Basisschool Openbare Basisschool De Schovenhorst in Putten

Het team van Openbare Basisschool De Schovenhorst in Putten

Current section: team
Garderenseweg 144 A
3881 Putten

Zie hier hoe het team van Openbare Basisschool De Schovenhorst is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Basisschool De Schovenhorst. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare Basisschool De Schovenhorst bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool De Schovenhorst bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Openbare Basisschool De Schovenhorst zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 82.4% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (82.4%)
Man (17.6%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare Basisschool De Schovenhorst. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (25%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (18.8%)
45-55 jaar (18.8%)
55-65 jaar (12.5%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.4%)
55-65 jaar (18.6%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Openbare Basisschool De Schovenhorst werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (82.4%)
Direct ondersteunend personeel (17.6%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Basisschool De Schovenhorst gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten: Continuïteit van Onderwijs bij De Schovenhorst

Bij Openbare Basisschool De Schovenhorst staat de continuïteit van kwaliteitsonderwijs centraal, zelfs bij afwezigheid van ons vaste personeel. Of het nu gaat om kortdurende ziekte, zwangerschapsverlof of andere vormen van verlof, wij zetten alles op alles om een passende vervanging te organiseren. Onze prioriteit is een soepele voortgang van de lessen voor alle leerlingen. Hiervoor maken we gebruik van een geselecteerd team van bekwame invalkrachten. Deze leerkrachten zijn verbonden aan onze stichting en worden zorgvuldig geselecteerd en begeleid om de hoge onderwijsnormen te waarborgen. In uitzonderlijke situaties, wanneer directe vervanging onverhoopt niet mogelijk is, kunnen we genoodzaakt zijn ouders te verzoeken hun kind tijdelijk thuis te houden. We streven ernaar u hierover zo vroeg mogelijk te informeren. Mocht thuisopvang geen optie zijn, dan nodigen we u uit contact op te nemen met de directie om samen naar een passende oplossing te zoeken. Uw betrokkenheid is essentieel voor ons.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Basisschool De Schovenhorst: Een Diepgaand Overzicht

8

Taal en Rekenen: Versterking van Basisvaardigheden

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider De Schovenhorst
Orthopedagoog Schoolondersteuning
Rekenspecialist Basisonderwijs
Hoogbegaafdheid Specialist Putten
Taalspecialist Basisschool
Onderwijsassistenten Educatie
Anti-pest Coördinator School
Kanjertraining Coördinator

Toelichting van de school:

Op Openbare Basisschool De Schovenhorst bieden we een breed scala aan ondersteuning om optimaal aan te sluiten bij de individuele onderwijsbehoeften van elke leerling. Onze intern begeleider is cruciaal binnen dit proces. Samen met de leerkracht en, indien nodig, onze orthopedagoog, bepalen we de specifieke ondersteuning die een leerling nodig heeft. Dit kan zowel binnen als buiten de klas plaatsvinden. Voor taal en rekenen hanteren we een consistente aanpak met duidelijke afspraken voor ons voltallige team. Onze leerkrachten stemmen hun instructie af op diverse leerniveaus binnen de klas en maken effectief gebruik van het EDI-model (Expliciete Directe Instructie). We werken planmatig en resultaatgericht, met methoden zoals directe instructie, verlengde instructie en herhaalde oefening, allemaal afgestemd op de leerbehoeften van de kinderen. Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, ontvangen deze in de klas of in kleine instructiegroepen, vaak begeleid door onze toegewijde onderwijsassistenten. We zetten in op preteaching, verlengde instructie, herhaling en gepersonaliseerde begeleiding. Voor leerlingen die juist meer uitdaging zoeken, is er een speciale plusklas onder leiding van een specialist op het gebied van meer- en hoogbegaafdheid. Daarnaast versterken diverse coördinatoren en werkgroepen binnen ons team het onderwijsaanbod. De taalcoördinator en de rekenwerkgroep ondersteunen collega's bij de analyse van toetsresultaten, het opstellen van groepsplannen en het verbeteren van de didactiek. Samen met de intern begeleider bewaken zij de doorlopende lijn in ons aanbod van basisvaardigheden.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider School
Orthopedagoog Kind
Remedial Teacher Onderwijs

Toelichting van de school:

