Basisschool De Torelaar in Reusel

Het team van De Torelaar in Reusel

Current section: team
Beukenlaan 60
5541 Reusel

Zie hier hoe het team van De Torelaar is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Torelaar. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past De Torelaar bij jullie?

Ontdek hoe goed De Torelaar bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij De Torelaar zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 83.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Torelaar. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (6.3%)
25-35 jaar (31.3%)
35-45 jaar (18.8%)
45-55 jaar (12.5%)
55-65 jaar (31.3%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (20.6%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij De Torelaar werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (70.6%)
Direct ondersteunend personeel (11.8%)
Indirect ondersteunend personeel (11.8%)
Management (5.9%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Torelaar gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Invulling van Leerkrachtvervanging bij De Torelaar

Bij De Torelaar zetten we alles op alles om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen, zelfs bij onverwachte afwezigheid van een leerkracht. We evalueren eerst de mogelijkheden binnen ons eigen team, waarbij we kijken of parttime leerkrachten flexibel inzetbaar zijn om klassen te vervangen. Indien er geen directe vervanging binnen het team mogelijk is, schakelen we de interne flexibele schil van Onderwijsstichting KempenKind in. Dit netwerk van beschikbare onderwijsprofessionals biedt een waardevolle oplossing. Mocht ook dit geen uitkomst bieden, dan raadplegen we een externe vervangerslijst met gekwalificeerde leerkrachten buiten onze stichting. We realiseren ons dat het vinden van gekwalificeerde vervangers een uitdaging kan zijn, een trend die we ook bij andere basisscholen zien. Om te voorkomen dat uw kind onverwacht naar huis moet, passen we soms interne planning aan, waarbij we leerkrachten tijdelijk andere groepen laten begeleiden of, in uitzonderlijke gevallen, klassen tijdelijk samenvoegen. Elke groep beschikt over een gedetailleerd logboek. Dit document zorgt ervoor dat, zelfs bij de komst van een externe vervanger, het onderwijsproces zo soepel mogelijk doorgang vindt en de leerlingen zo min mogelijk hinder ondervinden.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Groepsverdeling van het onderwijs

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Uw Kind op De Torelaar

2

Taal en Rekenen: Fundamenten voor Succes

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Rekenspecialist

Toelichting van de school:

Op basisschool De Torelaar in Reusel zetten we vol in op de kernvakken taal en rekenen. Onze toegewijde coördinatoren voor Rekenen, Taal en Lezen hebben gespecialiseerde scholing gevolgd om uw kind optimaal te begeleiden. Onze rekencoördinator heeft zelfs een Masterstudie afgerond, wat garant staat voor diepgaande expertise op het gebied van rekenonderwijs. Wij bieden gerichte ondersteuning aan leerlingen die extra hulp nodig hebben bij taal en rekenvaardigheden, om zo een solide basis voor hun verdere schoolcarrière te leggen.

1

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider

Toelichting van de school:

De Torelaar besteedt veel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind. Een gespecialiseerde werkgroep, bestaande uit onze coördinator sociaal emotionele ontwikkeling, anti-pestcoördinator en vertrouwenspersoon, werkt continu aan een positief en veilig schoolklimaat. Wij geloven dat een goede sociaal-emotionele basis essentieel is voor leerplezier en persoonlijke groei. Onze intern begeleider coördineert deze inspanningen en zorgt ervoor dat elk kind zich gezien en gehoord voelt binnen onze schoolgemeenschap.

1

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Leren met Plezier

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider

Toelichting van de school:

Voor een optimale werkhouding en effectieve taakaanpak is onze intern begeleider de aangewezen persoon. Binnen KempenKind leidt deze persoon de werkgroep Executieve Functies en werkt samen met een collega aan de implementatie van strategieën die de zelfregulatie en leerstrategieën van leerlingen bevorderen. Door deelname aan een bovenschools netwerk zorgen we ervoor dat de nieuwste inzichten en methodieken op het gebied van gedrag en werkhouding ook op De Torelaar worden toegepast. Dit helpt kinderen om zelfstandig en met plezier hun schoolwerk aan te pakken.

