
Schoolweging
De schoolweging van De Berkel Rekken is 28,18 , met een spreiding van 4,47 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97.8% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit sterke resultaat valt op bij een school met relatief kleine jaarlagen, en benadrukt de aandacht voor basisvaardigheden zoals beschreven in het schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
55.9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 48.6%. Dit duidt op effectieve differentiatie in rekenonderwijs, gezien de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 28.18). Ter vergelijking: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 60.5%, maar met een gunstiger leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een opvallend theoretische focus: 27.3% havo en 18.2% vwo (samen 45.5%), tegen 27.2% vmso-k en 27.2% vmso-(g)t. Dit contrasteert met regionale trends waar gemiddeld slechts 26.5% havo/vwo-advies wordt gegeven. De combinatie van hoge doorstroom en praktijkgericht onderwijs (27% vmso) weerspiegelt de diverse populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Berkel Rekken | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 172.67 | 176.03 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Naast het dagelijks beoordelen van het werk, worden alle kinderen van groep 1 t/m 8 ook geobserveerd in verschillende situaties. Een aantal van deze bevindingen worden vastgelegd in een klassenmap en vormen mede de basis voor de rapporten die de kinderen, vanaf groep 1, twee maal per jaar meekrijgen. Daarnaast kijken we op gezette tijden d.m.v. toetsen van het leerlingvolgsysteem en methodegebonden toetsen, hoever de kinderen de aangeleerde stof al beheersen. We gebruiken hiervoor het CITO-leerlingvolgsysteem. Mede met behulp van deze gegevens is onderwijs, afgestemd (indien nodig) op het individuele kind goed mogelijk. Wij geloven dat op deze manier het optimale resultaat kan worden bereikt bij elk kind. Na elke toetsperiode bespreekt de intern begeleider met de groepsleerkrachten de toetsresultaten. N.a.v. deze besprekingen volgen er een maal per jaar besprekingen met het voltallige team. Hierbij wordt gesproken over de resultaten van groepen en van, door de groepsleerkrachten, ingebrachte leerlingen. Dit geldt zowel voor een leerprobleem, als ook voor een sociaal-emotioneel probleem.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend hoog percentage boven-advies: 36.4% (vs. 25.3% landelijk). Dit reflecteert de zorgvuldige advisering volgens het 'meervoudige dossierprincipe' uit het schoolbeleid. Slechts 9.1% zit onder advies (landelijk 11.8%), wat aansluit bij de intensieve leerlingbegeleiding in groep 8.
Sociale ontwikkeling
Op IKC De Berkel werken we met Taakspel. Vanuit een positieve insteek leren we de kinderen een zelfstandige leerhouding aan, in groep waar normen en waarden belangrijk zijn.
Veiligheid
Vertrouwen
Samenwerken
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool de Berkel voor sociale ontwikkeling?
Het team van Openbare Basisschool De Berkel hecht waarde aan veiligheid, vertrouwen en samenwerking. De school gebruikt het volgsysteem ZIEN om de sociale voortgang van alle groepen bij te houden. Leerlingen van groep 5 tot en met 8 vullen zelf een vragenlijst in. Leerkrachten doen dit voor alle groepen (1 t/m 8). Taakspel wordt ingezet als aanvulling.
Welke registratievormen gebruikt Openbare Basisschool de Berkel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool De Berkel gebruikt ZIEN om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool de Berkel?
Openbare Basisschool De Berkel gebruikt Taakspel en Kwink als methoden voor sociaal-emotioneel leren.