Basisschool School voor Speciaal Basisonderwijs Het Tangram in Purmerend

Het team van School voor Speciaal Basisonderwijs Het Tangram in Purmerend

Current section: team
Slenkstraat 50
1441 Purmerend

Zie hier hoe het team van School voor Speciaal Basisonderwijs Het Tangram is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van School voor Speciaal Basisonderwijs Het Tangram. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past School voor Speciaal Basisonderwijs Het Tangram bij jullie?

Ontdek hoe goed School voor Speciaal Basisonderwijs Het Tangram bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij School voor Speciaal Basisonderwijs Het Tangram zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 83.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 81.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (81.9%)
Man (18.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij School voor Speciaal Basisonderwijs Het Tangram. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (6.5%)
25-35 jaar (22.6%)
35-45 jaar (25.8%)
45-55 jaar (16.1%)
55-65 jaar (25.8%)
&ge;65 jaar (3.2%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (5.6%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.6%)
45-55 jaar (22.8%)
55-65 jaar (18.7%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij School voor Speciaal Basisonderwijs Het Tangram werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (64.5%)
Direct ondersteunend personeel (32.3%)
Management (3.2%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor School voor Speciaal Basisonderwijs Het Tangram gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Handvaardigheid
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten: Onze Aanpak bij Ziekte en Verlof

Bij School voor Speciaal Basisonderwijs Het Tangram streven wij ernaar dat uw kind altijd les krijgt van een gekwalificeerde leerkracht. Wanneer een leerkracht onverhoopt afwezig is, bijvoorbeeld door ziekte, familieomstandigheden, noodzakelijke bijscholing of gepland verlof, zet onze directeur zich maximaal in om passende vervanging te regelen. Het vinden van gekwalificeerd onderwijspersoneel is momenteel een uitdaging in het gehele onderwijsveld. Hierdoor kan het voorkomen dat we niet direct vervanging kunnen vinden. In dergelijke situaties treffen we alternatieve maatregelen om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen. Denk hierbij aan het inzetten van ons toegewijde ondersteunend personeel, het tijdelijk verdelen van leerlingen over andere groepen, of, in uitzonderlijke gevallen, het faciliteren van thuisonderwijs. Wij begrijpen het belang van open communicatie. U wordt altijd geïnformeerd over de afwezigheid van een leerkracht en de concrete invulling van de vervanging. Uw betrokkenheid en onze transparantie zijn essentieel voor een stabiele leeromgeving voor uw kind.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op SBO Het Tangram: Een Team van Specialisten

7

Taal- en Rekenspecialisten voor Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Remedial Teacher
Taalspecialist
Logopedist
Leesspecialist
Interne Cultuur Coördinator

Toelichting van de school:

Optimaliseer de taal- en rekenvaardigheden van uw kind met onze gespecialiseerde Remedial Teaching. Onze drie toegewijde Remedial Teachers bieden intensieve begeleiding aan leerlingen met specifieke leeruitdagingen op het gebied van rekenen en taal. Aanmelding verloopt via de Intern Begeleider, volgens het ERWD-protocol, met een gefaseerde aanpak gebaseerd op zorgniveaus. Fase groen (zorgniveau 1) kenmerkt een normale ontwikkeling, terwijl fase geel (zorgniveau 2) duidt op lichte problemen met specifieke onderwijsbehoeften. Bij fase oranje (zorgniveau 3) zijn er ernstige, maar behandelbare problemen, en fase rood (zorgniveau 4) vereist serieuze aandacht met mogelijk externe expertise. Voor aanmelding geldt een achterstand van minimaal drie opeenvolgende 'V'-scores op Cito-toetsen en een significante achterstand ten opzichte van leeftijdsgenoten. Aangetoond moet worden dat intensieve interne begeleiding onvoldoende resultaat heeft gehad. Logopedische zorg wordt verzorgd door Praatmaatgroep, met mogelijke vergoeding via uw zorgverzekeraar; controleer dit tijdig.

5

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Remedial Teacher
Ergotherapeut

Toelichting van de school:

Bevorder een positief sociaal klimaat met onze methode Kwink. Kwink is een dynamische online lesmethode voor sociaal-emotioneel leren, ontworpen voor alle groepen. De methode focust op het versterken van groepsdynamiek, het actief bestrijden van pestgedrag en het ontwikkelen van essentiële sociale vaardigheden. Ons anti-pestprotocol is een levend document dat verder gaat dan regels; het creëert een cultuur van vertrouwen en open communicatie. We pakken pestgedrag proactief aan door het bespreekbaar te maken, inclusief de rollen van pesters, meelopers en slachtoffers. Ouders zijn nauw betrokken bij deze aanpak. Tijdens informatieavonden lichten we de schoolbrede afspraken en de rol van ouders toe, omdat sociale veiligheid een gezamenlijke verantwoordelijkheid is die zich uitstrekt buiten de schoolmuren.

