
De resultaten van PCB De Schoof in Raamsdonksveer
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van PCB De Schoof, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past PCB De Schoof bij jullie?
Ontdek hoe goed PCB De Schoof bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Beheersing van het Fundamentele Niveau op PCB De Schoof
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool beheerst. Dit wordt beoordeeld middels de doorstroomtoets in groep acht. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% voor dit basisniveau, een cruciaal meetpunt voor alle basisscholen. Op PCB De Schoof streven we ernaar dit fundamentele niveau breed te laten halen door onze leerlingen. Onze focus ligt op het leggen van een solide basis voor verdere educatieve stappen. We monitoren de voortgang nauwgezet om te waarborgen dat elke leerling de benodigde vaardigheden ontwikkelt.
Grafiek
Grafiek laden...
Het Streefniveau: Ambitie en Prestatie op PCB De Schoof
Het streefniveau vertegenwoordigt een uitdagender academisch doel, waarbij we leerlingen aanmoedigen om verder te gaan dan de basis. Voor elke school wordt door de inspectie een specifiek streefpercentage vastgesteld, gebaseerd op de unieke leerlingenpopulatie. PCB De Schoof omarmt dit streven naar excellentie. We zetten ons in om onze leerlingen te stimuleren hun volledige potentieel te benutten en hogere academische doelen te bereiken. Dit draagt bij aan een brede ontwikkeling en een kansrijke toekomst voor elke leerling van onze school.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van PCB De Schoof?
PCB De Schoof begeleidt leerlingen zorgvuldig naar het voortgezet onderwijs. Gedurende groep 7 ontvangen leerlingen een voorlopig advies, waarbij niet alleen naar de resultaten wordt gekeken, maar ook naar de manier waarop deze tot stand komen. Factoren zoals de capaciteiten, interesses, motivatie, inzet, doorzettingsvermogen en zelfstandigheid van de leerling spelen een cruciale rol. Ook het toelatingsbeleid van het voortgezet onderwijs wordt meegenomen in dit adviesproces. In januari van groep 8 wordt het definitieve schooladvies vastgesteld. De doorstroomtoets in februari kan dit advies positief beïnvloeden, mits de resultaten hoger zijn dan het oorspronkelijke advies. Het schooladvies blijft echter de belangrijkste leidraad. Bezoek de open dagen van het voortgezet onderwijs om een goede keuze te maken. Meer informatie is te vinden op https://www.vobreda.nl/.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Welzijn op Basisschool De Schoof
Bij PCB De Schoof creëren we een veilige en stimulerende omgeving waar leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen, zowel cognitief als sociaal. Onze toewijding aan een evenwichtige groei wordt jaarlijks bevestigd door de succesvolle deelname van onze leerlingen uit groep 5 tot en met 8 aan de sociale veiligheidsmonitor.
Betrokkenheid bij elke leerling
Samenwerken voor groei
Sterke sociale vaardigheden
Hoe bevordert PCB De Schoof de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Het welzijn en de sociale groei van elk kind staan centraal op PCB De Schoof. We zorgen voor een omgeving waarin leerlingen zich veilig en gewaardeerd voelen, wat essentieel is voor hun persoonlijke ontwikkeling. Dagelijks besteden we aandacht aan hoe kinderen functioneren binnen de groep en tijdens spel. Goede afspraken vormen de basis voor een positief schoolklimaat. Door proactief te werken aan deze voorwaarden, signaleren, lossen we ongewenst gedrag zoals pesten vroegtijdig op en voorkomen we het zoveel mogelijk. We organiseren diverse activiteiten om het sociaal emotioneel welbevinden te stimuleren. Een belangrijk instrument hierin is de methode 'KWINK', gericht op sociaal-emotioneel leren. Daarnaast zetten we de 'Rots en Water' training in, zowel individueel als in groepsverband. Binnen ons samenwerkingsverband zijn er docenten opgeleid om deze lessen te verzorgen, wat direct ten goede komt aan de leerlingen. Tevens kunnen we rekenen op de expertise van collega's van andere scholen binnen onze stichting voor individuele begeleiding en specifieke sociale vaardigheidstrainingen via externe partners.
Welke methoden en registraties gebruikt De Schoof voor het monitoren van sociale vooruitgang?
PCB De Schoof maakt gebruik van diverse methoden en registraties om de sociale ontwikkeling en opbrengsten van leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen:
- Kijk! observatiesysteem
- Leerling in Beeld (SEF) - momenteel in pilotfase
- Sociogrammen via Parnassys voor groepsdynamiek
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op PCB De Schoof?
Voor het versterken van sociaal-emotionele vaardigheden zet PCB De Schoof de volgende erkende methode in:
- Kwink: een effectieve methode voor sociaal-emotioneel leren
Inspectierapport PCB De Schoof: Kwaliteit en Ontwikkeling
Op 13 mei 2024 heeft de Onderwijsinspectie een bezoek gebracht aan PCB De Schoof voor een grondig kwaliteitsonderzoek. Tijdens dit bezoek voerde de inspectie diepgaande gesprekken met het voltallige schoolteam, de toegewijde zorgcoördinator, de schoolleiding en een selectie van leerlingen en ouders. De aanleiding voor dit onderzoek waren de resultaten van de eindtoetsen over drie opeenvolgende schooljaren. Na een zorgvuldige analyse heeft de inspectie de onderwijskwaliteit van PCB De Schoof beoordeeld als 'Onvoldoende'. Deze beoordeling is gebaseerd op een specifieke beslisregel waarbij een onvoldoende score op één van de vier onderzochte terreinen leidt tot dit eindoordeel. De vier onderzochte standaarden en hun beoordelingen zijn als volgt: Zicht op ontwikkeling en begeleiding: Voldoende Pedagogisch-didactisch handelen: Voldoende Veiligheid: Voldoende Resultaten: Onvoldoende De inspectie constateert dat het beeld van ouders, leerlingen en teamleden, zoals weerspiegeld in het recente tevredenheidsonderzoek, overeenkomt met hun bevindingen: PCB De Schoof is een prettige school met oprechte aandacht voor elke individuele leerling. Het team van De Schoof heeft proactief het GOUD-onderwijs geïntroduceerd om de leerresultaten te verbeteren, met al zichtbare positieve effecten halverwege het eerste projectjaar. De inspectie moedigt de school aan deze succesvolle koers voort te zetten. Er zijn concrete aandachtspunten voor het komende schooljaar, die verder worden uitgewerkt en aangepakt. De Onderwijsinspectie zal in het voorjaar van 2025 een vervolgbezoek brengen.