RK Basisschool De Vonder
Bachplein 9
4941 AC Raamsdonksveer

Schoolweging

Schoolweging
28.02
Spreiding
5.9

De schoolweging van De Vonder Raamsdonksveer is 28,02 , met een spreiding van 5,90 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,57% geslaagden voor het fundamenteel niveau presteert de school uitstekend, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit is 2,1 procentpunt hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (96,45%). De sterke basiskwalificatie in taal en rekenen sluit aan bij de doorgaande leerlijnen in het schoolplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school overtreft haar streefniveau ruimschoots: 68,57% van de leerlingen behaalt dit niveau tegen een inspectienorm van 50,1%. Dit is 7,4 procentpunt hoger dan bij vergelijkbare scholen (61,13%). De focus op maatwerk, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel, draagt waarschijnlijk bij aan deze resultaten.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen zijn sterk gericht op hogere onderwijsniveaus: 32% vwo (regiogemiddelde 18,6%) en 24% havo. Opvallend is dat 16% vmbo-k advies krijgt, iets boven het regionaal percentage (9,17%). De combinatie van theoretische ambitie (56% havo/vwo/vwo) en aandacht voor praktische routes (4% vmbo-b) toont een brede visie op talentontwikkeling.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Vonder RaamsdonksveerGemeente AmsterdamNederland
LIB179.2176.8175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussenresultaten vormen voor ons als school een essentiële informatiebron om te constateren of ons onderwijs de door ons beoogde doelen haalt. Door te meten weten we hoe we ervoor staan en waar we het proces bij dienen te sturen. Ook krijgen we inzicht in de ontwikkeling van de leerlingen. Welke leerstof wordt beheerst en waar nog niet. Van de tussentijdse resultaten wordt door de Intern Begeleider (IB-er) een trendanalyse gemaakt. De gegevens worden geanalyseerd en met het hele team besproken. Er wordt bij de teambespreking schoolbreed gekeken. Mogelijke interventies worden ingebracht en uitgevoerd. Ook deze interventies worden in de volgende trendanalyse geëvalueerd en zo nodig aangepast. In een direct overleg tussen de leerkracht en de IB-er wordt er ook gekeken naar de resultaten per leerling en bespreken zij welke interventies er nodig zijn ter verbetering. Ouders hebben vanaf groep 3 inzicht in de tussentijdse resultaten via het ouderportaal van ParnasSys. Zij zien zowel de methodegebonden toetsen als de citotoetsen. Ouders van leerlingen in groep 1-2 krijgen tweemaal per jaar een bubbelrapport mee naar huis en wordt het resultaten van Kijkobservatie instrument met de ouders besproken tijdens de oudergesprekken.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 3,7% van de leerlingen presteert onder advies, aanzienlijk lager dan het landelijk gemiddelde (11,81%). De 37% die boven advies presteert, onderstreept de zorgvuldige advisering en doorlopende begeleiding, zoals de beschreven 'overlappingsgesprekken' tussen basis- en voortgezet onderwijs.

Sociale ontwikkeling

Het sociaal-emotionele welbevinden van de leerlingen is de basis om tot leren te komen en heeft veel invloed op hun totale functioneren. De Vonder besteedt structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. Binnen het dagelijkse werken met elkaar, maar ook specifiek door de Kanjermethode veelvuldig in te zetten. Aan het begin van het schooljaar is er veel aandacht voor de groepsvorming en dynamiek. Een kind heeft een vertrouwde omgeving nodig waarin hij/zij zich veilig en gewaardeerd voelt. Onze basiswaarden daarbij zijn:* Respectvol * Zorg voor elkaar & samenwerken * Actief en betrokken LEES MINDER

Respectvol

Zorg voor elkaar & samenwerken

Actief & betrokken

Wat is de aanpak van RK Basisschool De Vonder voor sociale ontwikkeling?

RK Basisschool De Vonder gebruikt de Kanjermethode, waarvoor alle leerkrachten gecertificeerd zijn. De sociale opbrengsten worden bijgehouden in het leerlingvolgsysteem (LIB). De ontwikkeling van de groep en de individuele leerlingen wordt besproken tijdens groepsbesprekingen, waarbij mogelijke aanpakken worden overwogen. Indien nodig wordt er extra ondersteuning geboden op sociaal-emotioneel gebied of in de sociale vaardigheden, altijd in overleg met de ouders. Iedere leerkracht stelt aan het begin van het jaar samen met de kinderen de klassenregels op. De school stimuleert positief gedrag en hanteert duidelijke regels die voor alle kinderen gelden, afkomstig uit de Kanjermethode.

Welke registratievorm(en) gebruikt RK Basisschool De Vonder om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

RK Basisschool De Vonder gebruikt Kijk! en Zien om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt RK Basisschool De Vonder?

RK Basisschool De Vonder gebruikt Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.