5

Gedragsmanagement en Studievaardigheden

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Orthopedagoog
Remedial Teacher
Ergotherapeut
Anti-pestcoördinatoren

Toelichting van de school:

Creëer een positieve leeromgeving met duidelijke gedragsverwachtingen. Op SBO Het Tangram hanteren we positief geformuleerde gedragsverwachtingen, toegespitst op verschillende schoolomgevingen. Deze verwachtingen, geformuleerd vanuit de 'ik'-vorm, weerspiegelen onze kernwaarden: zorg voor elkaar, onszelf en de omgeving. In de eerste schoolweek introduceren, visualiseren en bekrachtigen we deze verwachtingen om gewenst gedrag te stimuleren. Gedurende het hele schooljaar geven leerkrachten positieve feedback en staat wekelijks een specifieke gedragsverwachting centraal. Ons beloningssysteem, zowel individueel als voor groepen, motiveert leerlingen om doelen te behalen. Voor complexere problematiek zoeken we, met toestemming van ouders, externe expertise zoals schoolmaatschappelijk werk, de schoolarts of het samenwerkingsverband Waterland. Een ondersteuningsarrangement definieert de benodigde hulp voor optimale leerlingontwikkeling. Indien nodig, en in overleg met ouders, wordt plaatsing in het speciaal onderwijs overwogen.

1

Motorische Ontwikkeling: Expert Hulp

Beschikbare specialisten:

Ergotherapeut

Toelichting van de school:

Verbeter de motorische vaardigheden met onze deskundige fysiotherapeutische ondersteuning. Wij bieden gespecialiseerde begeleiding voor leerlingen met motorische uitdagingen, in samenwerking met Fysiopraktijk Kind & Motoriek. Deze ondersteuning is cruciaal, aangezien motorische ontwikkeling een grote impact heeft op de algehele ontwikkeling, inclusief taalverwerving. Leerlingen worden gesignaleerd door leerkrachten en aangemeld voor een screening door de kinderfysiotherapeut, uiteraard na toestemming van de ouders. Bij noodzaak wordt een individueel behandelplan opgesteld, waarbij de behandelingen plaatsvinden op school tijdens lestijd. De financiering van deze essentiële motorische ondersteuning wordt doorgaans verzorgd via de zorgverzekeraar van uw kind. Wij adviseren u om de dekking tijdig te controleren.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Preventie en Ondersteuning

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Gezondheidsonderzoek en proactieve medische zorg voor uw kind. Alle leerlingen op het speciaal basisonderwijs worden periodiek uitgenodigd voor een Preventief Gezondheidsonderzoek (PGO) samen met hun ouders. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door de doktersassistent en de schoolarts. De doktersassistente focust op zintuiglijke onderzoeken op school, terwijl het medische onderzoek door de jeugdarts plaatsvindt op een GGD-locatie na ontvangst van een uitnodiging. U kunt ook zelf contact opnemen met de schoolarts of gebruikmaken van het inloopspreekuur. Indien ons zorgteam van school een specifieke zorgbehoefte signaleert, nemen wij proactief contact op met de schoolarts om de best mogelijke ondersteuning te garanderen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
18
Totaal specialisten
18
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Gymlokaal
IT lab