Bij schoolbrede aandacht voor sociaal-emotionele ontwikkeling werken we als team nauw samen om de best passende ondersteuning te bieden. De leerkracht bespreekt de situatie met de intern begeleider en, indien noodzakelijk, met onze orthopedagoog. We analyseren de specifieke behoeften van een kind op het gebied van gedrag, emoties en sociale interactie, en bepalen hoe de school hierin kan ondersteunen. Het Kanjerprogramma vormt de basis voor een veilige en respectvolle omgang binnen onze klassen. Indien aanvullende ondersteuning nodig is, zetten we onze onderwijsassistenten in die gespecialiseerd zijn in sociaal-emotionele begeleiding. Zij bieden individuele begeleiding of werken in kleine groepen om kinderen te helpen bij het reguleren van emoties, het vergroten van zelfvertrouwen, of het oefenen van sociale vaardigheden. Onze schoolhond biedt een extra laag van rust en veiligheid voor leerlingen die spanning of onrust ervaren. Observaties in de klas, open gesprekken met ouders en het opstellen van een kortdurend individueel plan maken deel uit van onze integrale aanpak.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectief Leren

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider School
Orthopedagoog Educatie

Toelichting van de school:

Voor leerlingen die extra begeleiding nodig hebben bij gedrag, concentratie of hun algemene werkhouding, bieden wij gerichte ondersteuning. In nauw overleg met ouders en de leerkracht kunnen we de expertise van onze orthopedagoog inschakelen. Zij kan specifieke onderzoeken uitvoeren om de oorzaken van leer- of gedragsproblemen te achterhalen en praktische adviezen opstellen voor de klas. De intern begeleider en leerkracht zorgen voor een effectieve implementatie van deze adviezen binnen het dagelijkse onderwijs. Onze onderwijsassistenten kunnen tevens ingezet worden voor individuele begeleiding of in kleine groepjes, om leerlingen te ondersteunen bij hun taakgerichtheid en leerproces. De school onderzoekt in samenspraak met ouders het gedrag van een leerling en ontwikkelt een passende aanpak, afgestemd op de mogelijkheden van het kind en ons team.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Stimuleren van Beweging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op Openbare Basisschool De Schovenhorst beschikken wij momenteel niet over gespecialiseerde leerkrachten voor motorische en lichamelijke ontwikkeling. Indien er signalen zijn omtrent de motorische vooruitgang van een leerling, gaan wij in gesprek met ouders. We kunnen hierbij samenwerken met externe professionals zoals kinderfysiotherapeuten of de jeugdarts. De ondersteuning wordt altijd in overleg met u en afgestemd op de unieke behoeften van uw kind vormgegeven.

0

Medische Handelingen en Persoonlijke Verzorging: Zorg op Maat

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Wanneer een leerling gedurende de schooldag medische zorg of persoonlijke verzorging nodig heeft, zorgen wij voor een zorgvuldige afstemming met ouders en, indien relevant, met externe zorgverleners. Medische handelingen worden uitsluitend uitgevoerd na schriftelijke toestemming van ouders en na adequate instructie van de betrokken medewerker. Persoonlijke verzorging, zoals hulp bij het toiletbezoek of aankleden, wordt met de grootste zorg en in volledige afstemming met ouders georganiseerd. De school volgt strikt de richtlijnen van het samenwerkingsverband en de geldende wettelijke bepalingen. De veiligheid en het welzijn van elk kind staan bij ons voorop.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
13
Totaal specialisten
13
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Badkamer met douche
Twee open leerpleinen, eentje op elke verdieping

