
Schoolweging
Fundamenteel niveau
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De schooladviezen reflecteren de speciale onderwijszorgbehoefte: 92,3% van de leerlingen krijgt een advies voor praktijkonderwijs of vmbo-basis, aanzienlijk hoger dan bij vergelijkbare scholen (68,32%). Slechts 3,85% stroomt door naar vmbo-kader. Deze verdeling onderstreept de focus op praktisch toegerust onderwijs, passend bij de complexere ondersteuningsbehoeften van de leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Het Tangram Purmerend | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 163.89 | 163.89 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
(Tussen)resulaten worden twee maal per jaar aan de hand van de Leerling in beeld getoetst. Halverwege het schooljaar is dit de M(idden)toets (tussenresultaten). Aan het einde van het schooljaar is dit de E (ind)toets (eindresultaten). Daarnaast vinden gedurende het gehele schooljaar, afhankelijk van het leerjaar, methodegebonden toetsen plaats. Daarbij, indien van toepassing, vinden er ook tussensignaleringstoetsen plaats. Welke toetsen of tussentoetsen cyclisch worden afgenomen, staan beschreven in een toetsingskalender. Deze is in te zien bij de intern begeleider. De school werkt als uitgangspunt aan de hand van een ondersteuningsplan. Hierin staat beschreven op welke manieren wij zorgdragen voor de kwaliteit van ons onderwijs. Dit gebeurt onder andere door middel van groepsgesprekken, individuele gesprekken, leerlingbesprekingen, groepsbesprekingen. Dit vindt plaats in een cyclische vorm; doelen stellen, ondersteuningsvragen onderzoeken, de juiste hulp erbij zoeken, inzetten, evalueren, bijstellen van de doelen etc. Gemaakte afspraken zijn bij een volgend overleg het uitgangspunt. Dit te samen met de zichtbare opbrengsten. Er wordt in overleg besproken of de ingezette acties tot gewenst resultaat hebben geleid.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Van de oud-leerlingen presteert 12,9% onder advies (iets boven landelijk gemiddelde), terwijl 9,68% boven verwachting scoort. De hoge match tussen advies en plaatsing (77,42% op advies) laat zien dat de school realistische verwachtingen formuleert, ondanks de uitdagingen in het speciaal onderwijs. De intensieve begeleiding via ontwikkelingsperspectieven lijkt hier effectief.
Sociale ontwikkeling
Wij vinden het belangrijk dat kinderen goed begeleid worden. Deze begeleiding kent duidelijke afspraken en een vaste structuur. De intern begeleider ondersteunt de leerkracht in zijn dagelijks handelen met de leerlingen. Samen met de leerkracht zorgt de intern begeleider ervoor dat voor de leerling en de groep een programma wordt ontwikkeld. Voor elke leerling wordt een OPP (ontwikkelingsperspectief) opgesteld en elke groep heeft een plan voor de groep. In dit plan staat beschreven hoe het onderwijs binnen de groep georganiseerd wordt. Regelmatig wordt overleg gepleegd over de voortgang van individuele leerlingen. Daarnaast vinden er voor elke groep 2 keer per jaar uitgebreide groeps- en leerlingenbesprekingen plaats. LEES MINDER
Veiligheid
Vertrouwen
Verbinding
Wat is de werkwijze van School voor Speciaal Basisonderwijs Het Tangram voor sociale ontwikkeling?
School voor Speciaal Basisonderwijs Het Tangram gebruikt 'Zien!' om de sociale veiligheid te monitoren. Dit instrument meet de veiligheidsbeleving, pestbeleving en het welbevinden van leerlingen. De resultaten worden geanalyseerd op groeps- en individueel niveau en gekoppeld aan de methode PAD (Programma Alternatieve Denkstrategieën). Daarnaast biedt School voor Speciaal Basisonderwijs Het Tangram SoVa-trainingen (sociale vaardigheidstrainingen) onder de naam 'Club Pauw', gericht op het aanleren van sociale vaardigheden. Ook wordt 'Alles Kidzzz' ingezet, een individuele training voor kinderen met externaliserende gedragsproblemen, om hen te leren minder agressief en vaker assertief te reageren.
Welke registratievorm(en) gebruikt School voor Speciaal Basisonderwijs Het Tangram om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
School voor Speciaal Basisonderwijs Het Tangram gebruikt 'Zien!' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt School voor Speciaal Basisonderwijs Het Tangram?
School voor Speciaal Basisonderwijs Het Tangram gebruikt het Programma Alternatieve Denkstrategieën (PAD) voor sociaal-emotioneel leren.