Ontdek de Extra Ondersteuning bij SBO Het Tangram

Gedetailleerde Uitleg van Ons Ondersteuningsaanbod

Binnen het kader van passend onderwijs stelt elke school een Schoolondersteuningsprofiel (SOP) op. Dit profiel, dat minstens eens per vier jaar wordt bijgewerkt, beschrijft de specifieke mogelijkheden van SBO Het Tangram voor leerlingen met diverse onderwijsbehoeften. Het SOP informeert ouders, leerlingen, collega-scholen, het samenwerkingsverband en de onderwijsinspectie over wat zij van onze school mogen verwachten. Ons ondersteuningsaanbod kent twee niveaus: basisondersteuning en extra ondersteuning. Basisondersteuning omvat de vier kernaspecten van kwalitatief goed onderwijs. Dit betreft de basiskwaliteit die voldoet aan de eisen van de onderwijsinspectie, preventieve en lichte interventies voor leerlingen met specifieke uitdagingen zoals dyslexie of dyscalculie, een gestructureerde onderwijsondersteuningsstructuur met samenwerking met externe partners, en planmatig werken gericht op het continu evalueren en aanpassen van het onderwijsaanbod aan de individuele leerbehoeften. Extra ondersteuning gaat verder dan de basisondersteuning en wordt geboden via gespecialiseerde programma's en arrangementen, afgestemd op specifieke ondersteuningsvragen. De gehele leeromgeving van SBO Het Tangram is ingericht op een kleinschalige, duidelijke en voorspelbare leeromgeving. Ons Ondersteuningsteam, bestaande uit een orthopedagoog, schoolmaatschappelijk werk, schoolarts, intern begeleider en een directielid, stelt de strategie voor leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften vast. De intern begeleider speelt een cruciale rol in de leerlingenzorg, terwijl een vakleerkracht bewegingsonderwijs verzorgt. Voor leerlingen in groep 1 en 2 bieden we specialistische hulp bij spraak- en taalontwikkeling en motorische ontwikkeling (MRT). Daarnaast ondersteunen we de leerontwikkeling (RT) en bieden we via externe partners logopedie, fysiotherapie, ergotherapie en SOVA-trainingen aan. Wij creëren een structuurvolle schoolomgeving met heldere regels en afspraken, die we in de lessen oefenen om de school voorspelbaar te maken. Positief gedrag wordt gestimuleerd en beloond, ondersteund door gedragslessen gekoppeld aan onze kernwaarden. Voor sociaal-emotioneel leren maken we gebruik van de methode "PAD". Goede begeleiding is essentieel. Elk kind heeft een duidelijke begeleiding met vaste structuren. De intern begeleider ondersteunt de leerkracht dagelijks bij het ontwikkelen van effectieve lesprogramma's voor zowel individuele leerlingen als de groep. Elk kind beschikt over een OntwikkelingsPerspectief Plan (OPP), en voor elke groep is er een groepsplan dat de onderwijsstructuur uiteenzet. Regelmatige voortgangsbesprekingen vinden plaats, met twee uitgebreide groeps- en leerlingenbesprekingen per schooljaar. De groepsleerkracht kan een leerling aanmelden bij het Ondersteuningsteam (OT) bij zorgen of belangrijke ontwikkelingen. Het OT, voorgezeten door de directeur, bestaat uit de groepsleerkracht, intern begeleider, orthopedagoog, maatschappelijk werkster en jeugdarts. Externe begeleiders en adviseurs kunnen worden uitgenodigd, en ouders worden doorgaans betrokken bij de overleggen. SBO Het Tangram blijft zich ontwikkelen om het onderwijsaanbod te optimaliseren. We hebben trainers opgeleid voor de SOVA-training 'Club Pauw' ter bevordering van het welbevinden. In schooljaar 2025-2026 introduceren we trainingen voor kinderen met externaliserend gedrag ('Alles Kidzz') en oriënteren we ons op executieve functies om gedrag beter te begrijpen en te ondersteunen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Visie op Ontwikkeling

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

Het schoolplan van Speciaal Basisonderwijs Het Tangram schetst onze ambitieuze doelen voor de komende vier jaar, gericht op continue verbetering en een bloeiende leeromgeving. Onze vier strategische ontwikkelingsdoelen zijn: 1. Professionele Leergemeenschap: We stimuleren een cultuur waarin ons team continu leert en samenwerkt, waardoor Het Tangram een inspirerende leerwerkplek wordt. 2. Hoge Verwachtingen, Sterke Basis: We geloven in het potentieel van elke leerling. Door een krachtig didactisch aanbod versterken we het positieve pedagogische klimaat. 3. Meer dan Onderwijs: We erkennen en waarderen de unieke talenten van elke leerling. Samenwerking met diverse interne en externe partners verrijkt onze leeromgeving. 4. Educatief Partnerschap: Ouders en verzorgers zijn essentiële partners in de ontwikkeling van onze leerlingen. We streven naar een optimale afstemming tussen thuis en school. Deze overkoepelende doelen zijn uitgewerkt in concrete verbeterpunten door onze expertiseteams, die de basis vormen voor onze dagelijkse onderwijspraktijk en de professionele groei van ons team.

Hoe realiseren we onze onderwijsdoelen en waarborgen we kwaliteit?

