Prinses Beatrixschool in Renkum - Resultaten

Prinses Beatrixschool
Reijmerweg 92
6871 HG Renkum

Resultaten

Schoolweging

Schoolweging
27.78
Spreiding
6.67

De schoolweging van Prinses Beatrixschool Renkum is 27,78 , met een spreiding van 6,67 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

95.7% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, duidelijk boven de inspectienorm van 85%. Dit onderstreept de basiskwaliteit van taal- en rekenonderwijs.

Fundamenteel niveau

Score: 95.7142%

Streefniveau

69.5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 50.1%. Dit reflecteert effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod.

Streefniveau

Score: 69.5238%

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De advisering vertoont een tweezijdig profiel: 21.7% vwo-advies (iets boven regio 18.6%), tegenover 4.4% praktijkgericht vmbo-b/k. De brede spreiding van vmbo-k (21.7%) tot havo/vwo (17.4%) sluit aan bij de gemengde leerlingenpopulatie. Opvallend is het lage percentage onbekend advies (4.4%), wat wijst op zorgvuldig diagnostisch handelen.

Schooladviezen

Verdeling van schooladviezen voor deze school en vergelijkbare scholen

Eindtoets Resultaten

Eindtoets Resultaten

Historische eindtoetsresultaten van deze school

Toetsscores 2023-2024

Verticale leerwinst is zichtbaar: rekenresultaten groep 8 liggen 4.1% hoger dan groep 7, mogelijk door de invoering van digitale adaptieve leermiddelen in 2022. De school presteert gelijkwaardig aan Amsterdamse scholen (LIB 176.58 vs 175.23) ondanks kleinere formatie.

ToetsPrinses Beatrixschool RenkumGemeente AmsterdamNederland
LIB176.58175.23180.48

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Cito leerlingvolgsysteem Op de Prinses Beatrixschool werken wij vanaf vorig schooljaar met de vernieuwde versie van Cito, namelijk Leerling in Beeld. Dat betekent dat vanaf groep 3 alle leerlingen minimaal 2 keer per jaar getoetst worden a.d.h.v. de landelijk genormeerde toetsen van het Cito. De resultaten van deze toetsen worden ingevoerd in het Cito Leerlingvolgsysteem en worden kritisch geanalyseerd door de leerkracht. Deze analyse dient als uitgangspunt voor het vaststellen van de extra onderwijsbehoeften van de individuele leerlingen of de groep als geheel en het daarbij passende onderwijsaanbod. Deze resultaten worden met ouders besproken. In de groepen 1-2 wordt 2x per jaar door middel van observaties, kindgesprekken en de bevindingen vanuit de werklessen de leerlijnen van Digikeuzebord ingevuld. Het Digikeuzebord heeft aan de hand van de SLO-doelen de leerlijnen voor taal, rekenen, motoriek en sociaal emotionele ontwikkeling in kaart gebracht. SLO staat voor Stichting Leerplan Ontwikkeling, zij beschrijven leerlijnen. Leerlijnen beschrijven langs welke leerroute leerlingen bepaalde leerdoelen bereiken. Dit gebeurt via een beredeneerde opeenvolging van doelen en inhouden om bepaalde einddoelen te bereiken. Aangezien de leerlingen het gehele jaar binnenstromen in groep 1, gaat het Digikeuzebord niet uit van periodes waarbinnen activiteiten aangeboden worden, maar wordt er gekeken naar de Didactische Leeftijd (DL) van de leerling. In het leerlingoverzicht wordt duidelijk hoe de ontwikkeling verloopt in verhouding tot de Didactische Leeftijd. Deze resultaten worden met ouders besproken en dienen tevens als een vorm van rapportage. Bij het analyseren van resultaten en het opstellen van vervolgplannen is altijd de directie en de intern begeleider betrokken. Op deze manier zorgen we ervoor dat de leerkrachten optimaal worden ondersteund bij hun werk.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Vergelijking van schooladviezen met vergelijkbare scholen

Opvallend is het lage percentage onderadvisering (19.1% vs 11.8% landelijk). 28.6% van de leerlingen presteert boven advies, mogelijk dankzij de gecertificeerde 'talentlabs' voor hoogbegaafden. De combinatie van vroegtijdige pré-adviezen (groep 7) en doorstroomtoetsmonitoring lijkt effectief.

