bs de Wilsdonck
Rembrandtlaan 7
4941 ZA Raamsdonksveer

Schoolweging

Schoolweging
32.47
Spreiding
6.21

De schoolweging van De Wilsdonck is 32,47 , met een spreiding van 6,21 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 94,09% behaalde het fundamenteel niveau overstijgt de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Deze score ligt zelfs iets boven het gemiddelde van vergelijkbare scholen (95,23%), wat de basiskwaliteit van het taal- en rekenonderwijs onderstreept.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

59,07% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 43,5%. Dit benadrukt de effectiviteit van het onderwijsaanbod, ondanks de complexere leerlingenpopulatie. Het verschil met vergelijkbare scholen (55,36%) is significant.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een duidelijke focus op theoretische leerwegen: 26,09% havo en 26,09% vwo (samen 52,18%), tegenover 34,78% vmbo-(g)t. Dit is significant hoger dan regionale vergelijkingspercentages (16,07% havo, 18,61% vwo). Praktijkonderwijs blijft met 0% onder het landelijk gemiddelde (1,01%).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe WilsdonckGemeente AmsterdamNederland
LIB176.37176.8175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Van de tussenresultaten wordt door onze Interne Begeleider (IB-er) een trendanalyse gemaakt. De resultaten worden bekeken en vergeleken met de inspectienormen en onze eigen schoolstandaarden. Samen met het team worden zorgsignalen geformuleerd en interventies opgesteld. De uitgevoerde interventies worden halfjaarlijks geëvalueerd en zo nodig aangepast.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

33,33% presteert boven advies (vs. 25,27% landelijk), terwijl 24,24% onder advies presteert (iets boven 11,81% landelijk). Dit contrast suggereert kritische advisering, mogelijk gerelateerd aan de hoge schoolweging. De begeleidingsintensiteit blijkt uit het hoge 'boven advies'-percentage.

Sociale ontwikkeling

Het sociaal-emotionele welbevinden van de leerlingen heeft veel invloed op hun totale functioneren. Onze school besteedt daarom structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen (dichtbij en verder weg). Een kind moet zich bij ons veilig en gewaardeerd voelen en daarmee tot ontplooiing kunnen komen. LEES MINDER

Veiligheid

Samenwerken

Respect voor elkaar

Wat is de werkwijze van bs de Wilsdonck voor sociale ontwikkeling?

Bs de Wilsdonck hecht veel waarde aan respectvol omgaan met elkaar, samenwerken, samenspelen en samen leren, waarbij een positieve benadering centraal staat. De school besteedt structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling, met behulp van de Kanjer trainingen. De ontwikkeling van de sociale opbrengsten wordt bijgehouden in het leerlingvolgsysteem ZIEN. De ontwikkeling van de groep en de individuele leerlingen wordt besproken tijdens leerlingbesprekingen tussen de leerkracht en de intern begeleider. Aan het begin van het schooljaar stellen de leerkrachten samen met de kinderen klassenafspraken op. De school hanteert duidelijke gedragsregels voor alle kinderen.

Welke registratievorm(en) gebruikt bs de Wilsdonck om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Bs de Wilsdonck gebruikt de registratievormen Kijk! en Zien om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt bs de Wilsdonck?

Bs de Wilsdonck gebruikt Kanjer trainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.