Openbare Basisschool Stapelhof
Mauritsweg 10
4325 AH Renesse

Schoolweging

Schoolweging
30.09
Spreiding
5.14

De schoolweging van Stapelhof is 30,09 , met een spreiding van 5,14 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Alle leerlingen (100%) behalen het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept de effectieve basiskwaliteit, zelfs in een context met een relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 30,09).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

55,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de schoolspecifieke signaleringswaarde van 47,1%. Hoewel dit 2,2%-punt lager is dan vergelijkbare scholen (57,8%), toont dit aan dat de school complexere leerdoelen weet te realiseren bij meer dan de helft van de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school adviseert opvallend vaak hogere onderwijsniveaus: 30% havo en 30% vwo (vs. 16,1% en 18,6% bij vergelijkbare scholen). Tegelijkertijd is er aandacht voor maatwerk, getuige 10% praktijkgericht vmbo-k/gt-advies. Deze brede spreiding sluit aan bij de relatief hoge schoolweging (complexere populatie) en grote spreiding (5,14).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsStapelhofGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

5.1 Tussentijdse resultaten Vaststellen van resultaten, onderzoeken en bijsturen Op Stapelhof houden we de leeropbrengsten van onze leerlingen nauwgezet bij. Die brengen we in kaart door middel van methodegebonden toetsen en leerstofonafhankelijke toetsen (IEP LVS: Inzicht Eigen Profiel). Naast de 'harde cijfers', volgen wij de ontwikkeling van kinderen ook aan de hand van observaties in de groep door de leerkracht. Tot slot vinden we de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen belangrijk; kennis en vaardigheden leren gaan immers hand in hand met het je goed voelen in de klas, waarbij we de leerling ook helpen zicht te krijgen in hun ontwikkeling. Bijvoorbeeld hen te helpen benoemen wat hun kwaliteiten zijn. Bewustwording hiervan kan hun leerproces versterken. We volgen die ontwikkeling onder meer via vragenlijsten in het programma Kanjer! In de groepen 1/2 maken we gebruik van het observatiesysteem 'Digikeuzebord'. Dit programma stelt ons in staat een groot aantal ontwikkelingsgebieden in kaart te brengen. Het totaal van deze informatie wordt op een digitale, centrale plek verzameld in het schooladministratiesysteem Parnassys. Het volgen, verzamelen en duiden van data, stelt ons in staat een leerling goed te helpen in zijn/haar ontwikkeling/leerproces. Voor de leerling kan dit betekenen dat hij/zij extra ondersteuning in de school krijgt, er nader onderzoek nodig is, of dat er verlengde instructie nodig is op een bepaald onderdeel. We verwerken deze stappen in een handelingsplan dat we in overleg met de ouders/verzorgers opstellen. Als de leerling conform verwachting ontwikkelt zegt het ons dat we op de goede weg zitten. Wijkt de ontwikkeling af van wat we er van verwachten, dan zoeken we naar de oorzaak en wordt indien nodig extra ondersteuning geboden. Dit laatste vindt trouwens niet alleen plaats op leerlingniveau, maar ook op groeps- en schoolniveau. Meerdere keren per jaar houden we geplande evaluaties, waarbij de schoolontwikkeling (en de resultaten) plus de daarmee samenhangende beleidsvoornemens en ambities, geanalyseerd worden. We doen dat volgens een aantal vragen: doen we de goede dingen, doen we de dingen goed, vinden anderen dat ook, hoe weten we dat en wat doen we met wat nu weten? We gaan na of de ingezette ontwikkelingen (na analyse) resultaat hebben gehad of niet (of te weinig). Aan de hand hiervan stellen we onze doelen bij. Dit proces wordt ondersteund door intern begeleider en/of kwaliteitsmedewerker van Obase.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk), terwijl 27,3% boven advies uitkomt. Dit duidt op zorgvuldige advisering en effectieve begeleiding, zoals beschreven in het 'doorgaande ontwikkelingslijn'-beleid. Het hoge percentage leerlingen op advies (72,7%) benadrukt de nauwkeurigheid van het adviesproces.

Sociale ontwikkeling

Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan. En om bij te dragen aan de samenleving. Het gaat om vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten te redden. Door deze vaardigheden is het fijn en veilig op school en verbeteren de leerprestaties. Kinderen nemen op een positieve manier deel aan de maatschappij. Onze kernwaarden uit de visie op sociale opbrengsten zijn: Niet a-p-a-r-t maar sámen Eigenaarschap en betrokkenheid Respect, veilig en verantwoord Op onze school hanteren we een integraal veiligheidsplan. Hierin staat beschreven hoe de school omgaat met de sociale veiligheid en met de fysieke veiligheid van onze kinderen en van ons personeel. Onder deze tweedeling vallen de onder andere volgende onderwerpen: algemene schoolregels en klassenregels anti-pestbeleidmediawijsheid en mediaveiligheid Op iedere school kan pesten voorkomen. Wij leggen de kinderen uit, dat er een (groot) verschil is tussen plagen en pesten. Bij pesten is er sprake van herhaaldelijk terugkerend gedrag, bedoeld om iemand pijn te doen of te kwetsen. En dat wordt door ons absoluut niet getolereerd! We hanteren schoolbreed een “anti-pestprotocol”. Dit kunt u vinden op onze website. LEES MINDER

Niet a-p-a-r-t maar samen

Eigenaarschap en betrokkenheid

Respect, veilig en verantwoord

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool Stapelhof voor sociale ontwikkeling?

Openbare Basisschool Stapelhof gebruikt de Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren. Deze methode is gericht op preventie en het creëren van een veilige groep, waarbij onderling vertrouwen centraal staat. Kinderen, leerkrachten en ouders leren zich op een positieve manier te handhaven in sociaal stressvolle situaties.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool Stapelhof om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool Stapelhof gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool Stapelhof?

Openbare Basisschool Stapelhof gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.