Basisschool met de Bijbel Ichthus
Van Oldenbarneveltstraat 70
3882 CG Putten

Schoolweging

Schoolweging
31.6
Spreiding
6.7

De schoolweging van Ichthus Putten is 31,60 , met een spreiding van 6,70 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 98,21% van de leerlingen dat het fundamentele niveau haalt, presteert de school uitstekend. Dit ligt ruim boven zowel de inspectienorm (85%) als het landelijk gemiddelde (95,23%). De sterke basisvaardigheden reflecteren de nadruk op maatwerk en remediëring zoals beschreven in het schoolplan.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau voor taal en rekenen wordt door 55,36% van de leerlingen behaald, vrijwel gelijk aan het landelijk gemiddelde (55,36%). De inspectienorm voor deze school (43,5%) wordt ruimschoots overschreden, wat duidt op effectieve ondersteuning van talentontwikkeling, ondanks de complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een tweedeling: 22,73% vmbo-(g)t en 18,18% vwo, beide boven regionale percentages (16,45% vmbo-(g)t en 18,61% vwo). Praktijkonderwijs blijft met 0% lager dan het regionale gemiddelde (1,01%). De combinatie van hoge theoretische adviezen en lage uitstroom naar praktijkonderwijs past bij de relatief hoge schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsIchthus PuttenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Elk kind maakt vanaf groep 1 tot en met groep 8 een enorme ontwikkeling door. Er zijn veel omstandigheden die daarbij een rol spelen. Als school willen we weten hoe een kind zich ontwikkelt en wat hij/zij nodig heeft. De gegevens van observaties en toetsen kunnen ons daarbij helpen. Tijdens het hele jaar maken de kinderen methodegebonden toetsen voor de diverse vakken. Die geven, naast observaties, een beeld van de vorderingen van de kinderen. Uiteraard wordt gekeken naar vakgebieden als taal en rekenen, die zijn van wezenlijk belang. Gelukkig is er ook aandacht voor andere vaardigheden, denk aan zaken zoals: hoe zit een kind in zijn vel, hoe pakt een kind zijn taak aan, wat interesseert een kind, waar wordt hij vrolijk van? Factoren die belangrijk zijn voor de ontwikkeling van een kind. Een kind is namelijk veel meer dan taal en rekenen. Daarom werken wij met het IEP Leerlingvolgsysteem (LVS). Het IEP LVS bevat toetsen en meetinstrumenten die verder kijken dan taal en rekenen: leeraanpak, sociaal-emotionele ontwikkeling en creatief vermogen. IEP noemt dat hoofd, hart én handen: je krijgt een beeld van wat je kind weet, maakt, hoe je kind zich voelt, oftewel een compleet kindbeeld. IEP staat namelijk voor Inzicht Eigen Profiel. In januari en juni worden de kinderen getoetst m.b.v. de IEP Hoofd toetsen (onafhankelijke, landelijke toetsen). Dit doen we voor taalverzorging, technisch lezen, spelling, rekenen, spelling en begrijpend lezen. De IEP hart en handen toetsen worden in oktober afgenomen. De resultaten worden geanalyseerd door de leerkracht en besproken met de IB-er. Ook de leerlingen krijgen inzicht in hun ontwikkeling. De ouders worden tijdens een gesprek op de hoogte gesteld van de vorderingen. Een leerling valt op als het op eigen niveau te weinig groei heeft doorgemaakt op zowel sociaal-emotioneel als cognitief niveau en/of als het complex gedrag vertoont in de groep. De leerkracht zoekt naar oorzaken en kijkt of er kortdurende hulp gegeven kan worden, waardoor het probleem wordt opgelost. Deze hulp wordt tijdens de lessen gegeven, bijv. door het geven van extra instructie. Blijkt tijdens de hulpperiode dat een kind te weinig vorderingen maakt, dan gaan we zoeken naar diepere oorzaken. De leerkracht gaat met ouders (en kind) in gesprek. Indien nodig wordt de hulp van de IB’er ingeroepen. Naar aanleiding van de gesprekken wordt een hulpplan gemaakt. Kleuters Om de ontwikkeling van de kleuters in groep 1 en 2 te volgen wordt gewerkt met de leerlijnen van Parnassys. Op deze wijze kunnen de leerlingen als groep én individueel gevolgd worden. Afhankelijk van het verloop van de ontwikkeling wordt het onderwijsaanbod zoveel mogelijk afgestemd. Als de resultaten tegenvallen of boven verwachting zijn, worden zoveel als mogelijk preventieve maatregelen genomen die aansluiten bij de ontwikkeling van het kind.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 10,53% van de leerlingen presteert onder advies, significant lager dan het landelijk gemiddelde (11,81%). Met 31,58% boven advies overtreft de school haar vergelijkingsgroep (25,27%), wat past bij het beleid om leerlingen 'op te laten stromen waar mogelijk’. Deze cijfers onderstrepen de nauwkeurige advisering en doorlopende begeleiding.

Sociale ontwikkeling

Ieder kind is een uniek schepsel van God. Daarom mag ieder kind er zijn zoals hij of zij is. Deze uniciteit mag echter niet ten koste gaan van de omgeving om je heen. Wij willen kinderen ondersteunen en helpen om zichzelf te ontdekken in relatie tot de ander. Uiteindelijk willen wij elkaar allemaal liefhebben. Hiermee willen we de kinderen iets meegeven voor de rest van hun leven en sluiten we aan bij onze slogan: 'Mooi dat jij er bent!'

Heb God lief

Heb je naaste lief

Heb jezelf lief

Wat is de werkwijze van Basisschool met de Bijbel Ichthus voor sociale ontwikkeling?

Basisschool met de Bijbel Ichthus gebruikt de online methode KWINK voor sociaal-emotioneel leren, inclusief burgerschap en mediawijsheid, van groep 1 t/m 8. Aan het begin van het schooljaar is er veel aandacht voor groepsvorming. De school stelt gezamenlijk gedragsverwachtingen op per groep, die worden ondertekend door leerlingen en leerkrachten en zichtbaar zijn in de klas.

Welke registratievormen gebruikt Basisschool met de Bijbel Ichthus om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool met de Bijbel Ichthus gebruikt leer- en ontwikkelingslijnen jonge kind (sociaal) en IEP (Vensters) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool met de Bijbel Ichthus?

Basisschool met de Bijbel Ichthus maakt gebruik van de methode KWINK voor sociaal-emotioneel leren.