
Schoolweging
De schoolweging van Sint Mauritius is 31,18 , met een spreiding van 6,19 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 89,4% behaalt de school het fundamenteel niveau ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit is een sterk punt, vooral gezien de hogere schoolweging. Ter vergelijking: landelijk scoort 95,2% van de leerlingen op dit niveau.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
41,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, net onder de signaleringswaarde van 43,5%. Dit weerspiegelt de complexere leerlingenpopulatie. Toch scoort de school hiermee beter dan soortgelijke scholen in de regio (vergelijkingspercentage 55,4%), wat duidt op effectieve ondersteuning.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweedeling: 5,3% praktijkonderwijs (iets boven regio 1,01%) en 21,1% havo/vwo-combinaties (dubbel zo hoog als landelijk gemiddelde). De focus op maatwerk blijkt uit 15,8% vmbo-b/-k-adviezen, passend bij de geconstateerde verschillen in schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Sint Mauritius | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.32 | 175.23 | 169.6 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
We maken gebruik van de Leerling in Beeld toetsen van CITO. Alle kinderen nemen deel aan deze toetsen. De resultaten van de Leerling in Beeld (LIB) toetsen worden zowel op groepsniveau als op schoolniveau geanalyseerd. Deze analyses helpen ons om inzicht te krijgen in de leerprestaties van onze leerlingen en de effectiviteit van ons onderwijsaanbod. Groepsniveau Op groepsniveau bekijken we de resultaten om te zien hoe de leerlingen binnen een specifieke groep presteren. Dit stelt leerkrachten in staat om: Leerlingen te vergelijken en te bepalen waar extra ondersteuning nodig is. In de bovenbouw betrekken we de kinderen actief in dit proces. Samen met de leerkracht en ouders reflecteren zij op de behaalde leerwinst en de gestelde doelen. Dit stimuleert de betrokkenheid van de kinderen bij hun eigen ontwikkeling en maakt hen bewuster van hun leerproces. Gezamenlijke doelstellingen voor de groep vast te stellen en te evalueren. Effectieve onderwijsmethoden te ontwikkelen die aansluiten bij de behoeften van de groep. Schoolniveau Op schoolniveau worden de resultaten geanalyseerd om bredere trends en patronen te identificeren. Dit helpt ons om: De algehele prestaties van de school te monitoren en te verbeteren. Beslissingen te nemen over professionalisering en scholing van leerkrachten. Informatie te delen met ouders en andere betrokkenen over de voortgang van de school. Door deze gestructureerde aanpak zorgen we ervoor dat we gericht kunnen werken aan de kwaliteit van ons onderwijs en de ontwikkeling van elk kind.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
15,4% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11,8%), wat mogelijk samenhangt met de complexere populatie. Toch stromen 30,8% boven hun advies door, een teken van sterke doorlopende leerlijnen. De school hanteert een nauwgezet volgsysteem, zoals beschreven in hun onderwijsvisie.
Sociale ontwikkeling
Onder sociale opbrengsten verstaan we het leren van sociale vaardigheden. Dit is ook een opbrengst van onderwijs, naast leerprestaties op de verschillende vakgebieden. Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving (burgerschap). Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen, planmatig een taak aanpakken en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. LEES MINDER
Respect
Samenwerken en -leren
Welbevinden
Wat is de werkwijze van Basisschool Sint Mauritius voor sociale ontwikkeling?
Naast kennis en inzicht vindt Basisschool Sint Mauritius het sociale aspect heel belangrijk. Er wordt gekeken hoe een kind zich in de groep manifesteert en hierover wordt met de ouders in gesprek gegaan. Er wordt belang gehecht aan respectvol omgaan met elkaar. Het respecteren van elkanders grenzen, cultuur, eigenheden en gewoontes. Problemen moeten bespreekbaar zijn en worden zo goed mogelijk opgelost. Het samenwerken, het samenspelen en het samen leren wordt gestimuleerd. Daarnaast leren kinderen zich te verplaatsen in de ander.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Sint Mauritius om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool Sint Mauritius gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en Inzichtelijk (voor de kleutergroepen) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Sint Mauritius?
Basisschool Sint Mauritius gebruikt de KWINK methode voor sociaal-emotioneel leren.