Ons kwaliteitsbeleid op Het Tangram is gericht op het leveren van excellent onderwijs dat verder reikt dan enkel academische prestaties. We focussen op de brede ontwikkeling van elk kind, inclusief kennis, burgerschap, 21e-eeuwse vaardigheden, sociale competenties en een veilige leeromgeving. We volgen de voortgang van onze leerlingen nauwgezet via observaties, interactieve gesprekken en gestandaardiseerde toetsen, die samenkomen in een geavanceerd leerlingvolgsysteem. Ons team analyseert collectief de groeps- en schoolresultaten, met name na midden- en eindtoetsen en vragenlijsten over sociale veiligheid. Op basis van deze inzichten stellen we gerichte verbeterplannen op en bevorderen we collegiale visitaties om elkaar te ondersteunen en de onderwijskwaliteit continu te verhogen. Om de vier jaar toetsen we de tevredenheid van ouders, leerlingen en ons personeel. We leggen verantwoording af over onze onderwijskwaliteit en ontwikkelingen in ons jaarverslag en via gesprekken met alle belanghebbenden, waaronder de Medezeggenschapsraad, het College van Bestuur en de Onderwijsinspectie. Ons schoolplan (2023-2027) definieert onze strategische doelen, die we jaarlijks vertalen naar concrete actieplannen. Dit zorgt ervoor dat we continu werken aan het beste onderwijs voor elk kind. De verbeterdoelen voor 2023-2027 omvatten het versterken van onze professionele leercultuur, het hanteren van hoge verwachtingen met een effectief didactisch aanbod, en het integreren van burgerschapsvorming in ons curriculum. Kwaliteitsborging vindt plaats via een meerjarenplan en de principes van de Professionele Leergemeenschap. Expertiseteams, zoals die voor Passende Didactiek, Pedagogisch Handelen en Digitale Geletterdheid, werken actief aan de verdere ontwikkeling van ons onderwijs. Collegiale visitaties en externe audits, zoals beschreven in het beleidsplan van Opspoor, vormen een integraal onderdeel van ons kwaliteitszorgsysteem. Ons personeelsbeleid is nauw verbonden met kwaliteitszorg. Via een gestructureerde gesprekkencyclus (functionerings-, voortgangs- en beoordelingsgesprekken) waarborgen en ontwikkelen we de competenties van onze medewerkers. Ook de directeur investeert in professionalisering door middel van cursussen en intervisie. De tevredenheid van ouders, leerlingen en medewerkers wordt periodiek gemeten, wat leidt tot concrete verbeteracties. Het leerlingvolgsysteem 'Leerling in Beeld' ondersteunt ons bij het volgen van de leerlingontwikkeling, met aanpassingen in het onderwijsaanbod als gevolg van tussentijdse analyses. Voor sociale veiligheid zetten we de methode Kwink in en gebruiken we de jaarlijkse Scol-vragenlijst om ons beleid te blijven optimaliseren.

Programma voor Jonge Kinderen: Ontdek de Start van Leren bij SBO Het Tangram

Toelichting van de school

Bij Speciaal Basisonderwijs Het Tangram in Purmerend geloven we in een sterke basis voor elk kind. Hoewel we geen formele samenwerkingen hebben met kinderopvangorganisaties voor specifieke programma's voor jonge kinderen, richten we ons volledig op het bieden van hoogwaardig speciaal basisonderwijs. Onze focus ligt op het creëren van een veilige en stimulerende leeromgeving waar jonge leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen en voorbereiden op hun verdere schoolcarrière.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod heeft SBO Het Tangram voor jonge kinderen?

Speciaal Basisonderwijs Het Tangram biedt geen specifiek aanvullend programma voor jonge kinderen buiten het reguliere onderwijsaanbod. Onze expertise ligt in het speciaal basisonderwijs, waar we een gestructureerde en ondersteunende leerweg bieden die is afgestemd op de individuele behoeften van elk kind. We zetten ons in om een solide educatieve basis te leggen die de ontwikkeling van jonge leerlingen bevordert.

Met welke organisaties werkt SBO Het Tangram samen voor het jonge kind?

Speciaal Basisonderwijs Het Tangram werkt op het gebied van het jonge kind niet samen met externe partijen of kinderopvangorganisaties. Onze aanpak is intern gericht, met een toegewijd team van professionals die gespecialiseerd zijn in speciaal basisonderwijs. We sturen op een consistente en hoogwaardige educatieve ervaring binnen onze eigen schoolmuren.
Team | School voor Speciaal Basisonderwijs Het Tangram in Purmerend | [2025] Schoolregister