
De resultaten van Openbare Basisschool De Schovenhorst in Putten
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Openbare Basisschool De Schovenhorst, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Openbare Basisschool De Schovenhorst bij jullie?
Ontdek hoe goed Openbare Basisschool De Schovenhorst bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Behalen van het Fundamenteel Niveau op De Schovenhorst
Ontdek hoe Openbare Basisschool De Schovenhorst presteert op het gebied van het fundamenteel niveau, essentieel voor taal en rekenen. Een solide basis is cruciaal voor elke leerling aan het einde van de basisschoolperiode. Dit niveau wordt gemeten middels de eindtoets in groep acht. De landelijke signaleringswaarde, vastgesteld door de inspectie, vereist dat minimaal 85% van de leerlingen dit basisniveau beheerst. Dit percentage geldt voor alle basisscholen in Nederland.
Grafiek
Grafiek laden...
Het Streefniveau: Ambitie en Resultaten op De Schovenhorst
Het streefniveau vertegenwoordigt een ambitieus doel dat verder gaat dan de basisvereisten, met als streven dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van groep acht dit hogere niveau bereiken. De inspectie stelt voor elke school, rekening houdend met de specifieke leerlingpopulatie, een eigen streefpercentage vast. Dit unieke percentage fungeert als de signaleringswaarde voor het streefniveau van onze school. Het geeft aan hoe we ervoor staan om het potentieel van al onze leerlingen optimaal te benutten en te stimuleren.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Openbare Basisschool De Schovenhorst?
Het schooladvies voor groep 8 op Basisschool De Schovenhorst is een zorgvuldig proces, gericht op de optimale ontwikkeling van elke leerling. Voordat het definitieve advies wordt gegeven, ontvangen leerlingen en ouders een voorlopig advies. Dit advies wordt besproken in een persoonlijk gesprek, met de leerling, ouders en school, uiterlijk eind januari. Na de afname van de doorstroomtoets in februari, en na ontvangst van de resultaten en het toetsadvies (uiterlijk 15 maart), wordt het definitieve schooladvies vastgesteld. Dit definitieve advies wordt vervolgens met de leerling en ouders besproken vóór 24 maart. Indien de resultaten van de doorstroomtoets hoger uitvallen dan het voorlopige advies, wordt het advies heroverwogen. De school zal dit alleen niet aanpassen als dit duidelijk in het belang van de leerling is, en zal deze beslissing onderbouwen. Zowel het voorlopige als het definitieve advies kunnen enkelvoudig of meervoudig zijn, afhankelijk van wat het beste aansluit bij de capaciteiten en leerbehoeften van de leerling. De school weegt hierbij verschillende factoren mee, zoals de leerprestaties door het jaar heen, observaties van de leerkrachten, resultaten van tussentijdse toetsen en de algemene ontwikkeling en werkhouding van de leerling. Bij onenigheid over het schooladvies, staan de deuren van Basisschool De Schovenhorst altijd open voor een gesprek met de leerkracht, de intern begeleider of de schooldirecteur. Mocht er onverhoopt geen passende oplossing gevonden worden, dan kan men gebruikmaken van de formele klachtenregeling van de school. De groei van onze leerlingen in groep 8, zowel op academisch gebied als in hun persoonlijke ontwikkeling en zelfstandigheid, is dit schooljaar duidelijk zichtbaar. Dit vertaalt zich ook in de schooladviezen. Voor veel leerlingen sluit het definitieve advies naadloos aan bij hun ambitie en de prestaties die zij hebben laten zien. Waar nodig is het advies verhoogd op basis van de doorstroomtoetsresultaten, in combinatie met onze kennis van de individuele leerling. In andere gevallen hebben we bewust gekozen voor een stabiel advies, om een geleidelijke en succesvolle overgang naar het voortgezet onderwijs te waarborgen. Alle beslissingen zijn genomen met het welzijn en de lange termijn ontwikkeling van de leerling als hoogste prioriteit. We zijn zeer tevreden over de zorgvuldigheid waarmee dit proces is doorlopen en de passendheid van de uiteindelijke schooladviezen.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkeling van Sociale Vaardigheden op De Schovenhorst
