Basisschool O.S.V.O. Martin Luther Kingschool in Purmerend

Het team van O.S.V.O. Martin Luther Kingschool in Purmerend

Current section: team
Dr. J.M. Den Uyllaan 10 - 12
1442 Purmerend

Zie hier hoe het team van O.S.V.O. Martin Luther Kingschool is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van O.S.V.O. Martin Luther Kingschool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past O.S.V.O. Martin Luther Kingschool bij jullie?

Ontdek hoe goed O.S.V.O. Martin Luther Kingschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij O.S.V.O. Martin Luther Kingschool zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 79.4% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 79.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (79.4%)
Man (20.6%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (79.5%)
Man (20.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij O.S.V.O. Martin Luther Kingschool. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (9.5%)
25-35 jaar (19%)
35-45 jaar (28.6%)
45-55 jaar (17.5%)
55-65 jaar (23.8%)
&ge;65 jaar (1.6%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (5.3%)
25-35 jaar (20.4%)
35-45 jaar (26.1%)
45-55 jaar (24.4%)
55-65 jaar (21.6%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij O.S.V.O. Martin Luther Kingschool werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (44.4%)
Direct ondersteunend personeel (52.4%)
Management (3.2%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor O.S.V.O. Martin Luther Kingschool gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Drama
Handvaardigheid
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten: Ons Zorgvuldig Proces

De Martin Luther Kingschool streeft naar continuïteit in het onderwijs. Bij onverwachte afwezigheid van een leerkracht, zoals bij ziekte of andere persoonlijke omstandigheden, zetten we alles op alles om geschikte vervanging te regelen. Onze eerste stap is altijd het benaderen van de invalpool van ons bestuur, OPSPOOR, om een gekwalificeerde leerkracht te vinden. Vanwege de landelijke krapte op de arbeidsmarkt in het onderwijs kan het voorkomen dat we niet direct een invaller via de pool kunnen plaatsen. In zulke situaties bekijken we alternatieve oplossingen om de impact op de leerlingen te minimaliseren. Dit kan betekenen dat we ondersteunend personeel inzetten, klassen tijdelijk herverdelen of, in zeer uitzonderlijke gevallen, leerlingen vragen om thuis aan schoolwerk te werken. Ouders worden altijd tijdig geïnformeerd over de situatie, inclusief de reden van afwezigheid en de getroffen vervangingsmaatregelen. Transparantie en communicatie staan bij ons hoog in het vaandel. Onze procedure start met een formele aanvraag bij de invalpool. Indien dit geen uitkomst biedt, nemen we contact op met parttime leerkrachten die mogelijk op hun vrije dag kunnen bijspringen. Als ook dit niet lukt, vragen we ons toegewijde ondersteunend personeel om de klas tijdelijk over te nemen, onder supervisie van een collega-leerkracht. Het is onze uiterste prioriteit om leerlingen zo min mogelijk te hinderen in hun leerproces. Besluiten om leerlingen een dag thuis te laten werken, worden alleen in het allerhoogste noodzaak genomen en altijd na direct overleg met de ouders. Gelukkig is dit tot op heden een zeldzaamheid gebleken. We blijven ons inzetten om het onderwijs zoveel mogelijk doorgang te laten vinden, zelfs in uitdagende omstandigheden.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen
Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Overige leerjaren

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op de Martin Luther Kingschool

2

Taal- en Rekenspecialisten voor Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider met focus op taal en rekenen
Gespecialiseerde Leesspecialist

Toelichting van de school:

Onze school telt twee toegewijde leescoördinatoren die zich inzetten voor de leesvaardigheid van al onze leerlingen. Zij bieden gerichte ondersteuning om de taal- en rekenontwikkeling te stimuleren.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor sociaal welbevinden
Intern Begeleider voor emotionele ondersteuning
Schoolorthopedagoog voor gedragsvraagstukken
Ergotherapeut voor sociale vaardigheden

Toelichting van de school:

Het welbevinden en de veiligheid van onze leerlingen staan centraal op de Martin Luther Kingschool. Veel van onze leerlingen ervaren uitdagingen in hun ontwikkeling, wat extra ondersteuning vereist op zowel cognitief als sociaal-emotioneel vlak. Onze leerkrachten en mentoren zijn de eerste aanspreekpunten voor het sociaal-emotioneel welbevinden. Wij hanteren de 'Vreedzame School'-methodiek voor sociaal onderwijs en gebruiken 'ZIEN!' voor gedragsobservaties. Dit systeem biedt inzicht in ondersteuningsbehoeften en concrete handelingssuggesties om het gedrag van kinderen beter te begrijpen en hun sterke kanten te benutten, wat de sociaal-emotionele ontwikkeling bevordert. Bij zorgen over de sociaal-emotionele ontwikkeling van een leerling, kan de leerkracht de zorgcoördinator inschakelen. Na een inventarisatie wordt een passend plan opgesteld, eventueel in overleg met het Zorgteam. Dit team, bestaande uit de orthopedagoog, intern begeleider, gedragsspecialist en directie, werkt samen om de leerling te ondersteunen bij het ontwikkelen van sociale competenties.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Structuur voor Succes

