Basisschool Sint Theresia
Ransdalerstraat 62
6312 AJ Ransdaal

Schoolweging

Schoolweging
26.09
Spreiding
5.72

De schoolweging van Sint Theresia Ransdaal is 26,09 , met een spreiding van 5,72 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

De school presteert uitstekend op het fundamenteel niveau: 98,4% van de leerlingen behaalt dit niveau, ruim boven de inspectienorm van 85% en het landelijk gemiddelde van 96,6%. Dit benadrukt de sterke basiskwaliteit van het onderwijs in taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

52,0% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat net onder de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 53,8% ligt. Dit suggereert ruimte voor verbetering, vooral in vergelijking met het landelijk gemiddelde van 64,0%. De school richt zich op differentiatie om meer leerlingen naar dit niveau te tillen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen zijn gericht op theoretische leerwegen: 25% havo/vwo en 20% vwo, aanzienlijk hoger dan het regionale gemiddelde van 10,9% havo/vwo en 18,6% vwo. Praktijkonderwijs blijft beperkt tot 0%, tegenover 1,01% in de regio. Dit past bij de academische focus en doorstroomambities van de school.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsGemeente VoerendaalGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Als team willen wij onze leerlingen kansen bieden om zich optimaal te kunnen ontwikkelen, passend bij hun mogelijkheden. Als school stemmen we ons onderwijs af op de onderwijsbehoefte van onze leerlingen. Tevens willen wij controleren of onze aanpak de juiste is en resultaat heeft. In eerste plaats zijn de observaties/ collegiale consultaties van de leerkrachten van groot belang, wij kijken dan naar de verschillende aspecten van het pedagogisch en didactisch handelen van de leerkrachten in relatie wat het effect hiervan is op het leren van de leerlingen. De methode gebonden toetsen geven gedurende het jaar een beeld bij het bepalen of het onderwijs voldoende is afgestemd op de ontwikkeling, cruciale doelen c.q. onderwijsbehoeften van de leerlingen. Daarnaast gebruiken we de Cito-toetsen. Deze methode onafhankelijke toetsen geven een objectief beeld van de ontwikkeling van iedere leerling. Deze toetsen hebben een landelijke normering en worden twee keer per jaar afgenomen: in het midden van het schooljaar en aan het eind van het schooljaar. Deze resultaten worden ook gebruikt in de rapportage naar ouders en, waar nodig, naar derden. De schoolzelfevaluatie: Met behulp van het Cito LVS kan de interne begeleider verschuivingen en trends in de resultaten signaleren, waarna er actie en de daarbij behorende interventies ondernomen kunnen worden. Er zijn drie groepsbesprekingen per schooljaar: In september/ oktober worden alle leerlingen doorgesproken door de leerkracht en de interne begeleider. Hoe verliep de start in de nieuwe groep, eventuele vragen n.a.v. de groepsoverdracht worden gesteld. In januari/ februari en in juni/ juli komen tijdens de voortgang controle besprekingen (VCB) onderstaande onderwerpen aan bod: Terugblik op de afgelopen periode a.d.h.v. de afspraken vanuit de leerlingenzorg- en toets kalender. In de schoolzelfevaluatie van het Cito LVS bekijken we van de afgenomen toetsen de dwarsdoorsnede, de groepsanalyse en de vaardigheidsgroei van de leerlingen en de betreffende groep. We bekijken of de streefdoelen behaald zijn. Welke acties zijn er nodig op groepsniveau? Is er bijvoorbeeld uitbreiding van leertijd nodig? Zo ja, wordt dit opgenomen in het logboek en groepskaart. Welke acties zijn er nodig op kindniveau? Deze acties worden beschreven in het groepsoverzicht en in het logboek. Dit geldt niet alleen voor leerlingen met achterstanden, maar ook de snelle leerlingen hebben recht op een aangepast onderwijsaanbod. Tevens worden de gegevens vanuit het Cito Leerling Volg Systeem (LVS) gebruikt voor de zelfevaluatie van ons onderwijs. Toetsen groep 1 en 2: Aan de hand van observatie- en evaluatielijsten, die voor elke kleuter worden ingevuld, kan door de groepsleerkracht worden bepaald of er: Extra onderzoeken afgenomen moeten worden. Extra hulp op bepaalde deelgebieden nodig is. Er wordt niet alleen gekeken naar de cognitieve ontwikkeling (kennis), maar ook naar de sociaal-emotionele ontwikkeling en de zelfredzaamheid van een kind. Wanneer er twijfel bestaat of aan alle voorwaarden om door te stromen naar groep 3 is voldaan, wordt het “schoolloopbaan-protocol” gevolgd. Dit protocol is een hulpmiddel om te bepalen of het kind rijp is om naar groep 3 te gaan. Alles speelt zich af in goed overleg met de ouders. Toetsen groep 3 tot en met 8: Buiten de regelmatig terugkerende toetsen bij de verschillende leermethodes maken de kinderen een aantal keren per jaar methode onafhankelijke toetsen. Deze Cito toetsen staan, zoals eerder beschreven, helemaal los van de leerboeken, die in de klas worden gebruikt. Deze onderzoeken leveren informatie op over de ontwikkeling van het kind. Hoe staat het met lezen, spellen, rekenen, begrijpend lezen? We kunnen de leerlingen dan vergelijken met hun eigen ontwikkeling (de vaardigheidsgroei) en de groepen met vergelijkbare groepen in Nederland (groepsnorm en inspectienorm).

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 9,1% van de leerlingen presteert onder het schooladvies, tegenover 11,8% landelijk. De 72,7% die op advies presteert, onderstreept de nauwkeurigheid van de advisering. Dit sluit aan bij de beschreven intensieve monitoring en persoonlijke ontwikkelplannen.

Sociale ontwikkeling

Het sociaal-emotionele welbevinden van de leerlingen heeft veel invloed op hun totale functioneren. Onze school besteedt daarom structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. We doen dit omdat we onze kinderen willen opvoeden tot verantwoorde wereldburgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen (dichtbij en verder weg). Leerlingen groeien op in een steeds complexere, pluriforme maatschappij. Onze school vindt het van belang om haar leerlingen op een goede manier hierop voor te bereiden. Leerlingen maken ook nu al deel uit van de samenleving. Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen op een bewuste manier in het leven staan, waarbij ze niet alleen respect hebben voor anderen, maar ook naar anderen omzien. In de school leren wij leerlingen daarom goed samen te leven en samen te werken met anderen. Wij willen leerlingen vanuit burgerschapsvorming brede kennis over, en verantwoordelijkheidsbesef voor, de samenleving meegeven. LEES MINDER

Veiligheid

Respect

Verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van Basisschool Sint Theresia voor sociale ontwikkeling?

Basisschool Sint Theresia werkt sinds schooljaar 2016-2017 met de methode 'School Wide Positive Behavior Support' (SWPBS), een schoolbrede, preventieve aanpak gericht op het aanleren en positief bekrachtigen van gewenst gedrag. SWPBS is gebaseerd op gedeelde waarden, preventie, data-gedreven besluitvorming en het actief aanleren van gewenst gedrag. De aanpak richt zich op de school en de schoolomgeving. Kindgesprekken in de groepen 4 tot en met 8 en de psycho-fysieke weerbaarheidstraining Rots en Water zijn structureel opgenomen in het lesprogramma. Voor meer informatie wordt verwezen naar de website van Innovo.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Sint Theresia om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Sint Theresia gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Sint Theresia?

Basisschool Sint Theresia gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: School Wide Positive Behavior Support (SWPBS), Rots en Watertrainingen, Intervisie en Kindgesprekken.