Openbare Basisschool De Schovenhorst in Putten is met trots een erkende Kanjerschool. Wij geloven dat een veilige en gewaardeerde omgeving essentieel is voor optimale leerresultaten. Daarom zetten we vol in op een positieve en respectvolle schoolcultuur, die de basis vormt voor de brede ontwikkeling van elk kind. Onze aanpak is gebaseerd op de Kanjertraining. Dit programma versterkt het zelfvertrouwen van leerlingen, helpt hen bij het omgaan met emoties en bevordert de ontwikkeling van essentiële sociale vaardigheden. Kinderen leren hoe ze op een respectvolle manier met zichzelf en anderen omgaan, hoe ze hun mening geven en hoe ze effectief samenwerken binnen de groep. De Kanjertraining speelt een cruciale rol in het vroegtijdig signaleren en aanpakken van ongewenst gedrag, waaronder pesten. Door duidelijke afspraken te maken over acceptabel gedrag, creëren we een veilige en prettige schoolomgeving waar iedereen zich thuis voelt. Ons uiteindelijke doel is dat elk kind uitgroeit tot een zelfbewuste, veerkrachtige en sociaal vaardige leerling. De principes van de Kanjertraining zijn een dagelijkse leidraad voor onze omgangsvormen, zowel in de klas als op het schoolplein.
Veiligheid en onderling vertrouwen
Een positieve en open schoolcultuur
Ontwikkelen van normen en waarden
Hoe bevordert De Schovenhorst de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Op De Schovenhorst in Putten hechten we grote waarde aan het welzijn en de sociale groei van onze leerlingen. Als erkende Kanjerschool gebruiken we de Kanjertraining als fundament voor een positief en veilig schoolklimaat. Dit programma ondersteunt kinderen bij het vergroten van hun zelfvertrouwen, het effectief hanteren van emoties en het ontwikkelen van sociale competenties. Door middel van boeiende verhalen, praktische oefeningen en interactieve gesprekken leren leerlingen respectvol met zichzelf en hun omgeving om te gaan. Belangrijke thema's zoals samenwerken, verantwoordelijkheid nemen en het oplossen van conflicten staan centraal. De Kanjertraining draagt bij aan het voorkomen van sociale problemen zoals pesten en bevordert het algemene welzijn van de leerlingen. Ter aanvulling, en indien de groep of individuele leerling dit nodig heeft, zetten we ook de methode KickFit! in. KickFit! richt zich op het versterken van weerbaarheid en sociale vaardigheden door middel van ervaringsgericht leren, waarbij fysieke activiteiten worden ingezet om thema’s als respect, grenzen stellen en samenwerken te verkennen.
Welke registratiemiddelen gebruikt De Schovenhorst voor het monitoren van sociale opbrengsten?
De Schovenhorst hanteert de volgende registratiemiddelen om de sociale vooruitgang van leerlingen in kaart te brengen:
- Kanvas
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden op deze school toegepast?
Deze basisschool in Putten maakt gebruik van de volgende methoden gericht op sociaal-emotioneel leren:
- Een doos vol gevoelens
- Kanjer trainingen
Inspectierapport Openbare Basisschool De Schovenhorst: Inzicht in Onderwijskwaliteit
Ontdek de bevindingen van de onderwijsinspectie met betrekking tot Openbare Basisschool De Schovenhorst in Putten. Wij streven naar uitstekend onderwijs en transparantie, en bieden u graag inzicht in de prestaties en ontwikkeling van onze school. Op deze pagina vindt u de officiële rapporten en beoordelingen die de kwaliteit van ons onderwijs bevestigen. De inspectie beoordeelt diverse aspecten, waaronder de didactische aanpak, de pedagogische sfeer en de leerresultaten van onze leerlingen. Bij De Schovenhorst zetten we ons dagelijks in voor een veilige en stimulerende leeromgeving waarin elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Lees het inspectierapport om te zien hoe wij hierin slagen en welke aandachtspunten er eventueel zijn voor verdere verbetering.