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor gedragsmanagement
Intern Begeleider voor leerstrategieën
Orthopedagoog voor executieve functies

Toelichting van de school:

Aan het begin van ieder schooljaar brengen we de ondersteuningsbehoeften van leerlingen in kaart met een speciale invulwijzer, gekoppeld aan het Lesco-doelgroepenmodel. Deze wijzer biedt inzicht in de ondersteuning die nodig is op gebieden zoals leren, sociaal-emotionele ontwikkeling, communicatie, zelfredzaamheid en executieve functies. De resultaten stellen leerkrachten en mentoren in staat hun onderwijs aan te passen en gerichte interventies te bieden om de ondersteuningsbehoefte te verkleinen. Dit helpt leerlingen om hun ontwikkeling verder te ontplooien. Indien een leerkracht of mentor extra ondersteuning nodig heeft bij gedrag, werkhouding of taakaanpak, kunnen zij een beroep doen op onze gedragsspecialist en orthopedagoog. Door klassenobservaties, gesprekken en gerichte interventies bieden zij waardevolle hulp bij specifieke hulpvragen.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut voor bewegingsanalyse
Ergotherapeut voor fijne motoriek

Toelichting van de school:

De Martin Luther Kingschool besteedt veel aandacht aan lichamelijke opvoeding. Onze vakleerkracht bewegingsonderwijs verzorgt twee keer per week lessen voor alle leerlingen. Voor de VSO-leerlingen organiseren we bovendien sportclinics via SPURD, om beweging te stimuleren. Onze school beschikt over twee uitdagende schoolpleinen die kinderen uitnodigen tot actief spel en beweging. Mocht een leerling stagneren in de motorische ontwikkeling, dan kan ondersteuning van Sam-Sam worden ingeschakeld. Deze kinderfysio- en ergotherapiepraktijk biedt wekelijkse behandelingen en ondersteuning op school. Ouders kunnen hiervoor een verwijzing bij de huisarts aanvragen.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Deskundige Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke vragen rondom medische handelingen en persoonlijke verzorging werken wij nauw samen met externe professionals indien nodig. Wij zorgen voor een veilige en ondersteunende omgeving waarin alle leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
11
Totaal specialisten
11
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Gymlokaal
Horeca keuken, kantine, groen (buitenlokaal), BEVO lokaal, appartement (wonen)

Ontdek de Educatieve Ondersteuning van de Martin Luther Kingschool

Ons Toekomstige Aanbod voor Leerlingen met Speciale Onderwijsbehoeften

De Martin Luther Kingschool is een dynamische school die zich volop ontwikkelt. We streven ernaar een centrum van expertise te worden binnen ons samenwerkingsverband. Hierbij bieden we scholen praktische ondersteuning bij uiteenlopende hulpvragen die zich op de werkvloer voordoen. Onze ambitie is om het onderwijsaanbod voor leerlingen met complexe ondersteuningsvragen te optimaliseren. Zo zorgen we ervoor dat elk kind zijn of haar volledige potentieel kan benutten. Dit vereist hoogopgeleide en gespecialiseerde leerkrachten en medewerkers met diepgaande kennis van onze doelgroep. Voor het komende jaar focussen we sterk op het creëren van een consequente leerlijn. Deze lijn verbindt praktisch en theoretisch onderwijs met bijbehorende lesmethoden en didactische aanpakken. Zo garanderen we een gestructureerde en effectieve leerervaring voor al onze leerlingen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Kwaliteitszorg en Schoolplan op de Martin Luther King Basisschool

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

Op de Martin Luther King Basisschool streven we naar excellentie in onderwijs. Ons kwaliteitsbeleid is erop gericht om elk kind de best mogelijke leerervaring te bieden. Kwaliteit is een continu verbeterproces, waarbij we meer bieden dan alleen academische resultaten. We focussen ook op de ontwikkeling van sociale vaardigheden, emotionele groei en een veilige leeromgeving. We monitoren de voortgang van onze leerlingen nauwgezet door de HGW-cyclus toe te passen. Dit stelt ons in staat om ons onderwijs continu te analyseren en te optimaliseren. Observaties, individuele gesprekken en diverse toetsen vormen de basis voor deze analyses. Om onze onderwijskwaliteit te waarborgen, evalueren we als team regelmatig de resultaten van leerlingen. Dit omvat de CITO-toetsen, de ontwikkeling binnen onze leerlijnen en de resultaten van veiligheidsenquêtes. Op basis van deze data stellen we gerichte verbeterplannen op. Om de vier jaar voeren we een uitgebreid tevredenheidsonderzoek uit onder ouders, leerlingen en ons personeel. De bevindingen en onze kwaliteitsontwikkelingen worden helder uiteengezet in ons jaarverslag en tijdens persoonlijke gesprekken met betrokkenen, de medezeggenschapsraad, het College van Bestuur en de onderwijsinspectie. Onze belangrijkste speerpunten voor de komende vier jaar zijn: Het versterken van de cruciale driehoek tussen ouders, school en zorgprofessionals. Het implementeren van "Anders Organiseren" op school-, groeps- en kindniveau. Het bevorderen van kennisdeling tussen collega's en het ontwikkelen van gespecialiseerde professionals. Het creëren van nog meer betekenisvolle, aansluitende en doorlopende leerervaringen voor alle leerlingen. Het integreren van digitale geletterdheid en burgerschap in ons curriculum.

