
Schoolweging
De schoolweging van De Bron Reeuwijk is 27,23 , met een spreiding van 4,96 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 96,4% behaalt vrijwel iedere leerling het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs, in lijn met landelijke trends (96,45% gemiddeld).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau wordt met 57,66% ruim behaald (signaleringswaarde 50,1%). Hoewel dit iets onder het vergelijkingsgemiddelde van 61,13% ligt, toont het aan dat de school effectief differentieert voor ambitieuzere doelen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen laten een opvallende focus zien op hogere onderwijsniveaus: 30,77% vwo-advies tegenover 18,61% bij vergelijkbare scholen. Tegelijkertijd is het percentage praktijkonderwijsadvies (3,85%) iets hoger dan het regionale gemiddelde (1,01%). De brede adviesrange weerspiegelt de spreiding in de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Bron Reeuwijk | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.03 | 178.66 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Tussentijdse toetsen/ Tussenresultaten We doen er alles aan om kinderen het maximale uit zichzelf te laten halen. Daarom toetsen we tijdens het schooljaar onder meer op lezen en rekenen. Zo houden we zicht op de ontwikkeling van ieder kind. Ook kunnen we hiermee ons onderwijs verbeteren en kinderen beter ondersteunen. We gebruiken bij de groepen 1 en 2 het leerlingvolgsysteem Kijk!. Van groep 3 t/m 8 worden onder meer methodetoetsen, LIB-toetsen en het leerlingvolgsysteem ParnasSys gebruikt. De tussentoetsen van LIB leveren voor elk leerjaar een gemiddelde niveauscore op. Door die te vergelijken met het landelijk gemiddelde weten we hoe goed we het doen. Op De Bron gaan we ervan uit dat de kinderen in acht jaar de basisschool doorlopen. Het kan echter gebeuren dat een kind een ontwikkelingsvoorsprong of -achterstand heeft, waardoor het beter is voor het kind de basisschooltijd te verkorten of te verlengen. Deze beslissing wordt weloverwogen genomen en uiteraard worden de ouders hierbij nauw betrokken, net als de intern begeleider. De eindverantwoordelijkheid ten aanzien van dit besluit ligt bij de schooldirectie, maar we werken uiteraard aan een breed gedragen beslissing in het belang van het kind. Kinderen denken zelf mee in hun ontwikkeling. De resultaten worden ook met hen besproken, waarbij ze zelf meedenken in wat goed gaat en waar ze nog in kunnen groeien. De gesprekken over de ontwikkeling worden twee keer per jaar in ouder-kind gesprekken besproken. Doelen van het onderwijs In onze school moeten alle leerlingen een goede plek krijgen in het vervolgonderwijs. Wij werken eraan om de kinderen met alle mogelijke middelen en met een zo groot mogelijke inspanning zich te laten ontplooien en het niveau te bereiken dat met hun capaciteiten haalbaar is. Ons doel is de opbrengsten van de hele school op peil houden en verhogen waar nodig. Op de vakken waarbij we minder scoren zetten we middelen in om dit op het niveau te krijgen dat we nastreven. Het schooldoel is om bij de Centrale Eindtoets op of boven het landelijk gemiddelde te scoren. Meer informatie hierover is te vinden in het schoolplan. Rapportage en gesprekken Ouders van nieuwe kleuters vullen voordat het kind op school komt een oudervragenlijst in. Wij krijgen dan alvast een beeld van de eerste ontwikkelingsjaren van het kind. Deze vragenlijst kan worden toegelicht bij het intakegesprek met de leerkracht van groep 1, dat plaatsvindt vlak voordat het kind 4 jaar wordt. Na ongeveer zes weken volgt een gesprek over hoe de eerste periode is verlopen. Ook wordt er teruggekeken op de resultaten van vorig jaar in het portfolio. Kinderen denken na over wat zij willen leren komende periode. Dit krijgt een plek in het portfolio. In november gaat de eerste keer het portfolio mee naar huis. Deze keer staat het welbevinden en het werkgedrag centraal. Bij de groepen 1 en 2 worden de bevindingen vanuit het leerlingvolgsysteem Kijk! meegenomen. Bij de groepen 3 t/m 8 de resultaten van de LIB-toetsen. Hoe kijkt een kind hier naar het eigen welbevinden, werkgedrag en resultaten? Ligt dit in lijn met hoe de leerkracht ernaar kijkt? Hierover vindt het volgende ouder-kindgesprek plaats. Halverwege het jaar (januari/februari) zijn er ouder-kindgesprekken over de resultaten en vorderingen. De kinderen hebben dan hun portfolio met hun rapport en het overzicht van de LIB-toetsen al gehad. Op het rapport staan de resultaten van de verschillende vakken. We werken niet met cijfers, maar met beoordelingen goed, ruim voldoende, voldoende, matig en onvoldoende. Het hele portfolio met rapportage en resultaten van de LIB-toetsen komt in een van de laatste weken mee. Als daar aanleiding toe is, volgt er nog een gesprek. Dit kan op initiatief van de ouders en/of leerkracht.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
25% van de leerlingen presteert onder het schooladvies, aanzienlijk hoger dan het landelijk gemiddelde (11,81%). Dit zou kunnen wijzen op een voorzichtige adviseringstraad. Echter, 60,71% van de leerlingen blijft op niveau, wat aansluit bij het beschreven 'maatwerktraject' voor doorstroom.
Sociale ontwikkeling
Wij willen dat leerlingen zich breed ontwikkelen. Daarom zorgen we voor een veilige omgeving. Daarin kunnen kinderen zich ook sociaal-emotioneel goed ontwikkelen. Ze leren verantwoordelijk te zijn voor hun eigen leren. Ook leren ze samenwerken en leren ze vaardigheden die nodig zijn voor hun toekomst. Ze leren nadenken over goed en kwaad en over de vraag hoe ze goede burgers kunnen worden. Daarnaast besteden we veel aandacht aan creativiteit en cultuur. De leerlingenraad die bij ons jaarlijks wordt gekozen is een waardevolle bijdrage aan actief burgerschap. Ieder jaar worden er verkiezingen gehouden waarbij uit de groepen 5, 6, 7 en 8 twee vertegenwoordigers worden gekozen. De leerlingenraad komt maandelijks bijeen o.l.v. van een leerkracht. De inbreng voor de vergaderingen komt uit de ideeën van de verkiezingscampagne, uit de kinderen zelf of wordt aangedragen door andere kinderen via de klassenvergadering. Doel van de leerlingenraad is om de betrokkenheid te vergroten en kinderen mee te laten denken over hun eigen schoolsituatie. LEES MINDER
vertrouwen
nieuwsgierigheid
Wat is de aanpak van RK Basisschool De Bron op het gebied van sociale ontwikkeling?
RK Basisschool De Bron werkt met de Kanjertraining, een methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling voor alle groepen (1 t/m 8). De leerkrachten zijn hiervoor opgeleid en hebben een licentie. De school mag zich Kanjerschool noemen. De Kanjertraining leert kinderen positief te denken over zichzelf en anderen en geeft handvatten voor sociale situaties.
Welke registratievormen gebruikt RK Basisschool De Bron om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
RK Basisschool De Bron gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en Kanvas.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt RK Basisschool De Bron?
RK Basisschool De Bron gebruikt de Kanjertraining als methode voor sociaal-emotioneel leren.