Christelijke Basisschool De Holtbanck
Arnhemseweg 30
6991 DP Rheden

Schoolweging

Schoolweging
27.28
Spreiding
6.02

De schoolweging van De Holtbanck is 27,28 , met een spreiding van 6,02 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 99,59% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Alle leerlingen behalen hiermee ten minste het basisniveau voor taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

69,96% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 50,1%. Dit benadrukt de effectieve onderwijsaanpak, zeker gezien de complexere leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school adviseert 25% havo/vwo en 21,88% vwo, duidelijk boven regionale percentages (10,93% en 18,61%). Praktijkonderwijs-adviezen blijven beperkt (0%), in tegenstelling tot het landelijk gemiddelde van 1,01%. Dit toont een sterke gerichtheid op theoretische leerwegen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe HoltbanckGemeente AmsterdamNederland
LIB178.82176.32175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De leerlingen ontvangen twee maal per jaar een rapport (februari en juni/juli). Voorafgaand aan het opmaken van de rapporten worden de kinderen getoetst. De resultaten van de toetsen worden verwerkt in het leerlingvolgsysteem. Wanneer het LVS naar de actuele situatie is bijgewerkt, wordt de School Zelfevaluatie opgesteld. De SZE levert overzichten per groep en per vakgebied (lezen, taal en rekenen) op. Deze worden, na analyse, in de groepsbespreking besproken met de leerkrachten en in de teamvergadering met het team. Analyses en besprekingen kunnen tot interventies leiden. Wanneer er interventies plaatsvinden, wordt na enige tijd bekeken of deze de gewenste effecten sorteren.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

75% van de leerlingen presteert op adviesniveau, substantieel hoger dan het vergelijkingspercentage (62,93%). Slechts 7,14% zit onder advies (landelijk 11,81%), wat de kwaliteit van het plaatsingsadvies onderstreept. 17,86% stroomt door boven advies, mogelijk door het 'ontwerpend leren'-programma.

Sociale ontwikkeling

Veiligheid is een basisvoorwaarde om je te kunnen ontwikkelen. Leerkrachten, kinderen en ouders leveren een bijdrage aan een veilig klimaat voor alle kinderen. Wij leven niet alleen. Samenleven vraagt dat wij de ander als anders, maar altijd als gelijkwaardig accepteren en dat wij sociaal vaardig zijn. Daarom besteedt De Holtbanck aandacht aan de ontwikkeling van sociale vaardigheden. LEES MINDER

Samen leren en spelen is fijn!

Wij helpen elkaar.

Wij zorgen voor elkaar.

Wat is de werkwijze van Christelijke Basisschool De Holtbanck voor sociale ontwikkeling?

Christelijke Basisschool De Holtbanck vindt het belangrijk dat kinderen leren omgaan met gevoelens, ze leren kennen, herkennen en beheersen. De school hanteert een 'gedragsprotocol' en pestprotocol, welke regelmatig met de kinderen wordt besproken. Zodra signalen worden ontvangen, probeert men problemen zo snel en effectief mogelijk op te lossen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Christelijke Basisschool De Holtbanck om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Christelijke Basisschool De Holtbanck gebruikt CITO-LIB SEO om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijke Basisschool De Holtbanck?

Christelijke Basisschool De Holtbanck gebruikt 'Een doos vol gevoelens', 'SOEMO-kaarten' en 'Taakspel' als methoden voor sociaal-emotioneel leren.