Basisschool met de Bijbel De Fontein

De resultaten van Basisschool met de Bijbel De Fontein in Putten

Current section: resultaten
Papiermakerstraat 18
3881 BL Putten

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool met de Bijbel De Fontein, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Schoolweging van Basisschool met de Bijbel De Fontein

Schoolweging
27.46
Spreiding
6.15

De schoolweging van De Fontein Putten is 27,46 , met een spreiding van 6,15 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Hoe goed past Basisschool met de Bijbel De Fontein bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool met de Bijbel De Fontein bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel niveau

97,97% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit is hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (96,4%) en benadrukt de effectiviteit van het basisonderwijs, vooral bij taalvaardigheden. De focus op maatwerk voor zwakkere leerlingen, zoals beschreven in het schoolplan, lijkt hieraan bij te dragen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

48,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, iets onder de signaleringswaarde van 50,1%. De school presteert hiermee lager dan vergelijkbare scholen (61,1%), wat mogelijk samenhangt met de relatief brede leerlingenpopulatie. Wel is er ruimte voor groei, met name bij rekenvaardigheden waar de school sinds 2023 extra op inzet.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool met de Bijbel De Fontein?

De schooladviezen tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 22,2% havo/vwo en 7,4% vwo-advies, tegenover 10,9% en 18,6% bij vergelijkbare scholen. Het percentage praktijkonderwijsadviezen (2,5%) is beperkt, maar wel iets hoger dan regionaal (1,0%). De adviesmethode met CBS-richtlijnen en ontwikkelingsgesprekken zorgt voor gedifferentieerde uitstroom.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Fontein PuttenGemeente AmsterdamNederland
LIB174.87173.95175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om de ontwikkeling van de kleuters in groep 1 en 2 te volgen wordt gewerkt met de Leer- en ontwikkelingslijnen Jonge Kind van Parnassys. Dit is een observatie- en volgsysteem dat is gekoppeld aan leerdoelen en leerlijnen. Dat biedt ons de mogelijkheid om de ontwikkeling van een kind precies in kaart te brengen en zo het lesaanbod nog meer op maat te maken. Er is dus geen basisaanbod voor alle kinderen, maar subgroepjes kinderen ontvangen een verschillend aanbod. Zo kunnen we inspelen op de speel- en leerbehoefte van elk kind. Vanaf groep 3 wordt de ontwikkeling van uw kind op het gebied van lezen, taal en rekenen enkele malen per jaar beoordeeld aan de hand van landelijk genormeerde toetsen en observatie instrumenten. We vergelijken daarbij de ontwikkeling van de leerlingen met het landelijk gemiddelde. De toetsuitslag is verdeeld in vijf gebieden en verloopt van niveau I (hoogste score) tot en met V (laagste score). Naast de resultaten (output) vinden we het net zo belangrijk om het leerpotentieel van de kinderen te weten. We gebruiken hiervoor de NSCCT. Deze afkorting staat voor Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test. Deze test wordt afgenomen in de groepen 4 t/m 7 en geeft een beeld van de leercapaciteiten van een leerling. De test vertaalt het leerpotentieel van een kind naar te verwachten CITO-scores en uitstroomniveau. De tussentijdse resultaten van een kind (output) leggen we naast de gegevens van de NSCCT (input). Op deze wijze kunnen we de ontwikkeling van uw kind afzetten tegen de groeimogelijkheden. Dit vertalen we vervolgens in concrete streefscores (groeinormen) en verbeterdoelen op het niveau van de school en iedere groep. De resultaten van de toetsen worden door het team aan elkaar gepresenteerd en besproken. Vervolgens wordt de hoeveelheid leertijd, het aanbod of de manier van lesgeven waar nodig aangepast.

Zitten de oud-leerlingen van Basisschool met de Bijbel De Fontein in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

30,6% van de leerlingen presteert boven het schooladvies, significant hoger dan het landelijk gemiddelde (25,3%). Slechts 11,1% zit onder advies, wat samenvalt met de inspectienorm (11,8%). De transparante adviesprocedure, met tussentijdse oudergesprekken en LVS-monitoring, draagt bij aan deze nauwkeurigheid.

