Basisschool met de Bijbel Huinen
Huinerschoolweg 5
3882 TJ Putten

Schoolweging

Schoolweging
31.41
Spreiding
4.72

De schoolweging van Huinen is 31,41 , met een spreiding van 4,72 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

92,7% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit is iets lager dan bij vergelijkbare scholen (95,2%), maar toont aan dat de basisvaardigheden structureel worden aangeleerd. De inzet van extra taal- en rekenuren voor risicoleerlingen zoals vermeld in het schoolplan draagt hieraan bij.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

41,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat net onder de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 43,5% ligt. De school presteert hiermee duidelijk lager dan vergelijkbare scholen (55,4%). De relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 31,41) speelt hier mogelijk een rol. De school zet in op maatwerk via het 'passend leren'-programma om dit percentage te verhogen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel is praktisch gericht: 33,3% vmbo-b en 16,7% vmbo-k, samen goed voor 50% van de adviezen. Dit is beduidend hoger dan regionale percentages (5,5% vmbo-b en 9,2% vmbo-k in vergelijkbare scholen). De combinatie vmbo-(g)t/havo komt met 33,3% evenveel voor als vmbo-b, wat wijst op een tweedeling in de adviezen. De school hanteert een zorgvuldig adviesproces zoals omschreven in hun doorstroomprotocol.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsHuinenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Elk kind maakt vanaf groep 1 tot en met groep 8 een enorme ontwikkeling door. Er zijn veel omstandigheden die daarbij een rol spelen. Eén daarvan is dat een kind zich prettig en veilig voelt. Als school willen we weten hoe een kind zich ontwikkelt en wat hij/zij nodig heeft. De gegevens van observaties en toetsen kunnen ons daarbij helpen. Tijdens het hele jaar maken de kinderen methodegebonden toetsen voor de diverse vakken. Die geven, naast observaties, een beeld van de vorderingen van de kinderen. Uiteraard wordt gekeken naar vakgebieden als taal en rekenen, die zijn van wezenlijk belang. Gelukkig is er ook aandacht voor andere vaardigheden, denk aan zaken zoals: hoe zit een kind in zijn vel, hoe pakt een kind zijn taak aan, wat interesseert een kind, waar wordt hij vrolijk van? Factoren die belangrijk zijn voor de ontwikkeling van een kind. Een kind is namelijk veel meer dan taal en rekenen. Daarom werken wij met het IEP Leerlingvolgsysteem (LVS). Het IEP LVS bevat toetsen en meetinstrumenten die verder kijken dan taal en rekenen: leeraanpak, sociaal-emotionele ontwikkeling en creatief vermogen. IEP noemt dat hoofd, hart én handen: oftewel een compleet kindbeeld. IEP staat namelijk voor Inzicht in Eigen Profiel. In januari en juni worden de kinderen getoetst m.b.v. de IEP Hoofd toetsen (onafhankelijke, landelijke toetsen). Dit doen we voor taalverzorging, technisch lezen, spelling, rekenen, spelling en begrijpend lezen. De IEP hart en handen toetsen worden in oktober afgenomen. De resultaten worden geanalyseerd door de leerkracht en besproken met de IB-er. Ook de leerlingen krijgen inzicht in hun ontwikkeling. De ouders worden tijdens een gesprek op de hoogte gesteld van de vorderingen. Een leerling valt op als het op eigen niveau te weinig groei heeft doorgemaakt op zowel sociaal-emotioneel als cognitief niveau en/of als het complex gedrag vertoont in de groep. De leerkracht zoekt naar oorzaken en kijkt of er kortdurende hulp gegeven kan worden, waardoor het probleem wordt opgelost. Deze hulp wordt tijdens de lessen gegeven, bijv. door het geven van extra instructie. Blijkt tijdens de hulpperiode dat een kind te weinig vorderingen maakt, dan gaan we zoeken naar diepere oorzaken. De leerkracht gaat met ouders (en kind) in gesprek. Indien nodig wordt de hulp van de IB’er ingeroepen. Naar aanleiding van de gesprekken wordt een hulpplan gemaakt. Hierin geven we aan welke hulp op school geboden wordt en wat de ouders kunnen betekenen. Een goede samenwerking tussen ouders en leerkrachten is erg belangrijk. Ook staat in dit plan hoe lang deze hulp wordt verleend en hoe vaak. Kleuters Om de ontwikkeling van de kleuters in groep 1 en 2 te volgen wordt gewerkt met de leerlijnen van Parnassys. Op deze wijze kunnen de leerlingen als groep én individueel gevolgd worden. Afhankelijk van het verloop van de ontwikkeling wordt het onderwijsaanbod zoveel mogelijk afgestemd. Als de resultaten tegenvallen of boven verwachting zijn, worden zoveel als mogelijk preventieve maatregelen genomen die aansluiten bij de ontwikkeling van het kind.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

14,3% van de leerlingen zit onder advies, iets hoger dan het landelijk gemiddelde (11,8%). Het percentage bovenadviezers (28,6%) ligt daarentegen bovengemiddeld (25,3% landelijk). Deze resultaten passen bij het in het schoolplan genoemde 'realistisch adviseren'-beleid, waarbij bewust wordt gekozen voor haalbare adviezen met ruimte voor groei.

Sociale ontwikkeling

Vanuit het principe dat iedereen uniek is, willen we kinderen ondersteunen en helpen om zichzelf te ontdekken in relatie tot de ander. De belangrijkste kernwaarde van onze school is: ”Heb God lief boven alles en je naaste als jezelf.” Vanuit deze kernwaarde vinden we het van groot belang dat kinderen leren om in liefde te leven.

Liefde tot God

Liefde tot de ander

Liefde voor zichzelf

Wat is de werkwijze van Basisschool met de Bijbel Huinen voor sociale ontwikkeling?

Basisschool met de Bijbel Huinen gebruikt de online methode KWINK voor sociaal-emotioneel leren (SEL), inclusief burgerschap en mediawijsheid voor de groepen 1 tot en met 8 als preventief middel. De school geeft wekelijks een les volgens de KWINK methode. Die week gaat de les over gedrag, de week daarna wordt er gekeken naar hoe ze het geleerde in de praktijk kunnen brengen. Aan het begin van het schooljaar zal er extra aandacht worden besteed aan de groepsvorming. School maakt samen met de leerlingen gedragsverwachtingen op die worden ondertekend en het hele schooljaar zichtbaar zijn in de klas.

Welke registratievormen gebruikt Basisschool met de Bijbel Huinen om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool met de Bijbel Huinen gebruikt de Leer en ontwikkelingslijnen jonge kind - sociaal en IEP (Vensters) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool met de Bijbel Huinen?

Basisschool met de Bijbel Huinen gebruikt de methode KWINK voor sociaal-emotioneel leren.