Basisschool Kindcentrum de Ruif in Raamsdonksveer

Het team van Kindcentrum de Ruif in Raamsdonksveer

Current section: team
Burg Krijgsmangeerde 47
4942 Raamsdonksveer

Zie hier hoe het team van Kindcentrum de Ruif is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Kindcentrum de Ruif. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Kindcentrum de Ruif bij jullie?

Ontdek hoe goed Kindcentrum de Ruif bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Kindcentrum de Ruif zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 87.5% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (87.5%)
Man (12.5%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Kindcentrum de Ruif. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (5.9%)
25-35 jaar (23.5%)
35-45 jaar (23.5%)
45-55 jaar (23.5%)
55-65 jaar (23.5%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (20.6%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Kindcentrum de Ruif werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (81.3%)
Direct ondersteunend personeel (6.3%)
Indirect ondersteunend personeel (6.3%)
Management (6.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Kindcentrum de Ruif gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over vakleerkrachten.

Flexibele Leerkrachtvervanging bij Kindcentrum de Ruif

Bij Kindcentrum de Ruif zorgen we voor een vlekkeloze continuïteit van het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van onze toegewijde leerkrachten. Ons beleid voor leerkrachtvervanging is ontworpen om de impact op uw kind te minimaliseren en een stabiele leeromgeving te garanderen. Wij werken nauw samen met Leswerk, een gespecialiseerd bureau dat zich inzet voor het werven en plaatsen van gekwalificeerde vervangers voor de scholen van Stichting Uniek. Dit partnerschap stelt ons in staat om snel en efficiënt te reageren op de vervangingsbehoeften. Indien Leswerk geen passende vervanger kan bieden, zetten we diverse interne en externe oplossingen in. Denk hierbij aan het inschakelen van parttime leerkrachten voor extra uren, het benutten van de expertise van (LIO-)stagiaires, het tijdelijk opdelen van klassen (maximaal één dag), of het inzetten van onze ambulante medewerkers. In uitzonderlijke gevallen, waarbij geen van de genoemde opties een oplossing biedt, kan het noodzakelijk zijn om een groep leerlingen tijdelijk naar huis te sturen. Dit is echter een laatste redmiddel. We informeren ouders in een dergelijk geval altijd schriftelijk over de situatie. Hoewel er geen formele meldingsplicht meer is bij de onderwijsinspectie voor afwijkingen van het jaarrooster, streven wij ernaar om de best mogelijke opvang te bieden en ouders proactief te informeren.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling bij Kindcentrum de Ruif

5

Taalontwikkeling en Rekenen: Sterk Fundament voor Succes

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider
Rekenspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist

Toelichting van de school:

Bij Kindcentrum de Ruif leggen we een sterke nadruk op taal en rekenen, de bouwstenen voor een succesvolle schoolcarrière. In groep 3 maken onze leerlingen kennis met lezen via de interactieve methode 'Veilig Leren Lezen (Zoem-versie)'. Voor de groepen 4 tot en met 8 hanteren we de gerenommeerde leesmethode 'Estafette editie 3'. Begrijpend en studerend lezen wordt verder verdiept met 'Estafette', 'Blits' en de effectieve 'Close Reading' aanpak, wat zorgt voor een optimale leesvaardigheid. De taalontwikkeling in groep 3 wordt ondersteund door 'Veilig Leren Lezen'. Vanaf groep 4 tot en met 8 gebruiken we 'Taal Actief editie 5', een methode die rekening houdt met individuele leerbehoeften en alle facetten van taal, inclusief spelling en woordenschat, integreert. Voor rekenen zetten we 'De Wereld in Getallen 5' in, een gedifferentieerde en realistische methode die we in alle groepen 3 tot en met 8 gebruiken. Extra oefensoftware en aangepast materiaal uit onze orthotheek ondersteunen leerlingen die extra begeleiding nodig hebben, wat bijdraagt aan een solide rekenkundig begrip.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Talenten Ontdekken en Laten Groeien

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Talentencoach

Toelichting van de school:

Bij Kindcentrum de Ruif geloven we sterk in de kracht van talentgedreven onderwijs voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. Elk kind bezit unieke talenten die we graag laten bloeien. Talent is niet enkel uitblinken, maar vooral datgene wat moeiteloos gaat en voldoening schenkt, wat tijd doet vergeten en energie geeft. Wij helpen kinderen hun talenten te herkennen en te ontwikkelen, wat leidt tot meer zelfvertrouwen. Dit positieve zelfbeeld versterkt de veerkracht en weerbaarheid van onze leerlingen, waardoor ze steviger in hun schoenen staan en vol vertrouwen de wereld tegemoet treden.

