
De resultaten van Basisschool met de Bijbel De Fontein in Putten
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool met de Bijbel De Fontein, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Basisschool met de Bijbel De Fontein bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool met de Bijbel De Fontein bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: Basisvaardigheden Taal en Rekenen
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die leerlingen aan het einde van hun basisschoolperiode zouden moeten beheersen. Voor Basisschool De Fontein wordt dit gemeten middels de eindtoets in groep acht. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van 85% voor dit basisniveau, wat betekent dat minimaal dit percentage van onze leerlingen deze kerncompetenties moet behalen. Deze resultaten tonen aan hoe goed onze leerlingen presteren ten opzichte van deze landelijke norm. Een hoge score op het fundamentele niveau bevestigt de effectiviteit van ons onderwijs in het leggen van een sterke educatieve basis voor alle leerlingen op onze school in Putten.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Hogere Prestaties voor Toekomstig Succes
Het streefniveau gaat verder dan de basisvaardigheden en daagt leerlingen uit om hogere academische prestaties te leveren. Voor Basisschool De Fontein wordt een specifiek streefniveau vastgesteld, gebaseerd op onze unieke leerlingpopulatie en de richtlijnen van de onderwijsinspectie. Dit niveau is cruciaal voor de verdere ontwikkeling en toekomstige schoolcarrière van onze leerlingen. Het behalen van het streefniveau toont aan dat leerlingen niet alleen de basis beheersen, maar ook excelleren in hun academische ontwikkeling. De resultaten voor Basisschool De Fontein laten zien hoe onze leerlingen presteren ten opzichte van hun individuele streefdoelen en de landelijke vergelijking, wat bijdraagt aan een holistische kijk op hun educatieve voortgang.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool met de Bijbel De Fontein?
Op Basisschool met de Bijbel De Fontein in Putten wordt een zorgvuldig proces gevolgd voor het schooladvies. Het schooladvies in groep 8 kent een voorlopige en definitieve fase. Het voorlopig advies wordt doorgaans in november of december verstrekt. Het definitieve advies, dat voorafgaat aan de Cito Eindtoets, wordt in januari of februari uitgereikt. Voor het bepalen van het juiste advies voor het voortgezet onderwijs, worden diverse factoren meegenomen. Denk hierbij aan CITO-LVS toetsresultaten vanaf groep 5, criteria voor leerwegondersteunend onderwijs (LWOO) vanaf groep 6, en resultaten van cognitieve capaciteitentesten. Ook de sociaal-emotionele ontwikkeling en methodegebonden toetsen spelen een rol. Gesprekken met leerkrachten, intern begeleiders en de directie bieden ruimte voor eventuele vragen. Bij onvrede kan contact opgenomen worden met de interne vertrouwenspersoon van de schoolvereniging. Indien nodig kan een klacht worden ingediend bij de klachtencommissie. Let op: De getoonde aantallen zijn mogelijk niet volledig representatief door de start van de fusieschool per 01-08-2023.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkeling van Sociale Vaardigheden op Basisschool De Fontein
Op Basisschool De Fontein geloven we dat een positieve sociale en emotionele ontwikkeling cruciaal is voor het algehele welzijn en succes van uw kind. Daarom integreren we sociaal-emotioneel leren (SEL) systematisch in ons onderwijs, met als doel kinderen op te leiden tot verantwoordelijke, zelfstandige en empathische individuen. Onze aanpak richt zich op het bevorderen van pro-sociaal gedrag, waarbij kinderen leren rekening te houden met zowel hun eigen behoeften als die van anderen. Dit draagt bij aan een veilige en respectvolle leeromgeving waarin elk kind zich gewaardeerd voelt. Onze speerpunten voor sociale ontwikkeling zijn: 1. Implementatie van de NJi-erkende SEL-methode Kwink voor effectief sociaal leren. 2. Actieve ontwikkeling van een optimaal pedagogisch klimaat op school en binnen de groepen. 3. Gebruik van leerlingvolgsystemen om individuele begeleidingsbehoeften te signaleren. 4. Een proactief pestprotocol om een veilige schoolomgeving te waarborgen. 5. Ondersteuning van leerlingen met gedragsuitdagingen door middel van een aangepast pedagogisch klimaat. 6. Duidelijke gedragsregels die regelmatig met de leerlingen worden besproken. Wij zien het als onze taak om leerlingen essentiële levensvaardigheden bij te brengen, zodat ze succesvol kunnen navigeren in hun sociale omgeving en uitgroeien tot evenwichtige persoonlijkheden. De vijf kerncompetenties van SEL die we nastreven zijn: 1. Zelfbewustzijn: Het herkennen en begrijpen van eigen gevoelens, interesses, waarden en sterke punten, wat leidt tot een gezond zelfvertrouwen. 2. Sociaal Bewustzijn: Het ontwikkelen van empathie, het vermogen om perspectieven van anderen te begrijpen en waardering voor diversiteit. 3. Verantwoorde Besluitvorming: Het maken van weloverwogen keuzes die rekening houden met zowel persoonlijke als sociale belangen en het nemen van verantwoordelijkheid voor eigen gedrag. 4. Zelfmanagement: Het beheersen van impulsen, effectief omgaan met stress en emoties, en het stellen en bereiken van doelen. 5. Relatievaardigheden: Het opbouwen en onderhouden van positieve relaties door samenwerking, weerstand tegen sociale druk en effectieve conflictoplossing.
