Protestants Christelijke Basisschool De Schoof
Hoge Donk 83
4942 BC Raamsdonksveer

Schoolweging

Schoolweging
30.43
Spreiding
5.99

De schoolweging van De Schoof is 30,43 , met een spreiding van 5,99 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

89,4% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit toont aan dat de basisvaardigheden adequaat worden aangeleerd, hoewel het 6,5% lager ligt dan het vergelijkingsgemiddelde.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

35,6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat onder de signaleringswaarde van 47,1% en het vergelijkingsgemiddelde van 57,8% blijft. Dit varieert mogelijk door de complexere leerlingenpopulatie met een schoolweging van 30,43.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke focus op vmbo-niveaus: 50% vmbo-k en 18,75% vmbo-(g)t. Slechts 18,75% krijgt havo/vwo of vwo-advies (vs. 29,54% regionaal). Het praktijkonderwijsadvies bleef met 0% achter bij het landelijk gemiddelde van 1,01%, wat aansluit bij het relatief theoretische profiel.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe SchoofGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij houden onze tussenresultaten nauwkeurig in de gaten. Dat doen we d.m.v. methode gebonden toetsen en methode-onafhankelijke toetsen. Tijdens het traject GOUD-onderwijs, wordt tijdens/aan de hand van lesbezoeken en data-meetings gekeken naar individuele-, groeps- en schoolresultaten en doelen. Wij kijken daarbij met de leerkracht naar de individuele resultaten. Waar valt een kind uit of doet het kind het opvallend goed? Moet dit consequenties hebben voor ons onderwijs aan deze leerling? En zo ja, hoe gaan we dit aanpakken? Deze meetings worden ook op schoolniveau gehouden, daarbij kijken wij naar de groeps- en schoolresultaten. Hoe presteert een groep in zijn geheel? Hoe was dat voorgaande periode, of afgelopen schooljaar? Moet dit resultaat consequenties hebben voor ons onderwijs? En zo ja, hoe gaan we dit aanpakken? Bij deze schoolbrede meetings zijn alle teamleden van groep 1 t/m 8 betrokken. Afgelopen schooljaar heeft het volgen van de resultaten o.a. geleid tot de start met GOUD-onderwijs en de implementatie van een nieuwe rekenmethode.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Een opvallende 40% van de leerlingen presteert onder advies, ruim boven het landelijk gemiddelde van 11,81%. Geen enkele leerling presteerde boven advies, wat mogelijk samenhangt met de zorgvuldige advisering tijdens de 'doorlopende ontwikkelingsgesprekken' vanaf groep 7.

Sociale ontwikkeling

Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap. Leerlingen, ouders en leerkrachten zijn samen verantwoordelijk voor de goede sfeer op school; met elkaar dragen we zorg voor de omgeving en voor elkaar. Er wordt naar gestreefd dat de leerlingen de waarden en normen, die worden aangeleerd op school, vanuit innerlijke betrokkenheid belangrijk gaan vinden en verworven competenties gaan toepassen los van de omgeving of situatie (school, thuis, vriendengroep, etc.) waarin de leerlingen zich bevinden. LEES MINDER

Veilig

Samen

Succesvol

Wat is de werkwijze van Protestants Christelijke Basisschool De Schoof voor sociale ontwikkeling?

Protestants Christelijke Basisschool De Schoof vindt het belangrijk dat kinderen zich veilig voelen op school. Er is voortdurend aandacht voor de persoonlijkheidsontwikkeling en het creëren van een goed klimaat. Goede afspraken staan centraal om ongewenst gedrag te voorkomen. Er zijn afspraken en regels voor leerlingen, personeel en ouders. Vanaf schooljaar 2023-2024 werkt de school aan 'GOUD-onderwijs' in samenwerking met de CED-groep, waarbij de didactische, pedagogische en organisatorische kant van het onderwijs bekeken en verbeterd wordt. Het terugbrengen van rust, structuur en duidelijkheid is een eerste stap.

Welke registratievorm(en) gebruikt Protestants Christelijke Basisschool De Schoof om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Protestants Christelijke Basisschool De Schoof gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en IEP Hart en Handen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Protestants Christelijke Basisschool De Schoof?

Protestants Christelijke Basisschool De Schoof gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Kwink.