0

Motorische Ontwikkeling: Actief en Gezond Leren

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Basisschool De Torelaar stimuleert de motorische en lichamelijke ontwikkeling van alle leerlingen. Met drie gespecialiseerde vakleerkrachten lichamelijke opvoeding en een coördinator Bewegend Leren en Motoriek bieden we een breed scala aan bewegingsactiviteiten. We werken nauw samen met een specialist van het Centrum voor Passend Onderwijs om ervoor te zorgen dat ook kinderen met specifieke motorische behoeften de juiste begeleiding krijgen. Zo maken we beweging en gezondheid onderdeel van een actief leerproces.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Welzijn Voorop

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op De Torelaar staat het welzijn van elk kind centraal. Hoewel we geen specifieke medische specialisten in dienst hebben, zorgen we voor een veilige omgeving waar persoonlijke verzorging wordt gestimuleerd. Bij specifieke medische behoeften werken we nauw samen met ouders en externe professionals om passende ondersteuning te bieden.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
4
Totaal specialisten
4
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Extra werk- en spreekkamers
Leertuin
Groot grasveld (met speeltoestellen) naast school

Maatwerk Ondersteuning voor Elke Leerling bij De Torelaar

Gedetailleerde Uitleg Over Onze Educatieve Ondersteuningsstrategieën

Bij Basisschool De Torelaar in Reusel bieden we onderwijs aan een diverse groep leerlingen, met aandacht voor individuele behoeften. We hanteren verschillende niveaugroepen en ontwikkelen waar nodig gepersonaliseerde leerlijnen om optimale groei te garanderen. Onze aanpak is verrijkt met expertise vanuit het Centrum voor Passend Onderwijs (CPO) van KempenKind. Bovendien schakelen we proactief externe specialisten in om een breed scala aan ontwikkelingsgebieden te ondersteunen. Denk hierbij aan hulp bij didactische vaardigheden, sociaal-emotionele ontwikkeling, motorische vooruitgang en taalontwikkeling, inclusief NT2-ondersteuning. De meeste ondersteuningsvragen vallen binnen onze Basisondersteuning. Indien aanvullende hulp noodzakelijk is, stellen we een arrangement op maat samen. Ons kernprincipe is het aanpassen van de leeromgeving, zodat elke leerling zich comfortabel voelt en zich optimaal kan ontwikkelen binnen zijn vertrouwde, nabije omgeving. Wanneer de reguliere onderwijssetting onvoldoende blijkt voor de ontwikkeling van een leerling, werken we nauw samen met de leerling, ouders, schoolteam en externe professionals. Samen verkennen we intensievere begeleidingsvormen. In uitzonderlijke gevallen kan gespecialiseerd onderwijs de meest geschikte ontwikkelingsroute bieden voor het kind. Met behulp van instrumenten zoals het groeidocument en het ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) maken we onderwijs- en ondersteuningsbehoeften inzichtelijk. Dit bevordert een gestructureerde en planmatige samenwerking, met volop ruimte voor reflectie en bijsturing. Externe Ondersteuning Tijdens Schooltijd: Een Gecoördineerde Aanpak Erkende de noodzaak voor ondersteuning buiten de schoolmuren, heeft De Torelaar een specifieke regeling geïmplementeerd voor ondersteuning door externe deskundigen tijdens schooluren. Deze regeling, van toepassing op alle scholen onder het bevoegd gezag, stelt dat toestemming verleend kan worden voor externe hulp bij een medische indicatie of wanneer de aangeboden hulp een essentieel onderdeel vormt van het lopende hulpverleningsproces. Toekomstige Ontwikkelingen in Extra Ondersteuning: Coördinatie en Expertise Binnen onze teamontwikkeling zetten we in op de rol van gespecialiseerde coördinatoren. Deze leerkrachten volgen aanvullende scholing en ontwikkelen diepgaande expertise op specifieke gebieden. Hierdoor worden zij steeds vaker ingezet om specifieke vragen rondom leerlingen te beantwoorden en te ondersteunen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

De Torelaar: Continu Verbeteren van Onderwijskwaliteit en Schoolontwikkeling

Welke ambitieuze doelen stelt De Torelaar voor de komende vier jaar in het schoolplan?

