Kindcentrum de Ruif
Burg Krijgsmangeerde 47
4942 AV Raamsdonksveer

Schoolweging

Schoolweging
30.63
Spreiding
5.61

De schoolweging van De Ruif is 30,63 , met een spreiding van 5,61 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97,0% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, wat aanzienlijk boven de landelijke signaleringswaarde van 85% ligt. Dit benadrukt de brede basiskwaliteit van het onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

59,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 45,5%. Dit reflecteert een effectieve ondersteuning van cognitief sterkere leerlingen, ondanks de complexere populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een focus op theoretische leerroutes: 29,8% vmbo-(g)t en 25,5% havo (vs. 16,5% en 16,1% bij vergelijkbare scholen). Hoewel praktijkonderwijsadvies ontbreekt, valt de combinatie vmbo-b/k op met 6,4%, wat boven regionale percentages ligt. De hoge vmbo-(g)t-adviezen sluiten aan bij het streefniveau-resultaat.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe RuifGemeente AmsterdamNederland
LIB175.13176.8175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om de individuele ontwikkeling van kinderen in kaart te brengen, wordt gebruik gemaakt van ons leerlingvolgsysteem. Tussentijdse toetsen en instrumenten worden gebruikt om de ontwikkeling van ieder kind te volgen. We richten ons voornamelijk op de voortgang bij lezen, begrijpend lezen, spelling en rekenen. We maken jaarlijks uitgebreide analyses van deze toetsen om ons onderwijs en de opbrengsten daarvan goed in de peiling te houden. Naar aanleiding van de tussentijdse citotoetsen vinden de groepsbesprekingen plaats. Hierin bespreken leerkrachten en de IB-er hoe op groepsniveau en individueel niveau resultaten kunnen worden verbeterd. Besproken wordt welke voorwaarden daartoe moeten worden geschapen en welke aanpak het meest effectief zal zijn. Ook op parallel- en bouwniveau wordt er regelmatig gesproken over de resultaten. Door intervisie worden processen en ontwikkelingen inzichtelijk en nieuwe werkwijzen breed gedragen toegepast.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 6,5% van de leerlingen zit onder advies, tegen 11,8% landelijk. De combinatie van 38,7% boven en 54,8% op advies bevestigt een nauwkeurige adviesvoering, mogelijk versterkt door het ontwikkelingsperspectiefgesprek al in groep 6.

Sociale ontwikkeling

We vinden het belangrijk dat kinderen leren en ontwikkelen in een gemeenschap waar iedereen zich respectvol gedraagt en oog heeft voor de ander. Wij willen dat kinderen gelukkige en veerkrachtige wereldburgers worden en geven hen de kans met vallen en opstaan te groeien. We stimuleren hun talenten en nieuwsgierigheid, helpen hen inzicht te krijgen in hun eigen kwaliteiten en leren hen te reflecteren op zichzelf en om te gaan met veranderingen. LEES MINDER

eigenheid

ontplooien

zelfredzaamheid

Wat is de werkwijze van Kindcentrum de Ruif voor sociale ontwikkeling?

Kindcentrum de Ruif werkt met coöperatief leren, een onderwijsmethode gebaseerd op samenwerking. Leerlingen werken in kleine, heterogene groepen, discussiëren over de leerstof, geven elkaar uitleg en vullen elkaars zwakke kanten aan. Dit bevordert sociale vaardigheden en een positieve sfeer. De school werkt ook aan talentgedreven onderwijs, waarbij kinderen hun eigen talenten leren herkennen en ontwikkelen.

Welke registratievormen gebruikt Kindcentrum de Ruif om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Kindcentrum de Ruif gebruikt Kijk! en Zien om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum de Ruif?

Kindcentrum de Ruif gebruikt Talentgericht Onderwijs als methode voor sociaal-emotioneel leren.