Ontdek Onze Uitgebreide Ondersteuning voor Elke Leerling

Hoe De Schovenhorst Leerlingen Begeleidt

Elk kind is uniek en verdient de juiste aandacht en zorg om zijn of haar potentieel volledig te benutten. Op Openbare Basisschool De Schovenhorst zetten we ons dagelijks in om leerlingen met diverse leerbehoeften, of ze nu extra uitdaging nodig hebben of juist ondersteuning bij het leren, optimaal te begeleiden. Onze toegewijde leerkrachten, ondersteund door een ervaren intern begeleider en het Kenniscentrum van Proo, creëren een inclusieve leeromgeving waarin verschillen worden omarmd. Wij erkennen dat leerlingen variëren in intelligentie, tempo, sociale vaardigheden en leermogelijkheden. Hoewel we streven naar passend onderwijs voor iedereen, maken we bij elke aanmelding een zorgvuldige afweging. De kernvraag hierbij is of de specifieke onderwijsbehoeften van een kind en de benodigde extra ondersteuning naadloos aansluiten bij de capaciteiten en mogelijkheden van onze school. Deze procedure waarborgt dat de aandacht voor alle leerlingen gewaarborgd blijft. Onze school is aangesloten bij het Samenwerkingsverband Zeeluwe (PO 2509) en SWV Hanzeland (PO 2305). Deze samenwerkingen garanderen dat we, conform de Wet op Passend Onderwijs, samenwerken met andere scholen in de regio om voor elk kind een passende onderwijsplek te vinden. Meer details over deze samenwerkingsverbanden vindt u op hun respectievelijke websites. Binnen Aurora Basisonderwijs functioneert het Kenniscentrum Onderwijs, een essentieel onderdeel van onze ondersteuningsstructuur. Hier bundelen onze specialisten hun expertise op gebieden zoals rekenen, taal, hoogbegaafdheid, gedrag en didactiek. Twee orthopedagogen, waaronder een GZ-psycholoog, bieden directe ondersteuning aan onze leerkrachten en leerlingen. Ze bieden hulp bij leerstoornissen, gedragsproblemen of emotionele uitdagingen. Indien nodig, kunnen zij na een aanvraag door de intern begeleider, een grondige analyse uitvoeren door middel van observaties en testen. In nauwe samenwerking met ouders, leerkrachten en de intern begeleider stellen zij vervolgens een effectief plan van aanpak op. Daarnaast heeft onze stichting het Expertisecentrum Hoogbegaafdheid Veluwe opgericht. Dit centrum, bemand door ervaren leerkrachten en orthopedagogen, richt zich specifiek op het ontwikkelen van een passend onderwijsaanbod voor hoogbegaafde kinderen. Zij bieden beleidsmatige ondersteuning, verzorgen scholingen en consultaties voor leerkrachten en streven ernaar het onderwijsaanbod voor deze talentvolle leerlingen continu te optimaliseren. Meer informatie hierover vindt u op de websites van Basisschool De Expeditie in Epe en Basisschool De Arendshorst in Ermelo. De Schovenhorst blijft zich continu inzetten om de ondersteuning aan leerlingen te versterken. Door onze eigen capaciteiten scherp te evalueren en actief gebruik te maken van de expertise binnen het Kenniscentrum van Aurora en het specialistenteam, garanderen we dat elk kind de hulp krijgt die het verdient. We combineren interne deskundigheid met externe ondersteuning om een solide basis te leggen voor passend onderwijs.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolplan: Ontdek Ons Beleid bij De Schovenhorst

Wat zijn de educatieve doelstellingen van ons schoolplan?

Bij Openbare Basisschool De Schovenhorst streven we naar hoogwaardig onderwijs dat perfect aansluit bij de individuele behoeften van elke leerling. We leggen een sterke nadruk op het versterken van essentiële basisvaardigheden, met specifieke aandacht voor rekenvaardigheid en technisch leesbegrip. Onze onderwijsresultaten voldoen aan de gestelde normen en we reflecteren continu op de prestaties van onze leerlingen. Door middel van leerdoelgericht werken, formatieve evaluaties en grondige toetsanalyses optimaliseren we de leeropbrengsten en bieden we elke leerling de nodige ondersteuning om succesvol te zijn. We balanceren zorgvuldig tussen bewezen traditionele lesmethoden en innovatieve onderwijsaanpakken. Deze harmonieuze mix zorgt voor een herkenbare structuur en tegelijkertijd voor de broodnodige ruimte voor vernieuwing en creativiteit in ons onderwijs. De nauwe samenwerking tussen ouders, kinderen en school vormt de kern van onze educatieve aanpak. We betrekken actief externen zoals jeugdzorginstanties, kinderopvangorganisaties en lokale natuurpartners om een breed ondersteuningsnetwerk rondom elk kind te creëren. Ons professionele team legt de focus op continue ontwikkeling door samenwerking en constructieve feedback. We stimuleren een cultuur waarin kennisdeling, wederzijdse ondersteuning en gezamenlijke doelstellingen centraal staan. De manier waarop we met kinderen omgaan, weerspiegelt de respectvolle en ondersteunende relatie binnen ons team. We bieden een robuust en gestructureerd ondersteuningssysteem, zowel binnen als buiten de klas. We besteden aandacht aan leerlingen die extra begeleiding nodig hebben, maar ook aan kinderen die gebaat zijn bij meer uitdaging. Onze keuzes voor lesmateriaal en methodieken zijn onderbouwd en we schakelen specialistische hulp in wanneer dit de leerontwikkeling ten goede komt. Door onze unieke ligging in het bos, benutten we de natuurlijke omgeving actief voor ons onderwijs. Buitenactiviteiten bevorderen het welzijn, de concentratie en de algehele ontwikkeling van kinderen. Daarom integreren we regelmatig buitenlessen in ons curriculum, niet alleen voor natuurstudies maar ook voor diverse andere vakgebieden en groepsactiviteiten. Als trotse Kanjerschool omarmen we de Kanjertraining voor een veilige en positieve schoolomgeving. Elk kind is uniek en wordt gewaardeerd om wie het is. We bevorderen sociale veiligheid, zelfkennis en respectvolle interacties, zodat kinderen verantwoordelijkheid leren nemen voor hun gedrag en een positieve bijdrage leveren aan de groep.

