RK Basisschool De Bron in Reeuwijk

Het team van RK Basisschool De Bron in Reeuwijk

Current section: team
Drielingschouw 1
2811 Reeuwijk

Zie hier hoe het team van RK Basisschool De Bron is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van RK Basisschool De Bron. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past RK Basisschool De Bron bij jullie?

Ontdek hoe goed RK Basisschool De Bron bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij RK Basisschool De Bron zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 90.9% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (90.9%)
Man (9.1%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.9%)
Man (17.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij RK Basisschool De Bron. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (45.5%)
35-45 jaar (36.4%)
45-55 jaar (9.1%)
55-65 jaar (9.1%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (24.8%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (18.1%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij RK Basisschool De Bron werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (90.9%)
Direct ondersteunend personeel (0%)
Management (9.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor RK Basisschool De Bron gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Professionele Ondersteuning: Ons Beleid voor Flexibele Personeelsvervanging

Bij RK Basisschool De Bron begrijpen we het belang van continuïteit in het onderwijs. Wanneer een van onze toegewijde medewerkers wegens ziekte of andere omstandigheden afwezig is, zorgen wij voor een vlekkeloze vervanging. Dit proces wordt efficiënt beheerd door RTC Cella, een organisatie die een breed scala aan onderwijsexpertise bundelt. RTC Cella vertegenwoordigt niet alleen ons schoolbestuur, maar ook zes andere schoolbesturen, wat resulteert in een omvangrijk netwerk van ervaren leerkrachten. Deze samenwerking stelt ons in staat om snel te schakelen en gekwalificeerde leerkrachten in te zetten die beschikbaar zijn bij aangesloten besturen. Tevens beschikken we over een pool van flexibele invalkrachten voor specifieke onderwijsbehoeften. In situaties waarin een externe invalkracht niet direct beschikbaar is, zetten wij onze interne expertise in. Groepen kunnen tijdelijk worden verdeeld over andere jaargroepen om de lessen te waarborgen. In uitzonderlijke omstandigheden, en altijd in nauw overleg met de betrokken ouders, kunnen we overwegen om kinderen een dag thuis te laten blijven om de kwaliteit van het onderwijs te garanderen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Indeling groepen en overgang leerjaren

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Vind de Juiste Ondersteuning: Specialisten op RK Basisschool De Bron

3

Taal- en Rekenspecialisten voor Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Gecertificeerde Rekenspecialist
Ervaren Taalspecialist
Gespecialiseerde Leesspecialist

Toelichting van de school:

Op RK Basisschool De Bron zetten we vol in op taal- en rekenvaardigheden. Een toegewijde werkgroep, aangestuurd door onze taal- en rekenspecialist, zorgt voor gerichte aanpak. Onze rekenspecialist en leesspecialist beschikken over een afgeronde, gespecialiseerde opleiding. De taalspecialist is momenteel bezig met een opleidingstraject om de expertise verder te vergroten. Deze specialisten werken nauw samen met de intern begeleider om elke leerling de best mogelijke begeleiding te bieden bij het ontwikkelen van essentiële taal- en rekenvaardigheden.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling met Kanjertraining

Beschikbare specialisten:

Deskundige Intern Begeleider
Toegewijde Kanjercoördinator

Toelichting van de school:

Wij hechten veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Alle leerkrachten zijn getraind in de Kanjertraining of volgen momenteel deze opleiding, wat ons een gecertificeerde Kanjerschool maakt. Kanjertraining is een bewezen lesmethodiek die gericht is op burgerschapsvorming en het aanleren van cruciale sociale vaardigheden. Het bevordert een positief schoolklimaat en sterke onderlinge relaties.

3

Gedrag en Werkhouding: Optimaliseren van Leerprestaties

Beschikbare specialisten:

Ervaren Intern Begeleider
Specialist voor Meer- en Hoogbegaafdheid
Ondersteunende Leerlingbegeleider

Toelichting van de school:

Wanneer er hulpvragen zijn op het gebied van gedrag, werkhouding of taakaanpak, biedt ons bestuur, met de afdeling onderwijs en kwaliteit, ondersteuning. Dit zorgt voor een consistente en effectieve aanpak op al onze scholen. Bovendien is de Kind- en jeugdconsulent van het Sociaal Team wekelijks op onze school aanwezig. Dit biedt een waardevolle extra laag van ondersteuning en expertise voor leerlingen die extra begeleiding nodig hebben op deze gebieden.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief Leren

