
Schoolweging
De schoolweging van Derksenschool is 26,08 , met een spreiding van 6,01 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Alle leerlingen (100%) behalen het fundamenteel niveau, ver boven de signaleringswaarde van 85%. Dit bevestigt de basiskwaliteit van het taal- en rekenonderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
70,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 53,8%. Dit reflecteert de effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod, ondanks de complexe populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
100% van de schooladviezen richt zich op theoretische leerwegen (havo/vwo). Dit is opvallend hoog vergeleken met regionale trends. De uitstroomdata bevestigen dit: 0% praktijkonderwijs versus 111 leerlingen in de regio CPOB. Dit duidt op een sterke academische focus.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Derksenschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 176.38 | 176.63 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenresultaten zijn een onderdeel van het monitoren van onze onderwijskwaliteit en van de ontwikkeling van onze leerlingen. Aan de hand van de resultaten en observaties kunnen we ons onderwijs afstemmen op de leerlingen. We gebruiken hiervoor de resultaten van: Toetsen die bij onze lesmethodes horen. Dat geeft ons inzicht of de leerling de aangeboden lesstof van de weken ervoor beheerst. Observaties in groep 1 en 2 met behulp van de Leerlijnen Parnassys. Dit geeft ons inzicht in de ontwikkeling van de jonge kinderen. Toetsen uit ons Leerlingvolgsysteem. Deze toetsen geven ons inzicht in de vaardigheid van een leerling op een bepaald vakgebied (bijvoorbeeld rekenen). Wij gebruiken hiervoor Leerling in Beeld van CITO (groep 3 tot en met 8). Leerlinggesprekken over hun persoonlijke leerdoelen. Dagelijkse waarneming en observaties. De resultaten helpen ons om ons eigen onderwijs te evalueren en om vast te stellen welke aanpak een leerling nodig heeft. Op die manier realiseren we een doorlopende lijn van groep 1 tot en met 8. Doublure Soms komt het voor dat een leerling meer tijd nodig heeft om de doelen te bereiken. In dat geval kunnen we ervoor kiezen een leerling te laten doubleren. Hiervoor hanteren we een zorgvuldige procedure waarbij ouders nauwkeurig betrokken worden. Deze procedure is vastgelegd in een protocol en kunt u opvragen bij de school. In de procedure zijn we gericht op overeenstemming met ouders. Mochten school en ouders geen overeenstemming bereiken dan neemt de school het definitieve besluit tot al dan niet doubleren. Dit besluit is bindend.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 11,11% zit onder advies, lager dan het landelijk gemiddelde (11,81%). De 33,33% die boven het advies presteert, suggereert dat het voorzichtige advisering beleid ruimte laat voor groei. Dit sluit aan bij de transparante communicatie over doorstroomkansen zoals beschreven in het schoolplan.
Sociale ontwikkeling
De Derksenschool zet de kanjertraining in om de sociale vaardigheden te trainen, maar ook om het welbevinden te toetsen. De Kanjertraining is niet alleen een methode die gebruikt wordt tijdens één les, maar werkt de hele week door en kan indien nodig op elk moment ingezet worden. De kernwaarden van onze school sluiten sterk aan op deze training.
vertrouwen
respect
positief
Wat is de werkwijze van de Derksenschool voor sociale ontwikkeling?
De Derksenschool monitort jaarlijks de veiligheid en het welbevinden van leerlingen met behulp van Kanvas (het volgsysteem van de Kanjertraining) en VenstersPO (een anonieme vragenlijst voor leerlingen van groep 6, 7 en 8). De resultaten worden geanalyseerd en acties worden ondernomen indien nodig. De intern begeleider is nauw betrokken bij de monitoring.
Welke registratievorm(en) gebruikt de Derksenschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Derksenschool gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Derksenschool?
De Derksenschool gebruikt Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.