Ons schoolplan 2023-2027 vormt de blauwdruk voor onze onderwijsontwikkeling. We focussen op het versterken van de basisvaardigheden in taal en rekenen, met een duidelijke doorlopende leerlijn en kwaliteitsborging. Daarnaast streven we ernaar leerlingen te vormen tot competente wereldburgers door een breed aanbod aan kernvakken en burgerschapsonderwijs, inclusief IPC, EF, ICT-vaardigheden en sociaal-emotionele vorming. We hanteren een gestructureerd instructiemodel om ons onderwijs doelgericht te maken. Onze tevredenheidsmetingen in 2022 onder ouders (gemiddeld 7,9), leerlingen (gemiddeld 8,2) en teamleden (gemiddeld 8,5) bevestigen de hoge waardering voor onze school. Leerlingen ervaren een positief pedagogisch klimaat en een goede omgang met leerkrachten. Ouders prijzen de onderwijskwaliteit en het pedagogisch handelen van ons team. Aandachtspunten zoals de netheid van het gebouw en effectief optreden bij pestgedrag worden serieus genomen en besproken met de leerlingenraad en de Medezeggenschapsraad.

Hoe waarborgt De Torelaar de gestelde onderwijsdoelen door middel van een gestructureerde aanpak?

Bij Basisschool De Torelaar zetten we vol in op een planmatige en cyclische aanpak voor kwaliteitszorg, zoals beschreven in ons schoolplan 2023-2027. Dit plan, ontwikkeld in schooljaar 2022-2023, definieert onze ontwikkelingsprioriteiten voor de komende vier jaar. We maken gebruik van het WMK-programma (Werken Met Kwaliteitskaarten) om onze jaarplannen te evalueren en bij te stellen. Door middel van gestandaardiseerde en zelfontwikkelde kwaliteitskaarten, afgestemd op onze schoolvisie, borgen we afspraken en verbeteren we continu. Kijkwijzers faciliteren collegiale consultatie en versterken onze gezamenlijke aanpak. Met de methode van Stichting leerKRACHT stimuleren we een lerende cultuur waarin we samen streven naar onderwijsverbetering. Een belangrijk principe voor ons team is het stellen van de juiste prioriteiten: 'niet het vele is goed, maar het goede is veel'. Halverwege het schooljaar evalueren we onze voortgang met het strategisch team en de MR, en aan het einde van het jaar presenteren we een gedetailleerd jaarverslag van onze prestaties.

Ontdek ons Aanbod voor Jonge Kinderen op De Torelaar

Toelichting van de school

Basisschool De Torelaar hecht veel waarde aan een soepele overgang naar het basisonderwijs voor jonge kinderen. Hoewel we momenteel geen eigen kinderopvangfaciliteiten in huis hebben vanwege onze groei, faciliteren we wel opvang op een nabijgelegen locatie. Kinderen worden door de opvangorganisaties opgehaald bij ons op school. Bovendien organiseren we jaarlijks een speciale speeldag voor peuters van de kinderopvang. Dit bevordert de bekendheid met onze school en versterkt de band met de opvangpartners. We streven naar een sterke samenwerking met lokale instanties en verenigingen die naschoolse opvang aanbieden. Jaarlijks vindt er een Brede-scholen-overleg plaats, waarbij gemeentelijke vertegenwoordigers, schoolbesturen, kinderopvangorganisaties en het Centrum voor Jeugd en Gezin samenkomen. Tijdens dit overleg bespreken we mogelijkheden voor samenwerking en verbeteringen in het aanbod voor kinderen.

Veelgestelde vragen

Biedt De Torelaar extra activiteiten voor peuters en kleuters?

De Torelaar richt zich primair op het basisonderwijs. Voor specifieke naschoolse opvang en peuteractiviteiten werken we samen met externe partners. Informeer bij de school voor de meest actuele informatie over mogelijke samenwerkingsprojecten.

Met welke organisaties werkt De Torelaar samen voor jonge kinderen?

Basisschool De Torelaar werkt nauw samen met diverse lokale kinderopvangorganisaties om een doorlopende leerlijn te waarborgen. Deze samenwerking omvat onder andere kinderopvang Nummereen, peuterspeelzaal Nummereen en BSO Beestenboel. Deze partnerschappen zorgen voor een goede afstemming en een prettige overgang voor alle jonge kinderen.

Basisschool De Torelaar werkt nauw samen met diverse lokale kinderopvangorganisaties om een doorlopende leerlijn te waarborgen. Deze samenwerking omvat onder andere kinderopvang Nummereen, peuterspeelzaal Nummereen en BSO Beestenboel. Deze partnerschappen zorgen voor een goede afstemming en een prettige overgang voor alle jonge kinderen.

Kinderopvang Nummereen
Peuterspeelzaal Nummereen
BSO Beestenboel
Team | De Torelaar in Reusel | [2025] Schoolregister