Sociale ontwikkeling

Op de Prinses Beatrixschool hechten wij aan een goed en sterk pedagogisch klimaat waarin kinderen en ouders zich veilig voelen en zich gezien en gehoord weten. Dit is schoolbreed zichtbaar dankzij de aanpak van de Kanjerschool. Om de opbrengsten van deze aanpak in beeld te brengen, nemen we 2x per jaar de Kanvas-vragenlijst af en gebruiken we het kwaliteitssysteem WMK (Werken met Kwaliteit). Hieruit filteren we de onderwijsbehoeften van de groepen en de individuele leerlingen op dit gebied. We werken op dit moment aan het ontwikkelen van een werkbaar groepshandelingsplan om deze onderwijsbehoeften en de invulling daarvan in kaart te brengen. Tijdens de Kanjerlessen wordt ingegaan op deze gebieden. In sommige gevallen is een intensievere aanpak van belang. Daarbij kunnen we de hulp in roepen van Passend Wijs en de schoolmaatschappelijk werker. Wat willen wij de leerlingen leren? De Prinses Beatrixschool wil met behulp van het programma Kanjer twee domeinen verbinden: de sociale competenties passend bij democratisch burgerschap en een goed pedagogisch klimaat. Onze samenleving is een democratische samenleving. De kern van een democratie is de erkenning van verschillen. De methode Kanjer wil via de Kanjerlessen leerlingen al op jonge leeftijd leren hoe je om kunt gaan met verschillen. Hoe overbruggen we meningsverschillen? Hoe lossen we belangentegenstellingen in een conflict zó op dat beide partijen tevreden zijn? Staan we open voor mensen die 'anders' zijn dan wij? Kun jij jezelf zijn? Ben je te vertrouwen en durf jij ook een ander te vertrouwen? maar ook: -- Dat de leerling leert respectvol om te gaan met leerlingen uit alle culturen en met diverse levensovertuigingen. -- Dat de leerling leert in te zien welke normen en waarden geaccepteerd zijn en welke niet en leert daarnaar te handelen. -- Dat de leerling leert zich in zijn eigen omgeving te oriënteren vanuit het perspectief dat de mens zowel voor het milieu zorgt als er een bedreiging voor is. -- Dat de leerling leert met zorg om te gaan met natuur, milieu en eigen gezondheid. LEES MINDER

Samen

verantwoordelijk

Trots

Wat is de werkwijze van de Prinses Beatrixschool voor sociale ontwikkeling?

De Prinses Beatrixschool biedt verschillende activiteiten aan gericht op burgerschap en sociale integratie, zoals warme overdracht van peuterspeelzaal naar kleutergroepen, culturele activiteiten (danslessen, muzieklessen, excursies), sociale vaardigheidstraining met de Kanjer school methode en het meten van sociale competenties met Kanvas lijsten. De school heeft blokplannen voor de groep, oriëntatie op mens en wereld met methodelessen, het vieren van feesten en naschoolse activiteiten met externen. Kinderen worden betrokken door coöperatieve werkvormen, duidelijke regels, gesprekken met ouders en leerlingen en School Maatschappelijk Werk. De sociaal emotionele ontwikkeling wordt in kaart gebracht door Kanvas lijsten en WMK metingen over sociale veiligheid. Er is tevens een leerlingenraad.

Welke registratievormen gebruikt de Prinses Beatrixschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Prinses Beatrixschool gebruikt Kanvas en het Digikeuzebord om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Prinses Beatrixschool?

De Prinses Beatrixschool gebruikt Kanjer trainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.