De Grote Reis
Binnengracht 2
3162 WD Rhoon

Schoolweging

Schoolweging
27.74
Spreiding
5.87

De schoolweging van De Grote Reis is 27,74 , met een spreiding van 5,87 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 96.71% scoren leerlingen ver boven de signaleringswaarde (85%) voor het fundamenteel niveau. Dit benadrukt een stevige basiskwaliteit in taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt met 61.97% ruim boven de inspectienorm (50.1%) voor het streefniveau. Dit illustreert een effectieve ondersteuning van talentontwikkeling, zeker gezien de complexere leerlingenmix.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke focus op theoretische routes: 21.88% vmbo-(g)t/havo en 18.75% havo/vwo-advies – beide boven regionale gemiddelden (10.93% resp. 16.07%). Praktijkonderwijs valt met 3.12% vmbo-b/k-advies juist lager uit dan vergelijkbare scholen (4.04%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Grote ReisGemeente AmsterdamNederland
LIB173.96175.71175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Het LVS is een manier om de leerprestaties van leerlingen van groep 1 t/m 8 in kaart te brengen. Om de leerontwikkeling te volgen, observeren wij in de klas, nemen we de methodegebonden toetsen af en maken wij gebruik van Cito-toetsen, waarbij er twee keer per jaar een methode-onafhankelijke toets wordt afgenomen op alle vakgebieden. Naast het in kaart brengen van de individuele ontwikkelingen door het LVS, wordt ook zichtbaar welke onderdelen binnen ons onderwijs extra aandacht verdienen. Al deze resultaten worden geanalyseerd en besproken met de intern begeleider van de school. Als er tijdens dit gesprek blijkt dat er zorg is ontstaan over een leerling dan kan dit leiden tot bijv. een observatie, het uitgebreider toetsen van een leerling door de intern begeleider, het opstellen van een handelingsplan waarin wordt beschreven welke extra hulp een leerling gaat krijgen in de groep of er kan gekozen worden om de leerling met externe hulpverleners te bespreken. Contact met externen gebeurt nooit zonder toestemming van ouders. Onze intern begeleiders volgen met de directie de vorderingen en resultaten van het onderwijs. Ze ondersteunen en begeleiden de leerkrachten op groepsniveau en voeren groeps- en leerling-besprekingen met de leerkrachten. Ze zijn op de hoogte van de groepsplannen, aanpassingen in de lesstof of individuele plannen. Bij een intensivering van de zorg zullen zij ook aanwezig zijn bij de gesprekken met ouders en leerkracht.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Met 67.5% van de leerlingen op adviesniveau (vs. 62.93% landelijk) toont de school accurate plaatsingsadviezen. Het percentage leerlingen onder advies (12.5%) ligt nagenoeg gelijk aan het vergelijkingscijfer (11.81%), wat past bij de transparante communicatie over ontwikkelkansen die de school benadrukt.