Sociale ontwikkeling

Het sociaal-emotionele welbevinden van kinderen heeft veel invloed op hun totale functioneren. Onze school besteedt daarom structureel en systematisch aandacht aan het sociaal-emotioneel leren van de kinderen. We doen dit omdat we onze kinderen willen opvoeden tot verantwoorde burgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en goed kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen (dichtbij en verder weg). Onze speerpunten zijn: 1. Onze school beschikt over een goede (NJi erkende) methode voor sociaal-emotioneel leren (Kwink). 2. We hebben de aspecten van het pedagogisch klimaat met elkaar uitgewerkt om zo een optimaal klimaat op school en in de groepen te realiseren. 3. We gebruiken de uitkomsten van het leerlingvolgsysteem om kinderen te helpen bij hulpvragen/begeleidingsbehoeften op sociaal emotioneel gebied. 4. We gebruiken het pestprotocol bij vermoedens van pestgedrag. 5. We kunnen kinderen met gedragsproblemen begeleiden door het pedagogische klimaat aan te passen. 6. Er zijn duidelijke regels voor alle kinderen, die met vaste regelmaat worden besproken. Wij willen onze leerlingen ondersteunen in hun sociaal-emotioneel leren (SEL), omdat we ze sociale en maatschappelijke competenties gunnen. De sociale competenties die we nastreven zijn zichtbaar als pro-sociaal gedrag. Ons streefdoel is dat alle leerlingen pro-sociaal gedrag (leren) vertonen. We zien het als team als een inspanningsplicht om leerlingen te begeleiden in deze ontwikkeling, onderwijs aan te bieden en (extra) ondersteuning te verlenen waar nodig, zodat ze ‘levensbelangrijke’ sociale vaardigheden leren. Wanneer een kind pro-sociaal gedrag vertoont, laat het gedrag van het kind een goed evenwicht zien tussen rekening houden met eigen en andermans belangen. Het systematisch aanleren van SEL-competenties (levensvaardigheden) is nodig voor een veilige leer- en leefomgeving. Het gaat daarbij om deze vijf SEL-competenties: 1. Besef hebben van jezelf: kunnen inschatten van je eigen gevoelens, kennis hebben van je interesses, waarden en kracht, een gezond zelfvertrouwen. 2. Besef hebben van de ander: empathie, perspectief nemen, verschillen tussen individuen en groepen herkennen en waarderen, sociale signalen kunnen oppakken en interpreteren. 3. Keuzes kunnen maken: weloverwogen kiezen met de juiste aandacht voor jezelf en de ander, bijdragen aan een positief klimaat in je school, verantwoordelijkheid nemen voor je eigen gedrag. 4. Zelfmanagement: impulscontrole bij stressvolle situaties, omgaan met heftige emoties, doelgericht gedrag. 5. Relaties kunnen hanteren: relaties aangaan gebaseerd op samenwerking, sociale druk weerstaan, conflicten oplossen. LEES MINDER

Geborgenheid bieden

Samenwerken en betrokken zijn

Vertrouwen in talent

Wat is de werkwijze van Basisschool met de Bijbel De Fontein voor sociale ontwikkeling?

De school zorgt voor een veilige omgeving op sociaal, fysiek en psychisch gebied. Er wordt gestuurd op actieve betrokkenheid, welbevinden en veiligheidsbeleving, gemonitord door observaties en meetinstrumenten. De leerkracht is een belangrijk middel in de sociaal-emotionele ontwikkeling, met sensitiviteit en responsiviteit. Er wordt samengewerkt met leerlingen en ouders. Minimaal één keer per jaar vullen leerlingen uit groep 5-8 de vragenlijst Sociaal emotioneel functioneren in. Ouders worden gezien als partners in de ontwikkeling. Er wordt cyclisch gewerkt in een proces van waarnemen, begrijpen, wegen, plannen, handelen en evalueren. De school gaat systematisch na wat de effecten zijn van het pedagogisch en didactisch handelen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool met de Bijbel De Fontein om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool met de Bijbel De Fontein gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Vragenlijst WMKPO groep 3,4, Stoeltjesdans groep 1-8, en Leerling in Beeld: Sociaal-emotioneel functioneren.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool met de Bijbel De Fontein?

Basisschool met de Bijbel De Fontein gebruikt Kwink als methode voor sociaal-emotioneel leren.