Protestants Christelijke Basisschool Juliana
Julianastraat 6
3161 AK Rhoon

Schoolweging

Schoolweging
27.26
Spreiding
6.05

De schoolweging van Juliana Rhoon is 27,26 , met een spreiding van 6,05 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

95.57% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, consistent boven de landelijke signaleringswaarde (85%). Dit resultaat benadrukt de brede basiskwaliteit, vooral op rekengebied. De score ligt nagenoeg gelijk aan het landelijk gemiddelde (96.45%).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

63.4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 50.1%. Dit onderstreept de effectiviteit van de adaptieve lesmethoden, met name voor taalverwerving. Vergeleken met vergelijkbare scholen (61.13%) presteert Juliana bovengemiddeld.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school adviseert 26.4% vwo (vs. 18.6% regio) en 18.9% havo/vwo, wat een sterke focus op theoretische doorstroom toont. VMBO-adviezen blijven beperkt (totaal 24.5%), met nadruk op gemengde leerwegen (vmbo-(g)t/categorieën 16.98%). Praktijkonderwijs komt niet voor, wat lager is dan regionale percentages (1.01%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsJuliana RhoonGemeente AmsterdamNederland
LIB175.71173.46175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij gebruiken methodegebonden toetsen en methode onafhankelijke toetsen van CITO Leerlingvolsysteem 'Leerling in Beeld'. Met behulp van Leerling in Beeld houden wij bij hoe elke leerling is gegroeid, hoe de groepen ervoor staan en hoe de groei is op schoolniveau. Op onze school stemmen we ons onderwijs en ons onderwijsaanbod af op de onderwijsbehoeften van de leerlingen. Het afstemmen vindt plaats met behulp van de tussenresultaten in het onderwijsproces. We werken handelingsgericht (HGW), via de HGW-zorgcyclus. We analyseren ons onderwijs op basis van de resultaten. We houden leerling- en groepsbesprekingen en presentaties. Daarnaast zijn er per groep groepsplannen en individuele plannen (OPP en handelingsplannen). We werken verder met analysetools en een kwaliteitsmonitor. Alle leraren beschikken over een groepsoverzicht met daarop de kenmerken van hun leerlingen. We werken met de Parnassys groepskaart. Op basis van de analyses (gebaseerd op de tussenresultaten), het verwachte leerrendement en toetsingsinstrumenten, stellen de leraren twee keer per jaar een groepsplan op. In het groepsplan onderscheiden we de basisgroep, het verdiepte arrangement en het intensieve arrangement. De leraren stemmen hun instructie, het aanbod en de tijd af op de kenmerken van de leerlingen in een groep. Ze dragen er op deze manier zorg voor, dat de leerlingen zich ononderbroken kunnen ontwikkelen en dat het onderwijs wordt afgestemd op groepjes leerlingen en leerlingen individueel. Omdat afstemming (differentiatie) van het onderwijs op leerlingen niet eenvoudig is, monitort de school voortdurend of de leraren voldoende in staat zijn om hun onderwijs af te stemmen op de groep, de subgroepjes en de individuele leerlingen. Dit doen we met behulp van de Quick Scan, de Schooldiagnose, vragenlijsten (leraren, ouders en leerlingen), maar ook via ons personeelsbeleid en de kwaliteitsmonitor.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 6.25% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11.81% landelijk). 27.08% stroomt door op een hoger niveau dan geadviseerd, wat het zorgvuldige adviesproces en doorlopende begeleiding benadrukt. Deze resultaten ondersteunen het in het schoolplan beschreven 'opbrengstgericht werken'.

Sociale ontwikkeling

De Julianaschool wil een plaats zijn waar de kinderen zich geaccepteerd weten en genoeg bagage meekrijgen om zich verder te ontwikkelen. Op school staat niet alleen het leren voorop, maar ook het pedagogisch klimaat is van groot belang. We willen naast leerkwaliteit ook pedagogische kwaliteit bieden. Dit uit zich in de aandacht voor normen, waarden en regels die we vanuit de identiteit van de school belangrijk vinden. Wij leren leerlingen rekening houden met gevoelens en behoeften van anderen, maar leren ze ook voor zichzelf opkomen. Ons motto is dan ook: ‘Met de handen ineen, bouwen wij aan de wereld om ons heen’. LEES MINDER

Veiligheid

Vertrouwen

Betrokkenheid

Wat is de werkwijze van Protestants Christelijke Basisschool Juliana voor de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Protestants Christelijke Basisschool Juliana vindt het belangrijk dat leerlingen zich geaccepteerd en veilig voelen, leren om anderen te accepteren en respecteren, zich tolerant en sociaal voelend gedragen, zelfstandig worden en actief betrokken worden bij het schoolklimaat. De school heeft een pestprotocol, een stappenplan grensoverschrijdend gedrag, groepsplannen gedrag, een kindercoach en gedragscoördinator, en werkt met de SOVA-methode van Orka.

Welke registratievormen gebruikt Protestants Christelijke Basisschool Juliana om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Protestants Christelijke Basisschool Juliana gebruikt 'Leerling in Beeld' om het sociaal-emotioneel functioneren van leerlingen in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Protestants Christelijke Basisschool Juliana?

Protestants Christelijke Basisschool Juliana gebruikt de Superhelden aanpak, OrkA voor sociaal-emotioneel leren. Daarnaast wordt incidenteel weerbaarheidstraining in groepjes gegeven en is er individuele kindercoaching.