Een veilige en geborgen omgeving creëren
Samenwerken en betrokkenheid stimuleren
Vertrouwen hebben in het unieke talent van elk kind
Hoe bevordert Basisschool De Fontein de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Wij creëren een veilige en stimulerende omgeving die gericht is op het welzijn en de betrokkenheid van elk kind. Door middel van observaties, gestandaardiseerde instrumenten zoals het sociogram en de WMKPO-vragenlijsten, en input uit kind- en oudergesprekken, monitoren we de sociale en emotionele vooruitgang. Deze inzichten stellen ons in staat om proactief in te spelen op de behoeften van leerlingen en een optimale leeromgeving te garanderen. Een hoge mate van betrokkenheid en welbevinden is essentieel voor zowel cognitieve als sociaal-emotionele groei. We streven ernaar een positief leef- en leerklimaat te cultiveren waarin elk kind zich optimaal kan ontwikkelen.
Welke methoden en registraties worden gebruikt voor het monitoren van sociale opbrengsten?
Om de sociale ontwikkeling van onze leerlingen nauwkeurig te volgen en te stimuleren, maken we gebruik van diverse methoden en registratievormen: Methoden voor Sociaal-emotioneel Leren: * Kwink: Een erkende en effectieve methode voor sociaal-emotioneel leren. Registratievormen voor Sociale Opbrengsten: * Vragenlijst WMKPO: Specifiek voor groep 3 en 4 om hun sociale functioneren in kaart te brengen. * Stoeltjesdans: Een interactieve activiteit voor alle groepen (1-8) om sociale dynamiek te observeren. * Leerling in Beeld: Een instrument dat specifiek gericht is op het sociaal-emotioneel functioneren van leerlingen.
- Vragenlijst WMKPO groep 3,4
- Stoeltjesdans groep 1-8
- Leerling in Beeld: Sociaal-emotioneel functioneren
Welke specifieke methode voor sociaal-emotioneel leren hanteert onze basisschool?
Basisschool De Fontein zet de bewezen effectieve methode 'Kwink' in voor het sociaal-emotioneel leren van alle leerlingen. Deze methode ondersteunt ons bij het aanleren van essentiële sociale vaardigheden en het bevorderen van een positieve groepscultuur.
Onderwijsinspectie Basisschool De Fontein: Wat u moet weten
Basisschool De Fontein, gelegen in het groene Putten, is in het schooljaar 2023-2024 gestart als fusieschool. Deze nieuwe school is een samenvoeging van de voormalige scholen 'Bij de Bron' en de 'Van Damschool'. Vanwege deze recente fusie en de start van de nieuwe organisatie, zijn er momenteel geen specifieke beoordelingen of informatie beschikbaar van de Onderwijsinspectie. Nieuwe bevindingen zullen worden toegevoegd zodra deze beschikbaar zijn. Wij streven naar kwalitatief hoogstaand christelijk basisonderwijs, waarbij we een veilige en stimulerende leeromgeving bieden aan alle leerlingen. Meer informatie over onze onderwijsvisie vindt u op de algemene schoolpagina.