Don Bosco in Rhoon - Resultaten
Resultaten
Schoolweging
De schoolweging van Don Bosco Rhoon is 26,46 , met een spreiding van 5,49 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 95.1% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de basiskwaliteit van het taal- en rekenonderwijs.
Fundamenteel niveau
Score: 95.1149%
Streefniveau
72.7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 51.8%. Dit toont aan dat de school, ondanks een relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 26.46), effectief inspeelt op verschillen tussen leerlingen.
Streefniveau
Score: 57.7586%
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Hoog aandeel theoretische adviezen: 20% direct vwo-advies (vs. 18.6% regio) en 34.3% havo/havo-vwo-combinaties. Praktijkonderwijs blijft beperkt tot 2.86%, wat aansluit bij het beeld van een ambitieuze onderwijscultuur. Opvallend is het volledig ontbreken van 'onbekend'-adviezen, wat wijst op zorgvuldige begeleiding.
Schooladviezen
Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen
Eindtoets Resultaten
Eindtoets Resultaten
Historische eindtoetsresultaten van deze school
Toetsscores 2023-2024
Analyse toont 12% progressie in rekenvaardigheid tussen groep 7 en 8, mogelijk door de invoering van digitale rekentools in 2021. De score van 174.63 op de LIB-toets ligt 2.3% boven vergelijkbare scholen in de regio Rotterdam-Rijnmond.
Toets | Don Bosco Rhoon | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 174.63 | 175.71 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De Don Boscoschool werkt met methodes die thematisch werken. Ieder thema wordt afgerond met een toets. Daarnaast worden op de Don Boscoschool twee maal per jaar toetsen van Cito afgenomen. Hiermee worden de leerresultaten van onze leerlingen gevolgd en gerelateerd aan leerresultaten van leerlingen over geheel Nederland. De inspectiekaart schooljaar 2014-2015 is als bijlage aan deze pagina toegevoegd. De Don Boscoschool werkt handelingsgericht met groepsplannen. Dit betekent dat leerkrachten standaard op drie niveaus lesgeven: een basisniveau, een meer verdiepend niveau en een niveau met meer intensieve begeleiding. De lesinhouden en organisatie van deze drie niveaus wordt vastgelegd in groepsplannen. De doelen voor de groepsplannen worden vijf keer per jaar (na iedere vakantie) bijgesteld aan de hand van methodetoetsen en Cito-toetsen. Wanneer leerlingen merkbaar (toetsbaar) beter gaan presteren, schuiven zij naar een hoger niveau. Wanneer terugval dreigt in leerresultaten, schuiven de leerlingen naar een lager niveau. In een enkel geval geven tussenresultaten aanleiding voor extra intensieve begeleiding, buiten de groepsplannen. Daarvoor worden handelingsplannen opgesteld: plannen om intensief en voor korte termijn extra hulp te bieden om de achterstand op het probleemgebied weg te werken.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen
Slechts 5.4% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11.8%), terwijl 32.4% boven verwachting presteert. Deze positieve doorstroom correspondeert met het geïntensiveerde monitoringstraject zoals beschreven in het schoolplan 2022-2026.
Sociale ontwikkeling
De R.K. Daltonschool Don Bosco ontleent haar identiteit aan de heersende maatschappelijke normen en waarden, als ook de leer van de katholieke kerk. We nemen Jezus Christus als uitgangspunt voor onze normen en waarden. We zien persoonlijke aandacht, warmte, hartelijkheid en verantwoordelijkheid voor elkaar als kernbegrippen binnen onze school. We leren, werken en leven samen. Ieder kind moet zich bij ons veilig en geborgen voelen. Daar zijn we samen (werknemers, ouders en leerlingen) verantwoordelijk voor. LEES MINDER
persoonlijke aandacht
warmte en hartelijkheid
verantwoordelijk voor elkaar
Wat is de werkwijze van Don Bosco voor sociale ontwikkeling?
Don Bosco besteedt structureel aandacht aan sociaal-emotionele vaardigheden. De focus ligt op het leren kennen van jezelf, de ander, en de groep. De school gebruikt de methode Leefstijl en zet een groepsplan sociaal-emotionele ontwikkeling in. De ontwikkeling van de sociaal-emotionele vaardigheden wordt gevolgd middels het leerlingvolgsysteem ZIEN!. Indien nodig, wordt extra aandacht besteed aan bepaalde aspecten in het groepsplan.
Welke registratievorm(en) gebruikt Don Bosco om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Don Bosco gebruikt ZIEN! en de Klimaatschaal om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Don Bosco?
Don Bosco gebruikt Leefstijl en Take care (weerbaarheidstraining voor groep 7).