Hoe realiseren we onze onderwijsdoelen?

Binnen de Martin Luther King Basisschool hebben we in ons schoolplan 2023-2027 onze visie helder uiteengezet. Hierin beschrijven we gedetailleerd hoe we de komende vier jaar de kwaliteit van ons onderwijs garanderen en waar nodig verbeteren. We hanteren een strikt cyclisch proces om onze doelen te bereiken. Alle teamleden, onder leiding van de directeur, zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor het behalen van de gestelde kwaliteitsdoelen. Binnen de school functioneren "scrum-teams" waarin collega's actief samenwerken aan de verdere ontwikkeling en verbetering van ons onderwijsaanbod. Daarnaast zijn er gespecialiseerde teamleden die zich richten op de innovatie van Digitale Geletterdheid en Burgerschap. Het programma "De Vreedzame School" wordt reeds succesvol geïmplementeerd in de gehele school en draagt bij aan de ontwikkeling van burgerschapscompetenties.

Downloaden

Ontdek de Wereld: Programma voor Jonge Kinderen op de Martin Luther Kingschool

Toelichting van de school

De Martin Luther Kingschool in Purmerend biedt een speciaal aanbod voor kinderen van 4 tot 6 jaar in onze aanvangsgroep. Wij werken met de Piramide methode, een thematisch programma dat de ontwikkeling van jonge kinderen stimuleert door middel van spelend leren. De thema's sluiten naadloos aan bij de belevingswereld van de kinderen. Met Piramide ontdekken kinderen op een veilige en leuke manier de wereld om hen heen. Dit programma bevordert zowel cognitieve als sociaal-emotionele ontwikkeling. Elke dag organiseren we boeiende activiteiten rondom aansprekende thema's, aangepast aan de interesses van de groep. Onze ervaren leerkrachten leggen hiermee een sterke basis voor de toekomstige schoolloopbaan van elk kind. Het Piramide programma volgt vier stappen: oriënteren, demonstreren, verbreden en verdiepen. Elk thema wordt in deze stappen uitgebreid verkend, waarbij we steeds dieper ingaan op de materie. Alle ontwikkelingsgebieden worden hierbij samenhangend behandeld. Kinderen leren effectief samenwerken, zelfstandigheid ontwikkelen en vooral veel plezier beleven tijdens het spelen. Ze ontwikkelen tevens belangrijke sociale en motorische vaardigheden. Naast Piramide maken we ook gebruik van Lotte & Max, een aanvullende methode die spelenderwijs ondersteunende gebaren aanleert met een vaste routine. Onderzoek toont aan dat kinderen die gebaren leren, sneller gaan praten. Lotte & Max maakt het leren van gebaren bijzonder leuk met vrolijke liedjes, herkenbare filmpjes en een breed scala aan gebaren die garant staan voor veel plezier. Kinderen kunnen zo al communiceren voordat ze hun eerste woorden spreken. Lotte & Max leert kinderen bijna 300 gebaren, wat hun expressiemogelijkheden vergroot. Deze methode is ideaal om een hechte band op te bouwen en de taalontwikkeling te stimuleren. We zien dat Lotte & Max bijzonder effectief is voor kinderen met spraak- en taalproblemen, en ook voor anderstalige kinderen (NT2). Het gebruik van gebaren verhoogt de concentratie en kinderen passen de gebaren actief toe om zichzelf te uiten.

Veelgestelde vragen

Biedt de Martin Luther Kingschool extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, de Martin Luther Kingschool biedt aanvullende programma's speciaal voor jonge kinderen, waaronder de Piramide methode en Lotte & Max, gericht op spelenderwijs leren en taalontwikkeling.

Ja, de Martin Luther Kingschool biedt aanvullende programma's speciaal voor jonge kinderen, waaronder de Piramide methode en Lotte & Max, gericht op spelenderwijs leren en taalontwikkeling.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en Peuteropvang

Met welke externe organisaties werkt de school samen voor het programma voor jonge kinderen?

Op dit moment werkt de Martin Luther Kingschool niet samen met externe partners voor het aanbod voor jonge kinderen.
Team | O.S.V.O. Martin Luther Kingschool in Purmerend | [2025] Schoolregister