1

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Individuele Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Onze Intern Begeleider is speciaal opgeleid om leerlingen met gedragsuitdagingen te ondersteunen. In nauwe samenwerking met de begeleider Passend Onderwijs wordt gekeken naar de specifieke behoeften van elk kind. Samen stellen we een plan op om de werkhouding en taakaanpak te verbeteren, met als doel dat ieder kind succesvol kan deelnemen aan het leerproces en zich optimaal kan ontwikkelen.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Levensstijl Stimuleren

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel er momenteel geen specifieke specialisten voor motorische en lichamelijke ontwikkeling benoemd zijn, besteden we bij Kindcentrum de Ruif veel aandacht aan beweging en een gezonde levensstijl binnen ons reguliere lesprogramma en buitenschoolse activiteiten.

1

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Voorop

Beschikbare specialisten:

BHV-ers

Toelichting van de school:

Voor medisch handelen en het waarborgen van persoonlijke verzorging zijn onze gecertificeerde Bedrijfshulpverleners (BHV-ers) paraat. Zij zorgen voor een veilige omgeving en zijn getraind om adequaat te handelen bij calamiteiten, zodat de gezondheid en het welzijn van onze leerlingen altijd gewaarborgd zijn.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
11
Totaal specialisten
11
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Ruimtes op de gang voor het werken in groepjes
Atelier voor handvaardigheid en/of techniek
Kantoorruimtes voor ondersteunende medewerkers
Aula voor TSO

Ontdek de Ondersteuningsmogelijkheden op Kindcentrum de Ruif

Gedetailleerde Uitleg van Onze Onderwijsaanpak

Kindcentrum de Ruif hanteert een gestructureerde aanpak voor extra ondersteuning, gebaseerd op oplopende niveaus van zorg. Basisondersteuning wordt primair in de klas geboden. Dit omvat dagelijkse begeleiding en gerichte instructie door de groepsleerkracht, aangevuld met passend leermateriaal. De leerkracht onderhoudt nauw contact met ouders en schakelt de intern begeleider in bij specifieke behoeften. Lichte ondersteuning richt zich op extra hulp bij leer- of gedragsuitdagingen, waarbij het standaard lesaanbod wordt aangevuld met gespecialiseerde zorg. Een individueel ondersteuningsplan, opgesteld door de groepsleerkracht, wordt na tien weken geëvalueerd met de intern begeleider. Na ouderlijke toestemming kan bij onvoldoende resultaat aanmelding plaatsvinden bij het ondersteuningsteam, met betrokkenheid van diverse professionals. Bij specifieke sociaal-emotionele behoeften kan de groepsleerkracht de talentcoach inschakelen voor individuele trajecten. Leerlingen die significant voor- of achterlopen qua resultaten krijgen een ontwikkelingsperspectief, besproken met ouders en de intern begeleider. Zware ondersteuning is noodzakelijk wanneer de onderwijsbehoeften de lichte ondersteuning overstijgen, wat een combinatie van onderwijs en specialistische zorg vereist. Een ontwikkelingsperspectief wordt opgesteld en na overleg met het ondersteuningsteam en ouderlijke goedkeuring kan een arrangement of toelaatbaarheidsverklaring worden aangevraagd. Onze specialisten versterken de ondersteuning: de rekencoördinator voert diagnostiek uit en ondersteunt leerkrachten, terwijl de talentcoach en talentenbouwers zich richten op sociaal-emotionele ontwikkeling. Kindcentrum de Ruif is tevens een gecertificeerde Talentenfluisteraarschool. Een fulltime onderwijsassistente is beschikbaar voor individuele en groepsbegeleiding. De grenzen van onze ondersteuning worden bereikt wanneer de leerbehoeften de reguliere schoolse mogelijkheden overstijgen, waarbij het welzijn van het kind en het groepsbelang leidend zijn. Beschikbare voorzieningen omvatten een hoogbegaafdheidsklas (deeltijd) en een voorschool. Via het samenwerkingsverband of externe partners kunnen wij gebruikmaken van een NT2-klas, observatieklassen en -plaatsen, een schakelklas en een taalklas. Ons onderwijsaanbod is breed en omvat ondersteuning bij dyscalculie, dyslexie, executieve functies, laagbegaafdheid en meer- en hoogbegaafdheid, evenals sociaal-emotionele ontwikkeling. We passen ons aanbod aan door compacten en verrijken, en richten ons op preventieve signalering van leerproblemen. Via samenwerkingsverbanden en externe partners bieden we tevens aanbod voor NT2, spraak/taal en preventieve signalering van opgroei- en opvoedproblemen. Voor de toekomst streven we naar het verbeteren van differentiatie in de kernvakken voor bovenbouwleerlingen en het effectiever stellen van doelgerichte leerdoelen die aansluiten bij de individuele onderwijsbehoeften.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek onze kwaliteitszorg en schoolplan: Kindcentrum de Ruif

Wat zijn de ambitieuze doelen in ons schoolplan voor 2023-2027?