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op dit moment bieden wij geen specifieke gespecialiseerde ondersteuning voor motorische en lichamelijke ontwikkeling binnen de school. We stimuleren wel actieve deelname aan beweging en sport gedurende de schooldag.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Welzijn Centraal

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor medische handelingen en persoonlijke verzorging is er momenteel geen specifieke gespecialiseerde ondersteuning vanuit de school. We werken samen met ouders en externe professionals om het welzijn van elke leerling te waarborgen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
8
Totaal specialisten
8
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Gymlokaal
Grote centrale ruimte
Handvaardigheidsruimte

Ontdek Onze Uitgebreide Ondersteuning voor Alle Leerlingen bij RK Basisschool De Bron

Gepersonaliseerd Onderwijs: Hoe Wij Elk Kind Begeleiden

Bij RK Basisschool De Bron geloven we dat elk kind uniek is en zich in eigen tempo ontwikkelt. Wij bieden een stimulerende omgeving waar zowel kinderen die extra ondersteuning nodig hebben als hoogbegaafde leerlingen de aandacht krijgen die ze verdienen. Onze toegewijde leerkrachten en interne begeleider (IB'er) werken nauw samen met ouders om het onderwijs voor elk kind optimaal af te stemmen. Indien nodig stellen we samen handelingsplannen op en schakelen we gespecialiseerde krachten in, zoals orthopedagogen en onderwijsspecialisten, om een passend leerplan te garanderen. Voor onze getalenteerde leerlingen hebben we een verrijkend aanbod binnen de klas, ondersteund door onze talentcoach. Dit zorgt ervoor dat ook zij continu uitgedaagd en gestimuleerd worden in hun leerproces. Ons uitgebreide zorgplan, dat alle ondersteuningsprocessen omvat, wordt continu gemonitord door zowel de intern begeleider als de directie. We blijven ons aanbod evalueren en aanpassen aan de nieuwste inzichten en de ontwikkelingsbehoeften van onze leerlingen, zodat we altijd de best mogelijke begeleiding kunnen bieden.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek de Kwaliteitszorg en Schoolplannen van RK Basisschool De Bron

Welke Ontwikkelingsdoelen Staan Centraal in Ons Schoolplan?

Bij RK Basisschool De Bron streven we dagelijks naar excellent onderwijs. Ons kwaliteitszorgsysteem, gebaseerd op de PDCA-cyclus (Plan-Do-Check-Act), vormt de kern van onze continue verbetering. Deze cyclus passen we toe op elk niveau: individuele leerlingen, klassen en de school als geheel. We starten met grondige data-analyse van zowel methodegebonden toetsen als landelijke Cito-toetsen. Op basis hiervan formuleren we heldere doelen en concrete plannen. Tijdens de implementatie monitoren we de voortgang en sturen we bij waar nodig. Periodieke evaluaties beoordelen het behalen van de doelen en de effectiviteit van onze aanpak. Daarnaast bevordert intervisie, waarbij collega's elkaars lessen observeren, onze professionele groei. Een externe auditcommissie, bestaande uit experts van buiten de school en De Groeiling, beoordeelt eens per vier jaar onze onderwijskwaliteit. Hierbij worden ook de ervaringen van ouders en leerlingen meegenomen. Om de tevredenheid te meten, organiseren we elke twee jaar een uitgebreid tevredenheidsonderzoek onder ouders en leerlingen uit groep 6 tot en met 8.

Hoe Realiseert De Bron Haar Educatieve Ambitie en Doelstellingen?

