IKC Rheezerveen
Bouwmansweg 3
7797 HM Rheezerveen

Schoolweging

Schoolweging
33.17
Spreiding
5.09

De schoolweging van IKC Rheezerveen is 33,17 , met een spreiding van 5,09 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Alle leerlingen (100%) behalen het fundamenteel niveau, significant hoger dan het landelijk gemiddelde (94,8%). Dit bevestigt de sterke basiskwaliteit van het onderwijs, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

52,1% van de leerlingen behaalt het streefniveau, iets onder het vergelijkingsgemiddelde (53,4%), maar ruim boven de signaleringswaarde van 41,2%. Dit onderstreept de effectiviteit van het maatwerkonderwijs, vooral voor leerlingen met complexere onderwijsbehoeften.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het schooladvies toont een ambitieuze focus: 42,86% havo/vwo-advies (vs. 10,93% bij vergelijkbare scholen). Tegelijk is er aandacht voor maatwerk, met 28,57% vmbo-k/-(g)t-advies. Dit sluit aan bij het beleid van 'kansrijk adviseren' en de inzet van doorstroomtoetsen voor objectieve plaatsing.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsGemeente HardenbergGemeente AmsterdamNederland
205.93199.71

Groep 8 Toetsen 2022-2023

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Voor het meten van de tussentijdse resultaten maakt IKC Rheezerveen sinds het schooljaar 2023-2024 gebruik van de toetsen van Dia. Met de Diatoetsen volgen wij de ontwikkeling en groei van de kinderen (ten opzichte van zichzelf). Wij maken gebruik van de volgende toetsen: Diatektst (begrijpend lezen), Diawoord (woordenschat), Diaspel (taalverzorging) en Diacijfer (rekenen). De toetsen zijn adaptief waardoor de kinderen op hun eigen niveau getoetst worden. Afname van de toetsen gebeurt twee keer per jaar. De uitslagen van de Diatoetsen geven ons inzicht in de ontwikkeling op kind-, groeps en schoolniveau. De Diatoetsen worden door het team geanalyseerd. Deze analyses zijn richtinggevend voor ons handelen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

60% van de leerlingen presteert boven hun advies (vs. 25,3% landelijk), en geen enkele leerling zit onder advies. Deze uitmuntende score reflecteert de zorgvuldige advisering en doorlopende monitoring die in het schoolplan zijn vastgelegd.

Sociale ontwikkeling

De kernwaarden van IKC Rheezerveen 'Samen, Betrokken, Veiligheid, Nieuwsgierig en Veerkracht' komen volop terug in de methodiek 'Vreedzaam' die een rode lijn vormt door ons kindcentrum. Er is expliciet aandacht voor het versterken van de sociale, emotionele en burgerschapscompetenties van de kinderen. Daarnaast wordt er gewerkt aan een positief en veilig sociaal klimaat in de groep en het kindcentrum. Op IKC Rheezerveen leren kinderen dat zij deel uitmaken van de gemeenschap die het kindcentrum vormt en leren hier een bijdrage aan te leveren. De kinderen leren oog en oor te hebben voor anderen, zich verantwoordelijk te voelen voor het algemeen belang: initiatiefrijk, zorgzaam en betrokken. We besteden expliciet aandacht aan het feit dat de kinderen waardevol zijn, meetellen en dat zij het verschil kunnen maken. De mening en de grenzen van onze kinderen zijn belangrijk; de kinderen leren om dit bespreekbaar te maken. LEES MINDER

Veiligheid

Samen

Betrokken

Wat is de werkwijze van IKC Rheezerveen voor sociale ontwikkeling?

IKC Rheezerveen werkt met de Vreedzame School om kinderen op te voeden tot verantwoordelijke en actieve leden van de maatschappij. Dit programma richt zich op het versterken van sociale, emotionele en burgerschapscompetenties en het creëren van een positief en veilig sociaal klimaat. Er is aandacht voor conflictoplossing, een positieve sociale norm en sociale verbondenheid. Elke week is er een Vreedzame School-les. Kinderen worden betrokken bij taken en er zijn commissies zoals de leerlingenraad, tuincommissie en biebcommissie. Mediatie speelt ook een rol.

Welke registratievorm(en) gebruikt IKC Rheezerveen om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

IKC Rheezerveen gebruikt Kindbegrip om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC Rheezerveen?

IKC Rheezerveen gebruikt de Vreedzame School als methode voor sociaal-emotioneel leren.