Voor de periode 2023-2027 heeft Kindcentrum de Ruif concrete verbeterdoelen vastgesteld die de kern vormen van ons onderwijs. Onze focus ligt op innovatie en ondernemerschap. We verrijken de leeromgeving voor alle kinderen en sluiten aan bij modern, eigentijds onderwijs. Centraal staat de implementatie van een nieuwe zaakvakkenmethode, met aandacht voor techniek, burgerschap, digitale geletterdheid, onderzoekend leren en maatschappelijke vorming. We stimuleren individuele persoonlijkheidsontwikkeling en bevorderen betekenisvol en samenhangend leren. Wat betreft kwaliteit, werken we cyclisch, doelmatig en opbrengstgericht aan onderwijsverbetering. Hierbij leggen we de nadruk op begrijpend lezen en rekenen. We borgen de 'Close Reading' methode en zetten in op effectieve differentiatie bij de kernvakken, met een focus op de bovenstroom en een helder instructiemodel. We werken doelgericht aan resultaten, verdiepen coöperatief leren en stellen passende leerdoelen. Bovendien besteden we speciale aandacht aan meer- en hoogbegaafde kinderen door middel van aangepast aanbod, tijdige signalering, een plusgroep en beleidsontwikkeling.

Hoe waarborgt Kindcentrum de Ruif de gestelde onderwijsdoelen?

Kindcentrum de Ruif hanteert een gestructureerde aanpak met kwaliteitskaarten om onze onderwijsdoelen te realiseren. Deze kaarten worden regelmatig geëvalueerd en waar nodig bijgestuurd. Onze kwaliteitskaarten zijn specifiek ontworpen voor diverse aspecten van het onderwijs. Ze bestrijken het kleuteronderwijs, alle vakgebieden, de sociaal-emotionele ontwikkeling en de algemene zorg voor onze leerlingen.

Kindcentrum de Ruif: Stimulerend Aanbod voor Peuters en Kleuters

Toelichting van de school

Kindcentrum de Ruif in Raamsdonksveer biedt een unieke en zorgzame omgeving voor jonge kinderen. Onze toegewijde peuterleidsters en kleuterleerkrachten werken nauw samen om de ontwikkeling en het welzijn van uw kind te waarborgen. We integreren peuters en kleuters door middel van gezamenlijke activiteiten, zoals fruit eten in de kleuterklassen, samen spelen en het vieren van speciale momenten zoals Sinterklaas en Kerstmis. Deze geïntegreerde aanpak zorgt voor een soepele overgang van de peuterfase naar de kleuterklas. Door de nauwe samenwerking tussen leidsters en leerkrachten wordt de ontwikkeling van elk kind optimaal gevolgd. Dit stelt ons in staat om direct aan te sluiten bij de individuele behoeften van uw kind, waardoor ze zich spelenderwijs veilig en vertrouwd voelen met toekomstige klasgenoten en leerkrachten.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod heeft Kindcentrum de Ruif voor jonge kinderen?

Kindcentrum de Ruif richt zich op een geïntegreerde benadering voor jonge kinderen, waarbij peuters en kleuters samen activiteiten ondernemen. Dit bevordert een natuurlijke ontwikkeling en sociale interactie.

Met welke partners werkt Kindcentrum de Ruif samen voor het aanbod voor jonge kinderen?

Kindcentrum de Ruif werkt samen met Tremakids om een rijk en ondersteunend aanbod voor jonge kinderen te garanderen. Deze samenwerking versterkt de mogelijkheden voor uw kind om zich optimaal te ontwikkelen.

Kindcentrum de Ruif werkt samen met Tremakids om een rijk en ondersteunend aanbod voor jonge kinderen te garanderen. Deze samenwerking versterkt de mogelijkheden voor uw kind om zich optimaal te ontwikkelen.

Tremakids
Team | Kindcentrum de Ruif in Raamsdonksveer | [2025] Schoolregister