveau ruimschoots de inspectienorm (85%). Dit percentage overtreft niet alleen de signaleringswaarde, maar ook het landelijk gemiddelde (94,8%). De extra focus op basisvaardigheden via het programma 'Taalrijk' (sinds 2019) lijkt hierbij vruchten af te werpen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt met 63,2% ruimschoots behaald, wat significant boven zowel de eigen signaleringswaarde (41,2%) als het regionale gemiddelde (53,4%) ligt. Deze score benadrukt de effectiviteit van het adaptieve rekenonderwijs dat de school sinds 2021 implementeert.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen laten een sterke focus zien op de theoretische leerweg: 21,95% vmbo-(g)t/havo en 7,32% havo/vwo-advies. Opvallend is het relatief hoge percentage vmbo-b/bl-adviezen (36,58% gecombineerd), wat mogelijk samenhangt met de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 32,83). Vergeleken met vergelijkbare scholen valt op dat de school minder vwo-adviezen uitbrengt (7,32% vs. 18,61% regio).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Fontein RidderkerkGemeente AmsterdamNederland
LIB176.53175.42175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op CBS de Fontein vinden we het van groot belang om de ontwikkeling van onze leerlingen op verschillende vakgebieden te volgen en te monitoren. Om dit te realiseren, maken we gebruik van een combinatie van methodetoetsen en CITO-toetsing. De gebruikelijke methodetoetsen zijn specifiek ontworpen om de voortgang van onze leerlingen binnen de diverse vakgebieden te meten. Deze toetsen bieden waardevolle inzichten in hoe elk kind zich ontwikkelt en presteert op zijn of haar eigen niveau. Naast de methodetoetsen nemen we ook twee keer per jaar een CITO-toets af. We maken hierbij gebruik van de nieuwste versie van CITO, namelijk "CITO Leerling in Beeld" en "Kleuter in Beeld". Deze toetsen stellen ons in staat om de voortgang van onze leerlingen in een breder perspectief te plaatsen en zorgen voor een goede doorgaande leerlijn van groep 1 tot en met 8. Het combineren van methodetoetsen en CITO-toetsing stelt ons in staat om een compleet beeld te krijgen van de ontwikkeling van elke leerling. Dit helpt ons niet alleen om de sterke punten van onze leerlingen te identificeren, maar ook om eventuele ondersteuningsbehoeften tijdig te signaleren en hierop in te spelen. Het welzijn en de groei van onze leerlingen staan centraal bij alles wat we doen op CBS de Fontein.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

28,57% van de leerlingen presteert boven hun oorspronkelijke advies, tegen een landelijk gemiddelde van 25,27%. Het percentage onderadvisering (11,43%) ligt vrijwel gelijk aan het nationale cijfer (11,81%). Deze resultaten onderstrepen de nauwkeurigheid van het adviesproces, mede dankzij het door de school ontwikkelde 'ontwikkelportfolio' dat vanaf groep 6 wordt ingezet.

Sociale ontwikkeling

Onze visie op sociale opbrengsten, geïnspireerd door Vreedzaam en Rots & Water, integreert respect, sociale vaardigheden, balans, betrokkenheid, inclusie en communicatie, allemaal binnen het kader van christelijke normen en waarden. We streven naar veerkrachtige, empathische individuen die de wereld met vertrouwen en respect tegemoet treden, met een blijvende impact op de samenleving.

Vreedzaam

Rots&Water (zelfvertrouwen)

Betrokkenheid

Wat is de werkwijze van Christelijke Basisschool de Fontein voor sociale ontwikkeling?

De werkwijze van Christelijke Basisschool de Fontein voor Sociale Ontwikkeling integreert 'Vreedzaam' en 'Rots & Water' principes, gecombineerd met christelijke normen en waarden, om respect, sociale vaardigheden, betrokkenheid, inclusie en communicatie te bevorderen. De school hanteert een geïntegreerd onderwijsprogramma, betrokkenheid bij de gemeenschap en continue evaluatie.

Welke registratievorm(en) gebruikt Christelijke Basisschool de Fontein om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Christelijke Basisschool de Fontein gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Sociaal Emotionele Vragenlijsten, CITO Leerling in Beeld en CITO Kleuter in Beeld.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijke Basisschool de Fontein?

Christelijke Basisschool de Fontein gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Vreedzame School en Rots & Water.