Hoe waarborgt de school de realisatie van de gestelde doelen?

De doelen die we nastreven, worden strategisch verdeeld over een vierjarige cyclus en gedetailleerd uitgewerkt in jaarlijkse plannen. Dit zorgt voor een helder overzicht en een cyclische benadering van onze ambities. De voortgang van deze plannen wordt niet alleen binnen het team besproken, maar ook voorgelegd aan de medezeggenschapsraad en het bevoegd gezag van onze stichting. Jaarlijks stellen we een uitgebreid jaarverslag op, waarin we de resultaten ten opzichte van het jaarplan evalueren. Om een accuraat beeld te krijgen van de educatieve ontwikkeling en de vooruitgang van onze leerlingen, maken we gebruik van gevalideerde vragenlijsten uit ons kwaliteitszorgsysteem (WMK).

Ontdek Ons Programma voor Jonge Kinderen: Groei en Ontwikkeling bij De Schovenhorst

Toelichting van de school

Openbare Basisschool De Schovenhorst zet zich in voor een optimale start van uw kind in het onderwijs. Voor kinderen tot 4 jaar bieden wij voorschoolse educatie, essentieel voor een sterke taalontwikkeling en het voorkomen van onderwijsachterstanden. Indien uw peuter een risico op een taalachterstand heeft, kan hij of zij via de gemeente Putten in aanmerking komen voor VVE-indicatie, wat toegang geeft tot gespecialiseerde programma's op de peuterspeelzaal of kinderopvang. Voor onze jongste schoolkinderen in groep 1 en 2 implementeren wij vroegschoolse educatie. Wij creëren een stimulerende, taalrijke omgeving die nieuwsgierigheid prikkelt en de basis legt voor levenslang leren. Ons aanbod is gericht op de brede ontwikkeling van uw kleuter, met aandacht voor cognitieve, sociaal-emotionele en motorische vaardigheden, gebaseerd op de SLO-doelen. Wij werken met thema's en zorgen voor een beredeneerd lesaanbod, waarbij elke leerling op eigen niveau wordt uitgedaagd. Het ontwikkelen van zelfstandigheid en eigenaarschap begint hier: kinderen leren zelf keuzes maken, plannen en reflecteren op hun leerproces. Deze vaardigheden worden gestimuleerd gedurende hun gehele schoolcarrière. De voortgang van onze kleuters wordt nauwlettend gevolgd door onze onderbouwleerkrachten met behulp van het observatiesysteem Leerlijnen 1-2 van ParnasSys, zodat we de ontwikkeling optimaal kunnen ondersteunen.

Veelgestelde vragen

Welke extra ondersteuning biedt De Schovenhorst aan jonge kinderen?

Basisschool De Schovenhorst biedt een rijk en uitdagend programma voor de allerkleinsten. Dit omvat een taalrijke omgeving en activiteiten gericht op de brede ontwikkeling van uw kind, zowel cognitief, sociaal-emotioneel als motorisch.

Basisschool De Schovenhorst biedt een rijk en uitdagend programma voor de allerkleinsten. Dit omvat een taalrijke omgeving en activiteiten gericht op de brede ontwikkeling van uw kind, zowel cognitief, sociaal-emotioneel als motorisch.

Verrijkend aanbod voor peuters en kleuters

Met welke partners werkt De Schovenhorst samen voor het jonge kind programma?

Wij werken nauw samen met Kindcentrum Putten om een naadloze overgang en een consistente leerervaring te garanderen voor alle jonge kinderen in onze gemeenschap.

Wij werken nauw samen met Kindcentrum Putten om een naadloze overgang en een consistente leerervaring te garanderen voor alle jonge kinderen in onze gemeenschap.

Team | Openbare Basisschool De Schovenhorst in Putten | [2025] Schoolregister