Openbare Basisschool 't Carrousel
Flevostraat 2
1442 PZ Purmerend

Schoolweging

Schoolweging
36.82
Spreiding
5.53

De schoolweging van ’t Carrousel is 36,82 , met een spreiding van 5,53 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 97,3% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau behaalt, presteert de school uitstekend vergeleken met de signaleringswaarde (85%) en het landelijk gemiddelde (92,7%). Dit onderstreept de focus op basisvaardigheden in taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt een streefniveau van 64,7%, ruim boven de signaleringswaarde van 32,8% en significant hoger dan het vergelijkingsgemiddelde van 46,9%. Dit toont aan dat de school leerlingen effectief uitdaagt om boven basisvaardigheden te presteren, ondanks een complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een divers beeld: 5% praktijkonderwijs (iets boven het regionale gemiddelde van 1,01%) en 15% vmbo-b. Hogere adviezen zoals havo/vwo (10%) en vwo (5%) vormen samen 15%, wat lager is dan vergelijkbare scholen. De school benadrukt maatwerk, wat resulteert in een brede adviesverdeling van praktijk tot vwo.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

Toets’t CarrouselGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Leerkrachten houden voor de groep een dagplanning bij waarin observaties, resultaten van de lessen en reflecties worden genoteerd. Daarnaast neemt de leerkracht aan het einde van een blok de methode toets af; dit zijn toetsen die nagaan of de leerlingen de aangeboden stof beheersen. Deze methodetoetsen worden nauwkeurig geanalyseerd. Zo kan er gekeken worden of de leerlingen zich conform de gestelde leerlijnen ontwikkelen en kan er indien nodig een aanpassing gemaakt worden in het onderwijs aanbod om hiaten te voorkomen. Hierdoor kan er zoveel mogelijk worden aangesloten bij de ontwikkeling van de leerlingen. Wij zijn wettelijk verplicht om de leerlingen vanaf groep 3 te volgen met een Cotan gecertificeerde toets voor de leergebieden: technisch lezen, begrijpend lezen, spelling, rekenen en wiskunde. Naast deze leergebieden hebben wij als school de keuze gemaakt om ook de toetsen voor woordenschat en rekenbewerkingen af te nemen. Hiervoor gebruiken wij de Midden en Eindtoetsen van IEP. In groep acht krijgen de leerlingen de NIO-toets die een indicatie van de vaardigheden geeft. Eind januari krijgen de leerlingen van groep 8 hun voorlopig advies, deze is gebaseerd op de observaties van de leerkracht (werkhouding), de resultaten van de methode toetsen, Cito/ IEP-toetsen en de NIO toets. In februari nemen we de (door de overheid verplichte) Doorstroomtoets af. Als de resultaten van de doorstroomtoets binnen zijn, krijgen de leerlingen van groep 8 hun eindadvies. Daarna hebben de ouders en leerlingen een week de tijd om zich in te schrijven bij een school op het VO. Indien ouders het niet eens zijn met het gegeven advies, kunnen ouders bezwaar indienen bij de directie. Directie zal dan samen met de ouders en de leerkracht opnieuw kijken naar het advies. De resultaten van de leerlingen worden 2x per jaar vastgesteld in het rapport. Vanaf groep 2 krijgen onze leerlingen een rapport mee in februari en in juni. N.a.v. het rapport volgen rapportgesprekken met de ouders/ verzorgers. Met ingang van schooljaar 2020-2021 wordt er op een nieuwe manier gekeken vanuit inspectie of leerlingen genoeg hebben geleerd. Dit wordt gedaan door te kijken naar de referentiesniveaus voor taal, taalverzorging en rekenen. Om rekening te houden met de leerling populatie van een school, heeft elke school een schoolweging gekregen. De schoolweging van onze school is 37,2.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

26,3% van de leerlingen presteert boven advies (iets boven het gemiddelde van 25,3%), terwijl 21,1% onder advies presteert (significant hoger dan 11,8% landelijk). Dit reflecteert mogelijk de complexere leerlingenpopulatie. De school zet in op intensieve begeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

Wij vinden dat kinderen emotioneel vrij moeten zijn bij alles wat zij doen. Gevoelens mogen getoond worden en aan de kinderen wordt geleerd hoe zij met de emoties om kunnen gaan. Succesbeleving zal ervoor zorgen dat het zelfvertrouwen van de kinderen toeneemt. Om ervoor te zorgen dat de kinderen bij ons op een prettige manier met elkaar omgaan, dragen wij de volgende omgangsregels uit: Wij hebben respect voor elkaar en de omgeving Wij communiceren op gepaste wijze Wij zorgen voor een veilig gevoel in de groep 't Carrousel streeft ernaar om een veilige school te zijn. Een veilige school is een plek waar leerlingen, ouders en leerkrachten zich veilig voelen. Problemen als pesten, discriminatie en seksuele intimidatie verdienen de volle aandacht om opgelost te worden. Wij betrekken de kinderen zoveel mogelijk bij het maken van regels en afspraken. Op die manier worden regels en afspraken iets van henzelf en lukt het kinderen ook beter om zich daaraan te houden. Wij zijn een Kwinkschool en hanteren deze methode van groep 1 t/m 8. LEES MINDER

Respect voor elkaar /omgeving

Communiceren op gepaste wijze

Zorg voor een veilig gevoel

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool 't Carrousel voor sociale ontwikkeling?

Openbare Basisschool 't Carrousel gebruikt de Kwink methode voor een optimaal sociaal klimaat op school, startend met de Gouden weken. Wekelijks werken de groepen met de methode aan sociale kwesties zoals samenwerken, grenzen stellen, complimenten geven, gevoelens en dat iedereen meetelt. Jaarlijks vullen leerkrachten en leerlingen (groep 5 t/m 8) sociale vragenlijsten in over pestgedrag en veiligheid. De resultaten zijn in te zien op school of in Venster Schoolpagina. Er is een veiligheidsplan met protocollen, waaronder een anti-pestprotocol.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool 't Carrousel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool 't Carrousel gebruikt Kijk! en Sociaal Emotionele Vragenlijsten om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool 't Carrousel?

Openbare Basisschool 't Carrousel gebruikt Kwink als methode voor sociaal-emotioneel leren.