
Schoolweging
De schoolweging van Mariaschool Reutum is 27,56 , met een spreiding van 4,53 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96.7% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit benadrukt een stevige basiskwaliteit voor taal en rekenen, ook vergeleken met het landelijk gemiddelde van 96.4%. De focus op maatwerk via ontwikkelingsperspectieven lijkt hier vrucht af te werpen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
58.7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde schoolspecifieke signaleringswaarde van 50.1%. Dit toont aan dat de school ondanks de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 27.56) hogere doelen weet te realiseren. Landelijk scoren vergelijkbare scholen gemiddeld 61.1%, wat een kleine uitdaging markeert.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
In schooljaar 2023-2024 kreeg 33.3% van de leerlingen een vwo-advies, aanzienlijk hoger dan het regionale gemiddelde van 18.6%. De praktijkonderwijsadviezen (4.8%) liggen eveneens boven het vergelijkingsniveau (1.01%). De brede adviesrange – van praktijkonderwijs tot vwo – weerspiegelt de spreiding in de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Mariaschool Reutum | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In januari en juni toetsen we de kinderen van groep 3 t/m 8 met behulp van de toetsen van het leerlingvolgsysteem van Cito Leerling in Beeld. De ontwikkeling van de leerlingen uit groep 1 en 2 worden gevolgd middels observaties, Onderbouwd en de toetsen voor beginnende geletterdheid van Aarnoutse. We gebruiken de toetsen om de voortgang in ontwikkeling van de kinderen te volgen en de resultaten te analyseren. Deze analyse vormt de start voor de volgende periode, waarin de leerlingen samen met de leerkracht kinderen nieuwe doelen stellen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 5.9% van de leerlingen presteert onder advies, tegenover 11.8% landelijk. Het hoge percentage leerlingen boven advies (35.3%) onderstreept de zorgvuldige adviesvorming in groep 8, waarbij leerdoelen, werkhouding en doorstroomtoetsresultaten integraal worden meegenomen.
Sociale ontwikkeling
Leerlingen groeien op in een steeds complexere, pluriforme maatschappij. Wij willen onze leerlingen daar zo goed mogelijk op voorbereiden. We vinden het belangrijk dat onze leerlingen de goede keuzes maken voor hun toekomst en op een bewuste manier in het leven staan waarbij ze respect hebben voor anderen en naar de ander omzien. Normbesef en respect vinden we belangrijke kenmerken.
Respect voor elkaar / omgeving
Samen verantwoordelijk
Communicatie
Wat is de werkwijze van de Mariaschool voor sociale ontwikkeling?
De Mariaschool werkt volgens de principes van B6-4all, met als uitgangspunten: het gebruik van dezelfde taal met betrekking tot verwacht gedrag, herhaling van de schoolbrede basisregels na elke vakantie, positieve stimulatie door middel van belonen en complimenteren, en een reactieprocedure bij ongewenst gedrag, waarbij grensoverschrijdend gedrag direct wordt aangepakt. De sociale veiligheid wordt gemonitord met het volgsysteem CITO Leerling in beeld, waarbij gestreefd wordt naar een goede balans tussen welbevinden en leerontwikkeling.
Welke registratievormen gebruikt de Mariaschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Mariaschool gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst en CITO Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Mariaschool?
De Mariaschool gebruikt 'Een doos vol gevoelens' en B6-4all als methoden voor sociaal-emotioneel leren.