
Schoolweging
De schoolweging van De Schovenhorst is 29,28 , met een spreiding van 6,80 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 92.96% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school de landelijke norm van 85% aanzienlijk. Een bevestiging van het basisonderwijs op maat, mede dankzij de inzet van digitale leerplatforms.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
54.46% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 48.6%. Dit reflecteert de effectieve differentiatie in reken- en taalonderwijs, zoals beschreven in het schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Opvallend is het hoge percentage havo/vwo-adviezen: 40% van de leerlingen (tegen 10.93% regionaal). Daarnaast ontving 6.67% een vwo-advies, wat aansluit bij de aandacht voor talentontwikkeling. Het lage praktijkonderwijspercentage (0% vs 1.01% vergelijkingsscholen) benadrukt de cognitieve focus.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Schovenhorst | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 170.27 | 173.95 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Onze school geeft het onderwijs zodanig vorm dat het zoveel mogelijk aansluit bij het kind. De school volgt de vorderingen in de ontwikkeling van het kind nauwkeurig. Wij gebruiken daarvoor het leerlingvolgsysteem ParnasSys. Dit systeem geeft de leerkrachten, IB-er en directie de mogelijkheid de ontwikkeling van de leerlingen aan de hand van een groot aantal niet-methodegebonden, landelijk genormeerde toetsen (Cito LIB) te volgen. Ook methodegebonden toetsen, notities van observatiepunten, gesprekken met ouders en derden worden hier ingevoerd, zodat er altijd een totaaloverzicht is. Daarnaast gebruiken de onderbouwleerkrachten de module Leerlijnen 1-2, het observatiesysteem van ParnasSys. We toetsen de kinderen om de voortgang te kunnen volgen en om te kijken wat een kind nodig heeft om de doelen te behalen. We maken groepsplannen om het aanbod voor de groep in te beschrijven en indien nodig kan er ook een individueel hulpplan voor een kind opgesteld worden. De intern begeleider en de groepsleerkrachten hebben regelmatig overleg om de voortgang hiervan te bespreken. Op basis van huidige tussenresultaten van onze groepen zien we dat de sommige vakken aandacht vragen. Verschillende groepen scoren wel voldoende, maar halen niet de door ons vastgestelde schoolnorm. We werken daarom aan een verbetertraject op het gebied van enkele vakken. Een beschrijving van dit verbetertraject kunt u vinden in ons jaarplan, te vinden op onze website. Kinderen krijgen in februari en juni een rapport mee. In februari is er dan ook een rapportgesprek, in juni is dit niet standaard, maar wel mogelijk op zowel initiatief van de ouders als de leerkracht. Wanneer er tussentijds bijzonderheden zijn, zullen we ons best doen om dat direct af te stemmen en daarmee niet te wachten tot deze formele momenten.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
11.76% van de leerlingen presteert boven hun advies - lager dan het landelijk gemiddelde (25.27%), wat mogelijk wijst op zorgvuldige adviesformulering. 76.47% blijft op adviesniveau, wat aansluit bij het 'opbrengstgericht werken' uit het schoolbeleid.
Sociale ontwikkeling
De Schovenhorst is een Kanjerschool en daar zijn we trots op! Onze school hecht grote waarde aan sociale opbrengsten, omdat we geloven dat het welzijn en de sociale ontwikkeling van onze leerlingen net zo belangrijk zijn als hun academische prestaties. Daarom werken we met de Kanjertraining, een programma dat ons helpt een veilige en positieve schoolomgeving te creëren waarin respect, vertrouwen en samenwerking centraal staan.De Kanjertraining ondersteunt ons in het bevorderen van sociale vaardigheden, zelfvertrouwen en weerbaarheid bij onze leerlingen. Door het aanleren van respectvolle communicatie en het stimuleren van empathie, dragen we bij aan het opbouwen van gezonde relaties tussen leerlingen en leerkrachten. Dit programma helpt ons ook bij het vroegtijdig signaleren en aanpakken van pesten en andere vormen van ongewenst gedrag.Onze visie op sociale opbrengsten is dat elke leerling zich gehoord en gewaardeerd voelt, en de tools krijgt om effectief samen te werken en problemen op te lossen. We streven ernaar dat onze leerlingen zich ontwikkelen tot zelfverzekerde en verantwoordelijke individuen die positief bijdragen aan de gemeenschap. De Kanjertraining is een essentieel onderdeel van deze visie en helpt ons om dit dagelijks in de praktijk te brengen. LEES MINDER
Veiligheid en vertrouwen
Goede sfeer en openheid
Normen en waarden
Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool De Schovenhorst voor sociale ontwikkeling?
Openbare Basisschool De Schovenhorst geeft wekelijks les vanuit het gedachtegoed van de Kanjertraining, waarbij groepsvorming, sociaal-emotionele ontwikkeling, sociale vaardigheden, democratie en burgerschap centraal staan. De lessen worden dagelijks toegepast in de klas en de school. De school verweeft de Kanjertraining met Kickfit!, waarbij weerbaarheid, ervaringsleren en de ontwikkeling van de sociale vaardigheden centraal staan. Basisthema's zijn respect, focus, grenzen, vertrouwen, samenwerken, doorzetten, zelfstandigheid en zelfbeheersing.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool De Schovenhorst om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Basisschool De Schovenhorst gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool De Schovenhorst?
Openbare Basisschool De Schovenhorst gebruikt 'Een doos vol gevoelens', Kanjertrainingen en Kickfit voor sociaal-emotioneel leren.