RK Basisschool De Bron positioneert zich als een professionele, lerende organisatie waar zowel leerlingen als leerkrachten zich continu ontwikkelen. Onze planmatige aanpak via de PDCA-cyclus en constante reflectie op doelen en acties garanderen dit. Werkgroepen met specifieke expertise leggen hun jaarlijkse ambities vast in ambitiekaarten. Na planning, uitvoering en evaluatie worden de werkwijzen en afspraken gedocumenteerd in actuele 'kwaliteitskaarten'. Ons team, gekenmerkt door professionaliteit en enthousiasme, deelt een heldere visie. Intrinsieke motivatie, gerichte professionele ontwikkeling, autonomie en open communicatie zijn de pijlers van onze onderwijskwaliteit. Individuele leerdoelen van leerkrachten worden jaarlijks vastgelegd, inclusief de beoogde realisatiestrategieën. Tijdens studiedagen werken we gezamenlijk aan schoolbrede speerpunten, zoals het verhogen van de onderwijskwaliteit, met een specifieke focus op rekenen en taal, en het verbeteren van onze instructievaardigheden. Leerling- en Groepsontwikkeling: Leerlingen worden regelmatig getoetst met methodegebonden toetsen. Twee keer per jaar zetten we landelijk genormeerde CITO-toetsen in voor rekenen, lezen en spelling, conform onze zorgvuldig opgestelde toetskalender. De resultaten analyseren we diepgaand om nieuwe, gerichte leerdoelen te formuleren. Deze doelen en de bijbehorende strategieën worden uitgewerkt in halfjaarlijkse werkplannen. Dagelijkse monitoring van de voortgang maakt flexibele bijsturing mogelijk, zodat elk kind het optimale leerarrangement ontvangt. Schoolbreed Beleid en Evaluatie: Ons schoolplan 2024-2027 schetst de strategische koers, geïnspireerd door onze missie, visie en het beleidsplan van De Groeiling. Jaarlijks vertalen we dit naar een gedetailleerd jaarplan. De voortgang en het behalen van de gestelde doelen evalueren we jaarlijks in het jaarverslag. Dit verslag documenteert wat succesvol is geweest en waarom, en vormt de basis voor toekomstig beleid. Regelmatige klassenobservaties en een uitgebreide schoolzelfevaluatie, inclusief een auditcommissiebezoek elke vier jaar, waarborgen de continue kwaliteitsverbetering en een breed gedragen beeld van ons onderwijs door leerlingen, ouders en personeel.

Start uw Kind op RK Basisschool De Bron: Kleuterklas en Peuteropvang

Toelichting van de school

Bij RK Basisschool De Bron in Reeuwijk beginnen we de schoolcarrière van uw kind met een warm welkom in onze kleutergroep. Wanneer uw kind vier jaar wordt, is de kleuterklas de eerste stap in het basisonderwijs. We creëren een veilige en stimulerende omgeving waarin uw kind zich direct thuis voelt. Om deze overgang soepel te laten verlopen, nodigen we aanstaande kleuters uit voor speciale wenne-ochtenden. Eenmaal gewend, kan uw kind vol vertrouwen beginnen met leren en ontdekken. We vragen ouders om hun kinderen zindelijk te laten zijn bij aanvang van de basisschool. Dit helpt ons om de focus te leggen op de educatieve ontwikkeling van elk kind. De Bron werkt nauw samen met KMN Kind & Co Ludens, onze partner voor kinderopvang. Zij bevinden zich in hetzelfde gebouw en bieden naschoolse opvang en peuteropvang op vier ochtenden per week. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze overgang naar de basisschool. Via onze partner KMN Kind & Co Ludens bieden we het voorschoolse programma Puk & Ko aan. Dit programma laat peuters spelenderwijs kennismaken met essentiële schoolse vaardigheden. Door deze geïntegreerde aanpak, van peuteropvang tot basisschool, garanderen we een consistente leerervaring.

Veelgestelde vragen

Biedt RK Basisschool De Bron extra ondersteuning voor jonge kinderen?

RK Basisschool De Bron richt zich op een sterke basis voor alle jonge kinderen. Onze kleuterklas is ontworpen om een optimale start te garanderen. Voor specifieke aanvullende programma's werken we samen met externe partners, zoals KMN Kind & Co Ludens.

Met welke kinderopvangorganisatie werkt RK Basisschool De Bron samen?

RK Basisschool De Bron werkt nauw samen met KMN Kind & Co Ludens. Deze organisatie verzorgt de peuteropvang en buitenschoolse opvang in ons schoolgebouw en biedt het voorschoolse programma Puk & Ko aan, wat zorgt voor een soepele overgang naar onze basisschool.

RK Basisschool De Bron werkt nauw samen met KMN Kind & Co Ludens. Deze organisatie verzorgt de peuteropvang en buitenschoolse opvang in ons schoolgebouw en biedt het voorschoolse programma Puk & Ko aan, wat zorgt voor een soepele overgang naar onze basisschool.

Team | RK Basisschool De Bron in Reeuwijk | [2025] Schoolregister